Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
lännenhunttari Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Syy 2007 Viestejä: 2446 Paikkakunta: blind bay bc
|
Lähetetty: 31.01.2012 05:52 Viestin aihe: sakolaisen tukissa hiushalkeama |
|
|
kun naytin sakolaistani [80 luvulta 30-06 ]asesepalle ,niin han puolestaan naytti minulle hiushalkeamaa tukissa heti lukon takana..olin vahan yllattynyt asiasta...en ole kaatunut ase kourassa ,enka hakannut naapurin koiraa aseellani..
ja viela yllattyneempi olin ,kun han sanoi 4ssa viidesta samanikaisessa sakolaisessa olevan sama probleema..
halkeama ei mene -viela- läpi ,mutta on siella kuitenkin..ja taytyisi varmuuden vuoksi korjata..
onko poraus ja tapitus tukin läpi se paras vaihtoehto?tietysti uusi tukki olisi paras,mutta kallein kai myos.?
mitaan liimaa ei saa rakoon,on niin kaponen halkeama.
ja onko todella tuo ongelma niin yleinen ,kun tuo seppä vaittaa sakolaisessa..
alkaa nuo muovitukit tuntua jo fiksummalta..taipuu,vaan ei katkea..
kiittaen infosta..l-h _________________ hunttuussa vietettyjä päiviä ei Jumalan kirjoissa lasketa elonpäiviksi,vaan ne saa ylimääräisinä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
AtteL Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 31.01.2012 08:27 Viestin aihe: |
|
|
Kaverilla hirviporukassa on tuon aikakauden Sako 338win mag, jossa tuo ongelma tuli esille niin hyvin että tukki oli haljennut jo aikapäiviä sitten ja korjaamatta se oli mennyt käyttökelvottomaksi.
Kenties sen olisi saanut alkuvaiheessa vielä tapitettua, mutta nykyään siinä on toinen tukki. Hänen kertoman mukaan tukin halkeaminen on tavanomaista näille kyseisille sakoille. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tapiok ***
|
Lähetetty: 31.01.2012 08:44 Viestin aihe: |
|
|
Kiilalla levitetään tukkia jolloin halkemaan menee kyllä joku sopivasti liuottimella ohennettu epoksi helposti. Ennen levittämistä voi myös porata piiloon jäävästä kohdasta vaikka millin poralla halkeaman suuntaisesti reiän josta sitten kiilaamisen jälkeen painetaan liima injektioruiskulla halkeamaan.
Lämmöllä saadaan myös epoksiin juoksevuutta. Tukki vaan kuumaksi puhaltimella. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 31.01.2012 09:10 Viestin aihe: |
|
|
usein niitä pikkuhalkeamia on yleensä ei mitään merkitystä.
niitä tulee lähes aina kun runkoruuvit on löyhällä.
voi korjailla edellämainitusti. pahimmissa jos laittaa läpipultin niin ei pääse kelvottomaksi. (vailla pienen kalustepultin) tosin liimatappikin on ok.
Useimmille riittää kun ruuvit kiinni |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sopanja Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 31.01.2012 10:09 Viestin aihe: |
|
|
Tuossa pitää olla lukonkehyksen takapään ja tukin välissä pieni välys että kehys ei "pohjaa" rekyylistä tukkiin ja aiheuta vahinkoa. Noin sanoi mulle seppä kun katseli mun 70 -luvun Sakolaista. Mulla tukki tuntuu melko vetelältä, lienee olisi viisainta pedata. Tuo mun tukki on vain yhdellä vastinpultilla (338winmag). |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veeteetee Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 31.01.2012 17:27 Viestin aihe: |
|
|
Jos kyseessä on oikea aseseppä, niin hän osannee tämän: piiloon jäävästä kohdasta eli lukokehyksen upotuksen puolelta porataan muutaman millin halkaisijainen upotus halkeaman suuntaisesti. Reikään kohtuullisen väljästi (jotta liika liima tulee pois) sopiva puutappi liimataan epoksilla reikään. Mikäli sauma irvistää, niin tässä vaiheessa se pitäisi saada puristettua kiinni, esim. höyläpenkin pehmustetuissa leuoissa. Ylimääräiset esiin pursuneet epoksit pyyhitään tuoreeltaan pois Sinolia / lakkabensiiniä käyttäen.
Jos taas kyseessä on "seppä" ja/tai haluat pilata aseesi ulkonäön ja arvon lopullisesti, tukki tapitetaan, vedetään saumaan muutama ristipääruuvi ja varmuudeksi vielä surrataan rautalankaa päälle, jo kestää |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 31.01.2012 18:16 Viestin aihe: |
|
|
juuri noin. haluatko kunnollisen käyttöpelin vai esittelyaseen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Viper Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.02.2012 11:00 Viestin aihe: |
|
|
Korjaus onnistuu helpoimmin erittäin ohuella syanoakrylaattipikaliimalla, mikä menee kapillaarisesti tiukkaankin halkeamaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koukkupolovi Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 6824 Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa
|
Lähetetty: 01.02.2012 13:35 Viestin aihe: |
|
|
Ikävää vain, etteivät nuo pikaliimat toimi, jos halkeamaan on mennyt öljyä tai likaa.
Kannatan tapittamista. _________________ Hoc iam omni varietate caret. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.02.2012 19:28 Viestin aihe: |
|
|
asiaa kannattee miettiä, ajatuksella : haluatko kunnollisen käyttöpelin vai esittelyaseen.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
veeteetee Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.02.2012 14:16 Viestin aihe: |
|
|
Niinpä, vaihtoehtoja on ainakin kaksi:
*ryssit aseen puuruuveilla ja pikaliimoilla "käyttökuntoon" tai
*korjaat/korjautat aseen tavalla, jolla se tulee sekä käyttö- että näyttökuntoon.
Vapaassa maassa jokainen saa tehdä omat virheensä itse |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 02.02.2012 20:14 Viestin aihe: |
|
|
kiitoksia asiantuntevista mielipiteista..////Jos taas kyseessä on "seppä" ja/tai haluat pilata aseesi ulkonäön ja arvon lopullisesti, tukki tapitetaan, vedetään saumaan muutama ristipääruuvi ja varmuudeksi vielä surrataan rautalankaa päälle, jo kestää//
kumma ,ettei kukaan maininnut kaikenfixaavaa ilmastointiteippia? olen nahnyt SUaMaLAISELLA hunttarilla aseen,joka oli 'korjattu' silla..
tuohan tiätysti itselle vanhana maalaispoikana tuli ekaksi mieleeni---pari 3 tuumaista rautanaulaa ,galvanoituja tiätysti etteivät ruastu, vastakkaisista suunnista lapi ja lapimeneva osa taivutetaan kotkankynnelle ja naputetaan tukkiin kiinni..ja tiätysti puolimetria surrilankaa paalle tiukasti..
mutta ehka sittenkin harkitsen muita ehdotettuja vaihtoehtoja,,,kiitoksia viela raadille.. _________________ hunttuussa vietettyjä päiviä ei Jumalan kirjoissa lasketa elonpäiviksi,vaan ne saa ylimääräisinä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.02.2012 20:32 Viestin aihe: |
|
|
siis hylätkää elvisteliät kaikki rekyylipultilliset aseet. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 21364 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 02.02.2012 21:06 Viestin aihe: |
|
|
Itse olen sitä mieltä että ilmanmuuta puutappi poikkisuunnassa läpi.
En ole mikään tukkiseppä ja kaikki aseeni näyttävät hyvin rujoilta. Haen käytönnöllisyyttä en muuta. "Uutena" perät monesti halkeaa. Etenkin haulikoissa. On haljennut pahastikkin. Halkeamahan menee aina puun syiden väliä. Siksi on tärkeää että poraat tapitusreijät poikkisyyhyn. Ruma mutta hyvä. Olen tällä tapaa korjaillut joitakin periä.
Poikkitapituksella hyvää liimaa käyttäen lopputulos on aivan varmasti parempi kuin uutena. Jokainen puuta käsittelevä ymmärtää että poikkitapilla ehkäistään erinomaisesti halkeamista. Puu ei pääse enää halkeamaan syidensä välistä, joten lopputulos on käytännöllisesti parempi kuin uutena. Omaa silmääni miellyttää metsästysaseessa tarkoituksen mukaisuus. Poikkitappi on parannus ja siksi se näyttää ihan hyvältä. Samoin käytön jäljet ovat oiva koriste metsästysaseessa.
Sen verran vielä että jokin pikku hiushalkeama ei tarvitse välttämättä mitään korjausta. Kai sinne voi piilosta jonkun reijän porata ja epoksia sinne tuikata, tuskin siitä haittaa on. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 02.02.2012 22:22 Viestin aihe: |
|
|
olen itse hiukan pähkäillyt tuota tapitusta,ja miettinyt ohuen teraspultin asennusta ,sen sijaan ,etta sinne laittaisi puutapin..puutappi ensinnakin vaatisi aika paljon suuremman reian,saman kestavyyden saamiseksi..
ja kun puutappi ja tukki saattaisi elaa eri lailla,niin liima jopa saattaisi pettaa..ja kun tuon terastapin hienoilla jengoilla saattaisi saada kunnolla tiukaksi, ja jenkaliima paalle niin ei mutsku aukeaisi..
viela kun reiän päät poraisi auki ,etta mutteri menee tukin pinnan alle , ja siihen panisi paalle jotakin materiaalia-liimaa .etc. samanväristä ,kun tukki, niin luulisin olevan melko huomaamaton..
nuo vain ajatuksenani-- voin silti kayda tukkisepan juttusilla uudestaan.. _________________ hunttuussa vietettyjä päiviä ei Jumalan kirjoissa lasketa elonpäiviksi,vaan ne saa ylimääräisinä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|