OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Spigot ohjainpinnan alimittaisuus
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 04.01.2013 15:49    Viestin aihe: Spigot ohjainpinnan alimittaisuus Vastaa lainaamalla viestiä

Vaihdoin hupina eräältä forumilaiselta (kiitos vaan, pönttö tuli) Aaltosen vaimentimen, kun yhden kiväärin nokalla sattui olemaan käypäinen jenka, M14 Spigot.
Tarkempi tutkimus osoitti kuitenkin, että piipussa ohjauspinta on pahasti alimittainen (13,9-14,0 halpis digitönärillä ja pinnanlaadultaan aivan kauhea. Viilalla saisi tasaisempaa jälkeä.
Kierteen tekijästä ei ole tietoa, ehkä ruotsin puolella tehty.

Pönttöä kiinni ruuvatessa se heiluu kierteellä selkeästi aivan loppuun asti.
En tiedä tiukkaako se kierteen loppuun piipussa tai pöntössä vaiko ohjainpinnan loppumiseen.
Mihinhän sen kuuluisi vastata ja pöntön ei kai pitäisi juuri heilua kun ollaan jo ohjauspinnalla?

Mitähän tuolta voi odottaa?
Ainakaan se ei varmaan samaan reikään käy kun pöntön välillä päästää irti ja kiinnittää uudelleen.


Ase-utran speksi aiheesta;
http://www.aseutra.fi/assets/files/pdf/ase-utra-barrel-thread%20measurements-piipun-kierteiden-mitoitus.pdf
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Naturalis LR
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2008
Viestejä: 2678
Paikkakunta: Äänekoski

LähetäLähetetty: 04.01.2013 17:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pätkä pois ja uus jenka tilalle. En tiedä minkä kokonen reikä ko. Aaltosessa on, mutta riskinä voinee olla haittoihin osuminen.
_________________
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi aina jatkaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
blues
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Elo 2008
Viestejä: 263

LähetäLähetetty: 04.01.2013 18:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuten AU:n kuvista huomaat, nk. Sako-kierteessä ei ole
ohjainpintaa. Vaimennin tukeutuu olakkeeseen.
Sama homma spigot kierteissä. Molemmissa min piipun
paksuus sama, joten se on se olake joka on tärkeä.

Joku minua viisampi voisi selittää miksi tota ohjainpintaa
yleensä käytetään laisinkaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tvälläri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 3423
Paikkakunta: Mikämikämaa

LähetäLähetetty: 05.01.2013 00:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä tuo ohjauspinta toleranssissa vaikuttas olevan. Spigot ohjauspinta saa olla 13,8mm-14,1mm väliltä.

Huom! Spigot kierrettä käytetään teleskooppisissa vaimentimissa idea on se, että teleskooppivaimentimen peräpään holkki ja tämä spigot toimivat ohjauspintoina ei itse kierre. Tällöin kierteen tekoon ei tarvitse käyttää niin paljon tarkkuutta. Eli periaatteessa on toteutettavissa helposti millä tahansa autotallisorveilla.

"Sako "kierrettä käytetään sitten näissä muissa, eli ei teleskooppisissa. siinä kierre itsessään on huomattavasti tarkemmin tehtävä ja piipun halkaisijoihin sun muihin on kiinnitettävä enemmän huomiota. Eli en lähtis autotallissa tuohon hommaan.

Koska spigotin kierteellä ei ole niin isoa vaatimusta on se väljä joko piipusta tai itse vaimentimesta. Itsellä on kokemusta että suurin klappi johtuu yleensä väljästä kierteestä, vaihtoehdot väljä kierre piipussa tai väljä vaimennin.

Väljä kierre yhdistettynä suhteessa liian ohueen piippuun aiheuttaa kaikenlaista ihmeellistä juttua. Vaimentimen sisäkierteen alku ottaa ohkaseen olakkeeseen kiinni ja vääntää vaimenninta johonki suuntaan varsinkin kun hampaat irvessä kiristää. Sitten huomataankin että klappia on.

jos nopeaa fiksausta haluat kotikonstein kokeilla niin pyöräytä siihen spigot ohjauspintaan sopiva ura O-renkaalle. Jos ei oo sorvia niin vaihtoehtomenetelminä on porakone-viila viritelmät. Koska jos kyse on piipusta, joka mahdollisesti joudutaan muutenki sovittaan tohon vaimentimeen uusiks, ei sulla ole mitään menetettävää.

Karkea työstöjälki ei sinänsä oo merkki toimimattomuudesta, vrt. esim Venäläiset tuotteet Cool.

Perus ongelma on se, että noi pätkävaimentimet tulisi toteuttaa ihan toisella kierteitystyypillä, ei spigotilla koska se ei ole alunperinkään tarkoitettu tommosille vehkeille

*muoks typoja sun muuta*
_________________
"Mies, ei koskaan kyllästy tuijottamaan välkehtivää tulta, virtaavaa vettä, tai tippuvaa pontikkaa"


Viimeinen muokkaaja, Tvälläri pvm 05.01.2013 00:22, muokattu 2 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26346

LähetäLähetetty: 05.01.2013 00:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

en suinpäin lähtis tekeen mitään, pönttö oikasee ittensä ottapintaan ei ohjurilla. tietysti jos välykset on kaameat että pönttö suorassakin voi olla "laidassa" on ongelmaa tiedossa.
tärkeintä olis että sitä ottapinnan ulkonemaa on yli ½mm puolellaan, siis 14:sella piippu yli 15. sen ottapinnan laatu ja suoruus nyt kuiteski jutun ydin.

nii, paljonko pöntön reikä välppä luodille, hyvä jos 1mm luokkaa jos 2mm en usko mihinkään ongelmaan.
mutta kierrä pönttöä paikoilleen usein ja aina kurkkaat piipusta onko näkymä tasaisesti (diopterimainen) ja pysyykö samanlaisena.

Kato myös pöntön reijän reunat etteivät oo karstottuneet, puhdista poralla tarvittaessa.
Avartaminenki on mahdollista,,,,
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3839

LähetäLähetetty: 05.01.2013 01:39    Viestin aihe: Re: Spigot ohjainpinnan alimittaisuus Vastaa lainaamalla viestiä

RiUDE kirjoitti:
Vaihdoin hupina eräältä forumilaiselta (kiitos vaan, pönttö tuli) Aaltosen vaimentimen, kun yhden kiväärin nokalla sattui olemaan käypäinen jenka, M14 Spigot.
Tarkempi tutkimus osoitti kuitenkin, että piipussa ohjauspinta on pahasti alimittainen (13,9-14,0 halpis digitönärillä ja pinnanlaadultaan aivan kauhea. Viilalla saisi tasaisempaa jälkeä.
Kierteen tekijästä ei ole tietoa, ehkä ruotsin puolella tehty.

Pönttöä kiinni ruuvatessa se heiluu kierteellä selkeästi aivan loppuun asti.
En tiedä tiukkaako se kierteen loppuun piipussa tai pöntössä vaiko ohjainpinnan loppumiseen.
Mihinhän sen kuuluisi vastata ja pöntön ei kai pitäisi juuri heilua kun ollaan jo ohjauspinnalla?

Mitähän tuolta voi odottaa?
Ainakaan se ei varmaan samaan reikään käy kun pöntön välillä päästää irti ja kiinnittää uudelleen.


Ase-utran speksi aiheesta;
http://www.aseutra.fi/assets/files/pdf/ase-utra-barrel-thread%20measurements-piipun-kierteiden-mitoitus.pdf


Siis olikos se niin, että tuo pönttö vispaa koko kiertämisen ajan sinne loppuun asti? Vai alkaako vispata vasta melkein kiinni ollessa. Jos vispaa koko matkan, on ase todennäköisesti kaadettu ja pönttö ehkä vääntänyt aseen kierteen sekä pöntön keskityksen pieleen. Kierrehän ei ittessään ole muuten niin tiukka, mutta pöntön tulee pyöriä tasaisesti koko matkan. Eli ase pystyyn ja huitaiset sille putkelle vauhtia, eikä saa vispata. Jos vispaa, niin pönttö on kiero sisältä. Pönttö ja piippu on samalla periaatteella, kuin aseen lukko ja piippu kiinni toisissaan. Vastinpinnat siis määrää. Pöntön tulee sulkeutua asentoonsa ikäänkuin kolahtaen kerralla pohjaan. Niin ja vielä se ohjausholkki ensin irti sieltä perästä. Ainakin se oli ittellä kahteen suuntaan kierossa reiän suhteen.
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 05.01.2013 08:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tvälläri kirjoitti:
Kyllä tuo ohjauspinta toleranssissa vaikuttas olevan. Spigot ohjauspinta saa olla 13,8mm-14,1mm väliltä.


Tuotaa, eikös tuossa ole digitin virhe?
Ase-utran dokumentissa toleranssiksi mainitaan +0,01 ja -0,02?
Eli sen pitäisi olla 13,98-14,01?

Ei tuo siis sen kummemmin vispaa kiertäessä, ja tiukkautuu kyllä nätisti ja silminnähden suorana kun pöntön peräpää saavuttaa ohjainpinnan takapään "ulokkeen".
Mutta jommassa kummassa kierre on melko väljä, koska pönttöä pystyy heiluttelemaan aika paljon vielä vähän ennen loppuakin.
Ajattelin vain, että kun ohjaipinnan toleranssi on noin tarkaksi ilmoitettu, sen pitäisi olla suuntaava pinta? Jolloin pöntön ei pitäisi heilua jos se olisi mitoissaan.
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Koukkupolovi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 6824
Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa

LähetäLähetetty: 05.01.2013 09:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vetäise jengan ympärille koko mitalle yksi kierros "vesijohtoteippiä" eli sitä valkoista ja ohutta, jota käytetään vesijohtoliitosten tiivistämiseen.
Katso, ettei teippi "syrttäy" piipun puolen otsapinnan ja vaimentimen väliin.
Jos vielä lonksuu, niin toinen kierros päälle. Niin minä tein yhdelle suujarrulle.
Toimii kuten Optilockin sovitusrenkaat. Silikonipitoinen teippi ei kovetu, vaikka piippu ammuttaisiin kuumaksikin, vaan suuhiskamppeen saa irti suht vähällä voimalla.
_________________
Hoc iam omni varietate caret.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26346

LähetäLähetetty: 05.01.2013 12:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Usko jo, jätä poppakonstit, se saa lonkuttaa jonkinverran.
nuo toleranssit on tosiaan 0,0x luokkaa, mutta todellisuudessa höpö höpö.

tee kuten kehotin, asenna tarko reijästä , irroita ja asenna taas tarkistus, tehe muutama kerta näin niin tiedät asettuuko aina samoin.

jäi mainittematta, tietysti jos kierre on esim. 13,8 päältä ja pöntön kierre 0,2 iso on lappi tuntuvaa.
näitä toleranssi mittoja voidaan luetella, mutta koneet ei kyllä ole näissä hommissa 0,01 tarkuudessa pitkään.
Yleensä 14mm kierteelle on hyvä lähtökohta 14 / -0,1 ohjurille, ite kierteelle -0,2 sillä kaiketi suurin osa tekeekin, kierrettä on vaikea jälkeen mittailla, riippuu kuinka on harjaa käsitelty.

putkiteipillä voi onnistua korjaamaan ylimääräisiä välyksiä ja ehkäsee tarttumista, mutta kerran viikossa tai kk irroitettuna ei nasaha kiinni iliman teippauksia ja oikeaa rasvaaki voi käyttää.
sitten ite korjaus tulos, yhen kerran olen nähny käytetyn kyseistä teippausta, lopputulos, kuula kylestä ulos.
kuka kattoo että se teippi asettuu just kuten oli toive, tietysti pöntön kirinnän jälkeen voi vilkasta jos osaa reijästä tiirata. mutta saman saa ilman teippaustaki (jos asettuu aina erilailla).

Mutta mikäli asettuvuudessa on isoja eroja, on syytä paikallistaa vika ja korjauttaa asiansa osaavalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jykapa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Tam 2012
Viestejä: 466
Paikkakunta: Yli-ii

LähetäLähetetty: 05.01.2013 12:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pönttö on ainakin suora ja reikä on 8mm niin kunhan katsoo et kirii ohjauspinnan takana olevaan olkaan hyvin ja piipun reikä näkyy keskityneenä niin sillä pitäis hyvin voida ampua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26346

LähetäLähetetty: 05.01.2013 12:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jos reikä on 8,0mm ja kuula 7,85 nii pienet on välykset.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TAK85
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Huh 2006
Viestejä: 11360

LähetäLähetetty: 05.01.2013 12:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja muistakaa että noita teippejä on periaatteessa kahta eri materiaalia. Se jossa lukee PTFE kestää lämpöä lähemmäs 300 astetta mutta se halvempi noin 100 astetta. Voi olla että muutaman kerran ammuttuasi sinulla ei siellä teippiä enää olekaan vaan teipin jäänteet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jykapa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Tam 2012
Viestejä: 466
Paikkakunta: Yli-ii

LähetäLähetetty: 05.01.2013 16:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

eiköhän 270win reikä ole 6.8mm
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
siru8
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tou 2004
Viestejä: 2903
Paikkakunta: merikarvia

LähetäLähetetty: 05.01.2013 17:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mikäs on tuo vaimentimessa olevan ohjainpinnan todellinen mitta, ettei se nyt sattuis olemaan esim. pari-,kolmekymppiä plussalla. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26346

LähetäLähetetty: 05.01.2013 17:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nii, jos kyse .270:tä nii luoti ottaa himpun yli 7mm tilan, sillon tuo 8mm on jokseenki sopiva (8,5 on kyllä myös viellä ihan hyvä)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com