Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
haulipyssy Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 12.12.2010 12:06 Viestin aihe: Aseteline veneeseen. |
|
|
Onko sorsamiehillä telinettä veneeseen haulikolle?
Olen miettinyt telinettä veneeseen, josta se olisi nopea nostaa poskelle.
Tulee kysymykseen varsinkin yksin kaislikoita sauoessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
simppeli Kanta-asiakas
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kylmä-Mika Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Tou 2010 Viestejä: 1981 Paikkakunta: Metsien ja vesien pitäjä
|
Lähetetty: 12.12.2010 12:51 Viestin aihe: |
|
|
Tuossa olis tyyliä kun täräyttäs lammelle sorsametälle parin punttipyssyn kanssa. Vois olla naapurit vihreitä kateudesta.
Eiköhän sen parhaan telineen saa kun suunnittelee ja tekee itselleen. On vaan ongelma kun on itse airoissa ja teline ei saisi olla airojen tiellä, eikö airot telineen tiellä. Siinä sitä on ratkomista. _________________ Kertalaakiyhdistys
Team 45-70 #1181 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 12.12.2010 13:19 Viestin aihe: |
|
|
Perinteisin paikka aseelle lienee veneen kokassa soutajan selän takana... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kylmä-Mika Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 12.12.2010 13:27 Viestin aihe: |
|
|
igorrock kirjoitti: | Perinteisin paikka aseelle lienee veneen kokassa soutajan selän takana... |
Varmaan on perinteisin paikka, mutta ei kovin hyvä. Voi tulla hätä haeskellessa pyssyä selän takaa.
Olen ajatellut sellaista että keskipenkille laittaisi vapatelineen kiinni ja tussaari siihen, sillein että perä osoittaa soutajaa ja on keskellä ettei airot ota kiinni.
Säädettävä toki että voi laittaa joko aseen suoraan ja nostaa vaan ylös, tai vähän vinoon perä osoittamaan rintaa kohden. Vielä pehmustettu ettei tussari kolhiinnu.
TÄMÄ sitten vain jos on yksin veneessä ja soutaa keulasta, ettei perässäistuja reikiinny
Toinen tapa että soutaa keskellä ja teline on perässä, kaveri voi olla keulassa. Ei tule ainakaan vahinkoa. _________________ Kertalaakiyhdistys
Team 45-70 #1181 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 12.12.2010 14:23 Viestin aihe: |
|
|
Taitaa siinä yksinäiselle soutelijalle tulla aseen kanssa hoppu vaikka ase olisi missä.
Itse ainakin oletan niin että jos ase on veneessä aina samassa paikassa samalla tavalla, oppii sen hieman harjoittelemalla aika nopeasti siitä poimimaan vaikka kiirekin olisi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kylmä-Mika Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 12.12.2010 14:32 Viestin aihe: |
|
|
Joo sehän on vaan kyse että mihin on tottunut.
Mutta mukava vaan kehitellä noita evoversioita telineistä. _________________ Kertalaakiyhdistys
Team 45-70 #1181 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ultima Thule Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 12.12.2010 14:33 Viestin aihe: |
|
|
Itse pidän asetta polvien päällä ja soudan perä edellä. Jos kaislikossa lykin, ni vene nokka edellä, airolla pohjasta vauhtia ja ite seison veneen perällä. Ase veneen keskipenkillä taitettuna tai kiinni. Tilanteen mukaan. Huomannu oon, että ennen kerkes paremmin pomppusorsiin mitä nykyään. _________________ Pyydystä&Paista! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JSP Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Syy 2009 Viestejä: 8022 Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
|
Lähetetty: 12.12.2010 17:04 Viestin aihe: |
|
|
igorrock kirjoitti: | Taitaa siinä yksinäiselle soutelijalle tulla aseen kanssa hoppu vaikka ase olisi missä.
Itse ainakin oletan niin että jos ase on veneessä aina samassa paikassa samalla tavalla, oppii sen hieman harjoittelemalla aika nopeasti siitä poimimaan vaikka kiirekin olisi. |
Tulee heti mieleen että et ole ikinä sorsia veneestä metsästänyt, mutta silti neuvot muita.
Sellainen teline on hyvä että ase on edessä ja piippu osoittaa eteenpäin, mutta kuitenkin niin alhaalla tai edessä että ei ole haitolla kuin huopaa. Tuosta ehtii vielä hyvin ampua pomppuun. Vielä parempi jos ase on hieman kyljellään telineessä. Tai sitten niin että piippu on telineessä ja perä sylissä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kylmä-Mika Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 12.12.2010 17:15 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Sellainen teline on hyvä että ase on edessä ja piippu osoittaa eteenpäin, mutta kuitenkin niin alhaalla tai edessä että ei ole haitolla kuin huopaa. Tuosta ehtii vielä hyvin ampua pomppuun. Vielä parempi jos ase on hieman kyljellään telineessä. Tai sitten niin että piippu on telineessä ja perä sylissä.
|
Tuota juuri tarkoitin noissa evoversioissa, ase on edessä heti saatavilla alhaalla että nostaa vaan. Tai sitten perä ylhäällä jo valmiiksi vähäsen
Airot vaan jättää kohdilleen, ottaa aseen ja osoittaa ja ampuu. Pitää tehdä ensi syksyksi koeversio saa nähdä millainen tulee [/quote] _________________ Kertalaakiyhdistys
Team 45-70 #1181 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
haulipyssy Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 12.12.2010 17:20 Viestin aihe: |
|
|
Aikoinaan oli myynnissä asehihnoja, jossa oli jonkinlainen pikalukko.
Haulikko roikkui rintaa vasten vinosti pystyssä, josta sen sai nopeasti pikalukolla vapautettua.
En ole niitäkään mistään enää löytänyt.
Kyllähän se on veneen kokasta soutajan takapuolelta niin hidasta kiskoa esille, että sorsa kerkeää haulien kantamattomiin, vaikka se pomppaisi aivan veneen viereltä. Sotkeutuu vielä airoihin ja putoaa järveen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 12.12.2010 17:42 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Tulee heti mieleen että et ole ikinä sorsia veneestä metsästänyt, mutta silti neuvot muita. |
En väitä olevani hommassa mitenkään kokenut mutta niinä kertoina kun ao. jahtimuotoa olen harrastanut, on homma toiminut niin että yksin ollessani olen mennyt tiettyyn paikkaan jo ennakkoon passiin ja hoitanut naamioitumisen yms. hommat valmiiksi ennen H-hetkeä.
Liikkuva jahti onkin sitten aina tehty kahden miehen voimin koska mielestäni ao. touhu yksin tehtynä ei ole kovin järkevää ja juurikin aseen käsittelyn kannalta turhan hankalaa.
Tuosta viimemainitusta syystä oletin että aseelle lähinnä haettiin sellaista paikkaa jossa se ei olisi soudettaessa tiellä mutta kuitenkin niin lähellä että sen saisi käsille jos pakottava tarve niin vaatii. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
näätämies212 Kanta-asiakas
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
haulipyssy Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 12.12.2010 19:13 Viestin aihe: |
|
|
Juuri tuon tyyppistä hihnaa oli aikaisemmin Suomestakin saatavana, minne lienee kadonneet.
Hihnasysteemi voisi olla parempi ratkaisu, kuin teline. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|