OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Onnistunut P94S-projekti

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 29.11.2004 10:32    Viestin aihe: Onnistunut P94S-projekti Vastaa lainaamalla viestiä

Nonniin, nyt olis projekti loppusuoralla minkä tuossa jokin aika aloittelin eli: P94S:n aktio ja Mäkisen 560/22mm piippu sekä vanerista itse väsätty tukki (vielä viimeistelyä vaille) johon raudat pedattu.

Ja ensimmäisen radallakäynnin jälkeen oli kyllä suu messingillä ja rinta rottingilla Cool kun kasoista ei voinut puhua vaan kyseessä oli vähän luodin halkaisijaa suurempia reikiä. Paras tulos oli 6-7mm(reiän koko)/5lk/50m patruunana Lapuan Standard Club. Reiän mittaaminen oli vähän hankalaa kun tauluna oli normaalia kopiopaperia ja repeilyn takia piti vähän arvioida kasan kokoa. Keskimääräinen hajonta pysyi siellä 6-9mm tienoilla.

Minkäslaisia kasoja ne niissä kasakisoissa oikein pienoiskiväärillä paukuttelee? Tuntu vaan että tuon pienempää reikää ei oikein voi saada kuin luotia pienentämällä Laughing

Sadalle metrille kokeillessani olin sitten vähän pettynyt kun hajonta oli luokkaa 19-30mm, mutta pistin sen pakkasen ja kangistuneen liipaisinsormen piikkiin Laughing Joka tapauksessa taitaa tuo 100m olla jo pikkuisen verran vaativampi matka pienoiskiväärille(ja ampujalle) kun luulin 50m tulosten perusteella saavani aikaan pienempiäkin kasoja kuin 19-30mm. Tuli sellainenkin asia mieleen että voiko patruunalla olla vaikutusta asiaan niin että patruuna joka käy 100 metrille hyvin ei käykkään sitten 50m ja taas toisin päin.

Joka tapauksessa tästä on hyvä lähteä treenaamaan ampumataitoaan ilman hiekkapussitukia kun tietää että ase käy.
Takaisin alkuun
Varmintti
Vieras





LähetäLähetetty: 29.11.2004 10:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noinhan se P94S käy vakionakin.
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 29.11.2004 11:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No joo, pitikö pilata mun päivä? Very Happy Haluaisin nähdä sen Sakolaisen mikä pystyy samaan. Razz
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 29.11.2004 13:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No niitähän nyt on vähän joka jampalla. Very Happy
Takaisin alkuun
jave
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 167

LähetäLähetetty: 29.11.2004 19:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No, käytiin 150m radalla ja kasat pyöri 30-35mm välillä ( ei tuullu ). Parhaimmat kasat 100m on olleet 11mm. .22lr kasakisoissa ammutaan 3x10lk ja siellä kasat on olleet 20-30mm luokkaa muistaakseni. Tuulenlukutaito on tärkeää kun aikoo ampua .22lr kaliperisella kasoja 100m:iin. Olet oikeassa ettei sama patruuna käy välttämättä hyvin molemmille matkoille (50/100). Ei se reijän koko ratkaise, vaan etäisyys kauimmaisten reikien välillä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 29.11.2004 20:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tarkoitin että kasan koko oli niin pieni että näytti siltä kuin siitä olis menny vain yksi luoti ja mittasin reiän toisesta reunasta toiseen ja sain mitaksi 6-7 mm hajontahan ei kyseisessä kasassa siis ollut kuin 1-1.5mm.
Takaisin alkuun
Repesorsa
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9356
Paikkakunta: Sieltä

LähetäLähetetty: 30.11.2004 02:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Palautetaas poika maan pinnalle...

Ansu
_________________
I'm back!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 30.11.2004 09:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onneksi en tipahtanu kovin korkealta..ai s....na Laughing Varmasti hyvä ja tarkka peli toi Anchutz, mutta turhan kookas ja paljon nippeliä mun makuun. Miten tarkkoja noi on ihan vakiona tehtaalta tulessa? Sakoa mulle kehuttiin että maailman tarkimpia tehdaspieakkareita, mutta ei ainakaan mun yksilö ollut. En tiedä oliko kyseessä joku maanantaikappale mutta jokatapauksessa kyllästyin ja tehtailin ton mun pyssyni ja oon pirun tyytyväinen tulokseen.
Takaisin alkuun
Repesorsa
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9356
Paikkakunta: Sieltä

LähetäLähetetty: 30.11.2004 19:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo on täysverinen kilpa-ase ja nuo Sakothan ovat sellaisia harrastelija-ampujien härveleitä. Joku saattaa luulla, että esim. Sakon laukaisu on huippuluokkaa, vaan hän ei ole kokeillut näitä kisa-Ansuja.
_________________
I'm back!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6651

LähetäLähetetty: 02.12.2004 11:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Äläs nyt Repesorsa. Minun P94s:n piippu on ollut uhattuna. Yksi ampuja meinasi sen takavarikoida omaan kisapiekkariinsa (Ansu, jossa Sakon valikoitu piippu Smile ) . Eikä tuo ole kirkosas kuulutettu etteikö piippu vieläkin vaihtaisi omistajaansa. Sako on ostettu v. 1994 eli aika alkutuotantoa taitaa olla tuo yksilö.

Niin, parhaimmillani olen tuolla vakiosakolla ampunut sisällä sellaisen 0x1mm kasan olevan mittatarkkuuden puitteissa (5 lks/50m/betonialusta/hiekkapussi) ja sillä ammuskelee sellaista muutaman millin läjää kyllästymiseen asti kun vain viitsii keskittyä. Alkuperäisellä, säätämättömällä laukaisukoneistolla ja Lapuan Masterilla.

Mutta... on se tosi että kyseessä on harrastelija-ampujan härveli. Nyt aseella ammuttu jotain 5000-6000 patruunaa ja laukaisu on alkanut narisemaan, eli joku kuluma on tullut, kitkapinnoille. Sen huomaa kun oikein tarkkaan "kuuntelee" sormella liipaisua. Tarttis varmaan lähettää koneisto hiottavaksi, mutta nyt siihen ei riitä mielenkiintoa kun rojektina on tozi josta meinaan saada jotain aikaiseksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Repesorsa
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9356
Paikkakunta: Sieltä

LähetäLähetetty: 02.12.2004 16:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peltsu kirjoitti:
Niin, parhaimmillani olen tuolla vakiosakolla ampunut sisällä sellaisen 0x1mm kasan olevan mittatarkkuuden puitteissa (5 lks/50m/betonialusta/hiekkapussi) ja sillä ammuskelee sellaista muutaman millin läjää kyllästymiseen asti kun vain viitsii keskittyä. Alkuperäisellä, säätämättömällä laukaisukoneistolla ja Lapuan Masterilla.


Kaiken tuon valossa näyttäisi olevan turha ostaa oikeita kilpakäyttöön valmistettuja aseita ollenkaan, kun tusinapyssyllä hoitaa saman asian tuosta vaan.

Sama koskee patruunoita. Ennen käytiin koeampumassa Lapuan tehtaalla eri valmistuseriä ja niistä valittiin parhaiten käyvä erä. Kotiin mentiin auton peräluukku maata raapien. Nyt samaan pääsee hakemalla lähikaupasta masteria. Shocked
_________________
I'm back!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6651

LähetäLähetetty: 02.12.2004 17:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niimpä ! Paitsi että sisäradalla hiekkapussilta ei taideta kisata muuten kuin kasa-ammunnassa. Ja jokunen kasa-ase on kuin onkin Sako94-pohjainen, käsitääkseni.

No niin, se siitä, mutta iteppä aloit puhumaan harrastelijaammuntahärvelistä. Tosipuheessa, kyllähän sinä tiedät mitä kisapiipulta piekkarissa vaaditaan, siis että sillä mekaanisesti osuu aina kymppiin, ja iihen ei kummoista "kasapiippua" tarvita, vai mikä on kympin halkaisija maalitaulussa ??.

Sakon ohutpiippuisissa on ainakin tuotannon alkupäässä tuollaiset piiput olleet, siis mekaaniselta käynniltään. Ja ei se sakon lukkorunkokaan mikään onneton ole. Laukaisukoneisto tehtaan jäljiltä on vähän jäykkä, mutta ehdottoman hyvä kotikäyttöä ajatellen. Eihän se kisakäyttöön ole tarkoitettu tai tehty tietenkään, mutta jos sitävähän viilaisi, sinne 300 g tietämille niin olisihan se sitten aika makea... Enää ei tarvitakkaan kuin parempi tukki ja piippupaino ja tietenkin asianmukainen tähtäinlaite niin siinäpä se sitten...

Ennen kuin alkaa keskustelu siitä miksi kaikki kisailijat ampuvat ansulla niin pitänee palata ajassa taaksepäin ja katsella eräitä sääntömuutoksia joitten jälkeen huomattiin että ansulla on ainoita kelvollisia kisa-aseita. Ja eihän noissa ansuissa mitään vikaa ole, riittävän hyviä siihen mihin ne on tehty.

Mutta älkäämme tästä ruvetko meteliä pitämään, kyseessä on kuitenkin kaksi eri asiaa ja jos joku tuo näytille jonkun muun tehdasvalmisteisen metsästystukillisen piekkarin joka mekaaniselta käynniltään yltää sakon tasolle niin ostan pois.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 02.12.2004 19:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No mutta tämä aihehan näyttääkin olevan keskustelua herättävä joten ei muutakuin lisää:
Olen samaa mieltä siitä että nämä niinsanotut kisapiekkarit eivät ole välttämättä mekaaniselta tarkkuudeltaan niin ylivoimaisia kuin luullaan mutta jos puhutaan nykyisestä kilpa-ammunasta ne ovat varmasti parempia ammuttavia kuin nämä "tusinapiekkarit" mutta jos on kyse joko bipodin tai hiekkapussituen päältä tapahtuva ammunta niin asia on aivan toinen.
Olen kuullut joidenkin vaihdattaneen Mäkisellä kisa-ansuihinsa piippuja kun alkuperäiset eivät ole käyneet riittävän hyvin niin että se siitä ansun ylivoimaisuudesta.
P94S:n aktiota Mäkinen kehui yhdeksi parhaimmaksi, laukaisukoneisto ei tietenkään ole niin hyvä kuin kisavehkeissä mutta sillä ei ole niin paljon merkitystä hyvältä tuelta ammuttaessa.

Olen näiden asioiden kanssa painiskellut pitkään ja lyönyt päätä seinään mutta vihdoin vahingoista viisastuneena(ja monta euroa köyhempänä) sain lopulta sellaisen piekkarin jolla osuu vaikka kärpästä silmään 50 metristä Twisted Evil

Eli kokemukseni sellaisille jotka haluavat hyvää ja tarkkaa piekkaria on: SAKO P94S aktio, MÄKISEN piippu, laminaattitukki johon raudat pedataan ja sillä hyvä.
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com