OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Peura sarvitrofeé
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
sauernisti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 404
Paikkakunta: Lounais-Suomi

LähetäLähetetty: 24.11.2004 17:23    Viestin aihe: Peura sarvitrofeé Vastaa lainaamalla viestiä

Jes eli eilen illalla sain vihdoin sen mitä monet illat on palellen toivottu: Kauniit 9 piikkiset peurasarvet. Nyt edessä on trofeén valmistus, mutta ongelmana on, ettei mistään tunnu löytyvän tietoa oikeasta kallon sahauslinjasta. Pystyykö joku laittamaan kuvaa jostain oppaasta tahi sanallisesti selittämään?

Tässä hommassa olen nyt siis ensi kertaa, joten toki muutkin vinkit ovat tervetulleita!!
_________________
Piú avanti da sempre
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 24.11.2004 18:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

www.erakontti.fi ->Erävarusteet-> Kallosaha kauriille ja peuralle
Takaisin alkuun
sauernisti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 404
Paikkakunta: Lounais-Suomi

LähetäLähetetty: 25.11.2004 13:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin, odotin siis ihan oikeiden metsäsmiesten neuvoja, en mitään mainostuslinkkejä sadan euron sahojen myyjille Surprised

Eli vinkkejä odotellaan vielä Rolling Eyes
_________________
Piú avanti da sempre
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
boff
Vieras





LähetäLähetetty: 25.11.2004 13:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kai siinä voi joku tarkempikin neuvo olla mutta itse olen pitänyt sitä nyrkkisääntönä, että linja kulkisi takaraivosta silmien puolivälin alapuolelta nenäluun kärkeen eli siihen missä luu loppuu ja rusto alkaa. Tarkempi kannattaa olla sen kanssa, että saa linjan molemmin puolin kulkemaan samalta kohdalta eli ettei sahauslinja ole sivuttain vino. Tavallinen tikssaha kelpaa hyvin. Sekin auttaa, että nylkee kalloa ensin paljaaksi varsinkin juuri takaraivolta/korvilta.
Valmiita sahauslaitteita en ole kokeillut, kotikonstein on pärjätty. Kallon kiinnityksessä taustaan ole käyttänyt kipsiä, jolla täytän "avukopan" ja tämän kokonaisuuden painan kiinni taustaan, johon olen ruuvannut pari vahvaa ruuvia.
Voiko tätäkään enää tämän selvemmin sanoa Laughing
Takaisin alkuun
sauernisti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 404
Paikkakunta: Lounais-Suomi

LähetäLähetetty: 25.11.2004 13:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos, vihdoin jonkin sortin vinkkiä Smile Minulla oli käsitys että sahauslinja olisi tarkempikin työvaihe, joten en missään tapauksessa halunnut trofeen arvoa vähentää tekemällä vastoin direktiivejä. Tarvinnee lähteä heti sahailemaan Very Happy
_________________
Piú avanti da sempre
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tomni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Maa 2004
Viestejä: 183
Paikkakunta: kymenlaakso

LähetäLähetetty: 25.11.2004 23:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

sahaa ensiksi mielummin liian vähän pois ja sitten keittämisen jälkeen viimeistely sahaus/hionta että saa kallon istumaan hyvin taustalevyyn
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Olavi
Vieras





LähetäLähetetty: 26.11.2004 11:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tosiaan ensin nyljet sen pään, muuten ei tule varmasti mitään. Itse oon aina aloittanut sahauksen nenän puolelta ja siitä kohti takaraivoa. On helppo sihtailla päältä päin linjaa, että meneekö symmetrisesti silmäkuoppiin nähden. Pyydä kaveri pitämään sarvista kiinni. Rustoa kannattaa veistellä nokan kärjestä aluksi pois, jotta saa sahan hyvin siihen heti nenäluun alle. Silloin kallo lähtee siististi ja tasaisesti taustalevyyn nähden, kun ei tule mahdotonta pykälää. Silmäkuoppiin nähden olen sahannut siten, että linja menee jonkin verran puolenvälin alta, mutta kuitenkin siten, ettei kuoppa jää "ehjäksi". Tietysti jos sarvet on erikoiset, kannattaa miettiä ennen sahausta, millaiseen linjaan ne tulevat asettumaan seinälle, ettei tule pettymyksiä. Mielestäni takaraivoon ei kannata jättää mieletöntä luukönttiä, näyttää suhteettomalta ainakin jos nokka on lyhyt. Sahauksen linjaa voi vielä keiton jälkeen korjailla sähköhöylällä jos menee vinoon. Sahauksen jälkeen painepesurilla ja puukolla suurimmat roippeet ja aivot pois ja tunti pari keittoa sarvet poissa vedestä. Sen jälkeen taas painepesuria, puukkoa ja harjaa kallolle ja peset vielä fairylla tai muulla rasvat pois. Sitten valkaisuun (tarkkana sarvien kanssa) ja sen jäkeen taas pesu ja kuivaamaan. Olen laittanut nenäluiden väliin sisäpuolelle liimaa, ettei harrista kuivana. Tässä mitä tuli nopeasti mieleen, tarkista ihmeessä vanhoista erä-lehdistä tai jostain kirjasta! Wink
Takaisin alkuun
Kaarle Martel
Sisällöntuottaja


Liittynyt: 25 Tou 2009
Viestejä: 3593

LähetäLähetetty: 07.02.2013 14:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tein juuri Tee-Se-Itse kallo- ja sarvitrofeen valmistusohjeet kuvineen:

http://www.terveisetravintoketjunhuipulta.com/2013/02/kallo-ja-sarvitrofeen-valmistus.html
_________________
http://www.terveisetravintoketjunhuipulta.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8433
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 08.02.2013 10:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ite tykkään sahata niin, että koko silmänympärys jää ehjäksi, juuri ja juuri. Eli silmän alapuoleiseen osaan jää luunpaksuudeksi 1-0,5 cm. Ja siitä sitten niinku mahdollisimman sellainen kulma, että sarvet kääntyy eteenpäin...

Sellainen yleisvinkki, että kannattaa sahata aina hiukan liian vähän. Koska sitten voi vielä korjailla ja muuta. Kun yleensä käy niin et ku sahaa, ja odottaa pari viikkoa, niin sitten se kallo kuivuessaan vääntyilee Eikä se sahaus alunalkaeenkaan yleensä ihan suora oo Rolling Eyes Eli jättää kunnolla luuta, niin voi jälkikäteen hiota ja suoristaa Smile Esim. nauhahiomakoneella, tai hinkuttamalla pihavajan betoniseinään

Tossa linkissä näkyy trofee, jonka sahauslinja on suunnilleen samanlainen ku omissa

http://tarja-snowland.blogspot.fi/2012/03/vihdoin-meilla-on-seinalla-trofee.html
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaarle Martel
Sisällöntuottaja


Liittynyt: 25 Tou 2009
Viestejä: 3593

LähetäLähetetty: 08.02.2013 11:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jep, kaunis trofee. Tosin tuossa blogissa kyse oli näemmä ensimmäiseksi ja toiseksikin sisustamisesta. Onneksi itselläni on oma työhuone ja vapaa kaikesta naisten sisustushömpästä.

Olen ihan itse hömpännyt kalastusaiheisen tapetin, kalastus/metsästysaiheiset taulut, peura-aiheiset verhot ja tyynyt sohvalle... Twisted Evil Ei siis mitään neiteilyä, vaan äijäluolan äijäsisustusta.

Tulikohan nyt seliteltyä ihan liikaa...?
_________________
http://www.terveisetravintoketjunhuipulta.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8433
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 08.02.2013 14:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En mä blogia mainostanu, en ite ees kattonu mistä oli kyse. Googletin vaan "Peura Trofeeta" ja otin linkiks ekan kuvan joka oli sen näköinen ku halusin esittää... Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaarle Martel
Sisällöntuottaja


Liittynyt: 25 Tou 2009
Viestejä: 3593

LähetäLähetetty: 08.02.2013 14:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:
En mä blogia mainostanu, en ite ees kattonu mistä oli kyse. Googletin vaan "Peura Trofeeta" ja otin linkiks ekan kuvan joka oli sen näköinen ku halusin esittää... Rolling Eyes

Toki ymmärsin mitä tarkoitit Very Happy Sen kun tässä vaan ensin ajattelin, että mitä xxxx? Joku pitää jonkun toisen peuransarvia seinällä, kun ne ihqusti sopii. Mutta sitten tajusin, että ihan samaan sisustusjuttuun tulee itsekin sorruttua, Mutta äijemmin... Cool
_________________
http://www.terveisetravintoketjunhuipulta.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
SAman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2011
Viestejä: 128
Paikkakunta: Häme

LähetäLähetetty: 09.02.2013 19:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla olis kans kuus-Ja kasipiikkiset peuransarvet tosa valmiina valkasuun.
Paljonkos yhteen kalloon menee tota vetyperoksidia? mulla 100ml.set pullot prosenttista ja 6%.sta kumpi on parempaa?
_________________
http://kelolinjalla.blogspot.fi/
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mäyristelijä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Maa 2012
Viestejä: 814
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 09.02.2013 20:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voiko tuon vetyperoksidin korvata tuollaisella kallon valkaisuaineella?
_________________
-Karkeakarvainen mäyräkoira- x2
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8433
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 09.02.2013 20:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
mulla 100ml.set pullot prosenttista ja 6%.sta kumpi on parempaa?


Ööö, kummallakaan ei valkaisuhommassa tee mitään Sad Se valkaisukama pitäis olla about 15% vetyperoksidia. Eli hae vaan apteekist sitä 30 % peroksidia. Sellasel 100 - 150 ml pullol tekee kaks kalloo, kun sen lantraa 15 %:in ja sit käyttää säästellen. Ainakin sillä talouspaperisysteemil. Viime kallo oli varmaan ensimmäinen itel, jonka valkaisu onnistu ekalla kerralla kunnolla. Alkaa vissiin oppia konstit... Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com