Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20239 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 08.04.2014 12:24 Viestin aihe: |
|
|
OK. Kiitoksia infosta. Tuota bensapalleroa onkin tullut pumpattua aina kun muistaa.
Sitten lisää tyhmiä kysymyksiä:
- Missä asennossa tuo kaukokäyttölaitteen ”ei vaihdetta ohjaava kaasukahva” pitäisi olla starttihetkellä?
- Onko kaukokäyttölaitteessa mitään rikastinta/primeriä ohjaavaa zydeemoa
Kone on muistaakseni vuosimallia 2004, ehkä maybe
Vai onko koneessa automaattirikastin ja starttihetkellä pitäisi kääntää vain avaimesta nykyautojen tyyliin... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20239 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 08.04.2014 12:35 Viestin aihe: |
|
|
Itselläni nimittäin olisi sellainen hämärä muistikuva isäukon opetuksista, että tuossa kaukokäyttölaitteessa "käynnistysavain painuu sisään", joka toimisi jonkinmoisena rikastimena... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 8957
|
Lähetetty: 08.04.2014 13:09 Viestin aihe: |
|
|
Ei se PrimeStart vaadi mitään toimenpiteitä startatessa kuin tyhjäkäyntivivun käyttämisen ylös ja alas, tuo avaimen painaminen oli vanhoissa koneissa, joissa oli "ryyppy"-systeemi. PrimeStartin toiminta riippuu koneen lämpötilasta ja se ruiskuttaa polttoainetta suoraan imusarjaan.
Kun systeemi on kunnossa, niin käynnistyessä kierrokset nousevat aluksi tuonn 1100 rpm nurkille ja koneen lämmittyä laskevat 800 rpm paikkeille. Noin toimii ainakin minun F40 Jammuni. Jos sinulla kierrokset eivät nouse ja joudut käyttämään käsikaasua käynnistettäessä, niin siellä on jokin paikka jumissa tai lämpötilan tunnistus ei toimi.
Tuossa kaaviossa osa 34 on Primestart solenoidiventiili.
http://www.cmsnl.com/yamaha-4050tlra-2002_model11033/partslist/B-01.html |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20239 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 08.04.2014 14:50 Viestin aihe: |
|
|
Ainakin omassa kaukokäyttölaitteessa avain vielä painuu sisään. Toki mahdollista on sekin, että kaukokäyttölaite ja kone olisivat eriparia.
Hyvä vinkki toi kahvan ylhäälläkäyttö.
Pitää alkaa kokeilemaan "kaikkea", mikä tepsisi parhaiten. Yleensähän "sahaamista" on ollut silloin, kun kone on seisonut esimerkiksi pariviikkoa käyttämättömänä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Weatherby Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Hei 2009 Viestejä: 1587 Paikkakunta: Länsi-uusimaa
|
Lähetetty: 10.04.2014 09:38 Viestin aihe: |
|
|
Aiheesta motivoituneena kävin eilen hakemassa omaan F40:seen huoltotarvikkeet Motonetista. Vielä pitää paikallisesta Yamaha myymälästä hakea tiivisteet ja öljyfiltteri. Koko talven tullut arvottua jos jaksaisi itse tehdä vuosihuollon vai viekö totuttuun tapaan huoltoon. Nopeasti laskettuna vaan pääsee aika hyvälle tuntiansiolle kun illalla hetken tohon uhraa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 8957
|
Lähetetty: 10.04.2014 10:57 Viestin aihe: |
|
|
Minäkin olen tehnyt normihuollot itse ja vain jakohihnan vaihto on tullut teetettyä korjaamolla. Sikäli tuo F40 kone on "anteeksiantava", koska se on vapaasti pyörivä vielä siinäkin vaiheessa, kun hihna katkeaa.
Tulppiakin olen vaihtanut vain joka toinen vuosi, koska ajoa on kuitenkin kohtuullisen vähän: alle kymmenen 25 l tankillista, josta suurin osa uistelua. Mitään eroa tehoissa tai käynnistyvyydessä en ole havainnut ja kulutusta on aika vaikea serata. Päädyin tähän, kun vertailin auton tulppienvaihtoväliä Yammun suosituksiin.
Löysin talvella Biltelmasta pumpun, jonka paineletkun pää sopii alavaihteen öljyntäyttöaukon kierteisiin ja imupää sopii normi öljypullon kierteisiin. Innolla odottelen öljynvaihtoa, kun se aikaisemmin on ollut hiukan hankalaa puuhaa. Tarkistan alavaihteen öljyn ennen talvisäilytystä ja jos siinä olisi jotain hälyttävää, niin vaihtaisin sen ennen talvea. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Weatherby Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Hei 2009 Viestejä: 1587 Paikkakunta: Länsi-uusimaa
|
Lähetetty: 10.04.2014 13:00 Viestin aihe: |
|
|
Elan kirjoitti: | Minäkin olen tehnyt normihuollot itse ja vain jakohihnan vaihto on tullut teetettyä korjaamolla. Sikäli tuo F40 kone on "anteeksiantava", koska se on vapaasti pyörivä vielä siinäkin vaiheessa, kun hihna katkeaa.
Tulppiakin olen vaihtanut vain joka toinen vuosi, koska ajoa on kuitenkin kohtuullisen vähän: alle kymmenen 25 l tankillista, josta suurin osa uistelua. Mitään eroa tehoissa tai käynnistyvyydessä en ole havainnut ja kulutusta on aika vaikea serata. Päädyin tähän, kun vertailin auton tulppienvaihtoväliä Yammun suosituksiin.
Löysin talvella Biltelmasta pumpun, jonka paineletkun pää sopii alavaihteen öljyntäyttöaukon kierteisiin ja imupää sopii normi öljypullon kierteisiin. Innolla odottelen öljynvaihtoa, kun se aikaisemmin on ollut hiukan hankalaa puuhaa. Tarkistan alavaihteen öljyn ennen talvisäilytystä ja jos siinä olisi jotain hälyttävää, niin vaihtaisin sen ennen talvea. |
Itse olen vaihdattanut huollossa kanssa vaan joka toinen vuosi, noi Yamahan suosituksethan on vissiin vuosi/300h joten jos vuodessa tulee murto-osa tunneista niin taitaa olla aika turhaa touhua. Kyllähän jotkut huollot suosittelee vesipumpun siipipyöränkin vuosittaista vaihtoa.
Tossa mielestäni aika hyvin Yamahan perushuolloista:
http://youtu.be/sEWtbNFHTss
Samalla kanavalla myös siipipyörän ja termostaatin vaihdosta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20239 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 10.04.2014 13:27 Viestin aihe: |
|
|
Meillä ajettiin varmaan likemmäs 10 vuotta samoilla tulpilla, käyttötunteina varmasti yli tuon 300 tuntia.
Kun vaihdatin tulpat talvisäilytyksen yhteydessä, niin niin mitään "hyötyä" ei esimerkiksi käynnistyvyyden suhteen tuosta tullut.
Arvelisin, että tuossa tulppien vaihtovälissä on aika lailla turvamarginaalia, varsinkin jos puhutaan "ei_uistelijasta" vuoden vaihtovälistä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20239 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 10.04.2014 13:37 Viestin aihe: |
|
|
Weatherby kirjoitti: |
Tossa mielestäni aika hyvin Yamahan perushuolloista:
http://youtu.be/sEWtbNFHTss
Samalla kanavalla myös siipipyörän ja termostaatin vaihdosta. |
Katsoin vähän alkua, hyvännäköistä settiä.
Mistä muuten kannattaisi hakea noita uusia koneen "anodeja" vai mitä noi sinkkimollurat on. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Weatherby Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Hei 2009 Viestejä: 1587 Paikkakunta: Länsi-uusimaa
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20239 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 10.04.2014 14:38 Viestin aihe: |
|
|
Kiitoksia vinkistä. Pistin sinkit tilaukseen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 8957
|
Lähetetty: 10.04.2014 15:08 Viestin aihe: |
|
|
Ihan mielenkiintoinen video, tuossa 25:40 kohdalla näkyy olevan samanlainen pumppu, josta edellä mainitsin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20239 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 10.04.2014 15:45 Viestin aihe: |
|
|
Elan kirjoitti: |
Löysin talvella Biltelmasta pumpun, jonka paineletkun pää sopii alavaihteen öljyntäyttöaukon kierteisiin ja imupää sopii normi öljypullon kierteisiin. Innolla odottelen öljynvaihtoa, kun se aikaisemmin on ollut hiukan hankalaa puuhaa. Tarkistan alavaihteen öljyn ennen talvisäilytystä ja jos siinä olisi jotain hälyttävää, niin vaihtaisin sen ennen talvea. |
Muistaisitko yhtään "millä nimellä" tai mahdollisella hakusanalla tuo olisi Bilteman valikoimissa.
Ajattelin ensin hakea sinkkejäkin Biltemasta, mutta kaveri kehui että ne on "tosi hyviä", viiden vuoden päästäkin kuin pakasta vedettyjä koneen kyljessä... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Weatherby Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Hei 2009 Viestejä: 1587 Paikkakunta: Länsi-uusimaa
|
Lähetetty: 10.04.2014 18:15 Viestin aihe: |
|
|
Lahtinen kirjoitti: | Elan kirjoitti: |
Löysin talvella Biltelmasta pumpun, jonka paineletkun pää sopii alavaihteen öljyntäyttöaukon kierteisiin ja imupää sopii normi öljypullon kierteisiin. Innolla odottelen öljynvaihtoa, kun se aikaisemmin on ollut hiukan hankalaa puuhaa. Tarkistan alavaihteen öljyn ennen talvisäilytystä ja jos siinä olisi jotain hälyttävää, niin vaihtaisin sen ennen talvea. |
Muistaisitko yhtään "millä nimellä" tai mahdollisella hakusanalla tuo olisi Bilteman valikoimissa.
Ajattelin ensin hakea sinkkejäkin Biltemasta, mutta kaveri kehui että ne on "tosi hyviä", viiden vuoden päästäkin kuin pakasta vedettyjä koneen kyljessä... |
Eiköhän se toi ole. Itse unohdin sen biltemasta viikolla ja sain ostaa eilen motonetista 18e + 8 e Yamaha adapterista joka tossa jo on.
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Moottoritarvikkeet/Tyokalut-ja-varusteet/Vaihteistooljyn-vaihtopumppu-25776/ |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Weatherby Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Hei 2009 Viestejä: 1587 Paikkakunta: Länsi-uusimaa
|
Lähetetty: 10.04.2014 18:23 Viestin aihe: |
|
|
Nyt on Busteri huollettu ja koeajettu. Pari huomiota tein,
-nyt kun kerrankin oli pumppu ja peräöljy pullossa jossa mitta-asteikko niin tuli määriäkin seurailtua. Ohjekirjan mukaan pitäisi öljytilavuus olla 4,3 desiä. Itse sain ehkä 3,3-3,5 sisälle vaikka kyllä yritin valuttaa sen tyhjäksi.
-koekäytössä maalla en saanut itse "merkkikusta" tulemaan moottorista, vesipumpun siipipyörä vaihdettu vuosi sitten. Järvelle kun vein koeajolla kaikki toimi niinkuin piti. Onkohan letkussa liian huono paine, jossain !&%¤# vai ominaisuus. Jotkuthan käyttävä kahta lehkua, huuhteluläppiä sekä ylhäällä olevassa huuhteluliittimessä. Vähän kun antoi kierroksia ilmaantui jonkunlainen vesisuihku, mutten uskaltanut sen enempää maissa kokeilla kierroksia. Ilmeisesti siipipyörä nyt ei ainakaan heti kärvähtänyt koska suihku järvellä oli ihan asiallinen kuten aina. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|