OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Merkel B3 vs. Blaser BBF 95/97
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
smurfen
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 20 Elo 2007
Viestejä: 71
Paikkakunta: Raippaluoto

LähetäLähetetty: 17.11.2010 22:04    Viestin aihe: Merkel B3 vs. Blaser BBF 95/97 Vastaa lainaamalla viestiä

Rihlakko olen hankkimass heti kun saan drillinki myyty ja olen päättänyt että jompikumpi näistä hankitaan.Kertokaa nyt te Blaserin tai Merkelin omistajat mielipiteet aseista, hyvät sekä huonot.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26298

LähetäLähetetty: 17.11.2010 23:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

katos vaan, järki henkilö Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Säilä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Elo 2008
Viestejä: 483

LähetäLähetetty: 18.11.2010 01:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olisi mielenkiintoista kuulla miksi olet vaihtamassa drillingin rihlaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 18.11.2010 09:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

...
_________________
Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen.


Viimeinen muokkaaja, perisofeus pvm 18.11.2010 10:31, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Hanzzi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Mar 2005
Viestejä: 741
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 18.11.2010 10:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikös tuo ole merkelin vanhempi malli? Ei oma B4:nen tuolta näytä. Pitäis olla sama ase ku B3 ilman tuplaviritystä ja herkistintä.

Mutta itse ase on kuitenkin tarkka ja kevyt kanniskella. Enkä ole huomannut lämpölaajenemisen vaikutusta normaaleilla viiden laukauksen kasoilla. Eniten minua luotipiipussa on miellyttänyt sen kaikkiruokaisuus siinä mielessä, että useampi luoti ampuu samaan tähtäyspisteeseen.

Miinusta liipaisinjärjestelystä, haulipuoli saisi lähtiä etummaisesta. Tosin ei tästä varsinaista haittaa mulle ole ollut kun en lentoon ammu.

Tästä keksustelusta saa helposti juupas/eipäs-tyylisen. En usko kuitenkaan, että menet metsään pahasti, ostit kumman hyvänsä. Haullakin löytyy juttua molemmista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pataässä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Tou 2008
Viestejä: 414
Paikkakunta: Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 18.11.2010 10:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ääni Merkelin BBF B3 puoleen. Perustelu; Paremmat haulipiiput (patruunat löytyvät vaivatta), luotipiippu on myös vapaastivärähtelevä (Blaser on tarkkuudeltaan tasoltaan samaa laatua kuin Merkel). Ammuttavuus isommilla kalibereilla on Merkelillä miellyttävämpi muutaman sadan gramman painoerosta johtuen. Jos 300g painoero Blaserin eduksi kaataa hankinnan niin kannattaa ryhtyä vaikka sienten poimijaksi Wink
Jotakin noiden aseiden laadusta kertonee myös vapailla markkinoilla myynnissä olevien vähän käytettyjen määrä. Yllätys-yllätys. Merkeleitä ei ole-Blasereita löytyy kyllä (myös Ruotsissa).
Kommentti Perisofeusken rihlakko kuvaan; Merkelistä ei ole oikea malli kuvassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 18.11.2010 10:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainasin tosiaan väärää kuvaa... editoidaan kuva pois.
M3:ssa mainitaan olevan vapaasti värähtelevä piippu: free floating cold forged rifle barrel.
M4:ssa taas näkyy olevan piipun suussa hela.
http://www.merkel-die-jagd.de/en/produkte/gewehre/bockgewehre-b-klasse/bockbuechsflinte-b3

Molemmat on varmasti hyviä aseita, molempiin löytyy käyvät patruunat ja varmasti ovat tarkkojakin. Noita on lienee kymmeniä tuhansia valmistettu?
Blaseri tainnut olla kauemmin markkinoilla, mikä selittää tietysti sitä, että niitä on enemmän käytettyinä markkinoilla. Mitään aseteknisen ongelman perustetta ilmiölle ei löydy. Joku voi vaihtaa kaliiberia, hankkia samanlaisen mutta uudemman supistinholkilla, vaihtaa kivääriin, vaihtaa drillinkiin, vaihtaa BBF95 > BBF97 jne...
Käytettyjä aseita myydään paljon muitakin.

Painoissa ei ole paljoa eroa, M3 on vanhempaa mallia vähän keveämpi.

Yleensä kaksiliipaisimisessa päällekkäispiippuisessa lähtee etummaisesta alempi piippu.
Suomen tyyppisessä "pystykorva"metsästyksessä se voisi olla toki toisinkin päin, olisi kiväärillä hiukan luontevampi asento kädelle.
_________________
Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
smurfen
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 20 Elo 2007
Viestejä: 71
Paikkakunta: Raippaluoto

LähetäLähetetty: 19.11.2010 15:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä se Merkeli vähän enemmän kiinnostaa juuri nyt.Se mitä blaserissa vähän pistää silmään on se että avotähtäimet ovat jonkinlaista muovista tehty ja se tuntuu vähän väärin mulle.
Joku kysyi että miksi vaihdan drillinki rihlakkoon?olen huomannut että se toinen haulipiippu ei tuu kovin usein käytetty kun yleensä en ammu ellen ole melko varma että eka osuu.Mutta kovin syy on kyllä se että tykkään kokeilla eri asetyyppiä ja mulla ei ole yksinkertaista varaa ostaa rihlakon ellen myy jotakin pois ja drillinki on sitten se ase joka jäis kaapissa seisomaan.Tuntuu vain siltä että rihlakko olis minulle sopivan ja ainahan voi sitten ostaa joku drillinki myöhemmin jos sellainen joskus taas haluaa.
Eli ei ole oikestaan mikä fiksu syy vaihtoon paitsi että haluan. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Säilä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Elo 2008
Viestejä: 483

LähetäLähetetty: 19.11.2010 20:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Erinomaisen hyväksyttävä syy Very Happy Kokemukset lisäävät tietoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
näätämies212
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Maa 2006
Viestejä: 1143
Paikkakunta: pohjanmaa

LähetäLähetetty: 19.11.2010 21:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Merkelissä löytyy herkistinkoneisto joka saattaa toisinaan olla tosi tarpeellinen. Blaserin laukaisua tosin ei ole moitittu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26298

LähetäLähetetty: 19.11.2010 22:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Blaserin kaltaisessa laukaisussa olisi herkistin rasite.
Olen tuosta herkistimestä usein sanonut, yleensä normaali laukaisun(esim. sako/tikka) taso ei kaipaa temputuksia ja vaikeuksia lisäkseen metsästys käytössä.
Toki minulla ei ole ihan kaikista herkistimistä kokemusta metsäkäytössä, mutta etenki nämä missä tarvitaan toinen liipaisin viritykseen, tai pitkä liipaisimen työntö eteen, ovat epäkäytännöllisiä.
Joku esim. bronon vois menetellä , mikäli on käytännössä toimiva, siitä ei ole kummempia kokemuksia.

Kiinnostas kuulla onko merkkelissä minkämoinen laukaisu ilman snellaria, ja onko liipasin järjestys vaihdettavissa kohtuudella,,, ilmeisesti ei kun on herkistin.

Myös merkkelin putken halkaisia kiinnostaa, itseasiassa koko ase kiinnostaa Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 19.11.2010 23:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

smurfen kirjoitti:
Se mitä blaserissa vähän pistää silmään on se että avotähtäimet ovat jonkinlaista muovista tehty ja se tuntuu vähän väärin mulle.


Piti ihan kokeilla omasta Blaser BBF95:sta. Ainakin tässä avotähtäimet ovat metallia.
_________________
Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
smurfen
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 20 Elo 2007
Viestejä: 71
Paikkakunta: Raippaluoto

LähetäLähetetty: 20.11.2010 21:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

perisofeus kirjoitti:
smurfen kirjoitti:
Se mitä blaserissa vähän pistää silmään on se että avotähtäimet ovat jonkinlaista muovista tehty ja se tuntuu vähän väärin mulle.


Piti ihan kokeilla omasta Blaser BBF95:sta. Ainakin tässä avotähtäimet ovat metallia.


No sehän kuulostaa hyvältä.Onkohan se sitten niin että "alusta" on terästä ja jyvä on muovista tehty?miten haulipiipun ampuminen sujuu iman kiskoa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 20.11.2010 21:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

smurfen kirjoitti:
perisofeus kirjoitti:
smurfen kirjoitti:
Se mitä blaserissa vähän pistää silmään on se että avotähtäimet ovat jonkinlaista muovista tehty ja se tuntuu vähän väärin mulle.


Piti ihan kokeilla omasta Blaser BBF95:sta. Ainakin tässä avotähtäimet ovat metallia.


No sehän kuulostaa hyvältä.Onkohan se sitten niin että "alusta" on terästä ja jyvä on muovista tehty?miten haulipiipun ampuminen sujuu iman kiskoa?


Alustat, jyvä ja hahlo ovat metallia. Jyvä tehty siten, että se taittuu alas jos ase nojaa vaikka puuta vasten. Siinä on nivel ja jousi alla.

Ainakin itsellä sattuu nopeassa nostossa jyvä suunnilleen suoraan hahloon.
En tiedä onko minulla keskivertovartalo, mutta itselle tukin mitoitus on aika justiin vaikka haulikkoammuntaakin.
_________________
Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
smurfen
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 20 Elo 2007
Viestejä: 71
Paikkakunta: Raippaluoto

LähetäLähetetty: 20.11.2010 22:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kylläpä tässä jonkinlainen keskivertovartaloa löytyy (179cm, 81kg) Wink
onkohan sun Blaserilla 600 tai 520 milliset piiput.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 1 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com