OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

metsäsukset
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 26, 27, 28  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34965

LähetäLähetetty: 26.02.2012 20:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No perhana Smile ,pistä tosiaan raporttia miten onnistuu.
Minä olen lopullisen kyllästynyt näihin nykyisiin siteen irvikuviin,pakko kehitellä jotain niiden tilalle.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rihlapiippu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Kes 2009
Viestejä: 783

LähetäLähetetty: 29.02.2012 20:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sortaja kirjoitti:
heiluri kirjoitti:
Onkohan kenelläkään kokemusta tuollaisista siteistä,tekisikö noilla mitään?
http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=29386&nimi=X-Trace+Adults,+Joka+jalkineen+hiihtoside


En tiedä, mutta nämä voisi olla hyvät: http://www.icetrek.com/index.php?id=777

Teen tuollaiset itse ja laitan sitte kuvia jos tulee hyvät. Muovia on jo ostettu. Täytyy vielä hakea alumiinia ja muutama tuollainen lukko ja hihnaa.


Varmasti tukevat siteet. Minulla on sukset joissa on Ruotsalaiset Epok siteet. Niillä on kyllä mukava hiihtää mutta järvenjäällä hiihtäessä on käynyt mielessä jos varovaisuudesta huolimatta jää sattuukin pettämään niin suksia on paha saada irti jalasta. Ja sukset jalassa on vaikea nousta avannosta. Perinteisillä eräsiteillä voi hiihtää kantaremmit aukikin. Noissa siteissä pitäisi olla pikalukot joilla ne saa auki helposti. Vaikka tietystihän eiväthän kaikki hiihdä jäällä. Lisäksi jos sattuu kaatumaan niin on parempi että side antaa periksi ennen nilkkaa.


http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=34049&nimi=Tegsn%E4s+Epok+suksiside
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koukkupolovi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 6824
Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa

LähetäLähetetty: 29.02.2012 21:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jätä rihlapiippu niistä Epokeista se "rinnusremmi", so nilkkahihna auki, jos jäihin tippuminen pelottaa. Silloin niistä on helppo irrottautua.
Minä en pilkillä ja koukuilla ollessa muutaman kymmenen, enkä aina sadan-kahdenkaan metrin siirtymällä ole niitä kiinni laittanut. Paksummalla lumella se ei oikein toimi, mutta jos jäällä on alle 10 cm lunta niin hiihtely onnistuu sellaisella "minipotkuisella töpöttelytyylillä" ja tasatyönnöllä.

Minusta tuo ExTrace on rikkoontuessaan jo liian monimutkainen himmeli jossain hevon kuukkelissa kuusen juurella korjattavaksi.
_________________
Hoc iam omni varietate caret.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 29.02.2012 23:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

rihlapiippu kirjoitti:
Sortaja kirjoitti:
heiluri kirjoitti:
Onkohan kenelläkään kokemusta tuollaisista siteistä,tekisikö noilla mitään?
http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=29386&nimi=X-Trace+Adults,+Joka+jalkineen+hiihtoside


En tiedä, mutta nämä voisi olla hyvät: http://www.icetrek.com/index.php?id=777

Teen tuollaiset itse ja laitan sitte kuvia jos tulee hyvät. Muovia on jo ostettu. Täytyy vielä hakea alumiinia ja muutama tuollainen lukko ja hihnaa.


Varmasti tukevat siteet. Minulla on sukset joissa on Ruotsalaiset Epok siteet. Niillä on kyllä mukava hiihtää mutta järvenjäällä hiihtäessä on käynyt mielessä jos varovaisuudesta huolimatta jää sattuukin pettämään niin suksia on paha saada irti jalasta. Ja sukset jalassa on vaikea nousta avannosta. Perinteisillä eräsiteillä voi hiihtää kantaremmit aukikin. Noissa siteissä pitäisi olla pikalukot joilla ne saa auki helposti. Vaikka tietystihän eiväthän kaikki hiihdä jäällä. Lisäksi jos sattuu kaatumaan niin on parempi että side antaa periksi ennen nilkkaa.


http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=34049&nimi=Tegsn%E4s+Epok+suksiside


Tuossa Flexi np:ssä on tuo punainen naru josta nykäisemällä kiristys löysää.. Viikonloppuna ajattelin rakennella, mutta hieman erinlaiset kuin aiemmin suunnittelin.

Itse en tykkää ollenkaan nuista epok siteistä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15366

LähetäLähetetty: 01.03.2012 17:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko tämä yleinen mielipide intin suksien siteistä:
heiluri kirjoitti:
Siteet molemmissa ihan p@skat

Itse olen ollut noihin kovin tyytyväinen, paritkin intin sukset olen hommannut, toiseen tuli sellainen "eikä tässä vielä kaikki" -paketti, parit varasiteet mukaan, toiseenkin ostelin varikkomyynnistä lisäosia muttei noita ole vielä tarvinnut. Kenkinä mulla on kylläkin siteisiin "tehdyt" eli Winter Defenderit. Nyt täytyy toisiin vaihtaa (vaimon) yleiskenkiin sopivat siteet mutta ajattelin vaihtaa intin siteet pidempiin metsäsuksiin, parempia osaa heti ajatella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34965

LähetäLähetetty: 01.03.2012 17:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En ole koskaan pitänyt niistä,kyllä niillä peräkkäin jonossa "hiihtää" mutta kunnon umpisessa,ojien yli räpiessä ja vaikkapa poikkirinteeseen leikatessa v...ttaa niiden olematon sivuttaistuenta,usein kanta luiskahtaa sukselta ja side aukeaa,mukava sukeltaa nokalleen tai kun side aukeaa ojaa ylitettäessä ja huomaat olevasi kyljellään kinoksessa.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15366

LähetäLähetetty: 01.03.2012 18:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eipä täällä paljon valmiita latuja ole, umpisessa enempi noita olen käyttänyt mutten tosiaan isoja puutteita ole huomannut, miettinyt lähinnä sitä millaiset on hyvät siteet jos nuo on ihan p@skat, täytyy olla aika hyvät. Uudemmat intin sukset on sellaisella teknopitopohjalla, eivät luista millään kelillä mutta pitävät hienosti, jäänyt lumikengätkin käyttämättä noiden oston jälkeen, tuntuu että suksillakin pääsee mistä haluaa. Mulla on sellaista paksua kuitukangasta nuo kantalenkit, ovat aika jämäkät sopivalla säädöllä mutta muistan joskus noita nähneeni nahkaisinakin. Jossain suksissa mulla oli joskus sellaiset vieterilenkit kantapäähän, ne oli ihan pelleviritykset, ne ei pysyneet yhtään jalassa vaikka kuinka yritti kiristää. Mutta joo, osasyynä voi mulla olla siteisiin sopivat kengät, vaimo on noilla yritellyt hiihdellä eri kengillä ja nyt pitää toisiin vaihtaa Epokit siteiksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34965

LähetäLähetetty: 01.03.2012 19:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niinpä,mikä on toiselle hyvä ei välttämättä miellytä toista yhtään.
Kavereissa ja tutuissa on molempia mielipiteitä,eräs on siirtynyt mehtäsuksissaankin Salomonin järeämpii Cross Countryihin kenkineen,siinä on kyllä hyvä yhdistelmä metsäsuksiinkin,minä vain en pidä niistä kengistä,liian tekniset eivätkä istu minulle riittävän mukavasti.
Jonkinlainen Telemarkside kenkäyhdistemä voisi olla mukava,pitäisi päästä testaamaan ennen ostopäätöstä,varsinkin niitä kenkiä...
Kumpparista en pidä hiihtäessä yhtään,pitää olla hiukan tukevammin siteeseen istuva systeemi... ja vähemmän jalassa "lonksuva".
Toisaalta vartta saa olla reippaasti,tai säärystimet, jotta lumi pysyy ulkopuolella.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mattivehvilainen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Syy 2010
Viestejä: 395

LähetäLähetetty: 01.03.2012 19:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tere!

Eilen kävin noutamassa 280cm Lapponiat sileillä pohjilla. Siteiksi valikoitui vähän yllättäenkin vaijerisiteet, jotka nyt ensilenkin jälkeen vaikuttavat melkoisen hyviltä. Siteet tyrkkäsin kiinni tuolla 455 säännöllä isoimman hiihtokengän mukaan, joka oletettavasti tulee myös eniten käytössä olemaan. Äsken kävin lenkin kapeammalla vaelluskengällä, joka menee kärjestään varmaan parisen senttiä tuon kaavan mukaisen kohdan etupuolelle. Tuntui äkkiseltään jopa turhan etupainoiselta menolta aiemmin totuttuun, muttei vielä parane siirtohommiin ryhtyä, koska suurempi merkitys oli varmasti puutteellisella pidolla. Nyt suksi käyttäytyi pellollakin jotenkin oudosti...

Mutta tuosta voitelusta muutama kysymys. Mille alueelle olette pitovoiteet tyrkänneet ja millaisia voiteita väellä käytössä? Tuli ostettua paikallisen urheiluliikkeen suosituksesta tuommoinen Startin +0,5 - - 0,5 tervavoide, sekä Rexin sinistä 0- -30 asteeseen. Ensivoitelun nykäisin tuolla "pakkasvoiteella" ja ei muuten poijjaat pitänyt yhtään, mutta sen nyt +3 kelillä on varmaan ihan odotettavaa. Eli millaisilla pitovoide-komboilla olette talvesta metsäsuksilla selvinneet?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
poikamehto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Mar 2006
Viestejä: 2217
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 01.03.2012 19:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ei ne pijä tuolla umpisessa millään Embarassed ite oon pitoteippiä käyttäny, joskus pittää mutta ylleensä ei.. riippuu paljolti kuinka paljo uppoaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15366

LähetäLähetetty: 01.03.2012 22:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itselle metsäsuksilla hiihtely ei ole varsinainen harrastus vaan tapa liikkua lumisessa maastossa, pääpaino on siinä mitä siellä umpihangen keskellä sitten tehdään. Ja siksi itse tykkään hiihdellä huopakumisaappaat jalassa, metsäsuksilla, niillä hoikkasemmilla hiihtelen kevyemmillä kengillä. Eli ajatus on se että ulos lähdetään vehkeillä joilla voi olla päivän pihalla, ja sitten jos pitää hiihtää niin hiihdellään yhteensopivilla varusteilla. Toistakymmentä vuotta on nuo Nokian Winter Defenderit olleet talvisin arkikengät, niihin sopivat suksisiteet on aika itsestäänselvät. Vähän lyhyet varret noissa saappaissa on, muuten ovat pätevän tuntuiset.

On tuossa vieressä valmiskin latu, vaimo siinä tykkää hiihdellä, itsekin kerran kävin viime talvena sitäkin kokeilemassa. Tänä vuonna ei ole vielä ollut siihen aikaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nuuska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2008
Viestejä: 1833

LähetäLähetetty: 01.03.2012 22:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mattivehvilainen kirjoitti:
Siteet tyrkkäsin kiinni tuolla 455 säännöllä isoimman hiihtokengän mukaan, joka oletettavasti tulee myös eniten käytössä olemaan. Äsken kävin lenkin kapeammalla vaelluskengällä, joka menee kärjestään varmaan parisen senttiä tuon kaavan mukaisen kohdan etupuolelle. Tuntui äkkiseltään jopa turhan etupainoiselta menolta aiemmin totuttuun...


Vähän samalla tavalla kävi itselläkin Tegsnäsien vaijerisiteiden kanssa: Sievin nro 43 Arktis menee varvasraudassa reilusti yli kärjen, ja lopputulos aivan sama, rupeaa haukkaamaan. Huopakumpparilla asia korjaantuisi, mutta semmoset pitäis ostaa. Joten olisi myytävänä uudenveroiset Tegsnäs vaijerisiteet hyvään huopakumpparikotiin Wink

mattivehvilainen kirjoitti:
Mutta tuosta voitelusta muutama kysymys. Mille alueelle olette pitovoiteet tyrkänneet ja millaisia voiteita väellä käytössä? Tuli ostettua paikallisen urheiluliikkeen suosituksesta tuommoinen Startin +0,5 - - 0,5 tervavoide, sekä Rexin sinistä 0- -30 asteeseen. Ensivoitelun nykäisin tuolla "pakkasvoiteella" ja ei muuten poijjaat pitänyt yhtään, mutta sen nyt +3 kelillä on varmaan ihan odotettavaa. Eli millaisilla pitovoide-komboilla olette talvesta metsäsuksilla selvinneet?


Ottaa ne nykyset voiteet pois ihan kokonaan. Sitten ne kannattaa pohjustaa pohjavoiteella. Mahdollisesti kevyt karhennus pitoalueelle santapaperilla ensin. Sitten pohjavoidetta, joka on yleensä melko sitkeää levittää, yksi kerros. Sulatetaan voiteluraudalla tahi vanhalla silitysraudalla. Toinen kerros pohjavoidetta, taas sulatus. Ja sitten tasoitellaan raudalla hyvin.

Jäähtyneen pohjavoiteen päälle normaali kelivoitelu.

Pitoalueen täytyy olla mettäsuksessa paljon pitempi kuin normaalisti. Monet vetävät koko pohjan pituudelta pitoa. Itse jätän 280 Lahdenperiin n. 60 cm luistoa keulaan ja perään, loput n. 150 cm on pitoa. Luistoalueelle joku pakkaskelin parafiini, jota ei tarvi siklata hulluna pois, kunhan suurin piirtein tasainen tulee.

Pohjavoiteen avulla pitovoide kestää paljon kauemmin pohjassa. Siihen vaikuttaa myös suksen jalkavuus. Lahdenperät on huomattavasti jalkavammat kuin Lapponiat, joten niissä voiteet pysyvät erittäin hyvin. Ennätys on 90 km samoilla voiteilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mattivehvilainen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Syy 2010
Viestejä: 395

LähetäLähetetty: 02.03.2012 09:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tässäpäs jo hyvää ohjeistusta saatiinkiin. Mitenkäs nuo kelivoiteet, millaista valikoimaa olette mukana pitäneet? Itse kun ei muuten tuota hiihtoa tule juuri harrastettua, niin ei ole nurkissa valmiiksi pakillista voiteita joka keliin. Noita kun tuntuu olevan sekä hyvin kapea-alaisella lämpöskaalalla että tuollaisia kolmenkymmenen asteen yleisvoiteita, kuin tuo Rexikin. Jokusella voiteella olisi tarkoitus selvitä, ettei erikseen tarvitse reissuun kärryllistä voidepurkkeja kiikuttaa... Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nuuska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2008
Viestejä: 1833

LähetäLähetetty: 02.03.2012 11:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mattivehvilainen kirjoitti:
Mitenkäs nuo kelivoiteet, millaista valikoimaa olette mukana pitäneet?


Riippuu ajankohdasta. Kauden alusta maaliskuulle tarvitaan korkeintaan 3 purkkivoidetta: pikkupakkaselle esim. sininen Rex -1...-4, vähän kovemmalle pakkaselle, esim. sininen Swix -3...-8, ja sitten yksi nollakelin purkki vaikka se mainitsemasi terva-Start.

Huhtikuussa tarvitaan nollan ympärille pari purkkia lisää, koska lumen koostumus vaihtuu aurinko- ja varjopaikkojen välillä, samoin kuin korkeussuunnassa. On aika haastavaa saada hyvä suksi silloin. Pitoteippi saattaa olla (ei ole kokemusta) silloin hyvä, jos ei ole voitelukokemusta. Itselläni on niitä nollakelin purkkeja kertynyt kohtalainen kokoelma, monissa on 1 asteen käyttöalue, esim. 0...-1. Kahden voiteen sekoittaminen on usein pätevä konsti.

Liistereitä tarvii harvoin mettäsuksien kanssa. Pidän kuitenkin mukana universaalia, mätövesikelin liisteriä ja sinistä. Kahta ensin mainittua olen myös käyttänyt. Sininen on enämpi rautahankivoide, mutta ainoa mikä silloin pelaa mukaan luettuna pitopohjat.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mosberg
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hei 2007
Viestejä: 1630
Paikkakunta: Suoperämaa

LähetäLähetetty: 02.03.2012 20:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tekeekö näillä mitään?
http://www.ulkoilukauppa.com/talviliikunta/murtomaahiihto/finngrip-easy/
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 26, 27, 28  Seuraava
Sivu 13 Yht. 28

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com