OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirvijahti 2013
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 63, 64, 65  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7478

LähetäLähetetty: 16.12.2013 23:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Kaatojen määrähän ei kerro koiran hyvyydestä vielä juuri mitään. Se kertoo vaan siitä kuinka hyvillä hirvimailla koiraa on käytetty.


No ei se kerro kyllä sitäkään, ehkäpä enemmänkin siitä ettei kilpailua ole..

Toki alta vuorokauden saa monasti koiran pois. Yleensä seuraavana aamuna Wink jos sattuu paikannuslaitteet pelaamaan ylipäätään. Ratkaisevan väliin menon paikkatiedon ei tarvitse olla kovinkaan vanha kun juna meni jo.

Onhan se eduksi jos koira pysyy hirvillä, mutta käytännön metsästyksen kannalta valoisa aika on kohtuu lyhyt ja sinne kovin viimme tipille ei aamusellakaan alkanutta haukkua kannata venyttää. Yleensähän se hankalin tilanne on loppukaudesta kun jäljellä ei ole kun sonnin lupia ja koirat on vasaporukoiden parissa... aamusta iltaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
takeem
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Hei 2010
Viestejä: 592

LähetäLähetetty: 16.12.2013 23:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miljoonanick kirjoitti:
takeem kirjoitti:
Kaatojen määrähän ei kerro koiran hyvyydestä vielä juuri mitään. Se kertoo vaan siitä kuinka hyvillä hirvimailla koiraa on käytetty.

Siinä ei ole mitään vikaa, että koira tulee YO:lle kutsusta, mutta oma-alotteisesti se ei saa sieltä tulla ennen 5 tuntia ainakaan, mieluummin 12. Tämä siis vain minun mielipide.

Minä en ymmärrä miten koiraa ei saada alle vuorokauden hirviltä pois. Kaveri mukaan ja karkkoa karkon perään, niin jossain vaiheessa kiinniotto onnistuu kyllä. On tuota tullut ihan tarpeeksi jo tehtyä. Otan 100-kertaa mieluummin sitkeän kuin löysän koiran. Olen omani saanut niistä sahureista. Ärsyttää se olla metsällä tai kokeessa koko ajan pelko perseessä, että milloin koira hylkää hirven. Minusta sellainen varma 12 tunnin haukkuja on aika ideaali.


Idioottihan se koira on jos se ei haukulta tule ihan itekseen ukon luokse käymään jos ukko seisoo 50m päässä? Laughing

Tuo kertomani koira kyllä paukuttelisi tod.näk ykkösiä ykkösen perään,ei ole kokeissa käynyt eikä tule käymään joten paha on sikäli tuota ennustaa Wink

Mitä hirvikantaan tulee niin voisihan tuo olla 10x parempikin. Kaatojen määrä täälläpäin riippuu paljon myös siitä viihtiikö naapurit ampua kun menee vieraalle puolelle.. Eikä nuo huntit mitä olen tässä viime aikoina nähnyt kyllä ole hirveä hylännyt,yksi KVA teki kyllä sitä ja paljon..sen mielestä oli hauska juosta tietä pitkin ...

Oliko jämpti? Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Miljoonanick
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Tam 2012
Viestejä: 4567
Paikkakunta: Suomen Detroit

LähetäLähetetty: 16.12.2013 23:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

takeem kirjoitti:
Miljoonanick kirjoitti:
takeem kirjoitti:
Kaatojen määrähän ei kerro koiran hyvyydestä vielä juuri mitään. Se kertoo vaan siitä kuinka hyvillä hirvimailla koiraa on käytetty.

Siinä ei ole mitään vikaa, että koira tulee YO:lle kutsusta, mutta oma-alotteisesti se ei saa sieltä tulla ennen 5 tuntia ainakaan, mieluummin 12. Tämä siis vain minun mielipide.

Minä en ymmärrä miten koiraa ei saada alle vuorokauden hirviltä pois. Kaveri mukaan ja karkkoa karkon perään, niin jossain vaiheessa kiinniotto onnistuu kyllä. On tuota tullut ihan tarpeeksi jo tehtyä. Otan 100-kertaa mieluummin sitkeän kuin löysän koiran. Olen omani saanut niistä sahureista. Ärsyttää se olla metsällä tai kokeessa koko ajan pelko perseessä, että milloin koira hylkää hirven. Minusta sellainen varma 12 tunnin haukkuja on aika ideaali.


Idioottihan se koira on jos se ei haukulta tule ihan itekseen ukon luokse käymään jos ukko seisoo 50m päässä? Laughing

En nyt sanoisi noinkaan. Monesti noissa tilanteissa tapahtuu pieni karkko, joka ei ole toivottavaa.


Siirtyvät 30metriä jos sitäkään,kuten eilisspäivin tekivät. Voivat toki ottaa ihteensäkkin, viime aikoina on ollut lepsuja hirviä,ei ole vähään aikaan nähty helikopterimalleja...tai sitten on vaan oikeasti hyvä koira ollut käytössä Wink

Ja tuo tielläjuoksija? Oli jämpti,tai siis on.

Niin,mitä tuohon yhteydenottoon tulee niin en minä puhunut että se sieltä kilometrin päästä tuli kattomaan vaan silloin kun viereen pääsi niin käväisi aina kertomassa että nyt ois paikka...


Viimeinen muokkaaja, Miljoonanick pvm 16.12.2013 23:39, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
astalo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Lok 2004
Viestejä: 6040

LähetäLähetetty: 16.12.2013 23:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos mulla on toimimaton seisoja(kuten on)niin toimimaton on mun mielestä myös hirvikoira joka juoksuttaa ympäri pitäjiä hirviä lähes 3vrk,se pitäisi uskaltaa vaan myöntää eikä vaan kehua että on sitkeä koira.Ei se ole isännän lapasessa ollenkaan.
_________________
https://lh6.googleusercontent.com/qp8jw-mbgVKEMxuPG20QYhmMFyHL25UgazsBDS7xzTs=w247-h232-p-no
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Comax
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Mar 2007
Viestejä: 635
Paikkakunta: Rovaniemi, Finland

LähetäLähetetty: 16.12.2013 23:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

dxman kirjoitti:
Onhan se eduksi jos koira pysyy hirvillä, mutta käytännön metsästyksen kannalta valoisa aika on kohtuu lyhyt ja sinne kovin viimme tipille ei aamusellakaan alkanutta haukkua kannata venyttää. Yleensähän se hankalin tilanne on loppukaudesta kun jäljellä ei ole kun sonnin lupia ja koirat on vasaporukoiden parissa... aamusta iltaan.

Meillä päin on toisinpäin, vasoja jäljellä aikusten kanssa pärjää aina. Suurin osa seisontahaukkuun tapetuista hirvistä yleensä taidetaan tappaa alle 3 tunnin löytöhaukkuun. Yleensä, kun alkaa vastustaa niin sitten ei taho saaha hirveltä henkeä millään pois, vaan tulee karkkoja, siirtyvää haukkua yms. herkästi kun hirvellä on vihi ihmisestä. Onhan se tosin jännittävämpää pyytää, kun joutuu lähtiä leppasemaan muutaman kilometrin uudestaan haukulle, mutta koiran pysyessä työmaalla sitä pääsee kuitenkin yrittämäänkin uudestaan vielä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
takeem
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Hei 2010
Viestejä: 592

LähetäLähetetty: 16.12.2013 23:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

astalo kirjoitti:
Jos mulla on toimimaton seisoja(kuten on)niin toimimaton on mun mielestä myös hirvikoira joka juoksuttaa ympäri pitäjiä hirviä lähes 3vrk,se pitäisi uskaltaa vaan myöntää eikä vaan kehua että on sitkeä koira.Ei se ole isännän lapasessa ollenkaan.

Sellasta koiraa ei olekkaan, joka juoksuttaa hirviä 3 vrk (, kun ei ole edes 3 vrk:n haukkujia). Ei ne hirvetkään aivan mahdottomia juokse. Kyllä ne 50 km jälkeen jo monesti stoppailee ja yleensä vielä ovat kiertäneet aika lähelle lähtöpaikkaa. Metsästyksen kannaltahan nuo yli vrk:n haukkujat eivät ole parhaasta päästä, mutta TOIMIVIA ne nimenomaan on ja juuri näitä yksilöitä pitää käytää jalostukseen ja onneksi käytetäänkin. Se nyt vaan sattuu olemaan niin, että kahdesta sitkeästä koirasta tulee suurella otannalla enemmän erän koiria kuin kahdesta sahurista.

Ja mikäli sattuu vaikka käymään niin, että sen motinpöläyttäjän edessä olevalta hirveltä ammutaan esim. leuka !&%¤#, niin on se aika ikävää, kun se seuran paras koira hylkää haavakon muutaman km:n jälkeen. Varsinkin silloin on sitkeä arvossaan, mutta kyllä sillä metsästää ihan samalla tavalla terveitäkin hirviä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
takeem
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Hei 2010
Viestejä: 592

LähetäLähetetty: 16.12.2013 23:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miljoonanick kirjoitti:
takeem kirjoitti:
Miljoonanick kirjoitti:
takeem kirjoitti:
Kaatojen määrähän ei kerro koiran hyvyydestä vielä juuri mitään. Se kertoo vaan siitä kuinka hyvillä hirvimailla koiraa on käytetty.

Siinä ei ole mitään vikaa, että koira tulee YO:lle kutsusta, mutta oma-alotteisesti se ei saa sieltä tulla ennen 5 tuntia ainakaan, mieluummin 12. Tämä siis vain minun mielipide.

Minä en ymmärrä miten koiraa ei saada alle vuorokauden hirviltä pois. Kaveri mukaan ja karkkoa karkon perään, niin jossain vaiheessa kiinniotto onnistuu kyllä. On tuota tullut ihan tarpeeksi jo tehtyä. Otan 100-kertaa mieluummin sitkeän kuin löysän koiran. Olen omani saanut niistä sahureista. Ärsyttää se olla metsällä tai kokeessa koko ajan pelko perseessä, että milloin koira hylkää hirven. Minusta sellainen varma 12 tunnin haukkuja on aika ideaali.


Idioottihan se koira on jos se ei haukulta tule ihan itekseen ukon luokse käymään jos ukko seisoo 50m päässä? Laughing

En nyt sanoisi noinkaan. Monesti noissa tilanteissa tapahtuu pieni karkko, joka ei ole toivottavaa.


Siirtyvät 30metriä jos sitäkään,kuten eilisspäivin tekivät. Voivat toki ottaa ihteensäkkin, viime aikoina on ollut lepsuja hirviä,ei ole vähään aikaan nähty helikopterimalleja...tai sitten on vaan oikeasti hyvä koira ollut käytössä Wink

Ja tuo tielläjuoksija? Oli jämpti,tai siis on.

Niin,mitä tuohon yhteydenottoon tulee niin en minä puhunut että se sieltä kilometrin päästä tuli kattomaan vaan silloin kun viereen pääsi niin käväisi aina kertomassa että nyt ois paikka...

Tuo nyt on jollain tavalla hyväksyttävää, että koira käy moikkaamassa alle 100 m päästä, mutta ei sitäkään tarvitse joka kerta tehdä, kun ukko on haukun tuntumassa. Hirvet tulee rauhattomiksi ja saattaa jäädä AT saamatta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Miljoonanick
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Tam 2012
Viestejä: 4567
Paikkakunta: Suomen Detroit

LähetäLähetetty: 16.12.2013 23:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuosta motista olisi voinut paukautella useamman hirven kumoon mutta kun se vasa oli aina emänsä takana,pörrönen säkä siellä välillä vilahteli. Kävi makuullakin emänsä takana ja taas ylös. Oisinhan mie ampunna mutta kun ei passaa urheilemaan lähteä kuitenkaan..

Nuo oli niin lepsuja hirviä ettei ole tosikaan,mikä lie aivomato niillä päällänsä. Kelikin oli sellainen että periaatteessa haukulle ei olisi pitänyt edes päästä.


Viimeinen muokkaaja, Miljoonanick pvm 16.12.2013 23:59, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
peltosuo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2009
Viestejä: 553
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 16.12.2013 23:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

takeem kirjoitti:
astalo kirjoitti:
Jos mulla on toimimaton seisoja(kuten on)niin toimimaton on mun mielestä myös hirvikoira joka juoksuttaa ympäri pitäjiä hirviä lähes 3vrk,se pitäisi uskaltaa vaan myöntää eikä vaan kehua että on sitkeä koira.Ei se ole isännän lapasessa ollenkaan.

Sellasta koiraa ei olekkaan, joka juoksuttaa hirviä 3 vrk (, kun ei ole edes 3 vrk:n haukkujia). Ei ne hirvetkään aivan mahdottomia juokse. Kyllä ne 50 km jälkeen jo monesti stoppailee ja yleensä vielä ovat kiertäneet aika lähelle lähtöpaikkaa. Metsästyksen kannaltahan nuo yli vrk:n haukkujat eivät ole parhaasta päästä, mutta TOIMIVIA ne nimenomaan on ja juuri näitä yksilöitä pitää käytää jalostukseen ja onneksi käytetäänkin. Se nyt vaan sattuu olemaan niin, että kahdesta sitkeästä koirasta tulee suurella otannalla enemmän erän koiria kuin kahdesta sahurista.

Ja mikäli sattuu vaikka käymään niin, että sen motinpöläyttäjän edessä olevalta hirveltä ammutaan esim. leuka !&%¤#, niin on se aika ikävää, kun se seuran paras koira hylkää haavakon muutaman km:n jälkeen. Varsinkin silloin on sitkeä arvossaan, mutta kyllä sillä metsästää ihan samalla tavalla terveitäkin hirviä.


+1
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Miljoonanick
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Tam 2012
Viestejä: 4567
Paikkakunta: Suomen Detroit

LähetäLähetetty: 17.12.2013 00:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siinä mielessä olen kyllä samaa mieltä että enemmin tehdään penikoita niistä vaikka ylisitkeistä kuin niistä tielläjuoksijoista ja hirven hylkääjistä.

Ja mitä tuossa aiemmin sanoin että 3vrk oli koira hirvillä niin olisihan se ollut kiinni jo paljon paljon paljon aikaisemmin mutta kun se oli sitä ''matolaatikko'' aikaa. Gepsillä homma helpottuu aika helwetisti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
astalo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Lok 2004
Viestejä: 6040

LähetäLähetetty: 17.12.2013 07:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miljoonanick kirjoitti:
Siinä mielessä olen kyllä samaa mieltä että enemmin tehdään penikoita niistä vaikka ylisitkeistä kuin niistä tielläjuoksijoista ja hirven hylkääjistä.

Ja mitä tuossa aiemmin sanoin että 3vrk oli koira hirvillä niin olisihan se ollut kiinni jo paljon paljon paljon aikaisemmin mutta kun se oli sitä ''matolaatikko'' aikaa. Gepsillä homma helpottuu aika helwetisti.


Oisit sanonut heti ettei ollut gepsi aikaa,silloin jotenkin ymmärrän. Smile
_________________
https://lh6.googleusercontent.com/qp8jw-mbgVKEMxuPG20QYhmMFyHL25UgazsBDS7xzTs=w247-h232-p-no
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20560
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 17.12.2013 08:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

dxman kirjoitti:
Shocked . Ei jaksa ymmärtää noiden ylisitkeiden luupäiden ihailijoita. Ehkä jossain laajoilla selkosilla, missä ei ole väliä mihin ammutaan, niin tuollainen kai on hyvä, mutta....

Jos joku saa kiksit siitä, että koira ei luovuta väärältä hirveltä tai seuraa useamman seuran alueiden läpi, niin aika vähän sitä kaudessa varsinaista hirvijahtia pääsee suorittamaan. Joku tolkku se pitäisi koirallakin olla.

Hieman nauratti tilanne jossa eräs koiramies työnteli kaksoisvasoja ja lehmää muutaman seuran alueilla ja pyyteli, että josko joku ampuisi hirviä, että saisi koiran talteen. Koira kun ei jää kaadolle vaan jatkaa aina ehjien perään. Niitä ampujia kun vieraalle koiralle ei tahdo löytyä. Edellinen koekäynti kesti 56 tuntia ennen kuin sai koiran kiinni.... Siinä mielessä sellainen haukusta pois kutsuttava on arvossaan.

Oikein hyvä hakijakin on vähän niin ja näin. Irti niin keskeltä seuran aluetta kun vain voi ja silti löytö voi olla toisen seuran alueella. Siinä sitä ollaan puhtaan paidan kanssa kun hirviä kaatuu jollain hännästä ohjattavalla samassa ajassa muutama. Kaikkein parasta on kun seurasta löytyy koiria joka hommaan ja useita.

Ootko omistanut paljon hirvikoiria? Ootko jahdannut paljon koirilla?

Koiramiesten mieltymyksissäkin on toki eroja. Yksi tykkää saappaankiillottajasta ja toinen laajahakuisesta ja sitkeästä koirasta. Aika iso osa koiramiehistä pitää kuitenkin sitkeäntyyppisistä koirista. Itse pidän ylilaajahakuisesta ja ylisitkeästä koirasta. Minusta sinunkin kannattaisi ymmärtää miksi jossain olosuhteissa laajahakuinen ja sitkeä koira on hyvä. Jokainen ottaa ja kouluttaa koiraansa tarpeen mukaan. Rotu kannattaa valita sen mukaan mitä koiralta haluaa. Minä en usko nuohon 3vrk haukkuihin ennenkuin itse näen. Aika harvassa on sitkeyttä mittaavissa kokeissakin yli 30h haukut.. Wink Tommosella 48h haukulla saisi aina itselleen jo kiväärin paristakin kokeesta mitä järkätään.. Wink

Metsästyksessä on paras sellainen koira joka on ylisitkeä mutta tottelee isäntää edes jotenkin. Eli kytkeminen hirvityöskentelystä mahdollista. Mitä hakuun tulee niin "linkku auki ja kaadolla tavataan" -mallin haku on ehdottomasti tehokkain hirvijahdissa. Etenkin jos hirvikanta on heikko.

Itse määrittelen hyvän koiran nimenomaan sillä miten se soveltuu metsästykseen. Minusta sitkeä ja laajahakuinen työmyyrä on paras. Semmoselle tappaa eniten hirviä. Mulla nyt aika vähäinen kokemus, mutta kun reilu parisataa kertaa on koiransa kaadolta kytkenyt niin joku kuva muodostuu millainen koira on tehokkain jahdissa. Se on nimenomaan sellainen jota ei tartte taluttaa metsään eikä avustaa työskentelyn aikana. Laajahakuinen ja sitkeä työmyyrä. Semmonen mihin voit luottaa AINA.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7478

LähetäLähetetty: 17.12.2013 09:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Opettele lukemaan tai ymmärtää lukemasi.

Metsästän seurassa jossa koiria on ollut käytössä kolmenkymmenen vuoden ajan. Voit uskoa, että on nähty käytännössä koiria aika monta. Viime vuosina käytössä vajaa kaksikymmentä koiraa. Omassa seurassa ja naapuriseurojen koirat päälle. Tässä on reilun kymmenen kilsan säteellä nelisenkymmentä koiraa. Osa sm kisoissa palkintopalleilla olleita.

Edelleen lue kunnolla. Koekäynti kesti sen verran ja isäntä on todella kypsynyt siihen, että yhdet eväät ei riitä kun lähdetään. Eikä jahdissa tahdo tulla mitään kun aika tuntuu menevän naapuriseurojen puolella. Itsekin olin jeesaamassa...

Ihan vertailun vuoksi. Koirille on tullut kahtena peräkkäisenä vuonna peräti neljä metsäpäivää hirvijahdissa kumpaisenakin vuonna. Sitä edellistä en nyt tarkistamatta muista. Siis hyville koirille. Jos koira on väärillä hirville koko päivän tai toisen seuran alueella, niin ei siinä kaatoja ehdi tulemaan ennen kuin luvat on käytetty .

Tehokkain koira tänä vuonna taisi olla sellainen puoliohjattava. Todella pieniä kuvioita vilkasliikenteisen tien varressa. Monella koiranomistajille ei edes sisu riitä siihen, että vilkasliikenteisen tien ylityksiä tulee väkisin päivittäin useita.

Kutsusta pois tuleva on tietenkin paras, mutta kun nämä ennen totelleet ovat sitkistyneet, niin ei se enää niin helppoa olekaan.

Jahdin sujuvuuden kannalta on hyvä, että löytyy koiria jos johonkin lähtöön.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Usko Eevertti Luttinen
Banned


Liittynyt: 07 Huh 2012
Viestejä: 1397
Paikkakunta: Närreitten valtakunta

LähetäLähetetty: 17.12.2013 12:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

dxman kirjoitti:
Opettele lukemaan tai ymmärtää lukemasi.

Metsästän seurassa jossa koiria on ollut käytössä kolmenkymmenen vuoden ajan. Voit uskoa, että on nähty käytännössä koiria aika monta. Viime vuosina käytössä vajaa kaksikymmentä koiraa. Omassa seurassa ja naapuriseurojen koirat päälle. Tässä on reilun kymmenen kilsan säteellä nelisenkymmentä koiraa. Osa sm kisoissa palkintopalleilla olleita.

Edelleen lue kunnolla. Koekäynti kesti sen verran ja isäntä on todella kypsynyt siihen, että yhdet eväät ei riitä kun lähdetään. Eikä jahdissa tahdo tulla mitään kun aika tuntuu menevän naapuriseurojen puolella. Itsekin olin jeesaamassa...

Ihan vertailun vuoksi. Koirille on tullut kahtena peräkkäisenä vuonna peräti neljä metsäpäivää hirvijahdissa kumpaisenakin vuonna. Sitä edellistä en nyt tarkistamatta muista. Siis hyville koirille. Jos koira on väärillä hirville koko päivän tai toisen seuran alueella, niin ei siinä kaatoja ehdi tulemaan ennen kuin luvat on käytetty .

Tehokkain koira tänä vuonna taisi olla sellainen puoliohjattava. Todella pieniä kuvioita vilkasliikenteisen tien varressa. Monella koiranomistajille ei edes sisu riitä siihen, että vilkasliikenteisen tien ylityksiä tulee väkisin päivittäin useita.

Kutsusta pois tuleva on tietenkin paras, mutta kun nämä ennen totelleet ovat sitkistyneet, niin ei se enää niin helppoa olekaan.

Jahdin sujuvuuden kannalta on hyvä, että löytyy koiria jos johonkin lähtöön.



Kyllä se on isännän saamattomuutta jos ei siellä etelässä verronkaan saa koiraa pois hirven perästä gepsi-aikana ja tiheällä tieverkolla. Veret seisauttavia karkkoja vain ja autolla nopeasti väliin niin varmasti onnistuu.
Ja mitä tuota noitumaan, myypi pois sen sitkiän koiran jos on liikaa vaivaksi, varmasti menee kaupaksi ja laittaa tilalle karhukoiran tai laikan niin ihme on jos tulee sitkeä, sitten kannattaa jo lototakin. Näitä motinräjäyttäjä sahureita taas puolestaan on melkein jo jokaukolla.
_________________
Ja sen poijjan nimi oli Julli ja sillä oli hirmuinen kulli
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RKMJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Lok 2010
Viestejä: 574

LähetäLähetetty: 17.12.2013 12:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

dxman kirjoitti:
Shocked . Ei jaksa ymmärtää noiden ylisitkeiden luupäiden ihailijoita. Ehkä jossain laajoilla selkosilla, missä ei ole väliä mihin ammutaan, niin tuollainen kai on hyvä, mutta....

Jos joku saa kiksit siitä, että koira ei luovuta väärältä hirveltä tai seuraa useamman seuran alueiden läpi, niin aika vähän sitä kaudessa varsinaista hirvijahtia pääsee suorittamaan. Joku tolkku se pitäisi koirallakin olla.

Hieman nauratti tilanne jossa eräs koiramies työnteli kaksoisvasoja ja lehmää muutaman seuran alueilla ja pyyteli, että josko joku ampuisi hirviä, että saisi koiran talteen. Koira kun ei jää kaadolle vaan jatkaa aina ehjien perään. Niitä ampujia kun vieraalle koiralle ei tahdo löytyä. Edellinen koekäynti kesti 56 tuntia ennen kuin sai koiran kiinni.... Siinä mielessä sellainen haukusta pois kutsuttava on arvossaan.

Oikein hyvä hakijakin on vähän niin ja näin. Irti niin keskeltä seuran aluetta kun vain voi ja silti löytö voi olla toisen seuran alueella. Siinä sitä ollaan puhtaan paidan kanssa kun hirviä kaatuu jollain hännästä ohjattavalla samassa ajassa muutama. Kaikkein parasta on kun seurasta löytyy koiria joka hommaan ja useita.


Sitten jalostuksen kannalta ajatellen. Missä menisi hirvikoirien taso 10 vuoden kuluttua jos jalostuksessa aletaan suosia. Niitä "hiukan" lyhempi hakusia ja sitten niitä "hiukan" nopeemmin hirviä hirvet hylkääviä koiria...

Itse otan aina sitkeän jos saan valita sahurin ja sitkeän väliltä. Molempiin malleihin olen päässyt tutustumaan, niin omissa kuin naapurinkin koirissa...

Niin ja kyllä se hyväkin hakija löytää läheltä ne hirvet, jos sellasia on mutta hakee myös laajalta jos lähellä ei ole... niin mitenkä se sitten on kumpi on parempi Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 63, 64, 65  Seuraava
Sivu 54 Yht. 65

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com