OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

458 Aihio
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
juha-eno
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 26 Hel 2008
Viestejä: 79

LähetäLähetetty: 02.06.2016 20:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En tiedä onko tästä apua kellekään, mutta itse tein henkilökohtaisella rakennusluvalla tällaisen aseen.

Lähtökohta Tikka t3 laminated stainless 300WM.

Siitä piippu irti ja sulkuväli säädettiin (sorvissa siivu pois kiinnityskierteen vastinpinnasta) siten että se on oikea, kun piippu on kierretty ns. käsitiukkuuteen paikoilleen. Siinä on ehkä 1/8 osakierrosta eroa tehtaan jäljiltä olevaan "momenttiin"
.
Ostin Lothar-Walter ruostumattoman cal. 458 kangen.

Tilasin Tapperilta (asuu Jyväskylän lähellä) 458 Lott patruunapesän kalvaimen. Se on mulla vieläkin jos joku tarvii.

Piippu sorviin. Pituus noin 550mm, paksuus piipun päästä 22mm. Piipun päähän kierre mahdollista vaimenninta tai suujarrua varten.
Tähän samalla tavalla sulku kohilleen että ei tarvii ruuvipenkissä vääntää paikoilleen, mutta ei ihan yksinkään pyöri auki.

Käytin itse Riihimäellä koeammunnassa.
Sain muuten ladata itse koepatruunat kun Riihimäellä ei ollut panoksia.

Ase on siis 458 lott tai 300 WM tarpeen mukaan. Luvat ovat 300 WM ja lotin piipulle erillinen lupa.

Seuraava kysymys on tietysti että miten lippaassa riittää pituus Lotin pitkälle panokselle.
No ei riitäkään kuin 350 grainin luodille.
Jos aikoo ampua painavampia luoteja niin joutuu viskomaan yksitellen pesään.
Minulla ollut hirviaseena enkä näe yhtään kunnollista syytä käyttää painavampia luoteja kuin 350 gr. Niitä syöttää muovilippaasta moitteetta.

Alkuperäinen (300 WM) piippuhan on erittäin ohut. En raaskinut pistää alkuperäistä laminaattitukkia pilalle Lotin paksumpaa piippua varten joten ostin käytetyn Tacticalin tukin, jota käytän kun ase on Lottina.

On ollut minulla käytössä kesästä 2011 lähtien. Ei ongelmia. Jos joku tarvii tarkempia tietoja/apua niin voin auttaa jos osaan.

Lopuksi sen verran, etten ihmettele yhtään asesepiltä saatuja kommentteja. Kun itse aloin suunnittelemaan tätä projektia, niin soitin muutamalle sepälle ja silloin kävi valitettavasti ilmi, ettei kaikille ole selvillä edes mitä eroa on sulkuvälillä verraten urakantoja, vyökantoja tai laippakantoja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Honkila
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Mar 2012
Viestejä: 2637
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 02.06.2016 21:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nuinha se homma toteutuu ilman isoja mutkia. Ainut kysymys tuhon edelliseen että miksi LOTT pesällä jos käytössä vain max 350gr luodit, ja tikan lipas?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12192

LähetäLähetetty: 03.06.2016 07:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Honkila kirjoitti:
Nuinha se homma toteutuu ilman isoja mutkia. Ainut kysymys tuhon edelliseen että miksi LOTT pesällä jos käytössä vain max 350gr luodit, ja tikan lipas?

Eikai tuo luodinpaino vaikuta asiaan? Nopeampi on nopeampi, ei WM tuollakaan luodinpainolla vielä mikään erikoisen nopea ole. Joten sikäli LOTT ihan ok valinta.

No, LOTTin hylsy ei taida antaa tässä tilanteessa mitään etua lähtönopeuksissa myöskään 350gr luodeille, kun taitaa lipas rajoittaa latauspituuden ja yhtä pitkäksi siis voisi ladata myös WM:än ja saada samat vauhdit kuin LOTTista. Ehkä lippaan pituutta ei oltu hoksattu pohtia etukäteen?

Hyvä että kokemuksia jaetaan!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 650
Paikkakunta: pohjoispohjanmaa

LähetäLähetetty: 03.06.2016 10:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lott pesästä voi ampua myös winmagin, liekö kuitenkaan kuin suositeltavaa. Joskus tullut mieleen että omassakin vois olla Lott. Lyhyet luodit latailis pitkään hylsyn ja pitemmät lyhyeen, sais aina lippaaseen optimimittaiset patruunat. Patruunan pituus kun vaikuttaa syöttöön, luodin muodon lisäksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juha-eno
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 26 Hel 2008
Viestejä: 79

LähetäLähetetty: 03.06.2016 17:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vastaillaan.

Ai miksikö Lott ? Miksi ei ?

Tuo nyt tuli samalla työllä ja rahalla jos verrataan 458 winmaggiin.
Mitään siinä ei häviä, mutta saa lotin "leveämmän" latausalueen. Siinä on eroa lotin eduksi.

Kyllä se lippaan pituus oli tiedossa, kun minulla tuo 300 WM oli ollut jo monta vuotta.

Kuten jo edellä kirjoitin, niin tällähän pystyy tietysti ampumaan lotin täyspitkiä panoksia kun viskoo niitä yksitellen pesään.

En tosin ole nähnyt mitään tarvetta käyttää yli 350 grainin luoteja.
Suomessa ei ole sellaista elukkaa joka ei sitä tottele.
Afrikka on sitten oma maailma.

Minulla on myös 458 winmag enkä käytä siinäkään painavia luoteja.

Nämä on makuasioita. Kerron vain oman mielipiteeni
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juha-eno
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 26 Hel 2008
Viestejä: 79

LähetäLähetetty: 03.06.2016 17:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vielä sen verran lisää tuohon ollarin kommenttiin, että jos vertaa 458 Wm ja 458 Lott tappilatauksia 350 grainin luodilla niin kyllähän vauhti on lotilla kovempi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Shamrockfields
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Kes 2015
Viestejä: 229

LähetäLähetetty: 03.06.2016 18:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oma ehdotus on Mauser M03 ja siihen sitten 458 Lottin piippu, lipas ja lukonpää. Itellä on tuo ase mutta eri kaliiperissa. Käy ja kukkuu.

Tuo Afrikka-päivitys kustantaa lupineen n. 1500€.
Perusaseen hinta sitten siihen päälle, jolloin peruskaliiperi voi olla melkein mikä vaan - vaikka 222rem Smile

Meinaan vaan et pääsis aikalailla helpommalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15374

LähetäLähetetty: 03.06.2016 19:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän pitkälukkoinen sakolainen on myös helppo valinta, saa helposti myös täyskollisen lottin. Mollikkaluoti voi huonontaa syötön toimivuutta, siitä ei ole kokemusta mutta lippaat ja makasiinit sinällään toimivat moitteetta. Mut onhan noi tietysti hivenen painavampia kuin lyhytkehyksiset mallit. Hyvällä tuurilla hintaa vaihtopiippuviritykselle voi tulla sama kuin tuo mauserin afrikkapäivitys.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juha-eno
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 26 Hel 2008
Viestejä: 79

LähetäLähetetty: 03.06.2016 19:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuli vielä se mieleen, kun noita seppiä oli hakusessa ja ei halunnut maksaa projektista liikaa.

Itse tulin siihen tulokseen, että opettele teoria.

Kertaa se vielä muutaman kerran.

Hae henkilökohtainen aseen rakennuslupa.

Palkkaa AMMATTITAITOINEN sorvaaja.

Kerro hänelle mitä tahdään.

Ei kaikkeen tarvita aseseppää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Honkila
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Mar 2012
Viestejä: 2637
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 04.06.2016 10:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No todelisuudessa tuossa tapauksessa hylsyn pituudella ei ole hirveetä eroa, eli myös win mag hylsyllä voi latauspituutta pidentää niin kauan kun riittää pitoa hylsyn suulla.. Jollekkin lyhyelle 300-350gr luodille tuossa lott hylsystä voi olla luodin pitopinnan kannalta järkee, tosin kuinka moni tuon painoluokan lyhyt vaippaluoti kestää enää niissä nopeuksissa kasassa. Kupariluodeilla taas pystyy venyttämään latauspituutta, ja pitkästä hylsystä ei saa hyötyä kun lipas rajottaa. Tämmösiä ajatukia mulla, mutta ite käytänki alitehosta 450m hylsyä. Very Happy

Ja kyllä paineen alasia osia valmistettaessa pitää olla ase-elinkeinoharjottajan luvat, ei lain mukaan joka sorvari saa tehdä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juha-eno
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 26 Hel 2008
Viestejä: 79

LähetäLähetetty: 04.06.2016 14:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Honkila on oikeassa siinä että 458 WM pystyy lataamaan samaan pituuteen kuin lotti Tikan lippaaseen.
Itse käyttämäni Swift a-framen 350 grainin luoti on vielä silloin noin 4 mm hylsyn sisällä.
Pitää tehdä kesän aikana testi mikä on vauhtiero verrattuna Lottiin.

Toinen asia on kanssa selvä. Ei tietenkään kuka hyvänsä kyläseppä saa rakennella aseita mielensä mukaan.

Itse hain henkilökohtaista aseen/aseenosan valmistamislupaa.

Jokainen voi käydä lukemassa Finlex.fi sivuilta aselain 4. luvun ja 50. momentin kaikkine sivuviitteineen ja tehdä oman tulkintansa tarvitseeko valmistajan olla elinkeinon harjoittaja.

Itse en ole.

Lupaa hakiessa perustelin ja selvitin kuka tekee, mitä tekee ja mistä osat/raaka-aineet hankitaan.
Valmistuslupaan, joka on vuoden voimassa, tuli ehdoksi että ase tarkastetaan ja koeammutaan Riihimäellä.
Tarkastuksen jälkeen valmistusluvan voimassaollessa haetaan aseelle hallussapitolupaa ja käydään näyttämässa poliisilaitoksella.

Olisi ihan mielenkiintoista tietää onko muilla kokemuksia vastaavasta.
Tunnen henkilön joka valmisti itse revolverin. Eikä ole aprillia.

Toivottavasti tämä vietiketju ei karannut liian kauas alkuperäisestä aiheesta.
Pahoittelen jos näin kävi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jartsu
Banned


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 30047
Paikkakunta: keski pohjanmaa

LähetäLähetetty: 04.06.2016 14:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joskus tuo oli edessä, kun vielä 458 kanssa temppuilin.

jos nallin ja kuulan perään ei jää yhtään enempää ruuti tilaa, ni lotilla ei juurikaan ole mitään etua.

Joku mag 550 cz ni saattaa silloin olla lipas/makasiini pituudessa niin paljon eroa ettei keveemmän pään kuulat pysy enää WM hylsyssä, mut raskaampiin tulee kuiten taas samaa tilavuutta.

Näitä vertailtiin aikoinaan.

Sitten on tavaran hankinta, hinnat.

458 WM hylsyjä piisaa vaikka turvottelis pienemmistä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15374

LähetäLähetetty: 04.06.2016 15:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Menee raakasti OT mutta mä olen rakentanut neljä pyssyä valmistusluvilla, yhdessä käytin aseseppää tekeen piipun, muut on näperrellyt enempi itse. Lupia hakiessa en ole selittänyt kuka tekee ja mitä eikä ole koskaan kysyttykään. Mutta tuo juha-enon kuvaama tapa tuntuu täysin järkevältä, selvittää mitä haluaa ja tarvitsee ja teetättää sitten jollain osaavalla, ihmiset pyssyjä kuitenkin tekee, tietysti ihan kaikki ei dremelillä.

Lottin hylsyä saa varmaan halvimmalla Hornadyn "perushylsystä", asetarvikkeella
Lainaus:
Hornady 458 Lott 50 kpl 93,00 €
Hornady magnum hylsyaihio, 375 H&H kanta, pituus 2,865" 50 kpl 64,00 €
olis pitkä pohtiminen kumpia ostaisi. Lottin rakentaminen olis varmaan mielenkiintoista ajanvietettä jos uskaltaisi ampua nelivitosella magnumilla, mina olen vähän tuota vältellyt.

Muokkaanpa kun pystyy... Jartsu, miten kasamiehet teetättää noi kierteet, onko teillä omat pikku sorvit kullakin vai seppä vääntää ? Luulis olevan kierteille tarvetta kun piippua kuluu tai ainakin vaihtuu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jartsu
Banned


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 30047
Paikkakunta: keski pohjanmaa

LähetäLähetetty: 04.06.2016 16:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuka missäkin kierteensä tekee.

Sehän ei ole mitään raketti tiedettä.

Jos on vaikka jokin valmistus tai muu vastaava paperi, ni kai kierteen nyt tekee vaikka kuka, kun vaa tietää mitä todella tekee ja osaa kellottaa ja on siihen tarkoitukseen erinomaiset laitteet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12192

LähetäLähetetty: 06.06.2016 07:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

juha-eno kirjoitti:
Vielä sen verran lisää tuohon ollarin kommenttiin, että jos vertaa 458 Wm ja 458 Lott tappilatauksia 350 grainin luodilla niin kyllähän vauhti on lotilla kovempi.

Niin joo, että 350gr luoti kumminkin mahtuu lippaaseen maksimittaisena?
Oletko koittanut kannun täyttä, millaisiin vauhteihin olet päässyt?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
Sivu 8 Yht. 9

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com