OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

sakolaisen tukissa hiushalkeama
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
lännenhunttari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Syy 2007
Viestejä: 2446
Paikkakunta: blind bay bc

LähetäLähetetty: 31.01.2012 05:52    Viestin aihe: sakolaisen tukissa hiushalkeama Vastaa lainaamalla viestiä

kun naytin sakolaistani [80 luvulta 30-06 ]asesepalle ,niin han puolestaan naytti minulle hiushalkeamaa tukissa heti lukon takana..olin vahan yllattynyt asiasta...en ole kaatunut ase kourassa ,enka hakannut naapurin koiraa aseellani..
ja viela yllattyneempi olin ,kun han sanoi 4ssa viidesta samanikaisessa sakolaisessa olevan sama probleema..
halkeama ei mene -viela- läpi ,mutta on siella kuitenkin..ja taytyisi varmuuden vuoksi korjata..
onko poraus ja tapitus tukin läpi se paras vaihtoehto?tietysti uusi tukki olisi paras,mutta kallein kai myos.?
mitaan liimaa ei saa rakoon,on niin kaponen halkeama.
ja onko todella tuo ongelma niin yleinen ,kun tuo seppä vaittaa sakolaisessa..
alkaa nuo muovitukit tuntua jo fiksummalta..taipuu,vaan ei katkea..

kiittaen infosta..l-h Idea
_________________
hunttuussa vietettyjä päiviä ei Jumalan kirjoissa lasketa elonpäiviksi,vaan ne saa ylimääräisinä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AtteL
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Syy 2008
Viestejä: 1643
Paikkakunta: Valkeala

LähetäLähetetty: 31.01.2012 08:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaverilla hirviporukassa on tuon aikakauden Sako 338win mag, jossa tuo ongelma tuli esille niin hyvin että tukki oli haljennut jo aikapäiviä sitten ja korjaamatta se oli mennyt käyttökelvottomaksi.
Kenties sen olisi saanut alkuvaiheessa vielä tapitettua, mutta nykyään siinä on toinen tukki. Hänen kertoman mukaan tukin halkeaminen on tavanomaista näille kyseisille sakoille.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Tapiok
***


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 6917

LähetäLähetetty: 31.01.2012 08:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiilalla levitetään tukkia jolloin halkemaan menee kyllä joku sopivasti liuottimella ohennettu epoksi helposti. Ennen levittämistä voi myös porata piiloon jäävästä kohdasta vaikka millin poralla halkeaman suuntaisesti reiän josta sitten kiilaamisen jälkeen painetaan liima injektioruiskulla halkeamaan.

Lämmöllä saadaan myös epoksiin juoksevuutta. Tukki vaan kuumaksi puhaltimella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26346

LähetäLähetetty: 31.01.2012 09:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

usein niitä pikkuhalkeamia on yleensä ei mitään merkitystä.
niitä tulee lähes aina kun runkoruuvit on löyhällä.

voi korjailla edellämainitusti. pahimmissa jos laittaa läpipultin niin ei pääse kelvottomaksi. (vailla pienen kalustepultin) tosin liimatappikin on ok.

Useimmille riittää kun ruuvit kiinni
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sopanja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Jou 2008
Viestejä: 134

LähetäLähetetty: 31.01.2012 10:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuossa pitää olla lukonkehyksen takapään ja tukin välissä pieni välys että kehys ei "pohjaa" rekyylistä tukkiin ja aiheuta vahinkoa. Noin sanoi mulle seppä kun katseli mun 70 -luvun Sakolaista. Mulla tukki tuntuu melko vetelältä, lienee olisi viisainta pedata. Tuo mun tukki on vain yhdellä vastinpultilla (338winmag).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veeteetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tam 2005
Viestejä: 638
Paikkakunta: Satakunta

LähetäLähetetty: 31.01.2012 17:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos kyseessä on oikea aseseppä, niin hän osannee tämän: piiloon jäävästä kohdasta eli lukokehyksen upotuksen puolelta porataan muutaman millin halkaisijainen upotus halkeaman suuntaisesti. Reikään kohtuullisen väljästi (jotta liika liima tulee pois) sopiva puutappi liimataan epoksilla reikään. Mikäli sauma irvistää, niin tässä vaiheessa se pitäisi saada puristettua kiinni, esim. höyläpenkin pehmustetuissa leuoissa. Ylimääräiset esiin pursuneet epoksit pyyhitään tuoreeltaan pois Sinolia / lakkabensiiniä käyttäen.

Jos taas kyseessä on "seppä" ja/tai haluat pilata aseesi ulkonäön ja arvon lopullisesti, tukki tapitetaan, vedetään saumaan muutama ristipääruuvi ja varmuudeksi vielä surrataan rautalankaa päälle, jo kestää Twisted Evil
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26346

LähetäLähetetty: 31.01.2012 18:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

juuri noin. haluatko kunnollisen käyttöpelin vai esittelyaseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Viper
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Mar 2005
Viestejä: 546

LähetäLähetetty: 01.02.2012 11:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Korjaus onnistuu helpoimmin erittäin ohuella syanoakrylaattipikaliimalla, mikä menee kapillaarisesti tiukkaankin halkeamaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koukkupolovi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 6824
Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa

LähetäLähetetty: 01.02.2012 13:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ikävää vain, etteivät nuo pikaliimat toimi, jos halkeamaan on mennyt öljyä tai likaa.
Kannatan tapittamista.
_________________
Hoc iam omni varietate caret.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26346

LähetäLähetetty: 01.02.2012 19:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

asiaa kannattee miettiä, ajatuksella : haluatko kunnollisen käyttöpelin vai esittelyaseen.
Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veeteetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tam 2005
Viestejä: 638
Paikkakunta: Satakunta

LähetäLähetetty: 02.02.2012 14:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niinpä, vaihtoehtoja on ainakin kaksi:
*ryssit aseen puuruuveilla ja pikaliimoilla "käyttökuntoon" tai
*korjaat/korjautat aseen tavalla, jolla se tulee sekä käyttö- että näyttökuntoon.

Vapaassa maassa jokainen saa tehdä omat virheensä itse Twisted Evil
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
lännenhunttari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Syy 2007
Viestejä: 2446
Paikkakunta: blind bay bc

LähetäLähetetty: 02.02.2012 20:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kiitoksia asiantuntevista mielipiteista..////Jos taas kyseessä on "seppä" ja/tai haluat pilata aseesi ulkonäön ja arvon lopullisesti, tukki tapitetaan, vedetään saumaan muutama ristipääruuvi ja varmuudeksi vielä surrataan rautalankaa päälle, jo kestää//

kumma ,ettei kukaan maininnut kaikenfixaavaa ilmastointiteippia? olen nahnyt SUaMaLAISELLA hunttarilla aseen,joka oli 'korjattu' silla..

tuohan tiätysti itselle vanhana maalaispoikana tuli ekaksi mieleeni---pari 3 tuumaista rautanaulaa ,galvanoituja tiätysti etteivät ruastu, vastakkaisista suunnista lapi ja lapimeneva osa taivutetaan kotkankynnelle ja naputetaan tukkiin kiinni..ja tiätysti puolimetria surrilankaa paalle tiukasti.. Question

mutta ehka sittenkin harkitsen muita ehdotettuja vaihtoehtoja,,,kiitoksia viela raadille.. Laughing
_________________
hunttuussa vietettyjä päiviä ei Jumalan kirjoissa lasketa elonpäiviksi,vaan ne saa ylimääräisinä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26346

LähetäLähetetty: 02.02.2012 20:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

siis hylätkää elvisteliät kaikki rekyylipultilliset aseet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20701
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 02.02.2012 21:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen sitä mieltä että ilmanmuuta puutappi poikkisuunnassa läpi.

En ole mikään tukkiseppä ja kaikki aseeni näyttävät hyvin rujoilta. Haen käytönnöllisyyttä en muuta. "Uutena" perät monesti halkeaa. Etenkin haulikoissa. On haljennut pahastikkin. Halkeamahan menee aina puun syiden väliä. Siksi on tärkeää että poraat tapitusreijät poikkisyyhyn. Ruma mutta hyvä. Olen tällä tapaa korjaillut joitakin periä.

Poikkitapituksella hyvää liimaa käyttäen lopputulos on aivan varmasti parempi kuin uutena. Jokainen puuta käsittelevä ymmärtää että poikkitapilla ehkäistään erinomaisesti halkeamista. Puu ei pääse enää halkeamaan syidensä välistä, joten lopputulos on käytännöllisesti parempi kuin uutena. Omaa silmääni miellyttää metsästysaseessa tarkoituksen mukaisuus. Poikkitappi on parannus ja siksi se näyttää ihan hyvältä. Samoin käytön jäljet ovat oiva koriste metsästysaseessa. Laughing

Sen verran vielä että jokin pikku hiushalkeama ei tarvitse välttämättä mitään korjausta. Kai sinne voi piilosta jonkun reijän porata ja epoksia sinne tuikata, tuskin siitä haittaa on.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
lännenhunttari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Syy 2007
Viestejä: 2446
Paikkakunta: blind bay bc

LähetäLähetetty: 02.02.2012 22:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

olen itse hiukan pähkäillyt tuota tapitusta,ja miettinyt ohuen teraspultin asennusta ,sen sijaan ,etta sinne laittaisi puutapin..puutappi ensinnakin vaatisi aika paljon suuremman reian,saman kestavyyden saamiseksi..

ja kun puutappi ja tukki saattaisi elaa eri lailla,niin liima jopa saattaisi pettaa..ja kun tuon terastapin hienoilla jengoilla saattaisi saada kunnolla tiukaksi, ja jenkaliima paalle niin ei mutsku aukeaisi..

viela kun reiän päät poraisi auki ,etta mutteri menee tukin pinnan alle , ja siihen panisi paalle jotakin materiaalia-liimaa .etc. samanväristä ,kun tukki, niin luulisin olevan melko huomaamaton..

nuo vain ajatuksenani-- voin silti kayda tukkisepan juttusilla uudestaan..
_________________
hunttuussa vietettyjä päiviä ei Jumalan kirjoissa lasketa elonpäiviksi,vaan ne saa ylimääräisinä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com