OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

"Lehtokurppa siirtää poikasiaan lentäen"
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Aris60
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 3295

LähetäLähetetty: 03.06.2011 12:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aika mielenkiintoista nuo teidän havainnot. Skotlannissa missä lehtokurppia on todella paljon tarina poikaisten kantamisesta elää voimakkaasti. Tarina perustuu 1919 kirjoitettuun havaintoon. Taitaa seuraava dokumentoitu kertomus olla vuodelta 1963. Olipa tuossa muutama vuosi sitten huhu sellaisen tapauksen videoinnistakin. Sitä ei koskaan tainnut löytyä. Valokuvaakaan ei ole tapahtumasta löytynyt. Ja useampi lintutieteilijä kertoo sitä tapahtuvan, hyvin harva sitä on itse nähnyt. Pitävät sitä äärimmäisen harvinaisena tapahtumana. Ilmiönä jonka voi nähdä ehkä kerran elämässään.

Lehtokurppia näkyy saaristossa aika usein. Pesiä löytyy, jos ei vuosittain, niin aika usein kuitenkin. Poikaset eivät löydy kuin hyvin satunnaisesti seisojan avulla. Aikuinen lintu luottaa tosi paljon suojaväriinsä. Ei en ole nähnyt poikastaan kantavaa lehtokurppaa enkä oikein usko myöskään näkeväni.

Uskon valokuvalla tekevän pikkuisen tilin. Ja jos se noin yleistä on, että satunnaisella liikkumisella siihen on neljästi törmännyt niin kannattanee kameran kanssa liikkua ihan etsimässä mahdollisuutta kuvata tilaisuus.

Lehtokurppaa saadaan vuosittain saaliiksi noin 3-5000 yksilöä. Joinakin vuosina alle 2000 lintua. Rannikolla määrästä ammutaan jopa 2/3. Joko se on vaikea metsästettävä, lajia ei tunneta tai sitten se ei ole niin hirveän yleinen kuitenkaan. Parimäärä lienee suuruusluokaltansa 150 tuhatta.

Hieno lisä riistalinnustossa. Onko kirjoittajissa muita kurppatuplan vahinkoampujia?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20590
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 03.06.2011 12:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aris60 kirjoitti:
Uskon valokuvalla tekevän pikkuisen tilin. Ja jos se noin yleistä on, että satunnaisella liikkumisella siihen on neljästi törmännyt niin kannattanee kameran kanssa liikkua ihan etsimässä mahdollisuutta kuvata tilaisuus.

Satunnaisella? En pidä satunnaisena liikkumisena tätä. En vietä joella enää kuin 1-2h päivässä keskimäärin, enkä ole sitten ole poikasia kantavia kurppia nähnytkään, mutta ennen vietin joella joka ikinen päivä vähintään 12h. Seitsemän vuoden vanhasta olen "asunut" tuossa. Eli noin 20 vuotta on tullut rompattua.. Tänäänkin olen käynyt joella jo kaksi reissua. Laughing Parhailla lehtokurppamailla.. Tosin nyt ei näkynyt kurppia, vain pilkkukylkisiä taimenia, uusia majavan syönnöksiä haapahaaskallani ensimmäisiä kertoja satoihin vuosiin tällä joella, kauriin jälkiä uudella laittamallani nuolukivellä, sekä ketun ja supin jälkiä kurakoissa, mukavasti kasvavaa oman maan koivikkoa ja kaunis sininen taivas..

Ja nyt "pitäisi" taas lähteä joelle, kun kaveri tuli taimenta kalastelemaan ja pitäisi koittaa saada jotain pussin täytettä. Pari nättiä jääkaapissa jo odottaa.. Wink Ehkä näen kurpankin Question
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tvälläri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 3423
Paikkakunta: Mikämikämaa

LähetäLähetetty: 03.06.2011 12:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikö legenda kurppatuplasta oo just se, että tinaa poikastaan kantavan emon kesäisessä jahdissa? Twisted Evil .

Ei vaites vaan tuo kurppa on pirullinen jahdattava. Mielestäni niitä on kyllä ihan hyvin ja ne on parissa vuodessa lisääntyneet ainakin meillä päin. Tuntuu tontin ylitse menevän nykyään 3-4 eri reittiä. Illalla ja aamusella kurnuttaen viilettävät siihen tahtiin. ennen oli yks satunnainen joka joskus pörräsi. Hyvä lintu se kurppa on, joskus tuurilla päässyt kokeilemaan. Vaan on kuulemma siitä haastava että ei seisonnallakaan tahdo kestää.
_________________
"Mies, ei koskaan kyllästy tuijottamaan välkehtivää tulta, virtaavaa vettä, tai tippuvaa pontikkaa"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Aris60
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 3295

LähetäLähetetty: 03.06.2011 13:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo kurppa kestää seisonnalla kokemukseni mukaan erinomaisen hyvin. Nuori koira saattaa seisoa vain 1-2m päässä. Ovat vain usein niin tiheässä, että koiraa on vaikea paikallistaa.

http://www.gourmetfly.com/Huntw.htm
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
leverman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Syy 2005
Viestejä: 1303

LähetäLähetetty: 03.06.2011 14:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvin kurppa seisonnalla kestää, paremmin jopa minusta kuin täkäläiset arat kanalinnut...ja kyllä se niitä poikasiakin kantaa, kerran olen tuon ihmeen nähnyt ja satavarmasti oli emolinnulla matkustaja kyydissä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sampa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Mar 2004
Viestejä: 425

LähetäLähetetty: 03.06.2011 14:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kerran lähti kurppa koiran edestä jotain raahataen tai vaan jalkoja roikttaen, selvästi vaivasemmin lentäen kuin normaalisti. Tämä tapahtui elokuun lopulla eli jälkimmäisen pesueenkin poikien pitäis olla jo lentokunnossa. Kuvittelin silloin että emolintu vain esitti haavoittunutta. Foto olis kiva.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Aris60
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 3295

LähetäLähetetty: 03.06.2011 14:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Samppa tuo kurpan tyyli näytellä vaivaista ja roikottaa jalkojansa ja persustaan suoraan alaspäin on sille tyypillistä käytöstä. Sitä näkee usein kun poikaset ovat lähistöllä.

Joskus harvoin vielä syyskuun alussa törmää lehtokurpan poikasiin, jotka eivät osaa lentää. Painajainen koulutettaessa nuorta seisojaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Aris60
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 3295

LähetäLähetetty: 03.06.2011 19:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tälläistä lehtokurppajahti on parhaimmillaan seisovalla koiralla. Ilman piippauksia!

http://www.youtube.com/watch?v=fwegeLtOBHk
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
juse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Jou 2004
Viestejä: 4723

LähetäLähetetty: 03.06.2011 21:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hylsysoppa kirjoitti:
Kyllä nyt vuolanto ja tuhola on olleet taas iliman paitaa ahon laitaa fiiliksissä!
Specsaversilla on muuten ale! Wink

Razz
_________________
Hatun noston kruunaa roston, suussa palaa sippiboston
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
deadline
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Mar 2004
Viestejä: 2904

LähetäLähetetty: 03.06.2011 23:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ite kans oon nähny elokuussa lähes täysin lentokyvyttömän poikueen, jonka luota emo yritti houkutella pois räpistämällä perse alas viistellen lähes nollavauhdilla karkuun. Kovin erikoinen se näky oli, mutta poikasia ei kyllä jalkojensa jatkeena roikotellut.

Yksi poikasista pomppasi sitten lentoon, törmäsi metrin lennettyään ison kuusen runkoon ja lähti vinkuen juoksuun sen jälkeen. Ei paljon tehny mieli jahtailla niitä enempää...

Itse asiasta en ole koskaan kuullut. Lienee sukua sille "varmasti olen itse nähnyt" -tarinalle, jonka mukaan sorsat tekee itsarin tarrautumalla pohjaheiniin.
_________________
"Hän oli mahtava metsämies Herran edessä"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peiper
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2009
Viestejä: 513

LähetäLähetetty: 03.06.2011 23:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

deadline kirjoitti:
Ite kans oon nähny elokuussa lähes täysin lentokyvyttömän poikueen, jonka luota emo yritti houkutella pois räpistämällä perse alas viistellen lähes nollavauhdilla karkuun. Kovin erikoinen se näky oli, mutta poikasia ei kyllä jalkojensa jatkeena roikotellut.

Yksi poikasista pomppasi sitten lentoon, törmäsi metrin lennettyään ison kuusen runkoon ja lähti vinkuen juoksuun sen jälkeen. Ei paljon tehny mieli jahtailla niitä enempää...

Itse asiasta en ole koskaan kuullut. Lienee sukua sille "varmasti olen itse nähnyt" -tarinalle, jonka mukaan sorsat tekee itsarin tarrautumalla pohjaheiniin.


Tuohon lehtokurpanpoikasten kantoon en ota kantaa, mutta jopa minun metsästys uralla olen kaksi kertaa täysin aukottomasti todistanut sorsan "itsarin". Sitä en sitten tiedä onko se "itsari" vai refleksi toiminto vai tieten tähten tehty täydessä ymmärryksessä.
Niinhän ne vielä joku vuosi sitten totena väitti ettei rusakot ja jänikset risteydy, eikä niiden jälkeläiset voi saada jälkeläisiä. Very Happy
Sorsan itsarinkin on "oikeat" tutkijat todenneet mahdolliseksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20590
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 04.06.2011 00:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oma käsitykseni sorsan "itsarista" on se että aivan kuoleman kielissä vakavasti haavoittuneena sorsa tekee jostain syystä tämän erikoisen reaktion ja tarrautuu pohjakasvillisuuteen kiinni.

Olen aina ollut tätä teoriaa vastaan. Nauranut niille jutuille. Lyönyt jopa kymmenien eurojen vedon erään sorsastajan kanssa. Sen jälkeen otimme soiton riistabiologille ja kysyimme hänen mielipidettään. Hän naurahti että sorsa ei varmasti toimi näin. Sopimuksemme mukaan riistabiologin lausunto ratkaisee vedon. Minä voitin. No mutta kuinkas ollakkaan. Ammuimpa parikin eri kertaa heinäsorsan pompusta alas ja menin hakemaan sorsaa matalasta kaislikosta.. Ei missään, ei niin missään.. Haeskelin ja haeskelin kunnen hoksasin noin sentin verran sorsan pyrstöä veden pinnalla. Sorsa oli pää pohjassa ja pyrstön pää pinnalla. Otin sorsaan kiinni ja nostin. Se oli selvästi jostain kiinni. Sorsa oli hieman hengissä mutta saanut osumaa myös päähän ja oli sen vuoksi aika "erikoisessa" tilassa. Jokatapauksessa jotain perää tässä sorsaväitteessä on. En tiedä mistä tämä käytös johtuu, mihin se johtaa (eli kauanko sorsa pysyy pinnan alla) ja miten se pohjaan tarrautuu. Mutta jotain perää on.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
marvin the martian
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Huh 2010
Viestejä: 2463
Paikkakunta: Sirius C3

LähetäLähetetty: 04.06.2011 00:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
B) en ota viinaa kalassa
Shocked
_________________
Kaukana jossain on Kapakanmäki, siellä rähjää keletappiväki.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12194

LähetäLähetetty: 04.06.2011 09:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

marvin the martian kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
B) en ota viinaa kalassa
Shocked

Eikai alle 30 vol-% lasketa viinaksi Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tetri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2005
Viestejä: 7344

LähetäLähetetty: 04.06.2011 22:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heh heh... Tännehän on kasattu kaikki ruraali legendat...! Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 2 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com