OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Valkoinen väriaine rautojen käsittelyaineisiin?

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Pienpedot
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20593
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 19.01.2012 08:49    Viestin aihe: Valkoinen väriaine rautojen käsittelyaineisiin? Vastaa lainaamalla viestiä

Mikä voisi olla edullinen, hajuton ja tehokas valkoinen väriaine. Minulla on tuossa eräänlaisia valmistamiani "tököttejä", jolla käsittelen rautoja sekä jalkanaruja. Ajattelin että josko liuoksen saisi valkoiseksi. Talviaikaan raudat ja narut saisi olla valkoiseksi "vahattuja" .

Minulla on vahamaista lämmittämällä sulatettavaa sekä rautojen pintaan kuivattavaa käsittelyainetta. Molempiin aineisiin tarvitsi saada jokin tehokas valkoinen värjäysaine.

Kertokaa kemistit, jos tietoa löytyy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tapiok
***


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 6917

LähetäLähetetty: 19.01.2012 09:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rautoihin kilikalipullolla väri pintaan. Ei siinä sen kummoisempaa ole jos ne nyt pitää valkoiseksi välttämättä saada.

Ketun jalkanarupyynnissä ei välttämättä toimi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20593
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 19.01.2012 11:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Maalaus toimii niin raudoissa kuin jalkanaruissakin. Olen niitä maalaillut. Maalauksen ongelma on siinä että se täytyy tehdä kesällä. Kesken kauden ei voi maalien kanssa ruveta suttaamaan koska maali haisee yllättävänkin kauan.

Maalauksen toinen ongelma on että maali ei tahdo pysyä. Eli kun kettu on ollut narussa, maalista ei ole jäljellä mitään. Samaten kuljetusta nähneet jokusen kerran lauenneet raudat alkavat olla maalittomia.

Käsittelen rautoja ja naruja useita kertoja kaudessa. Olisi helppo saada väri pintaan samalla kertaa. Joku yksinkertainen värijauhe tökötin sekaan ja narut olisivat aina samalla kertaa valkoiset. Jenkeissä myydään valmista ainetta mutta suomesta sitä ei saa. Muutenkin olen passiivipyynnissä tee-se-itse miehiä, eli kaikki pitäisi valmistaa itse.

En tietysti ole vuosiin passiivipyyntiä harrastanut oikeastaan ollenkaan. Nyt kuitenkin näyttää että kettukoira alkaa jäädä vanhaksi enkä ainakaan välttämättä ole uutta heti ottamassa. Passiivipyynti sopisi kuvaan aika hyvin. Pitää alata kuitenkin varustautumaan, jos pyyntiin taas rupeisi.. Eilen kehitin uuden jalkanarumallin ja sen sellaista..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pekkis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 2362
Paikkakunta: Laukaa

LähetäLähetetty: 19.01.2012 11:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Narut kannattaa tehdä /hankkia rosterisina niin ei tarvitse touhuta minkään aineiden kanssa.

Raudat kannattaa käyttää sinkityksessä, esim keltapassivointi. On sen jälkeen ikuiset, eikä tarvii temppuilla niiden kanssa. Samoin nykyään luullakseni on myös saatavana rst-rautoja ainakin ameriikasta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tapmar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hei 2006
Viestejä: 2712
Paikkakunta: polulla

LähetäLähetetty: 19.01.2012 11:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä kyselin tuon jenkkiläisenLogwood Crystal Dyen perään toisessa keskustelussa. Voisin kyllä kuvitella, että tuota tavaraa saisi jostain Suomessakin jossain muussa käyttötarkoituksessa.

Haluatko tuhola kertoa tarkemmin noista omista pintakäsittelykeinoistasi?
_________________
http://www.tapiolantakamailla.com/ - Ulkoilmaelämän tunnelmapaloja
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20593
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 19.01.2012 12:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pekkis kirjoitti:
Narut kannattaa tehdä /hankkia rosterisina niin ei tarvitse touhuta minkään aineiden kanssa.

Raudat kannattaa käyttää sinkityksessä, esim keltapassivointi. On sen jälkeen ikuiset, eikä tarvii temppuilla niiden kanssa. Samoin nykyään luullakseni on myös saatavana rst-rautoja ainakin ameriikasta.


Kyllä aineiden kanssa kannattaa touhuta, oli narut vaikka nylonia.. Wink

tapmar, erilaisia pihkajohdannaisia on minun tökötit. Reseptiä en vielä tässä vaiheessa paljasta.. Wink Mutta ihan pelkkä perinteinen pihkakin on loistava materiaali!!

Ne jotka pyytivät ammatikseen, tiesivät että pyytöjä täytyy käsitellä. Meiltä harrastelijoilta se meinaa unohtua. Sen verran olen kuitenkin kettua pyytänyt että jotain omaakin kokemusta on kertynyt. En ollenkaan väheksy ammattipyytäjien mielipidettä käsittelyn tarpeellisuudesta. Olen täysin samaa mieltä. Käsittelen kaikki pyytöni jotenkin, aina minkinraudoista lähtien. Jopa verkkoloukut. Veden alla pyynnissä olevia rautoja ei tarvitse käsitellä kuin maalilla.

Kenenkään ei ole pakko käsitellä enkä väitä että se olisi pakollista. Jotkut kuulemma virittelee ketunnarut paljain käsinkin.. Tämä tarkkuus on vain minun tapa. Ja kysynkin edelleen, tietääkö joku siitä väriaineesta? Rosterit, nylonit ja maalit on tuttuja. Kaikkien avulla olen kettuja saanut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16731
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 19.01.2012 13:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

olekko kokeillut näitä nykyajan vesipohjaisia automaaleja, ei niissä ole aromikkaita liuottimia lainkaan ja saa paukkupullossa.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dinit
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Mar 2008
Viestejä: 102

LähetäLähetetty: 19.01.2012 13:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Väripigmenttiä maali- tai askarteluliikkeestä. Voipi löytyä hajuton ja mauton jauhekin, jota sekoittaa vahaan. Tai sitten perinteinen nestepigmentti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pekkis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 2362
Paikkakunta: Laukaa

LähetäLähetetty: 19.01.2012 13:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo saapi sitä touhuilla vaikka minkä aineiden kanssa jos siltä tuntuu. Saattaa se ehkä jossain tapauksessa parantaa pyytävyyttä.

Mutta haluan korostaa varsinkin aloitteleville naru / rautapyytäjille että pyynti ei todellakaan ole mitään salatiedettä, jossa tarvii temppuilla salaisten pihkaliuosten kanssa.

Ihan pakasta vedetyilla rosterinaruilla kyllä saa kettuja. Samoin kaupan hyllystä ostetuilla raudoilla ihan varmasti saat näädän, jos vaan muuten on paikka ja syötti kohdillaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20593
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 19.01.2012 13:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
olekko kokeillut näitä nykyajan vesipohjaisia automaaleja, ei niissä ole aromikkaita liuottimia lainkaan ja saa paukkupullossa.

Täytyypä tutustua..

dinit kirjoitti:
Väripigmenttiä maali- tai askarteluliikkeestä. Voipi löytyä hajuton ja mauton jauhekin, jota sekoittaa vahaan. Tai sitten perinteinen nestepigmentti.

Jotain tällaista ajattelinkin, että voisi löytyä.. Väriaineen tulisi olla todella peittävää jotta valmis pihkadippi toimisi vähän kuten maali.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20593
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 19.01.2012 13:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pekkis kirjoitti:
Ihan pakasta vedetyilla rosterinaruilla kyllä saa kettuja. Samoin kaupan hyllystä ostetuilla raudoilla ihan varmasti saat näädän, jos vaan muuten on paikka ja syötti kohdillaan.

Kyllä. Aloitin narupyynnin n. 13 vanhana. Kävellen kuljin kotoa kahta naruani virittämässä ja kokemassa. Ensimmäinen kettu kääntyi kun olin koskettanut paljain käsin vääntynyttä vaijeria. Ajattelin ettei kettu sitä huomaa. Seuraavana päivänä sain tuplaketut kahdella narullani.. Laughing Sitten tulikin saalista useampana vuonna peräjälkeen ihan kohtuullisesti narumääriin nähden. Mutta joskus aina joku todella tarkka kettu hoksasi pyytöni vaikka olin kuinka tarkkana ollut. Samoja ongelmia oli myös isälläni, rautapyynin pitkänlinjan veteraanilla. Mielestäni jokainen kääntäminen on liikaa, samoin jokainen karkuutus. "Vanhoilla kanadan raudoilla" saalis oli varma kunhan vain kettu niihin astui. Naruissa on monenmoista ongelmaa ja erilaisia kiinni jäämättömyyksiä ja karkuutuksia tulee aina joskus. Yksikin on liikaa. Minun mielestä.

Siksi olen kehittänyt "salaiset pihkalitkut" ja uuden tyyppiset jalkanarut. Uuden tyyppiset jalkanarut ovat vasta paperilla mutta yritän saada sellaiset testiin ennen kevättä, jos ei nyt taas mitään uutta tekemistä pukkaa.. Laughing Itsellä on vaan nuo metallin työstömahdollisuudet tälläkertaa aika heikot, joten täytyy päästä jonnekkin pajalle soveltamaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juego
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Jou 2004
Viestejä: 2598
Paikkakunta: Kuikkapanta

LähetäLähetetty: 19.01.2012 16:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ainoat asiat, mitkä minä olen noille henkarimallin (repo) naruille tehnyt, on vesipesu ja laukaisuviiksen päälle ujutettu valkea vaijerin kuorena ollut muovi.
Mitään pihkauksia ym ei mielestäni todellakaan tarvita. Rosteriin ei hajut tartu, kunhan pitää välineet puhtaina. Pihkailujen jälkeen niihin vasta roina tarttuukin.
Ei tästä mitään avaruustiedettä tarvi tehdä. Toki itse kukin touhuilee kuten parhaaksi katsoo, mutta aloittajille pitää homma olla selkeätä alusta asti, muutoin jää kynnys liian korkealle.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tapmar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hei 2006
Viestejä: 2712
Paikkakunta: polulla

LähetäLähetetty: 19.01.2012 18:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minusta kaikenlainen kehittely, virittely, parantelu ja tuunaus on kaiken harrastustoiminnan suola. Metsästysmuotona passiivipyynti tarjoaa siihen erityisesti hyvin mahdollisuuksia. Siksi minusta hienoa, että tuhola on lähtenyt kehittämään omia rautojen suojauksia.

Noissa ameriikan dippauksissa naamiointi on tosin käsittääkseni kakkosprioriteetin asia. Ainakin vähintään yhtä tärkeänä tavoitteena siellä näyttäisi olevan ruostesuojaus.
_________________
http://www.tapiolantakamailla.com/ - Ulkoilmaelämän tunnelmapaloja
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20593
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 19.01.2012 19:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tapmar kirjoitti:
Minusta kaikenlainen kehittely, virittely, parantelu ja tuunaus on kaiken harrastustoiminnan suola. Metsästysmuotona passiivipyynti tarjoaa siihen erityisesti hyvin mahdollisuuksia. Siksi minusta hienoa, että tuhola on lähtenyt kehittämään omia rautojen suojauksia.

Noissa ameriikan dippauksissa naamiointi on tosin käsittääkseni kakkosprioriteetin asia. Ainakin vähintään yhtä tärkeänä tavoitteena siellä näyttäisi olevan ruostesuojaus.

Asian ydin lihavoituna.. Uuden kehittely ja oppiminen ovat kaikkein tärkein asia, ainakin minulle. Olin sitten missä jahdissa vain.

Isäni eno oli ammattimetsästäjä. Nimenomaan ketuilla hän talvitilinsä teki. Hän opetti isäni rautapyyntiin ja minä olen tietysti saanut isältäni samat opit. Pihkaus oli yksi asia. Perinteinen rautojen pihkaus ei sovellu ketunnaruihin. Itsekkin olen rautoja pihaannut laittamalla raudat leivinuuniin ja sitten pihkapuikolla silotellut kuumat raudat. Tällä tavoin pihkakerros muodostuu "lasiseksi" eikä tahmeaksi. Naruissa on muovia eikä ne siksi sovellu lämmitykseen. Kuumaa pihkaa ei onnistu laittaa kylmän raudan päälle, lopputulos ei ole hyvä. Siksi pitää tehdä "pihkajohdannaisia". Tässä on vieläkin kehittelemistä, tökötti jäi protoasteelle tuossa kun narupyynnin lopetin.

Kehittelemissäni uusissa naruissa valkoista väriä ei sinänsä tarvita perinteisessä jäljelle asetetussa "setissä". Ne laitetaan jäljen alle eikä koko jälkeen kosketa millään tapaa, paitsi erittäin niukoissa lumiolosuhteissa kun jäljen pohja on aivan maata vasten. Eli viritys samaan tapaan kuin esim. victoryt ja rahkolat aikoinaan viritettiin. Valkoisen värin tarpeellisuus tulee toisissa tilanteissa.

Toiset pesee pyyntilaitteensa toiset käsittelee muuten. Vaivansa molemmista. Itse maalaan tapporaudat, kesällä tietysti. Sitten syksyllä käsittelen ne pihkalitkuillani, jonka jälkeen pakkaan ne laatikoihin kuusenhakoihin kokoluokittain. Tämän jälkeen käsittelen niitä vain asiaan tarkoitetuilla hanskoilla. Narujen kanssa olen vielä tarkempi. Samoin isojen tapporautojen, jota käytin ketulle, supille ja saukolle. Pyydin aikoinaan saukkoja kalanviljelylaitoksille, rhp:n kalanviljelylaitokselle myöntämällä luvalla. Etenkin iso vanha saukko oli todella tarkka pyydettävä. Jos raudat olivat "maalla" niin niissä ei saanut olla pienintäkään hajua tai se kiersi ne. Veden alla asialla ei tietysti ollut merkitystä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20593
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 19.01.2012 22:32    Viestin aihe: Re: Valkoinen väriaine rautojen käsittelyaineisiin? Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Mikä voisi olla edullinen, hajuton ja tehokas valkoinen väriaine.

Saatoin löytää vastauksen. Titaanioksidi. Taitaa olla hajutonta, ainakin luulisi kun sitä kaytetään elintarvikkeissakin? Eipä tuossa nyt korkealta putoa vaikka vain testaisi kun näytti olevan kohtuu hintaista tavaraa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Pienpedot Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com