Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Vieras
|
Lähetetty: 11.11.2004 09:48 Viestin aihe: Lasikuitutukki laminoimalla |
|
|
Tavoitteena olisi valmistaa lasikuitutukki Sakoon samalla tavalla kuin McMillan eli käsin laminoimalla. Muottien valmistus alumiinista on mahdollista. Nyt kuitenkin kaivataan hyviä alan lähdeteoksia, lehtiartikkeleista yms. , joista saisi tarkempia ohjeita. Myös asiantuntioiden neuvot otetaan kiitollisesti vastaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 11.11.2004 14:07 Viestin aihe: |
|
|
Oho... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Maa 2004 Viestejä: 13930
|
Lähetetty: 11.11.2004 20:08 Viestin aihe: |
|
|
Vanhoissa ASE & ERÄ -lehdissä oli asiasta aikoinaan juttua jonkin projektin yhteydessä. Ajankohta jossain -90 -luvun alussa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 11.11.2004 22:02 Viestin aihe: |
|
|
McMillan toki laminoi käsin mutta muotti täytetään alipaineella joten se ei välttämättä nyt ihan kotikonstein onnistu yhtä hyvin. Ei se mitään, kotikonsteinkin voi tehdä erinomaisia kuitutukkeja mutta ensimmäiset pari tukkia menee helposti koekappaleiksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5553
|
Lähetetty: 12.11.2004 09:14 Viestin aihe: |
|
|
Tuli tossa kesällä suunniteltua itselle hiilikuitutukkia joka oli tarkoitus valmistaa niin että ensin styrofoamista tehdään sopivan mallinen tukki johon laminoidaan 2-3 kerrosta hiilikuitua sekä aramidia. Tukkimalli tuli tehtyä valmiiksi mutta pitemmälle homma ei ole edennyt, aloin tarkemmin sitä hommaa miettimään ja päädyin siihen että en ainakaan lähitulevaisuudessa jatka projektia siitä syystä että jos homman olisi halunut tehdä huolella niin siinä olisi tarvittu alipainepussia/kammiota. Muutenkin veikkaan että siinä olisi pari-kolme tukkia tuhraantunut harjoitellessa ja aika ei riitä moiseen tuhraukseen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TH Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 1186 Paikkakunta: Suomi
|
Lähetetty: 12.11.2004 20:21 Viestin aihe: |
|
|
Koheltaja, miksi päädyit moiseen? Styrofoamista ja lasi- ja muista kuiduista tehdään tässäkin maassa autotallitasolla sen miljoona erilaista objektia vuosittain ilman mitään alipainekeksintöjä. Tässähän kuitenkin vain laminoidaan kuitua valmiin foamimuodon päälle kerros kerrallaan (ilmakuplien poistosta ja kankaan liimautumisesta helpohko varmistua). Ymmärrän alipainesysteemien tarpeen jos laminoidaan 100 kerrosta tavaraa päällekäin mutta foam+muutama kerros kuitua luulisi onnistuvan ilmankin?
Itse tein surffilaudan n. 15 vuotiaana juurikin styrofoamista ja lasikuidusta enkä törmännyt mihinkään ongelmiin eikä ollut puhettakaan, että olisi tarvinnut jotain muuta kuin perustyökalut. Lauta oli kovassa käytössä muutaman kesän ja on nykyäänkin täysin käyttökunnossa (21 vuotta jälkeenpäin).
Jonkun verran on tullut myös luettua alan kirjallisuutta erästä kulkuneuvoprojektia suunnitellessa. Sieltä on tarttunut se vinkki, että kuiturakenteille hyvä jäykiste on ajopuvuista tuttu Nomex. Nomex on kuumuutta kestävä hunajakennorakenne jota saa mattoina. Laminoidaan usein lasi- ja/tai hiilikuidun kanssa jolloin lopputuloksena on varsin vääntöjäykkä komposiittirakenne.
Surf-lauta projektista opin myös sen, että styrofoamin voi jäykistää vanerilla niin, että kahden styrofoam-kappaleen väliin liimataan vaneri. Vanerin taas voi lisäjäykistää niin, että siihen liimataan ohut alumiinilevy.
No, on tuo helppoa tai ei niin ajattelin tässä talvella väsätä harjoitusmielessä H&K G3:een uuden takatukin. Sinänsä helppo ettei siihen pedata lukkorunkoa tms. mutta kiinnikeraudat kuitenkin. Saas nähdä mimmonen siitä tulee - vai tuleeko?
Onko muuten tietoa mistä ja millä nimellä saa styrofoam -levyä jossa ei ole sitä nahkamaista pintaa? Eli yltympäriinsä paljasta foamia? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 12.11.2004 23:36 Viestin aihe: |
|
|
Pikkuisen on tuolla tyylillä pakkelointia ja hiomista? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TH Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 1186 Paikkakunta: Suomi
|
Lähetetty: 13.11.2004 00:26 Viestin aihe: |
|
|
Niin millä tyylillä? Alkuperäisen kysyjän, Koheltajan vai minun? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5553
|
Lähetetty: 13.11.2004 09:50 Viestin aihe: |
|
|
Ei se alipaine sinänsä välttämätön ole mutta jos halutaan kaikki hyöty hiilikuidusta irti niin silloin se on välttämätön, alipaineen vaikutus laminoinnissa on sama kuin liimauspuristimilla kahden vanerilevyn liimauksessa. Jos alipainetta ei ole niin silloin hiilikuidun "hyötysuhde" jää aika alhaiseksi, paino nousee koska rakenteeseen jää ylimääräistä epoksia ja tällöin kärsii myös jäykkyys. Jonkin verran olen ollut tekemisissä hiili- ja lasikuidun kanssa kilpa-autoilun tiimoilta ja hiilikuituosien valmistuksen kanssa ollaan joskus painittu oikein urakalla.
Yksi vaihtoehto foamin laminointiin on yksisuuntainen/paistettava hiilikuitu jossa on liima mukana, tässä ei muistaakseni tarvita alipainetta ollenkaan vaan hiilikuitu laitetaan kappaleen päälle ihan niin kuin maalarinteippi ja sen jälkeen laitetaan kappale uuniin muistaakseni 170 asteeseen paistumaan, uunituksen jälkeen kappale on valmis. Samaa laminointitekniikkaa käytetään mm. Hornetin siivissä. Pitää joskus kokeilla kuinka paljon styrofoami kestää lämpöä, jos se kestää niin todennäköisesti tulen tällä tavalla tukin tekemään, se on siitä kivaa kamaa että ei tarvitse lutrata epoksien kanssa ollenkaan ja aukioloaika ei ole millään tavalla rajoitettu.
Ei se tukkiprojekti ole kokonaan haudattu vaikka alipainetta ei olekkaan, kyllä mä veikkaan että tulen tukin tekemään kunhan saan siihen sopivan inspiksen. Uudet kivääriprojektit työllistää sen verran että tämän talven aikana tuskin ylimääräisiä inspiksiä ilmaantuu.
Omat foamit on ostettu K-Raudasta, se on 50mm paksua, nahatonta ja sinistä levyä, muistaakseni ne vaaleanruskeat on nahallisia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TH Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 1186 Paikkakunta: Suomi
|
Lähetetty: 13.11.2004 12:34 Viestin aihe: |
|
|
Okei, kiitos vastauksesta. Se selvensi asiaa. Experimental-kone -puolella käytetään kuituja aika paljon ja siellä tehdään sekä ihan perinteisellä tavalla että itsetehtyjen painepussien kanssa. Joten kotikonstein on tuo kehittyneempikin tapa mahdollista.
Toi liimattava/paistettava hiilikuitu oli uutta minulle, mielenkiintoista. Laminoimalla foamin päälle ensin sitä Nomexia saisit mukaan lämmönkestoa uunistusta varten ja kuten sanottu Nomexia nimenomaan käytetään (Experimental-koneissa) kevyenä mutta tehokkaana jäykisteenä.
Hyvä, täytyy käydä K-raudassa. Ostin taannoin Finnfoamia (valkoista) ja siinä on nahka päällä. Pelkkä foami olisi tarpeen helpomman muotoiltavuutensa takia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5553
|
Lähetetty: 13.11.2004 14:54 Viestin aihe: |
|
|
Tuli tässä vielä mieleen että jos lähtee muottia tekemään niin parin tukin takia sitä ei kannata tehdä koska muotti on aina työläs tehdä jos siitä haluaa hyvän. Lisäksi muottia ei kannata lähteä tekemään alumiinista koska muotin teko onnistuu helpommin hartsilla, jos näin tehdään niin silloin tarvitaan mallitukki jonka näppärä jätkä äkkiä veistelee mieleisen malliseksi ja tämän päälle laminoidaan hartsilla lasikuidut päälle, kuivuttua sahataan oikeista kohdista lasikuidut kappaleiksi ja irroitetaan ne tukista. Tehdään mahdolliset muutokset ja viimeistelut muotteihin ja laminoidaan jokaiseen muottiin "tukinpalanen", tämän jälkeen tukinpalaset viimeistellään liitospinnoista ja laminoidaan toisiinsa kiinni. Jos homma onnistuu niin silloin kasassa on ontto, h..vetin kevyt ja kestävä tukki. Jotenkin näin se menee yksinkertaisesti sanottuna, totuus on sitten aivan toinen.
Muutaman tukin tarpeeseen mielestäni foami vaihtoehto on selkeästi parempi ja helpompi. Teki tukin kummalla tavalla tahansa niin mikään helppo projekti se ei tule olemaan jos samalla haetaan hiukankaan keveyttä, saahan sen lasikuitu tukin tehtyä umpikamaksi mutta silloin painoa tulee kohtuu paljon.
Tukkeja en itse ole koskaan tehnyt kummastakaan kuitumateriaalista joten saattaa olla että puhun joka suhteessa apulantaa kuitutukin valmistuksesta mutta en usko että tukin teko poikkeaa paljoakaan niistä palikoista mitä olen aikoinaan tehnyt toisiin tarkoituksiin.
Tässähän alkaa vanhakin lämpeemään, pitäisköhän se sittenkin lähteä tallille laminoimaan sitä foamia... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 13.11.2004 21:49 Viestin aihe: balsa+hiilikuitu ja kennorakenne |
|
|
kokeilkaa balsaa foamin sijasta jos tarvii kestää toi noin parisataa astetta lämpöä. luulisin että foami alkaa sulaa jossain 150 paikkeilla riippuen laadusta |
|
Takaisin alkuun |
|
|
X-MATSA Vieras
|
Lähetetty: 14.11.2004 11:26 Viestin aihe: |
|
|
Mistä sitä paistettavaa hiilikuitua voisi saada?Entä Nomexia?Itsellänikin on tukkiprojekti työn alla/hautumassa.Tarkoitus on tehdä kohtuu kevyt(600-700 gr)metsästys mallin tukki.Hiilikuidulla pääsisi varmasti paljon kevyempään rakenteeseen kuin lasikuidulla,mitä olen aikonut käyttää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
X-MATSA Vieras
|
Lähetetty: 14.11.2004 11:35 Viestin aihe: |
|
|
Mistä sitä paistettavaa hiilikuitua voisi saada?Entä Nomexia?Itsellänikin on tukkiprojekti työn alla/hautumassa.Tarkoitus on tehdä kohtuu kevyt(600-700 gr)metsästys mallin tukki.Hiilikuidulla pääsisi varmasti paljon kevyempään rakenteeseen kuin lasikuidulla,mitä olen aikonut käyttää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5553
|
Lähetetty: 14.11.2004 11:41 Viestin aihe: |
|
|
Aikoinaan saatiin sitä "ulkomaan tuliaisina" joten tarkkaa en tiedä kuka sitä suomessa tuo maahan, kannattaa kysyä Kevra OY tai Sel-Boat. Molemmat toimii Hesan alueella ja jälkimmäinen on venekorjaamo joka tekee laadukkaita hiilikuitukorjauksia/töitä, sieltä aikoinaan kuulin tästä paistettavasta hiilikuidusta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|