OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Jänistä ilman koiraa!
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jäniksen ja ketun metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
pintail
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 58
Paikkakunta: Ylöjärvi

LähetäLähetetty: 29.11.2004 21:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyviä vinkkejä "pojat" tuossa antoivat. Taas oltiin sunnuntaina jäljillä(100) ei mitään tolkkua kun ei ollut uutta lunta. polut oli parhaillaan valehtelematta puolmetriä leveät. Ei saatu kun taas raitista ilmaa ja saatiinhan olla pois kotoa Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mika_22
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 2527
Paikkakunta: Keminmaa

LähetäLähetetty: 30.11.2004 10:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näin on.Pakkaset tekevät jäljittämisen hankalaksi ellei mahdottomaksi.Parhaimpia jäljitys kelejä lumilla on suojasäät.Plussan pari lämmön puolella.Ja iltasella lunta vähän nakannu.Yleensä löytyy jo pienen jäljittämisen jälkeen jostain risukasasta.Näin olen huomannut kun rupeaa leutoja pitämään.
Mukavaa hommaa.Nyt tälle syksyä ois tullu jäniksiä mustalle maalle vaikka kuin paljon mutta oli koiran opetus kesken joten ei tullu ammuttua pomppuun/makuukselle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 01.12.2004 20:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olin jänistä metsästämässä kaveri kulki metsä saarekkeita sikin sokin ja ite olin toisella puolella passissa.Jänistä ei tullut mutta kettu tuli no saipahan sen ketun vaikka jänistä hain.
Takaisin alkuun
akkuporakone
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 76

LähetäLähetetty: 01.12.2004 20:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rusakko valitsee ylivoimaisesti yleisemmin tiheän kuusikon makuupaikakseen, jos sellaisia on maastossa. Rusakkoja voi olla makuulla pienessä tällaisessa taimikossa/kuusikossa useampikin pienellä alalla. Eli paras tapa saada saalista on jos käytössä on erillinen ajomies. Silloin pääsee ampumaan sivusta, aukealla ja pupu hölkkää puolivauhtia.
Kokemus opettaa mihin pupu lähtee. Kun joskus tuli enemmän rusakkojahtia harrastettua, niin välillä tuli tuli liiankin helppo kuva touhusta. Vanha jänis on toisaalta on yllättävän viisas eläin ja voi tehdä
monenlaisia harhautuskuvioita. Ei ollenkaan aina lenkkiä, kuten usein
kirjoissa ja lehdissä kerrotaan. Lenkki on toisaalta yleinen ja rusakko
karkaa jäljittäjän takaa. Yksin jäljittäessä rusakko on viilannut minua joskus linssiin aukeallakin, pakenemalla reilun 5 metrin päästä takaviistosta, enkä ole edes nähnyt eläintä. Vanha rusakko voi hyppiä taimikossa puiden juurilta toiselle eksyttäessään jäljittäjää. Suosittu makuupaikka on myös suuren kivenlohkareet reunusta, varsinkin jos se on kuusikossa. Vuodesta toiseen eri jussit viihtyvät tällöin samassa paikassa. Samalla jäniksellä samalla paikalla harhautuskuvio ja pakosuunnitelma toistuu samanlaisena hyvin usein. Asuintalojen lähistöllä pupu voi juosta vain reilut sata metriä, kun se hätyytetään makuulta.

Ensin kannattaa varmistua rusakon makuupaikasta kiertämällätai/ja jäljistä päättelemässä. Rusakko voi olla parinkymmenen metrin päässä pitkän loikan jälkeen tiestä. Sitten pitää tietää mihin jänö lähtee. Passiin täytyy tietysti mennä äänettä ja vielä parempi, että käy ryskimässä muissa mahdollisissa pakosuunnissa ennen. Eli yksi pyssymies riittää hyvin kun keli on otollinen, eli tuoreet jäljet näkyvät.

Rusakkoa ei kannata pamauttaa kovinkaan kaukaa, varsinkin kun ammutaan takaapäin ja huonolle ampujalle homma voi olla liian haasteellista. Kannataa jälleen ampua vain ja ainoastaan hyvistä paikoista
ja hyvillä patruunoilla.

Mutta jos tehokkainta jänistenpyyntitapaa haetaan, niin äänestän kuutamokyttäystä syöntipaikalla. Itse en enää ilkeä pupua ampua, mutta on se mielenkiintoista ja kestää kanta verotustakin. Yksin jäljittäminen on erityisen jännittävää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
baikal ij-27
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Syy 2004
Viestejä: 299
Paikkakunta: kajaani

LähetäLähetetty: 01.12.2004 20:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

yhen jäniksen oon minä ampunu vaan ilman koiraa ja sekin oli ensimmäinen jänikseni onhan sekin jäljittämällä pyytäminen mukavaa puuhaa ja oppii siinä jänisten elin tavat hyvin.

vaan on se ajokoiran kanssakin lysti olla metsässä kun metsä raikaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
pintail
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 58
Paikkakunta: Ylöjärvi

LähetäLähetetty: 02.12.2004 19:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koiran kanssa minäkin mieluummin, mutta nyt on niin huonosti ajat ettei tuttavapiiristäni löydy yhtään ajavaa koiraa. Meinasin koiran itse laittaa tossa syksyllä, mutta jätin vielä asian harkintaan!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 03.12.2004 14:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rusakko ei tykkää kovin pitkään juosta umpihangessa, vaan etsii jalkansa alle pitävämmän pohjan. Eli polkujen, metsäteiden ja moottorikelkkaurien varrella on hyvä passipaikka.
Rusakko saattaa myös juosta vilkkaammalla tiellä siksakkia, jos vaikka takaa-ajaja jäisi auton alle.
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 04.12.2004 19:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Wanhassa foorumissa oli muistaakseni jotkut tehneet lingolla pellon ympäri tien, johon rusakko sitten tuli juoksemaan kun se oli ensin liikkeelle saatu. Aika kätevää, mutta edellyttänee, että sattuu omistamaan pellon.
Takaisin alkuun
shaven
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Mar 2004
Viestejä: 175

LähetäLähetetty: 04.12.2004 22:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

juu, yhen rusakon minä pellolta ammuin viimesyksynä ilman koiraa, lähti jaloista...
_________________
Kaikki mitä kirjoitan täällä foorumilla, on oma näkemys asiasta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
koilliskaira
***


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 1717
Paikkakunta: Ivalo

LähetäLähetetty: 15.12.2004 20:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jaa-a. eilen oli pikkupakknen täällä Sallan perällä. lähettiin kaverin kans jäniksen pyyntiin. jälkiä oli aivan mahoton. noh. yhet siitä selvittelimme. ensimmäisten paluuperien jälkeen hoksasin maahan. saaliiksi sain. tänään olin samoilla seuduilla. jälkiä ei ollu juuri ollenkaan. vanhoja vaan. oli plussan puolella keli. kävelin ja pyörin varmaan 5 km. ennen kuin löysin sopivat jäljet. niitä seurailin kilometrin verran. 4 paluuperät oli jänö tehnyt. aivan sai kuusen perseestä potkia sen liikkeelle ennen ku lähti. saaliiksi tuli. jännää hommaa tuo jäljitys. muistanutkaan kuinka mielenkiintosta se on. perskuta
_________________
Ne on saamamiehet ja pyytömiehet erikseen...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Vieras






LähetäLähetetty: 15.12.2004 23:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juu hienoa se on! Harmi, että kohta on täältä sulanut lumi kun vettäkin on kohta tullut melki vuorokausi putkeen.
Takaisin alkuun
Hirvestäjä
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 09 Jou 2004
Viestejä: 63
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 16.12.2004 12:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jäniksen metsästys sulanmaan aikaan sillon kun jänis on jo valkoinen on erittäin mielenkiintoista hommaa. Olen saanut erittäin hyvin jäniksiä tällöin. Jäniksen erottaa niin helposti maastoon. Enoni ampui viime vuonna tällä menetelmällä 19 jänistä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Ville
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 193
Paikkakunta: Askola

LähetäLähetetty: 16.12.2004 14:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tyhmä kysymys:

Nyt kun täällä etelässä on noi viimisetki lumet melkeen sulanu. Ni ajattelin jos lauantaina lähtis haulikon kanssa riehumaan metsään.
Mihin aikaan sitä kannattaa olla liikenteessä, jotta sattuisi törmäämään jäniksiin? vai onko kellonajalla väliä lainkaan...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Hirvestäjä
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 09 Jou 2004
Viestejä: 63
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 16.12.2004 14:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei kai sillä ajalla oo niin väliä. Itse lähden heti kun valostuu. Kannattaa kierrellä peltojen ympäryksiä, jos sellaisia on. Tiheät visikot ovat myös hyviä paikkoja. Monesti pääsee jäniksen ampumaan ihan makuuksille. Jos huomaa että jänis lähtee makuuksilta, eikä pääse ampumaan, niin kannattaa katella tarkkaan maastoa, sillä yleensä se jää odottamaan vähän matkaan päähän. Viimeksi kun olin metällä niin ammuin ohi pomppuun. Lähdin sitten kiertelemään sinne päin, minne jänis lähti ja pääsin ampumaan sen maahan paikalleen. Ampumapaikalta oli matkaa jotain 100 metriä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Hirvestäjä
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 09 Jou 2004
Viestejä: 63
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 16.12.2004 14:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siis 100 metriä matkaa siltä edelliseltä ampumapaikalta, mistä ammuin ohi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jäniksen ja ketun metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Sivu 2 Yht. 7

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com