OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Vesitiiviit ja iskunkestävät jahtimiehen kännykät,kamerat ym
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Hanhinator
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 220

LähetäLähetetty: 14.01.2013 19:51    Viestin aihe: Vesitiiviit ja iskunkestävät jahtimiehen kännykät,kamerat ym Vastaa lainaamalla viestiä

Kiinnostaisi tietää foorumilaisten kokemuksia ja näkökantoja näihin elektroniikkahärpäkkeisiin, jotka meiltä varmasti kaikilta löytyy, eli kamerat, puhelimet ja kamerapuhelimet. Se on sitten tietysti eri asia että millaisia ne kullakin ovat.

Markkinoilla on tapahtunut viimevuosina mieltälämmittävää liikahtelua oikeaan suuntaan, eli jos johdannoksi esittelisin teille kolme laitetta, jotka jossain määrin antavat vihjeitä siitä, että kenties jonain päivänä voisi saada käteensä "täydellisen" jahtipuhelimen.

http://www.olympus.fi/site/fi/c/cameras/digital_cameras/tough/tg_2/index.html
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/20125/dhvbt/Sony-Xperia-V-Android-alypuhelin-valkoinen
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/1465/dhtsm/Samsung-Galaxy-Camera-Android-kamera-3G-WIFI-valkoinen

Ensimmäisessä linkissä on ainakin speksien mukaan täydellinen jahtikamera. Senkus heität repunpohjalle tai takintaskuun ja niillä mennään. iHS teknologian ja F2.0 objektiivin ansiosta pitäisi onnistua maisema- ja saaliskuvat niin jonkinlaisessa aamu- kuin iltahämärässäkin, eikä tarvitsisi rantavedessä kaatuillessa pelätä että sinne meni taas kallis kamera. Lisäksi kameraa on mahdollisuus laajentaa telelisäkkeillä, eli zoomiakin saanee halutessaan vähän pitemmälle?

Toisessa linkissä on Sonyn uusin vesi- ja pölytiivis puhelin
Jostain kumman syystä keskustelut uusista puhelimista liikkuvat pääosin linjalla iPhone, Lumia, Samsung Galaxy jne.. Itse olen Galaxy Xcoverin julkitulon jälkeen ollut kiinnostunut lähinnä Sonyn tuotekehityksestä. Syynä lienee se että yleisin lähtökohta puhelimen vaihtooni on ollut sateesta, merivedestä, tms. johtunut kosteusvaurio tai totaalinen pimeneminen. (joukossa myös ainakin yksi "vedenkestävä" puhelin) Sonylla näytetään ymmärtäneen että joku voi haluta pitää puhelinta mukanaan esimerkiksi metsällä, tai vaikka hiihtolenkillä hikisessä housuntaskussa. Emännällä on Xperia Active, jonka ostatutin hänellä heti sen tultua markkinoille, siinä toivossa että joskus saisin sen takavarikoida itselleni vähän rajumpaan käyttöön. Sen jälkeen Sony on vaan pistänyt lisää ytyä putkeen. Xperia GO, Xperia Acro S ja nyt viimeisimpänä Xperia V. Ominaisuuksien pitäisi aikapitkälle vastata Lumioita ja Iphoneja sen mitä olen netistä lukenut. Sonylle toki miinus siitä, että varsinaista iskunkestävyyttää laitteille ei luvata, vain "tavallista parempi kestävyys"

Kolmantena sitten Samsungin Android-kamera. Luulin jo vihdoin löytäneeni yhden pitkään odottamani ja "miksei kukaan tee sellaista"- tyylistä ihmettelyä herättäneen tuotteen. Mutta sitten löytyi tuo paha miinus. Vaikka kameralla pääsee nettiin jne. Ei sillä pysty tavallisia puheluita soittamaan. Laitehan ei ole vesitiivis, joten sinänsä kyseessä on vain esimerkki että "näinkin voi tehdä"



Käytännössä laite jota odottelen markkinoille, on kuten tuo Olympuksen TG-2, mutta takana kosketusnäyttö jolla voi tarvittaessa ottaa puhelun kotiin tai jahtikaverille, katsoa netistä säät ja gps:llä sijainnin. Kuten kolmas linkkini osoittaa ei tämä olisi kovin kummoinenkaan homma. Ainoastaan akkukesto on se mitä näissä kaikissa uusissa laitteissa ihmettelen. Ja kun juuri se olisi homman juju. Pitkällä akkukestolla saisit kertalatauksella huolehdittua sen että maastossa riittäisi muutamaksi päiväksi virtaa niin kameralle, puhelimelle kuin gps:llekkin. Kaikki olisi mukavasti suojattuna yksien kuorien sisällä. Kohtuullinen koko ja paino eivät sinänsä haittaisi, tietäisipä mistä laitteen kulloinkin löytää. Ainakin minulla menisi mukavasti arkikäytössäkin.



Toivoisin tähän ketjuun asiallista keskustelua asiasta, joka varmaan kiinnostaa muitakin kuin minua. Lisäksi jonkunlaista seurantaa uusista markkinoille putkahtavista tämäntyylisistä laitteista. Ja tietysti käyttökokemuksia ja kuvia.

Lisäksi vielä pyyntö, että vakavasti valokuvausta harrastavat suhtautuisivat tämänkaltaisten laitteiden kuvanlaatuun ymmärtävästi. Esimerkiksi itse olen hyvin tyytyväinen suurimpaan osaan Nokian 3.2-5 megapixelin kännykkäkameran kuviin. Kuviin jotka olisivat 80%:sti jääneet ottamatta jos niiden ottaminen olisi vaatinut huipputason järjestelmäkameran mukana kuljettamista. Suurin osa epätyydyttävistä otoksista on otettu hieman hämärissä olosuhteissa, ja lähinnä se olisi se parannettava osa-alue kuvanlaadussa (toki muukin on plussaa).

(p.s. todennäköisesti ensi jahtikautena kuljetan taskussa tuota TG-2:sta, satoi tai paistoi. Puhelinta vastaavaan laitteeseen täytynee odotella vielä pitkään joten taidetaan mennä toistaiseksi kahden laitteen taktiikalla)

Aargh. Tulipas pitkä ja tylsä. Jos jaksoit lukea loppuun niin propsit siitä Wink
_________________
Hanhi tuloo jos tuloo...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vanhakarju
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Mar 2011
Viestejä: 2499

LähetäLähetetty: 14.01.2013 21:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Hanhinator"minulla on ollut vuoden käytössä sonim,ei tarvitse pelätä kastumisia
eikä kolhuja ollut jo kovassa käytössä,voin suositella.

http://www.google.fi/#hl=fi&tbo=d&q=sonim+xp3300+force+black&revid=1925729049&sa=X&ei=BFT0UKBTyPHhBOW1gbAB&ved=0CKQBENUCKAE&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.1357700187,d.bGE&fp=72451bb46f16a5b5&biw=1440&bih=764
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hanhinator
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 220

LähetäLähetetty: 14.01.2013 23:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vanhakarju kirjoitti:
"Hanhinator"minulla on ollut vuoden käytössä sonim,ei tarvitse pelätä kastumisia
eikä kolhuja ollut jo kovassa käytössä,voin suositella.

http://www.google.fi/#hl=fi&tbo=d&q=sonim+xp3300+force+black&revid=1925729049&sa=X&ei=BFT0UKBTyPHhBOW1gbAB&ved=0CKQBENUCKAE&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.1357700187,d.bGE&fp=72451bb46f16a5b5&biw=1440&bih=764


Vaikuttaa aika pätevältä, etenkin akkukesto näyttäisi olevan tosi hyvä. (vai mikä on kokemus?) Menee kyllä harkinnan alle, kun ainoa miinuspuoli näin äkikseltään on kamera, joka ei sinänsä ole ongelma kun näyttää siltä että tarkoitus on nyt pitää kameraa erikseen aina mukana. (toki näyttö on pieni verrattuna kosketusnäytöllisiin puhelimiin, jos miinuksia hakee)

Myös CAT:illa on mielenkiintoisia puhelimia, B10 ja B25, jotka olen aiemmin hyllyttänyt huonon kameran takia. Sinänsä paletti meni kokonaan uusiksi sen jälkeen kun huomasin tuon TG-2 kameran, aiemmin olen katsellut laitetta joka hoitaisi välttävästi kaikki tehtävät (esim Sony Xperia Acro S), mutta tuo TG-2 iski heti silmille sen vuoksi että se alkaisi menemään koko-kestävyys-kuvanlaatu akselilla siihen pisteeseen, jota pitemmälle ei ainakaan itsellä ole (toistaiseksi) tarvetta päästä. Ainakin näin speksien perusteella, saas nähdä sitten mikä on todellisuus.
_________________
Hanhi tuloo jos tuloo...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vanhakarju
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Mar 2011
Viestejä: 2499

LähetäLähetetty: 15.01.2013 00:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen ottanut sen kannan kaikkea hyvää ja toimivaa ei ole samoissa "kuorissa".
eli:liikun paljon yksin kairassa,puhelin pitää olla luotettava,samoin
"kepsi"kameraksi riittää "kohtalaisen"luotettava.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hanhinator
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 220

LähetäLähetetty: 16.01.2013 15:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuon sonimin spekseissä valmiusaika oli 800h puheaika 24h ja GPS 10h. Kuinkahyvin vanhakarju ilmoitetut ajat vastaavat todellisuutta? Minkälaisia reissuja, minkälaisella käytöllä, on mennyt ilman välilatauksia?

Tämä sonimi näyttäisi olevan pikaisesti katsottuna "markkinajohtaja" tuolla akunkeston saralla, vai tietääkö joku löytyykö markkinoilta/onko tulossa markkinoille paremmalla akkukestolla olevia puhelimia? Itse olen kantanut pidemmillä jahtireissuilla mukanani tuommoista http://www.varta-consumer.com/fi-FI/Products/Chargers/Professional-Line/Digital-USB.aspx#V-MAN-Power Kantamisessa ei sinänsä ole mitään ongelmaa, vara-akun lataaminen on vaan taas yksi ylimääräinen muistettava homma. Lisäksi akku makailee pitkiä aikoja käyttämättömänä, niin ounastelen että se ei kovin montaa vuotta jaksa palvella. Tuossa on myös elektroniikkaa mukana ja ei ole vesitiivis, jolloin pieni vesikosketus/märkä tasku saattaa tehdä sen toimintakunnottomaksi. Kerran jo laite pimeni siten että ei antanut virtaa, (vaikka akku oli täysi) mutta sain sen nollattua lataamalla sitä sekunnin veneen akusta. (mietin vain että jos olisin sillon ollut muiden virtalähteiden ulottumattomissa, ei olisi tästä laitteesta paljoa iloa ollut)

Se piti vielä lisätä että toinen huono puoli tuollaisen "power packin" kanssa operoidessa on se että jos akku meinaa loppua kesken toiminnan, ja haluaa sitä samalla ladata, joutuu monessa vesitiiviissä mallissa avaamaan luukun virtapistokkeeseen jonka jälkeen pieni sukellus saattaakin koitua kohtaloksi.
_________________
Hanhi tuloo jos tuloo...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vanhakarju
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Mar 2011
Viestejä: 2499

LähetäLähetetty: 16.01.2013 16:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niinpä:enpä ole kokeillut tuota 800 h valmiustilaa,mutta kun syksyllä
olin 20 pv mökillä ja metsässä latasin lähtiessä "maalikylässä"
hyvin kesti ainakin tuon ajan,vaikka olihan siinä muutama puhelukin.
GPS:sää en ole vielä ottanut käyttöön,että siitä en tiedä virrankulutuksesta vielä mitään,mutta tällä kokemuksella uskoisin
noiden tehtaan ilmoittamien arvojen pitävän paikkansa,minulla on
erillinen "kepsi"jota en pidä läheskään aina auki,on hyvä rassata noita
"harmaita aivosoluja"ja kulkea lukien luonnon merkkejä,tuntuu aika
lyhyeltä tuo "kepsin"käyttöaika,mutta eihän sitä tarvitse jatkuvasti
pitää auki.

jäi sanomatta en pidä hyvänä noita lisälataustaitteita,varsinkaan
metsästysreissuilla,kyllä puhelimen akkujen pitää kestää metsäkäytössä
vähintään viikon,minulla on Garmin kepsiin kaikenvaralta vara akut mukana,mutta eipä niitä ole tarvinnut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hanhinator
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 220

LähetäLähetetty: 16.01.2013 17:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Gepsi näyttää tosiaan vievän virtaa, mikä on sinänsä harmi. Itseäni kiinnostaisi gepsiä pitää nimenomaan kokoajan päällä ja sitten kotona myöhemmin katsella käytyjä reittejä. Suunnistamiseen en niinkään sitä tarvitse koska koluan useimmiten niin tuttuja maastoja että pärjää hyvin pitkälle perstuntumalla. En ole perehtynyt, että löytyykö, mutta jos olisi sellainen softa puhelimessa joka ottaisi automaattisesti 5-10 minuutin välein reittipisteen, ja muun ajan pitäisi gepsiä pois päältä, niin tuo haluamani ehkä onnistuisi. Toki viekö satelliittien uusi haku paljonkin enemmän virtaa kun pelkkä seuranta, ei mitään hajua.
_________________
Hanhi tuloo jos tuloo...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vanhakarju
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Mar 2011
Viestejä: 2499

LähetäLähetetty: 16.01.2013 18:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niinpä:jokainen tietenkin tekee hankinnat omien tarpeidensa mukaan.
minulla oli Kovassa metsästyskäytössä jatkuvia ongelmia puhelimen kanssa,päätin nyt katsotaan paras mahdollinen puhelin metsästyskäyttöön.
Minä tein todella ison työn luotettavan puhelimen hankinnassa,loppusuoralla oli kolme merkkiä Sonim/Samsung/Andoid
valinnan ratkaisi käyttäjien kokemukset kovassa työkäytössä rakennuksilla/metallitellisuudessa ja metsästyskäytössä Sonimin hyväksi.
Paikalliset yrittäjät eivät pystyneet toimittamaan Sonimia,tilasin
comin kautta,toimitus pelasi hyvin,ja puhelimessahan on 3-vuoden takuu.
Minun n.8 v kokemuksen mukaan Garmin perusmallissa,ei sateliittien
haku vie erityisesti virtaa,kestäähän se tietenkin jonkun aikaa,riippuen
maastosta,ja tiedothan pysyy tallella.Kovaan metsästyskäyttöön
soveltuva kamera pitäisi vielä hankkia,tuo sinun linkissä oleva olympus
kuullostaisi hyvältä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34972

LähetäLähetetty: 16.01.2013 20:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo Sonim alkoi kiinnostaa minuakin,haussa uusi puhelin ja nimenomaan kovaa työ ja maastokäyttöä kestävä sellainen.
Näyttää olevan aika lailla juuri tarpeisiini sopiva.
Pitäisi päästä jossain vilkaisemaan miten valikot lie toteutettu,Samsung on aika ärsyttävä kuvakkeineen,onkohan tuossa Sonimissa tekstivalikko,jostain syystä kuvakkeet ärsyttävät aikuisten vehkeissä.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Erturo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2007
Viestejä: 216

LähetäLähetetty: 16.01.2013 21:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olumpyksen vanhempi iskunkestävä/vedenkestävä 10mpix pokkari on tullut aikanaan ostettua. Kestää kyllä vettä ja upoksissa oloa, eli on huoleton vehje kalareissulla vaikka kahluutakinkin taskussa. Akku kestää melkein koko kesän yhdellä latauksella.

Mutta, kamerassa on kyllä tolkuttoman huono piirto ja vielä heikompi värientoisto. Ilmeisesti ainakin linssissä joudutaan tekemään aika kovia kompromissejä tuon kestävyyden ja vedenpitävyyden vuoksi. Samanlaisia kommentteja olen lukenut myös muista upotuksen kestävistä pokkareista. Suosittelenkin tuon uudemmankin ostamista harkitsevalle tutustumaan netistä löytyviin arvosteluihin ennen ostopäätöstä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hanhinator
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 220

LähetäLähetetty: 17.01.2013 09:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Odottelenkin tässä kielipitkällä että nettiin alkaisi virrata ensimmäisiä käyttökokemuksia. Youtubestakaan ei vielä löytynyt muuta kuin pari valmistajan hypetysvideota. Verkkokauppa.comissa ko. kamera on listoilla hintaan 399,- mutta varastokappaleita ei ole, joten ilmeisesti puhelimen voisi vasta varata.

Muistatko tarkkaa mallia tuosta kamerastasi? Kiinnostaisi vähän tietää kun noita näyttää olevan monessa hintaluokassa, ja nytkin niitä on julkaisu kolmen nippu, joista tuo TG-2 on ilmeisesti ns. lippulaivamalli.

Tuossa on muuten kivana bonuksena tuo suurnopeusvideo, eli jos sillä onnistuisi kuvaamaan kalan hypyn, taikka sorsan pudotuksen pystyisi siitä tekemään sulavan hidastuksen.. Tosin 240 kuvaa sekunnissa, resoluutio on enää huonompaa vga tasoa, mutta esim 120 kuvaa sekunnissa 480x640 resoluutiolla, niin sillä voisi olla ihan kiva leikkiä ja hidastaa 4-8x hitaammakksi joku mielenkiintoinen pikku tapahtuma.
_________________
Hanhi tuloo jos tuloo...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaarle Martel
Sisällöntuottaja


Liittynyt: 25 Tou 2009
Viestejä: 3593

LähetäLähetetty: 17.01.2013 13:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Puhelimesta kuin puhelimesta saa helposti täysin vesitiiviin laittamalla sen minigrip-pusiiin. Iskunkestävyyteen se ei tosin anna mitään lisää.

Itselläni on erittäin hyviä kokemuksia Samsung GT-S5690 XCover Galaxystä. Varsinkin jahtikäytössä se on ollut erinomainen. Muuten käytän Samsungin GT-N7000, koska siinä on riittävän iso näyttö.
http://www.terveisetravintoketjunhuipulta.com/2012/01/samsung-gt-s5690-xcover-galaxy.html
_________________
http://www.terveisetravintoketjunhuipulta.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Hanhinator
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 220

LähetäLähetetty: 17.01.2013 15:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minigrippaillen olen pari viimeisintä puhelinta kuljettanut jahdissa, ja homma toimii ihan hyvin niinkin, mutta siinäkin on omat ongelmansa. Etenkin jos ottaa kännykällä kuvia, joutuu puhelinta ottamaan välillä pussista pois. Ylipäänsä saa olla varovainen ettei pussiin mene kosteutta, sieltähän se ei pääse enää millään kuivumaan. Lisäksi pusseja pitää vaihdella alituiseen, kun tuppaavat käytössä kulumaan. Miten muuten kosketusnäytöt pelittää pussin läpi?
_________________
Hanhi tuloo jos tuloo...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaarle Martel
Sisällöntuottaja


Liittynyt: 25 Tou 2009
Viestejä: 3593

LähetäLähetetty: 17.01.2013 15:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hanhinator kirjoitti:
Miten muuten kosketusnäytöt pelittää pussin läpi?

Toimii hyvin.
_________________
http://www.terveisetravintoketjunhuipulta.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Vanhakarju
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Mar 2011
Viestejä: 2499

LähetäLähetetty: 17.01.2013 15:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niinpä:Minä ilmeisesti "haudoin"edellisen puhelimen Mini -grip pussissa
pilalle,valikkoihin pääsi miten sattui,minä en käytä enään pusseja
muuta kui eväissä,kyllä puhelimen ja kepsin pitää kestää rintataskun
kosteus ilman pussejakin. Evil or Very Mad
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 1 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com