OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Mihin vuorokauden aikaan olette ampuneet trofeepukkeja?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 16.12.2004 21:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Komea toi petu76 ampuma pukki. Näytti olevan 8-piikkinen vai kuinka?
Takaisin alkuun
Petu76
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Mar 2004
Viestejä: 18

LähetäLähetetty: 16.12.2004 21:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tulkinta kysymys. Sarven tyvessä olevat pienet piikit on kaikki yli 30 mm pitkiä. Ne tosin pisteitä laskettaessa vähentävät trofee pisteitä. Pää on tulossa täytettynä seinälle. Kai sitä voi sanoa 14 piikkiseksi?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Peuramies
Vieras





LähetäLähetetty: 16.12.2004 21:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kokeillaan nyt sitten kuvien lisäämistä..

Tällainen pukki tuli hajusteiden avulla Zeissin ristikkoon pari viikkoa sitten. En punninnut lihoja mutta epäilisin että noin 70-80kg...



Takaisin alkuun
Peuramies
Vieras





LähetäLähetetty: 16.12.2004 21:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

no eipä onnistunut..kokeillaas uudestaan..



ai niin..unohtui mainita että tuo pukki tuli pellolle noin klo. 17.30

Takaisin alkuun
Petu76
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Mar 2004
Viestejä: 18

LähetäLähetetty: 16.12.2004 22:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Komia on pukki. Onko sulla Peuramies enemmänkin kokemuksia hajusteiden käytöstä? entä oletko kokeillut sarvia kalisuttamalla?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Peuramies
Vieras





LähetäLähetetty: 16.12.2004 22:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoitin tästä jo tuonne toisaalle mutta laitetaan nyt vielä tännekin..

Nuo hajusteet ovat minulle vielä melko uusi juttu. Vasta kolme pukkia olen saanut hajusteiden avulla. Tänä vuonna kaksi ja viime vuonna yhden.

Olen käyttänyt hajusteita aika simppelillä tavalla. Käyn päivällä katsomassa kytispaikalla että onko siellä ollut elämää ja samalla laitan muutaman kangaspalan roikkumaan pelto-ojan pajupuskiin. Tipautan muutaman tipan niihin kiimaisen naaraan virtsaa. Sitten vaan illalla kytikselle..
Yhteistä näille kaikille kolmelle tapaukselle on se että pukeille ei ole kelvannut tarjoamani ruoka lainkaan vaan ne ovat tulleet nokka korkealla puolijuoksua pellolle ohi kaura-ja omenakasojen. Yleensähän tuollainen pukki tulee pellolle siten että se ottaa yhden askeleen minuutin välein..

Tarkennuksena vielä sellainen juttu että olen käyttänyt tuota hajustetta vain silloin kun tuulen suunta on suotuisa. Tänä syksynä olen käyttänyt sitä noin 10 kertaa ja kaksi kertaa on tärpännyt eli ei se mitään ihmeainetta ole.. Wink
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 17.12.2004 22:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaikki ulokkeet, jotka sarvissa ovat yli2,5 cm luetaan piikeiksi vaikka ne kasvaisivat tyviruusukkeesta. Niistä menee tosin virhepisteitä. Paljonko olet petu76 laskenut pisteitä sarvistasi?
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 17.12.2004 22:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nim. PEURAMIEHEN pukki on todella tutun näköinen. Sain itse viime tammikuussa aivan samannäköisen peuran. Ihan kun olis omia kuvia katsonut. Mulla ei ole valitettavasti digikuvia päästä. Sarvet lähtevät ensin kaartuvat voimakkaasti sivulle aivan erilaiset kuin petu76:lla. Peuramiehen pukki on vissiin 8-piikkinen vai onko siinäkin ns. pikkupiikkejä? Mistäpäin suomea olet peuran ampunut?
Takaisin alkuun
Petu76
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Mar 2004
Viestejä: 18

LähetäLähetetty: 17.12.2004 23:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En ehtinyt paljon sarvia mittailemaan, lähtivät kaatoiltana täyttäjän matkaan. Enkä tosin taitaisi osatakkaan. Tyvestä ovat ympärysmitaltaan n.20 cm. Onko vihjeitä mistä noita pistelaskuohjeita mahtaisi löytyä. Joulun jälkeen pää pitäisi olla täytetty.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Peuramies
Vieras





LähetäLähetetty: 18.12.2004 00:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Läntiseltä Pirkanmaalta tuo pukki on..

Noissa peuransarvissa näyttäisi olevan alueellisia eroja. Kaikki ampumani pukit ovat olleet sarviltaan samantyylisiä eli siroja mutta pitkäpiikkisiä.

Tässä kuva viimevuotisesta pukista..ammuttu samalta seudulta kuin tuo iso pukki tänä vuonna. Muuten hyvät sarvet mutta yksi piikki oli poikki.



Tämä pukki oli lähes täysin rasvaton ja painoi vain 56kg.
Takaisin alkuun
Paavo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Hei 2004
Viestejä: 2855

LähetäLähetetty: 20.12.2004 17:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näkyvät poikain pukit olevan komeita alkuja. Ovat ns. standerdipukkeja. Liian nuorina kuolleita jotta olisivat varsinaisia trofeepukkeja. Tämä tosin on aivan liian tavallista peura-alueilla. Toivoisi kuitenkin ns. trofeemallin lisääntyvän peurakannan hoidossa. Peura kun on kuitenkin varsin paikallinen eikä yleensä liiku kovin pitkälle synnyinsijoiltaan. Näin kasvatuksen tulokset jäisivät tekijöidensä hyväksi. Tietysti kukin tekee alueellaan mitä haluaa. Ja sanotaan kateuden vievän kalatkin kupista, mikä varmasti pitää myös liipasinsormen herkkänä. Jos en minä niin naapuri saa ja pam...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Petu76
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Mar 2004
Viestejä: 18

LähetäLähetetty: 20.12.2004 22:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Enmpä minä tuosta peurakannan oikeanlaisesta verotuksesta taida paljoa tietää mutta empä tiedä montaa metsästäjääkään joka jättää tuon kaliiperin pukin ampumatta, jos ja kun sen viimein ristikkoonsa saa.
30 peuraa olen ampunut joista 2 pukkia. Joten saanhan pitää trofeeni tai trofeen alkuni Paavoa siteeratakseni. p.s Pistäppä palstalle kuva TOSI trofeesta niin tiedän mihin pyrkiä, ettei kesken kasvuiset peurat käteni kautta turhaan kuole.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Paavo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Hei 2004
Viestejä: 2855

LähetäLähetetty: 20.12.2004 23:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Älä nyt heti vedä hernettä nenään Petu76. Kuten jo sanoin kukin tehköön peuroilleen mitä haluaa. Mutta nuo kuvien peurat olisivat vuoden tai kahden päästä mitaliluokkaa. Ja paikallisena eläimenä kannan peura on kiitollinen jalostuksen kohde. Kyllä minä olen usein jättänyt sen ison ampumatta, tyytyen pienempään. Toinen tärkeä pointti on ampua pukkeja vasta kiiman jälkeen jollin myös sillä isolla on ollut mahdollisuus jatkaa sukua. Aiheesta voisi aloittaa oman keskustelun. Mutta pankaas kellonaikoja ylös koska pukit menettivät henkensä, ettei ihan mennä ohi aiheen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jartsu
Banned


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 30047
Paikkakunta: keski pohjanmaa

LähetäLähetetty: 21.12.2004 08:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hienoa kuvaa.

Mun tuurilla tänä vuonna ja kiireiden takia vain yksi kauris (vasta??) kuula .30 N, ball, tip.

Laittakaa pojat kuulat ja kaliperit myös niin siinä on tietoa käytetystä yhdistelmästä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mjy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Maa 2004
Viestejä: 128

LähetäLähetetty: 21.12.2004 09:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peuramies kirjoitti:
Läntiseltä Pirkanmaalta tuo pukki on..

Tämä pukki oli lähes täysin rasvaton ja painoi vain 56kg.


Eikös tuo rasvattomuus tarkoita käytännössä sitä, että kyseinen pukki on hoitanut syksyn aikana suvunjatkamistehtävän kiitettävästi? On kuksinut naaraita niin tiuhaan tahtiin, että ei ole ehtinyt ruokakepulla käydä;)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com