Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
pikkuhornet Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Maa 2008 Viestejä: 2524
|
Lähetetty: 30.08.2018 22:05 Viestin aihe: |
|
|
Soinin hymy hyytyi kun mopo karkas. Takki viuhui hillotolpalla ahkeraan. Mutta PS saattaa yllättää vielä. Tuntuu,että useassa puolueessa on soviteltu jo varpaita PS:n jalanjälkiin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 31.08.2018 06:35 Viestin aihe: |
|
|
poikamehto kirjoitti: | https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka/artikkeli-1.291452
persuistakin peräti ollu paljon muitakin kun p*ska uutisia viime päivinä. eipä tarvi miettiä tälläkään kertaa mikä puolue saa äänen. |
Tuollaisilla ajatuksilla voi saada huijattua äänestäjiä kerran. Todellisuus iskee lopulta aina päin naamaa viimeistään jos hallitukseen pääsee. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras_a Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2013 Viestejä: 1953
|
Lähetetty: 31.08.2018 07:13 Viestin aihe: |
|
|
Tuo maakuntakohtaiset polttoaineverot on hieno esitys Jussi Halla-aholta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 31.08.2018 07:33 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä suomalainen ajaa 300km suuntaansa tankkaamaan 0,1€/L halvempaa bensaa helposti.
Mutta idea on oikea, joku mekanismi siihen pitäisi keksiä jolla autoilu siellä missä julkisia ei ole, olisi halvempaa.
Taikka sitten muutetaan kaikki uudellemaalle hyvien yhteyksien äärelle työttömiksi työnhakijoiksi _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10125 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 31.08.2018 07:36 Viestin aihe: |
|
|
RiUDE kirjoitti: |
Mutta idea on oikea, joku mekanismi siihen pitäisi keksiä jolla autoilu siellä missä julkisia ei ole, olisi halvempaa.
|
Ei pitäisi, kun sitten ainoa ratkaisu on gps-seuranta. Ei muuten tiedä miten pitkää sivua ajelee ja missä.
Mutta oikean suuntaista ideointia aatteellisella tasolla. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
setteriforever Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Tou 2015 Viestejä: 1428
|
Lähetetty: 31.08.2018 09:23 Viestin aihe: |
|
|
Autoilu nyt Suomessa on ylipäätään lypsylehmä. Jos nyt oikein muistan niin autoilusta kertyvä verosumma valtiolle on jossakin 8 miljardin tienoilla. Alun perin autoilusta kerätyillä veroillia kuulemma piti hoitaa Suomen tiestöä. Ja sitten joku hoksasi, että tällähän valtio tienaa . Tuosta summasta muuten teiden hoitoon tulee alle miljardi.
Tiet ovat huonossa kunnossa edeleen, autokanta on mitä on jne.
Autoilun verotuksen tavoitteet ovat pääosin valtiontaloudellisia. Massia kassaan
Veroilla ja maksuilla voidaan myös kuulemma tukea liikennepoliittisia tavoitteita, kuten liikenneturvallisuuden parantamista . Jos joku mulle selittää miten liikenneturvallisuus paranee sillä, että täällä ajellaan vanhoilla kotteroilla, niin olen pelkkänä korvana.
Valtio saa melkoisen kasan alveja liikenteestä (uudet autot liisaus, kotteroiden korjaus jne)
Sitten on vielä tuo HA pohtima polttoainevero, autovero sekä vuosittainen ajoneuvovero. Muistaakseni (voin olla väärässä) niin autovero oli se "tilapäinen vero" jonka piti poistua.....
Yksinkertaisinta olisi, että koko himmeli purettaisiin, mietittäisiin koko homma uusiksi. Se tietysti on vaikeaa ja koska kansa on niellyt kaikki krumeluurit tähän asti mukisematta, niin tuskin muutoksia tulee. Rikesakkojen muuttuminen virhemaksuksi on osa tätä kansan jekuttamista. Se kyllä nousee, uskokaan vain
Miksiköhän ne ei kokeile samoja verokonsteja muualla??? Ruotsi poisti autovero yli 20 vuotta sitten Suomessa Ruotsalainen tosin maksaa Göteborgissa ja Tukholmassa tietulleja, eli maksut määräytyvät myös käytön mukaan – ja siellä missä on myös julkista liikennettä, saa yksityisesti autoileva varautua maksamaan hieman enemmän ajelustaan.
Tämä on yksi syy miksi Svensson ajaa selvästi suomalaista uudemmalla, turvallisemmalla, vähäpäästöisemmällä ja edullisemmalla autolla. Tosin, ruotsalainen käyttää siihen todennäköisesti saman summan rahaa kuin suomalainenkin, saapahan vaan enemmän rahalleen vastinetta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sigamees Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2008 Viestejä: 11074
|
Lähetetty: 31.08.2018 09:31 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä Suomeenkin vielä tuo tietulli/käyttöperusteinen maksu tulee, mutta entisten lisäksi, ei tilalle. _________________ Running target! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 31.08.2018 09:32 Viestin aihe: |
|
|
Omasta mielestäni auton hankintaa ei pitäisi helpottaa (=halventaa) yhtään.
Lähes kaikki autot ovat tuontitavaraa, ja mitä enemmän niihin käytetään rahaa sitä vähemmän sitä on poissa muusta kotimaisessa kierrossa.
Myöskään uuden auton "vihreyteen" en jaksa oikein uskoa.
Siis siihen, että kokonais "hiilijalanjälki" olisi pienempi kun auto paalataan 10v ikäisenä kuin 20 vuotiaana. Tästä en kattavaa laskelmaa ole nähnyt?
No turvallisuus toki on yksi pointti joka uusia autoja puoltaa. Tai ainakin vielä on puoltanut, epäilen vaan että sekin alkaa heikkenemään sitä mukaa kun päästörajoja vingutetaan alas.
Tai onhan se jo kokonaisuutena heikentynytkin, kun autojen keskikokoa halutaan verotuksella ajaa alas. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tapsakansa Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Hei 2010 Viestejä: 1931 Paikkakunta: Gone America
|
Lähetetty: 31.08.2018 10:15 Viestin aihe: |
|
|
Peto kirjoitti: | RiUDE kirjoitti: |
Mutta idea on oikea, joku mekanismi siihen pitäisi keksiä jolla autoilu siellä missä julkisia ei ole, olisi halvempaa.
|
Ei pitäisi, kun sitten ainoa ratkaisu on gps-seuranta. Ei muuten tiedä miten pitkää sivua ajelee ja missä.
Mutta oikean suuntaista ideointia aatteellisella tasolla. |
Ei se ainoa tekninen ratkaisu ole, paitsi jos kykytään Berneriltä, jolla on kaverit valmiina tuottamaan järjestelmät. Rekisterikilven lukulaitteita on maailma täys ja ruuhkamaksu vaikka 10 senttiä per tietyn tolpan ohitus ja lasku lähtee suoraan postitoimistosta kirjeellä kerran kuussa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
setteriforever Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Tou 2015 Viestejä: 1428
|
Lähetetty: 31.08.2018 10:38 Viestin aihe: |
|
|
[quote="RiUDE"]Omasta mielestäni auton hankintaa ei pitäisi helpottaa (=halventaa) yhtään.
Lähes kaikki autot ovat tuontitavaraa, ja mitä enemmän niihin käytetään rahaa sitä vähemmän sitä on poissa muusta kotimaisessa kierrossa.
Suomi ei ole suljettu talous. Ja pitää muistaa että niiden kumipyörien avulla kulkevien metallilaatikoidenympärillä pyörii melkoinen talous, joka sinällään tuo arvoa kansantalouteen. Ja viedäänhän meiltä esim. autonrenkaita (vaikka raakanaine on tuontitavaraa) ja kaiketi muutama autokin.
Hatusta vedettynä verovapaampi autokauppa tasaantuisi alkuvaiheen piikin jälkeen luultavasti noin 160 000 autoon/v. Ja veroista vapaampi kansa luultavasti tuhlaisi rahansa johonkin muuhun. Ei se ainakaan sitä sukanvarteen jättäisi. Ja pääsääntöisesti se kulutus tapahtuis kotimaassa. Ja se taas loisi työpaikkoja jne. Me olemme autojen suhteen aikapäiviä sitten ohittaneet autoissa kokonaisverotuksen kannalta ns. pareto optimin (jossa tuloja olisi mukavasti + kansa kohtuullisen tyytyväinen). |
|
Takaisin alkuun |
|
|
BaikalIJ54 Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Kes 2005 Viestejä: 23921
|
Lähetetty: 31.08.2018 10:50 Viestin aihe: |
|
|
RiUDE kirjoitti: | Omasta mielestäni auton hankintaa ei pitäisi helpottaa (=halventaa) yhtään.
Lähes kaikki autot ovat tuontitavaraa, ja mitä enemmän niihin käytetään rahaa sitä vähemmän sitä on poissa muusta kotimaisessa kierrossa.
Myöskään uuden auton "vihreyteen" en jaksa oikein uskoa.
Siis siihen, että kokonais "hiilijalanjälki" olisi pienempi kun auto paalataan 10v ikäisenä kuin 20 vuotiaana. Tästä en kattavaa laskelmaa ole nähnyt?
No turvallisuus toki on yksi pointti joka uusia autoja puoltaa. Tai ainakin vielä on puoltanut, epäilen vaan että sekin alkaa heikkenemään sitä mukaa kun päästörajoja vingutetaan alas.
Tai onhan se jo kokonaisuutena heikentynytkin, kun autojen keskikokoa halutaan verotuksella ajaa alas. |
Suomi ei tuota autoja, joten olet oikeassa. Suomessa kuuluu autot ajaa uudesta kärrystä paaliin asti. Autojen maahantuonti oli paha poliittinen ongelma aikanansa, koska se kulutti valuuttaa. Oikeastaan Lada oli talouspoliittisesti järkevä ostos, koska se voitiin maksaa bilateraalikaupan mahdollistamalla työllä.
Saksassa on tehty useita tukimuksia autojen vihreydestä ja olet siinäkin oikeassa. Autot tulee ajaa loppuun.
Tutkimukset osoittavat aika selvästi, että autoa pitäisi käyttää pitempään kuin nykyään tapahtuu. Kiertonopeutta listään sopivilla veroilla, mm. Saksan autovero on justiinsa tällainen uusintautomaattivero. Auton arvon mennessä autoveron kanssa samoihin alkaa vaihtoruljanssi. Ympäristönsuojelu unohtuu kummasti, kun kuutisen miljoonaa autoteollisuuden työpaikkaa on vaakalaudalla. Paalikone laulaa.
Turvallisuuteen vedotaan aina. Suomessa on Venäjä-ongelma ja Saksassa turvallisuus on autoteollisuuden bisnesongelma Ameriikan Sedän tullien takia. Autot ovat mekaanisesti erittäin turvallisia. Niin turvallisia, ettei niitä kovin usein katsasteta.
Autojen keskikoon pienentyminen aiheutuu tietysti kaupunkien rajallisesta pysäköintiin tarvittavasta pinta-alasta. No, vähän moottorien CO2-purkauksistakin.
Kaikkien kuluttajatuotteiden tulee olla kestäviä ja korjattavissa olevia. Tämä on ilman muuta keskeistä kuluttajatuotteissa. Direktiivien valmistelu on meneillään.
Kulutusverojen on oltava kaikkialla valtion sisällä samansuuruiset. Selvä juttu kuin mikä. Mitään aluepolitiikka ei sen suhteen voi tehdä. Luonnollista kehitystä eli elinkeinoelämän ja yhteiskuntarakenteen muutosta ei pidä estää.
Onhan se aika raarollista, kun poliitikon kauniit puheet muuttuvat tavallisen arkisankarimiehen elämässä pelkäksi ongelmaksi. Yleensä näköjään CO2-ongelmaksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
setteriforever Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Tou 2015 Viestejä: 1428
|
Lähetetty: 31.08.2018 10:57 Viestin aihe: |
|
|
Tuo uusien autojen "vihreys" on sitten oma asiansa . Vanhaa autoa ei tarvitse enää valmistaa, eli siihen ei enää kulu luonnonvaroja (kovin paljoa; mitä nyt huollossa alkaa loppuvaiheessa kulua) eikä valmistus enää aiheuta niitä kauhisteltuja päästöjä. Hybridiautot painavat enemmän ja "päästelevät" siksi enemmän. Niihin kuluu enemmän harvinaisia metalleja, niiden purkaminen kierrättäminen vaatii paljon enemmän työtä jne.
Siinä mielessä se on sitä normaalia "vihreää".
Jonkun suomalaisen tutkijan mukaan joku 12 litraa kuluttava vanha Land Cruiser on parempi vaihtoehto ympäristölle kuin ostaa uusi hybridi.
Mulla on ollut tapana pitää autoja pitkään. Wrangelrit oli talossa 30 vuotta, nykyiset Jeepit luultavasti vähän lyhyemmän ajan. ne eivät ole samaa mattarautaa kuin kasarilla jenekista ostetut Wrankut. Ne oli muuten hyvä ostos. Niistä maksettiin siellä 10.000 dollaria/kpl ja kun myin ne täällä 30 v. myöhemmin pois, sain kummastakin 9.000 euroa. Maileja molmempien mittarissa oli noin 300.000
Ja kai niillä vieläkin joku ajaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
setteriforever Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Tou 2015 Viestejä: 1428
|
Lähetetty: 31.08.2018 11:08 Viestin aihe: |
|
|
Ai niin. Kyllähän meillä autoja tehdään. Kuulemma 90.000 mersua lähti Uuudestakaupungista viime vuonna. Henkilöautojen vienti Suomesta nousi tammikuussa arvoltaan 300 prosentilla 237 miljoonaan euroon. Autoja vietiin pelkästään tammikuussa reilut 9 600 kappaletta Näin kertoo Tulli. Toi 90.000 alkaa jo lähennellä sitä määrä kuinka paljon Suomessa ostetaan uusia autoja ( niitä myydään hieman alle 120.000)
ei se mesen hinta kovin korkea ole jos tuota pikkuisen räknää.... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 31.08.2018 11:18 Viestin aihe: |
|
|
BEV/PHEV en niin tiedä mutta auton elinkaarella valmistuksen osuus päästöistä on itseasiassa huomattavan vähäinen. Jopa niin vähäinen että tutkitusti Golf-luokan auto kannattaisi romuttaa ja korvata uudella jo 5 vuoden ikäisenä.
Tämä toki oletuksella että autoilijan ajotaidot vastaavat laboratoriomittausten optimointeja, mutta teoriassa sekin on mahdollista. Joka tapauksessa nyt uudella autolla on ajaa helposti pienemmillä päästöillä kuin vastaavalla 10v ikäisellä - Myös silloin kun se oli uutta vastaavassa kunnossa.
Itsellä on nyt ollut "kesäpommina" vm. 2006 Polo, 1.4 "isolohko" bensakone. Todellisella kulutuksella ajan sillä melko tarkalleen 6,0l/100km. 2016 Golf joka on 1.2 bensakoneella tehokkaampi, isompi ja painavampi kulkee samaa matkaa, samalla kuljettajalla, 5,2l/100km todellisella kulutuksella. Mutta sama ajosuoritus joka Pololla alittaa normikulutuksen helposti vielä 12v ja 195Mm nähneenä jättää Golfin laboratoriokulutukseen vielä n. 20% saavutettavaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
setteriforever Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Tou 2015 Viestejä: 1428
|
Lähetetty: 31.08.2018 12:06 Viestin aihe: |
|
|
Meillä oli vuoden uuden uutukainen ford focus pikkufarkku jollakin ihme liisarina. Sillä ajettiinn meillä 60.000 km sen vuoden aikana. Vastaanottaja ei kyllä ollut kovin onnellinen kun näki lukeman .... (meille tulee melkein jokaiseen kärryyn aika mälli kilometrejä) kone oli 1 l "ihmevempain", jonka piti kuluttaa niin pirun vähän. No ei se kyllä kuluttanut. Vakio oli 6, 6 l/100 km sellaisella autolla, joka on pirun kevyt. Meidän Discovery joka painaa tuplat, kuluttaa 8.5 l samalla ajolla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|