OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Järjestelmäkameran kuljettamisesta maastossa
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
tapmar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hei 2006
Viestejä: 2712
Paikkakunta: polulla

LähetäLähetetty: 08.10.2011 20:19    Viestin aihe: Järjestelmäkameran kuljettamisesta maastossa Vastaa lainaamalla viestiä

Mitenkäs olette ratkaisseet järjestelmäkameran ja sen liitännäisten varusteiden kuljettamisen maastossa? Pientä tilpehööriähän kertyy: kamera/objektiivikombon lisäksi toinen objektiivi, ulkoinen salama, puhdistustarvikkeita, gorillapod, akkuja jne.

Minulla on nyt tarpeisiini muuten melko täydellinen LowePron olkalaukkumallinen pehmustekassi, mutta sitä on melko tympeä kanniskella repun kanssa. Yksistään se toimii hyvin. Pysyy ristiselän päällä mukavasti. Repun kanssa se heilua kelkkasee sivulla kyljen päällä. Tämä on toki lähinnä mukavuusongelma Smile Samalla kameralaukkua tarvikkeineen ei haluaisi pistää repun sisälle, koska sen olisi oltava tarvittaessa kohtalaisen nopeasti saatavilla.

Järkeilin, että paras ratkaisu voisi olla MOLLE/PALS kiinnikkeinen pehmustelaukku ja vastaavalla järjestelmällä varusteltu reppu. Mutta kamerakäyttöön tarkoitettujen kiinnikkelaukkujen valikoima on yllättävän heikkoa. Löysin laadukkaan oloisen valmistajan nimeltä Hazard 4 tuotteineen, mutta niiden valikoimasta ei ihan passelia löydy: Forward Observer on muuten ok, mutta liika pieni ja evac _photo-recon on taas turhan iso.

Tietysti oli mahdollista sekin, että kamera ja varusteet kuljettaisi kahdessa erillisessä laukussa, Jotenkin kuitenkin tuntuisi kivemmalta saada kaikki värkit samaan laukkuun. Olisiko raadilla tiedossa muita valmistajia, joilta voisi tarpeisiini sopivaa varustetta löytyä?
_________________
http://www.tapiolantakamailla.com/ - Ulkoilmaelämän tunnelmapaloja
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
hilipata
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Elo 2005
Viestejä: 1277

LähetäLähetetty: 08.10.2011 20:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse kuljettelen järkkäriä tuollaisessa A2SP laukussa. Rungon ja putken koosta riippuu aika paljon minkälainen kombinaatio sinne mahtuu. 550 runko ja 18-200m menee heittämällä sisään.
http://www.kivelaoutdoor.com/Varustelaukut.html
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tapmar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hei 2006
Viestejä: 2712
Paikkakunta: polulla

LähetäLähetetty: 08.10.2011 21:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo A2SP vaikuttaa pätevältä. Kiitos vinkistä! Smile
_________________
http://www.tapiolantakamailla.com/ - Ulkoilmaelämän tunnelmapaloja
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
deadline
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Mar 2004
Viestejä: 2904

LähetäLähetetty: 08.10.2011 22:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ite oon ratkassu sen siten, että metsästysreissut on metsästysreissuja ja kuvausreissut kuvausreissuja. Mukana metsällä on hieman perusmallista parempi pokkari.

Kyllähän se sitte tietysti harmittaa, kun se hiiripöllö nakottaa kelon latvassa eikä oo ku pokkarinretku... mutta toistaseksi oon tykänny pitää nämä kaks harrastusta erillään, sillä pahimmillaan ne vaan häiritsee kumpikin toistaan.

Yksi syy on kyllä se, että mulla ei ole mitään patenttiratkasua kuljetukseenkaan olemassa. Olkalaukkua ei voi kuvitellakaan muiden reppujen ja remelien lisukkeeksi, ja reppuun pakkaaminen on sitten melkein sama ku ei kuskais kameraa ollenkaan, ku sitä ei kuitenkaan sieltä saa ikinä pois jos tarvis.

Sitä paitsi runko, nelisatanen putki yms. vermeet painaaki sen verran jo, että jo kokopäiväreissulla senkin painon käytän mielellään muuhun...
_________________
"Hän oli mahtava metsämies Herran edessä"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tapmar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hei 2006
Viestejä: 2712
Paikkakunta: polulla

LähetäLähetetty: 08.10.2011 22:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

deadline kirjoitti:
Ite oon ratkassu sen siten, että metsästysreissut on metsästysreissuja ja kuvausreissut kuvausreissuja. Mukana metsällä on hieman perusmallista parempi pokkari.


Jooh, kyllähän on tullut moneen kertaan kirottua sitä kameralaukkua metsästysreissuilla. Itselläni ei aika riitä erottamaan näitä harrastuksia toisistaan, kun metsällä tulee käytyä sesonkina päivittäin vähintään loukkukierroksen merkeissä - ja siinä samalla on kamera & haulikko mukana kuvauskohteiden ja sattumakanalintujen toivossa. Samalla minulla ei ole kyllä haluakaan erotella näitä juttuja - kuvausteemanani on niin usein metsästys tai asiat sen kautta: koira, saaliit, maisemat, linnut. Eli en ole varsinainen "luontokuvaaja", vaikka lähisuku ehkä niin ajattelisikin.

Tosin, nuo minun metsästys"reissut" on tyypillisesti lyhyitä tunnista kolmeen kestäviä lyhyitä ponkauksia suoraan kotitalolta metsään tai lyhyen ajomatkan päässä lyhyitä passijahteja. Jos lähtisin päiväksi tai pidemmäksi ajaksi kairaan, jäisi kyllä kaikki ylimääräinen kannettava pois - ainakin se toinen objektiivi Smile
_________________
http://www.tapiolantakamailla.com/ - Ulkoilmaelämän tunnelmapaloja
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
mainio
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Huh 2005
Viestejä: 518
Paikkakunta: keskeinensuomi

LähetäLähetetty: 09.10.2011 08:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä se järkkäri vaan on aina kotona,tai joskus kämpillä.Mutta ei koskaan
mukana ei mettällä ei kalalla ei matkoilla.
Aluksi yritin taistella vastaan ostamalla erilaisia laukkuja tms.
Sitten luovutin ja annoin sen kakaroille leikkikaluksi ja ostin pienen pokkarin.
Jonka kanssa kävi samalla tavalla.Eli mukana känykkä ja sen kameralla suditaan se mikä pystytään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
huti-kuti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2008
Viestejä: 1813
Paikkakunta: periferia

LähetäLähetetty: 09.10.2011 09:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

aikoinaan tein järkkärille alulaatikon, jotta saisi ilman särkymistä kuljetella mukana metsäreissuilla. tilan säästämiseksi muotoilin laatikon noudattamaan kameran muotoja ja pääsääntöisesti se oli kiinnitettynä kuten tuo A2SP
mainio kirjoitti:
Kyllä se järkkäri vaan on aina kotona,tai joskus kämpillä.Mutta ei koskaan
mukana ei mettällä ei kalalla ei matkoilla.

noin se tahtoo mennä.
tuhansissa ottamattomissa kuvissa voidaan laskea haitta järkkärin "käytöstä". ei sitä noin vain tule esiin kaivettua ja jos kaivaakin, niin tilanne saattaa olla jo ohi. nykyisin halpapokkareilla saa minun käyttöön tarpeeksi hyviä kuvia ja jos sattuu pokkari hajoamaan, niin roskiin ja uus tilalle. jotain järkkärin hyvyydestä kertoo sekin, että viime reissulla jahtikaverilla oli järkkäri mukana ja minulla pokkari. jahtikaveri taisi ottaa viisi valokuvaa reissun aikana ja minä n. 300 kuvaa
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tapmar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hei 2006
Viestejä: 2712
Paikkakunta: polulla

LähetäLähetetty: 09.10.2011 10:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

huti-kuti kirjoitti:
jotain järkkärin hyvyydestä kertoo sekin, että viime reissulla jahtikaverilla oli järkkäri mukana ja minulla pokkari. jahtikaveri taisi ottaa viisi valokuvaa reissun aikana ja minä n. 300 kuvaa


Smile Ei kai tuo kameran hyvyttä tai huonoutta kuvaa. Enempi kertoo käyttäjien "asenteesta" kuvaamiseen. Minulla menee numerot toisinpäin - järkkärillä se 10-400 kuvaa per lyhyt retki. Ja silloin harvoin kun on kavereita mukana, heillä pysyy pokkarit pääsääntöisesti taskussa. Tälle syksylle elokuun alusta alkaen tullut otettua noin 9000 "luontokuvaa" Smile En tiedä tarkkaa määrää, mutta dvd:lle tehtyjen varmuuskopioiden levyjen määrästä tuo luku likiarvona.

Silloin, jos järkkärin manuaaliasetuksia ei jaksaisi opetella, eikä niitä ymmärtäisi niitä käyttää ja käytössä olisi vain joku kohtuu tavanomainen 18-55 putki, en minäkään järkkärin käyttöä osaisi itselleni puolustella. Minä tosin vasta opettelen järkkärin käyttöä erilaisissa valaistusolosuhteissa. Paljon tulee skeidaa, mutta aina joskus osuu kohdalleen.

Toisekseen monet paremman pään pokkaritkin on melko kookkaita ja malliltaan järkkärimäisiä (esim. PowerShot SX40 HS). Tuon tyyppiset kamerat ei kovin näppärästi rintataskussa kulje, joten noissakin ollaan logistiikkaongelmissa.
_________________
http://www.tapiolantakamailla.com/ - Ulkoilmaelämän tunnelmapaloja
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
huti-kuti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2008
Viestejä: 1813
Paikkakunta: periferia

LähetäLähetetty: 09.10.2011 16:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tapmar kirjoitti:
huti-kuti kirjoitti:
jotain järkkärin hyvyydestä kertoo sekin, että viime reissulla jahtikaverilla oli järkkäri mukana ja minulla pokkari. jahtikaveri taisi ottaa viisi valokuvaa reissun aikana ja minä n. 300 kuvaa


Smile Ei kai tuo kameran hyvyttä tai huonoutta kuvaa. Enempi kertoo käyttäjien "asenteesta" kuvaamiseen.

joo, voihan se kertoa vaikka siitä asenteestakin. meinasinkin, että jos kameran kalleus, koko, käytön hankaluus aiheuttaa sen, että jää vaikka se yksi unelmaotos ottamatta, niin hyvää kameraa hyvempi kamera on se, jolla se unelmaotos otetaan. Wink
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tapmar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hei 2006
Viestejä: 2712
Paikkakunta: polulla

LähetäLähetetty: 09.10.2011 17:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

huti-kuti kirjoitti:

joo, voihan se kertoa vaikka siitä asenteestakin. meinasinkin, että jos kameran kalleus, koko, käytön hankaluus aiheuttaa sen, että jää vaikka se yksi unelmaotos ottamatta, niin hyvää kameraa hyvempi kamera on se, jolla se unelmaotos otetaan. Wink


Okei, ymmärsin sit vähän väärin ja olen samaa mieltä sanomastasi - ja itsekin tuon tavallaan kokenut. Muutama vuosi sitten tuon digijärkkärin jo ostin. Eipä sen käyttöäkään tullut opeteltua, kun sitä piti varoa ja käsitellä kuin Swarovskin kristalliprinsessaa olisi käsissään pitänyt. Viime syksynä sitten päätin, että käyttöä vartenhan se on. Siitä lähtien se on ollut mukana joka paikassa. Ja käytön myötä sitten olen vähän oppinut sitä käyttämään.
_________________
http://www.tapiolantakamailla.com/ - Ulkoilmaelämän tunnelmapaloja
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Mehtäeki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 462
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 09.10.2011 17:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuommosta on tullu ite käytettyä, suojus paikoilleen ja kamera reppuun. Ei vaan oo kovin nopee kaivaa esille..

Ebaysta irtoaa muutamalla eurolla kuluineen

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
deadline
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Mar 2004
Viestejä: 2904

LähetäLähetetty: 09.10.2011 18:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näyttää ihan munasuojalta Smile

Joo, semmosella soppelilla pokkarilla pystyy hyvin kuvaamaan ns. nuotiokuvat, maisemat ja tunnelmat sekä saaliit. Tietenkään joka tilanteessa ei pysty ihan samaan ku järkkärillä pystyis, mutta juuri tunnelman kertojana ja muistokappaleina materiaali on riittävää.

Tietenkin sitten ne nevalla viilettävät metsäpeurat tai saarekkeen laiteita lentävä kotka jäävät ikuistamatta, mutta toisaalta ne jäis järkkärilläkin, koska sitä ei ehtis kuitenkaan ottaa repusta.

Järkkäriä kuskailen sitte ahkerasti muut ajat vuodesta, jolloin yritetään niitä elukoita ikuistella paremmin.
_________________
"Hän oli mahtava metsämies Herran edessä"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
GWP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tam 2006
Viestejä: 1442
Paikkakunta: tosi lähellä ruåttia

LähetäLähetetty: 09.10.2011 20:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kun järkkäri on mukana, niin kaikki turha tilpehööri pois. Todennäköisimmin tarvittava optiikka kiinni runkoon (useimmiten 300/f2.8 ) ja reppuun kaveriksi loitto + jalusta ja joskus macro. Painaa ko susi eikä tuu kaivettua esille kun jos tosissaan haluaa.. Smile Mutta pikkupokkari (kuluvalla kaudella canöönin D10) riekkuu sit vyöllä/taskussa jos vaikka vaan haluaa jonku räpsäyksen/metsästysmuiston tallentaa. Jos olosuhteet on hyvät ja kohde helppo sillä pokkarillakin saa otettua niitä laadukkaita kuvia.. jalustalla tai ilman. Joskus otan pelkästään jalustan sen pokkarin kaveriksi ja hienoja kuvia tallentanut, muttei sillä todellakhaan mitään elukoita kuvaile ellei niitä ensin ammu..

Pääasiassa jarkkärin raahaus ja metsästys pysyttelee erillään. Järkkäri mukana vain jos on varmasti aikaa myös kuvaamiseen, eli aika harvoin pikkurääpäyksillä.

EDIT: Linssinsuojan tuolle 300:lle oon tehny retkipatjasta ja jeesusteipistä ja näin syksyllä mukana kulkeva järkkäri on vanha kunnon nikonin fm2, jonka sisällä on teemaxia. Eli värikuvatukset tullee jokatapauksessa pokkarilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16708

LähetäLähetetty: 10.10.2011 22:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Metsästysreissulla kamera kaulassa ja ase hifistelyrepun asekotelossa. Monopod on repun sivulle kiinnitettynä. Metsästys kun on pääasiassa jänisjahtia, niin tuon aseen ei tarvitse olla käsillä, niin voi källäillä ja kuvailla kaikessa rauhassa. Lintuja jos innostun jahtaamaan, niin sitten kamera reppuun. Muuten kun liikun metsässä kameran kanssa, niin kamerareppu on käytössä, johon mahtuu 150-500 mm putki runkoineen tarvittaessa. Kuvat on sitten suurimmaksi osa paskoja ja menevät koneelta roskiin.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tapmar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hei 2006
Viestejä: 2712
Paikkakunta: polulla

LähetäLähetetty: 10.10.2011 23:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minun metsästykset on puolestaan useimmiten erilaisia kuvastus- tms. houkuttelujahteja. Liikkumista ei siis paljon tule. Osaltaan silläkin koen mielekkääksi tuon järkkärin mukana kuljettamisen. Passissa ase on käsissä ja kamera vieressä valmiina - silläpä sain kuvat varpushaukan hyökkäyksestä kyyhkyn kuville. Aiemmin vastaavissa tilanteissa kameraa ei ole ollut tai kamera on ollut jossain kassissa ja sitä kaivellessa haukka on nähnyt liikkeen ja häipynyt paikalta.

Hmm. ehkä tästä löytyisi jotain ideoita perisofeukselle ja Glenille uudelle reppumallille? Valokuvausrepun ja aserepun risteytys asekotelolla ja pehmustetuilla lokeroilla objektiiville + repun sivussa paikka kameralle Smile
_________________
http://www.tapiolantakamailla.com/ - Ulkoilmaelämän tunnelmapaloja
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com