OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Aselakiuudistus ja siitä tehtävä lausunto
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
admin
Site Admin


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 1373

LähetäLähetetty: 27.03.2009 20:14    Viestin aihe: Aselakiuudistus ja siitä tehtävä lausunto Vastaa lainaamalla viestiä

Kuten tiedämme, ampuma-aselain luonnos on nyt netistäkin luettavissa.

http://www.intermin.fi/intermin/images.nsf/files/b71e0b3fa5e63bc9c22575850028faa5/$file/ampuma-aselain_muuttaminen_lausuntoversio_250309.pdf

Erinäisistä syistä johtuen allekirjoittanutkin on monen muun ohella asiassa lausunnonantajana, joten avaan tämän topicin huomioiden keräämiseksi ja siten lähdemateriaaliksi vapaaseen käyttöön.

Jotta keskustelu pysyisi kuosissaan, tässä topicissa "sallitaan" vain kommentit, jotka:

1) Sisältävät lainauksen ehdotuksesta.

2) Kyseiseen kohtaan liittyvän perustellun kommentin, huomion JA ehdotuksen, miten sanamuoto korjataan.

Yleiskommentit, "olen nyt vain eri mieltä" tai "ei ole järkeä, ei voida valvoa tms" jätettököön tästä pois, eli vain asiaperusteita puolesta tai vastaan.


Jussi Peltola
päätoimittaja
ASE-lehti


Viimeinen muokkaaja, admin pvm 26.02.2011 14:06, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sasu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Lok 2006
Viestejä: 3487

LähetäLähetetty: 28.03.2009 08:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

2.1 Ampuma-aseet Suomessa (sivu 2)
Lainaus:
Yksi aseturvallisuuteen vaikuttava seikka on ampuma-aseiden määrä.


4 Esityksen vaikutukset (sivu 1Cool
Lainaus:
Käsiaseluvan myöntämisen edellytysten tarkentaminen ja tiukentaminen tulevat vaikuttamaan ampuma-aselupahakemusten määrään niin, että pistoolille, pienoispistoolille, revolverille ja pienoisrevolverille haettavien aselupien määrä vähenee nykyisestä arviolta noin puoleen.


Vaikutukset asealan elinkeinonharjoittajien toimintaan (sivu 19)
Lainaus:
Käsiaseisiin haettavien lupien määrän pieneneminen vuosittain noin puolella aiheuttaa vajaan 10 prosentin kokonaispudotuksen uusien hallussapitolupien kokonaismäärään.


67 § (sivu 35)
Lainaus:
Säännöksellä rajoitettaisiin käyttämättömäksi jääneiden ampuma-aseiden hallussapitoa. On aina olemassa riski, että ampumaase anastetaan tai sitä käytetään väärin. Käyttämättömiksi jääneiden ampuma-aseiden osalta voidaan arvioida olevan riskin siitä, että luvanhaltija ei enää huolehdi hänelle tarpeettomasta aseesta yhtä hyvin kuin harrastusaseesta. Koska ampuma-aseella tapahtuvaan harrastustoimintaan liittyy myönteisiä seikkoja, on tarkoituksenmukaista vähentää riskiä sellaisten aseiden osalta, joiden hallussapidon osalta nämä myönteiset seikat puuttuvat.


Lakiehdotuksessa on tavoitteena vähentää aseiden määrää, perusteluna se, että aseiden määrällä olisi vaikutusta turvallisuuteen. Minusta tämä perustelu ei ole tutkimuksissa havaittujen tosiasioiden mukainen.

Eri maissa aselain eroja ja muutoksia tutkittaessa ei ole havaittu väkivallan, henkirikosten eikä itsemurhien vähentyneen, vaikka aselakia olisi tiukennettu; joissain maissa on jopa käynyt päinvastoin, aseväkivallan määrä on kasvanut kun aselakia on tiukennettu (mahdollisesti aseiden pimeä kauppa on vilkastunut, mikä on lisännyt aseiden tarjontaa, sekä aseista on saattanut tulla suurempi statussymboli juuri vääränlaisten ihmisten keskuudessa). Saattaa olla, että ampuma-aseilla henkirikokset voisivat vähentyä, jos ampuma-aseita olisi vähemmän, mutta henkirikosten kokonaismäärään sillä ei näytä olevan ainakaan vähentävää vaikutusta, ihminen kun on kekseliäs tappamisenhalussaan.

Miten uusi aselakimme voisi onnistua, kun yksi sen keskeisimmistä peruslähtökohdista ei perustu tosiasioihin vaan tunteeseen?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras 1*
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Jou 2004
Viestejä: 3275

LähetäLähetetty: 28.03.2009 10:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Lisäksi ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi New Yorkissa 31
päivänä toukokuuta tehdyn kansainvälisen järjestäytyneen rikollisuuden vastaisen Yhdistyneiden
Kansakuntien yleissopimuksen ampuma-aseiden, niiden osien ja komponenttien sekä
ampumatarvikkeiden laittoman valmistuksen ja kaupan torjumista koskevan pöytäkirjan siltä osin
kuin se kuuluu Suomen toimivaltaan.


Suomen on täysin turhaa yrittää tässä asiassa pyrkiä ohittamaan EU.

Lainaus:
Ampuma-aselain
käsiaseita eli pistooleita, pienoispistooleita, revolvereja ja pienoisrevolvereja koskevia säännöksiä
uudistettaisiin. Luvan näihin asetyyppeihin saisi jatkossa vain 20 vuotta täyttänyt henkilö.


Täysi-ikäisyyden raja on 18-vuotta, jonka jälkeen saa myös mm. ajokortin. Vasta ajokortin saaneet ovat riskialtein ajajaryhmä. Eikö näidenkin kohdalla olisi siis syytä nostaa ikärajaa moninkertaisesti aseilla aiheutettujen henkilövahinkojen määrää suurempien onnettomuustappioiden perusteella.

Lainaus:
Ampumaurheilu ja -harrastus -perusteella hankkimisluvan voisi saada vain henkilö, joka olisi yhdistyslain 4 §:n mukaisen luvan saaneen yhdistyksen jäsen.


Perustuslain mukaan Suomessa on yhdistymisvapaus, miksi tässä kohtaa siitä poikettaisiin.

Lainaus:
Käsiaseluvan saisi ensiksi enintään viiden vuoden määräaikaisena lupana. Tämän jälkeen luvanhaltijan tulisi esittää viiden vuoden välein todistus aktiivisesta harrastuksestaan.


Molemmilla muutosvaatimuksen pääperusteena käytetyistä joukkomurhaajista oli vuoden voimassa oleva lupa, joka kummankaan kohdalla ei montaa päivää ehtinyt vanhentua.

Lainaus:
Yksi aseturvallisuuteen vaikuttava seikka on ampuma-aseiden määrä.


Täysin perusteeton väite. Mikään kansainvälinen tutkimus ei osoita mitään korrelaatiota aseden määrän ja "aseturvallisuuden" välillä.

Lainaus:
Lupaviranomainen saisi puolustusvoimilta luvanhaltijasta palveluksen suorittamista ja palveluskelpoisuuden arviointia
koskevia tietoja.


Naiset eivät enimmäkseen suorita asepalvelusta, pitäisikö heiltä tai mm. eri tavoilla vammautuneilta evätä oikeus aseharrastukseen.

Lainaus:
Terveydenhuollon ammattihenkilölle esitettäisiin oikeutta tehdä poliisille ilmoitus henkilöstä, joka ei olisi sopiva aseluvan haltijaksi.


Koska terveydenhuollon ammattihenkilöillä ei ole tietoa kenenkään aseluvista, tämä on täysin merkityksetöntä.

Lainaus:
Ampuma-aseen osien luvanvaraisuutta laajennettaisiin. Aseen rungot ja äänenvaimentimet tulisivat
luvanvaraisiksi. Lisäksi ampuma-aseen deaktivointia koskevia säännöksiä tiukennettaisiin.


Mitään näistä EU ei vaadi, joten kyseessä on vain täkäläisten asevastaisten viranomaisten pahansuopuus.

Lainaus:
Käsiaseluvan saisi ensiksi enintään viiden vuoden määräaikaisena lupana. Tämän jälkeen luvanhaltijan tulisi esittää viiden vuoden välein todistus aktiivisesta harrastuksestaan.


Tietääkseni missään harrastuksessa tai luvanvaraisessa taidossa, esim. erilaisissa ajokorteissa ei vaadita aktiivisen harrastuksen osoittamista. Miksei mm. raskailla ajoneuvolla tai moottoripyörillä ajamiseen vaadita vastaavaa kokemusta, vaikka molemmat vaativat lukuisia, huomattavasti kaikilla luvattomilla tai luvallisilla aseilla aiheutuvia kuolonuhreja runsaampia tappioita vuosittain.

Lainaus:
Yksi aseturvallisuuteen vaikuttava seikka on ampuma-aseiden määrä.


Täysin perusteeton väite.

Lainaus:
Näille aseille on myönnetty hallussapitolupia etenkin ennen ampuma-aselain (1/1998) voimaantuloa 1.3.1998 helpommin kuin nykyään eikä käyttötarkoituksesta ole aina vaadittu selvitystä. Ennen 1.3.1998 voimassa olleet säännökset edellyttivät vain, että luvan hakijalla tulee olla aseen hankintaan hyväksyttävä syy, määrittelemättä, mitkä kaikki olivat hyväksyttäviä syitä ampumaaseen hankintaan. Käsiaseet ovat myös haluttuja ammatti- ja taparikollisten keskuudessa helpon kätkettävyytensä ja kuljetettavuutensa takia.


Yritys leimata aiemmin luvan saaneet ammatti- ja taparikollisiksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
guide
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2005
Viestejä: 2107

LähetäLähetetty: 28.03.2009 16:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ehdotuksen 53 a- kohta.

Harrastuksen jatkumisen osoittaminen.

Metsästysperusteella myönnetyn käsiaseluvan jatkamiseksi ehdotetaan riistanhoitoyhdistyksen todistusta harrastuksen vakavuudesta ja aktiivisuudesta.

Pitäisiköhän siihen lisätä myös metsästysseurat järjestöksi, joka voisi aktiivisuuden osoittaa. Uskoisin aika monella olevan sellainen tilanne, että seuralta löytyy parempaa tuntemusta hakijan tilanteesta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 13060

LähetäLähetetty: 29.03.2009 22:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Muutama huomio

Ehdotuksen § 45:

Vaaditaan kahden vuoden jäsenyyttä ja käsiaseilla (ruutisellaisilla) harrastamista ampumaseurassa vähintään sen kahden vuoden ajan.

KUKAAN ei ole vielä ottanut kantaa seuraavaan sudenkuoppaan:

- Ruutiaseiden patruunat maksavat merkittäviä summia.
- Aktiivisessa harrastuksessa patruunoita kuluu merkittäviä määriä.
- Patruunoita saa myydä ja luovuttaa vain aseluvan haltijoille.
- Kaupalliseksi patruunamyynniksi voidaan katsoa vakituinen ja säännömukainen patruunoiden myynti eri henkilöille rahakorvausta vastaan. Tämä toiminta vaatii omat lupansa.
- Ampumaseuroilla ei ole määrättömästi rahaa.
- Ampumaseuroilla ei ole patruunanmyyntilupia.
- Kaupallinen toiminta vaatii myös kirjanpitoa, arvonlisäverojen maksua yms. lainsäätäjän hyväksi havaitsemaan dokumentointia. Näitäkään ampumaseuroilla ei monesti ole ainakaan ALV:n osalta.
- Aloittavalla käsiharrastajalla ei ole aselupaa joten hänelle ei voida myydä patruunoita laillisesti.

Miten seura voi luovuttaa patruunoita ei-aseluvallisen käyttöön jos se ei saa laskuttaa niiden kuluja aiheuttajalta eli myydä patruunoita uudelle harrastajalle ? Jos seura luovuttaa ammuttavaksi patruunoita eikä laskuta niistä, niin seuran rahat loppuvat. Jos se taas myy niitä kenellekään niin se syyllistyy useaan rikokseen.

-> Lakia pitää muuttaa siten että ampumaseura SAA myydä patruunoita ilman ALV-seuraamuksia tai sitten tämä "pakko harrastaa" pykälä pitää perua kokonaan. Miten muka kukaan voisi laillisesti harrastaa jos ei saa patruunoita käyttönsä laillisesti ?

Pykälä 53 a §

Ensimmäinen lyhyen käsiaseen omistajan omaisuudensuoja on katkolla viiden vuoden päästä. Perustuslain vastaista mikäli johtaa laillisesti hankitun omaisuuden konfiskaatioon.

Myöskin asekeräily on tämän viiden vuoden aikana mahdotonta koska se ei ole sallittujen hankintaperusteiden joukossa. Tähän ei ole esitetty mitään perusteita.

Pykälän vaatimus "ikuisesti jatkuvasta" viiden vuoden välein tapahtuvasta harrastuksen todentamisesta tulisi hylätä tarpeettomana ja viranomaisresursseja tuhlaavana kokonaan.

§ 103: Aseen deaktivointi rangaistavaksi teoksi. Ei perusteltua, poistettava koko pykälä. Ehdotus "Ampuma-aseen voi deaktiovida kuka tahansa jolla on siihen soveliaat välineet ja osaaminen. Deaktivoinnin hyväksyy Poliisin asetarkastaja joka kirjoittaa siitä todistuksen sekä kirjaa deaktivoidun aseen tiedot aserekisteriin sekä poistaa aseen tiedot ampuma-aserekisteristä mikäli ne ovat aiemmin siellä olleet. Viranomainen voi asetuksella täsmentää deaktivointivaatimuksia joiden noudattamista Poliisin asetarkastaja valvoo."

Palataan kun kerkiän perehtymään paremmin asiaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hammer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 2795
Paikkakunta: Kaarina

LähetäLähetetty: 29.03.2009 22:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Solifer kirjoitti:
Ehdotuksen § 45:

Vaaditaan kahden vuoden jäsenyyttä ja käsiaseilla (ruutisellaisilla) harrastamista ampumaseurassa vähintään sen kahden vuoden ajan.

KUKAAN ei ole vielä ottanut kantaa seuraavaan sudenkuoppaan:

- Ruutiaseiden patruunat maksavat merkittäviä summia.
- Aktiivisessa harrastuksessa patruunoita kuluu merkittäviä määriä.
- Patruunoita saa myydä ja luovuttaa vain aseluvan haltijoille.
- Kaupalliseksi patruunamyynniksi voidaan katsoa vakituinen ja säännömukainen patruunoiden myynti eri henkilöille rahakorvausta vastaan. Tämä toiminta vaatii omat lupansa.
- Ampumaseuroilla ei ole määrättömästi rahaa.
- Ampumaseuroilla ei ole patruunanmyyntilupia.
- Kaupallinen toiminta vaatii myös kirjanpitoa, arvonlisäverojen maksua yms. lainsäätäjän hyväksi havaitsemaan dokumentointia. Näitäkään ampumaseuroilla ei monesti ole ainakaan ALV:n osalta.
- Aloittavalla käsiharrastajalla ei ole aselupaa joten hänelle ei voida myydä patruunoita laillisesti.

Miten seura voi luovuttaa patruunoita ei-aseluvallisen käyttöön jos se ei saa laskuttaa niiden kuluja aiheuttajalta eli myydä patruunoita uudelle harrastajalle ? Jos seura luovuttaa ammuttavaksi patruunoita eikä laskuta niistä, niin seuran rahat loppuvat. Jos se taas myy niitä kenellekään niin se syyllistyy useaan rikokseen.

-> Lakia pitää muuttaa siten että ampumaseura SAA myydä patruunoita ilman ALV-seuraamuksia tai sitten tämä "pakko harrastaa" pykälä pitää perua kokonaan. Miten muka kukaan voisi laillisesti harrastaa jos ei saa patruunoita käyttönsä laillisesti ?

Hyvä kysymys. Tästä on väännetty kättä jo aiemmin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
sarma
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Tam 2005
Viestejä: 517
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 29.03.2009 23:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Solifer kirjoitti:


§ 103: Aseen deaktivointi rangaistavaksi teoksi. Ei perusteltua, poistettava koko pykälä. Ehdotus "Ampuma-aseen voi deaktiovida kuka tahansa jolla on siihen soveliaat välineet ja osaaminen. Deaktivoinnin hyväksyy Poliisin asetarkastaja joka kirjoittaa siitä todistuksen sekä kirjaa deaktivoidun aseen tiedot aserekisteriin sekä poistaa aseen tiedot ampuma-aserekisteristä mikäli ne ovat aiemmin siellä olleet. Viranomainen voi asetuksella täsmentää deaktivointivaatimuksia joiden noudattamista Poliisin asetarkastaja valvoo."


Erittäin hyvä kommentti. Tämähän deaktivoinnin kriminalisointi johtaisi siihen että vaikkapa 1960-luvulla tehty deaktivointi muuttuisi postuumisti rikokseksi vaikka olisi tuon ajan mittapuun mukaan ollut ihan asiallinen. Milläpä sitä tavallinen kansalainen muka osoittaisi että deaktivointi on tehty vanhan lain aikana eikä vasta uuden lain voimassaollessa? Jotenkin tässä tulee sellainen olo että tätä pykälää sorvatessa on yritetty mennä siitä mistä aita on matalin.

Enkä tarkoita tällä 1960-luvun deaktivoinnilla mitään "iskuri pois" tai "tinatulppa patruunapesään" vaan vaikkapa haulikon sahaamista keskeltä halki. Olen varma että tuollaisia halkisahattuja aseita löytyy kokoelmista, museoista, oppilaitoksista, yms vastaavista. Toimivaa asetta noista ei saa enää, ei ainakaan pienemmällä vaivalla kuin rautakangesta joten on ihan tarpeetonta mennä kriminalisoimaan tuollaista omatoimideaktivointia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veeteetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tam 2005
Viestejä: 639
Paikkakunta: Satakunta

LähetäLähetetty: 30.03.2009 09:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Ampumaurheilun ja -harrastuksen alaan liittyvät järjestöt ym.
Keskeiset ampuma-aseharrastuksen järjestöt ovat Metsästäjien Keskusjärjestö (MKJ), Suomen
Metsästäjäliitto, Suomen Ampumaurheiluliitto (SAL) ja Reserviläisurheiluliitto (RESUL). Lisäksi
on joitakin pienempiä harrastuksen ympärille muodostuneita yhteenliittymiä."

Mihin unohtuivat asekeräilijät, erityisesti Asehistorian Liitto?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KKi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 123

LähetäLähetetty: 30.03.2009 10:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko kukaan miettinyt miten henkilörekisterilaki suhtautuu vaadittuihin enempi/vähempi virallisiin aktiivisuus rekistereihin?
ja kuinka hankalaa ja riskialtista tälläisten rekistereiden ylläpito tulis olemaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fields
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2004
Viestejä: 5009

LähetäLähetetty: 30.03.2009 11:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

KKi kirjoitti:
Onko kukaan miettinyt miten henkilörekisterilaki suhtautuu vaadittuihin enempi/vähempi virallisiin aktiivisuus rekistereihin?
ja kuinka hankalaa ja riskialtista tälläisten rekistereiden ylläpito tulis olemaan.


Henkilötietolakia noudattaen ei ole mitään estettä pitää "aktiivisuusrekisteriä". Lakia ei ole edes tarkoitettu pelkkien "virallisten" rekisterien kontrollointiin.

Mahdollinen hankaluus ja riskit eivät ikinä ole lainsäätäjän ongelma joten niitä on turha käyttää vasta-argumentteina. Itse en toisaalta ymmärrä, miksi olisi ylivoimaisen hankalaa esim. pitää ampumaradan käyttö/varauspäiväkirjaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Foster
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Mar 2007
Viestejä: 157

LähetäLähetetty: 30.03.2009 11:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

44 §
Hankittavaa ampuma-asetta ja aseen osaa koskevat edellytykset
Hankkimislupa voidaan antaa vain sellaista ampuma-asetta tai aseen
osaa varten, joka ei lippaan patruunamäärän, kaliiperin tai muiden
ominaisuuksien perusteella ole hakijan ilmoittamaan käyttötarkoitukseen
nähden tarpeettoman tulivoimainen ja tehokas sekä joka soveltuu hyvin
hakijan ilmoittamaan käyttötarkoitukseen. Jos hakijan ilmoittama
käyttötarkoitus on metsästyslainsäädännön mukaan sallittu eläinten
ampuminen, ampuma-aseen soveltuvuutta arvioitaessa noudatetaan
lisäksi, mitä metsästyslaissa (615/1993) ja sen nojalla säädetään.
Metsästyslainsäädännön mukaan sallittua eläinten ampumista varten
hankkimislupaa ei kuitenkaan voida antaa muihin ampuma-aselain 6 §:n
2 momentin 4-7 kohdissa tarkoitettuihin ampuma-aseisiin kuin
kertatulitoimiseen pienoispistoolin taikka pienoisrevolveriin.


Muutosehdotus: Hankkimislupa voidaan myntää tarkoituksenmukaiseen aseeseen.

Perustelut:

Toimintatavaltaan itselataava kertatuli soveltuu parhaiten kyseiseen käyttötarkoitukseen vaimennettavuuden ja saaliseläimen lopettamisesta annetun lain (metsästyslaki 615/1993) perusteella. Vaimennetavuus suojelee koiran kuuloa ja useamman laukauksen käyttömahdollisuus takaa metsästyslaissa saaliseläimen lopettamisesta säädettyjen määräysten toteutumisen.

Muutos ei vaaranna yleistä järjestystä tai turvallisuutta.

Perustelut: kyseinen lakiehdotus s. 11/69 "...uhreista kaksi kolmannesta oli surmattu yhdellä laukausella(OPTL Verkkouutisia 8/2008). Tilastollisesti tarkasteltuna käsiaseella tapahtuva surmatyö ei perustu runsaaseen laukausmäärään.

45 b §
Yhteisön ja säätiön asevastaava
--------------------------------------------------------
Asevastaavan hyväksyy ja hyväksynnän peruuttaa yhteisön tai säätiön
kotipaikan poliisilaitos. Poliisilaitos voi vaatia, että asevastaavia on
useampia kuin yksi, jos se yhteisön tai säätiön toiminta huomioon ottaen
on tarpeen.


Muutosehdotus: Asevastaavien määrään tai ominaisuuksiin ei paikallinen poliisilaitos ottaa kantaa.


Perustelu: Lakiesityksessä tavoitellaan yhdenmukaisuutta. Kyseinen muotoilu voi johtaa erilaisiin käytäntöihin, mikä heikentää yleistä järjestystä ja turvallisuutta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fields
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2004
Viestejä: 5009

LähetäLähetetty: 30.03.2009 11:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

veeteetee kirjoitti:
"Ampumaurheilun ja -harrastuksen alaan liittyvät järjestöt ym.
Keskeiset ampuma-aseharrastuksen järjestöt ovat Metsästäjien Keskusjärjestö (MKJ), Suomen
Metsästäjäliitto, Suomen Ampumaurheiluliitto (SAL) ja Reserviläisurheiluliitto (RESUL). Lisäksi
on joitakin pienempiä harrastuksen ympärille muodostuneita yhteenliittymiä."

Mihin unohtuivat asekeräilijät, erityisesti Asehistorian Liitto?


Totta. Edes keräilijöiden vähäinen määrä mainittuihin yhteisöihin verrattuna ei oikein ole hyvä peruste koska jopa COWS-ampujat on mainittu.

Ehkä taustalla on tämä:

Lainaus:
Ampuma-aseen passiivista hallussapitoa koskevien käyttötarkoitusten eli muistoesineenä säilyttämisen sekä museossa tai
kokoelmassa pitämisen osalta pääsääntönä olisi edelleen toistaiseksi voimassaoleva hallussapitolupa. Harrastuksen jatkumisen kontrollointi on tarkoituksetonta tilanteessa, jossa hyväksyttävän käyttötarkoituksen edellytykset täyttää pelkkä passiivinen säilyttäminen.
Asekeräilijöiden osalta kysymys on myös henkilöistä, jotka sekeräilijähyväksynnän saajina ovat erityisen valvonnan alaisia.


Huolestuttava tulkinta sikäli, että käsittääkseni (ainakin) keräilijöiden kattojärjestöillä on ampumaseuran status ja ne järjestävät ns. perinneammuntoja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsastyskerho1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Lok 2005
Viestejä: 906

LähetäLähetetty: 30.03.2009 16:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toivon todella että siinä harrastuneisuuden seurannassa otetaan huomioon ihan käytännön järki kuten lakiasityksen perusteluissa mainitaan. Nimittäin kaikilla ihmisillä tulee elämän aikana sellaisia ajanjaksoja jolloin kaikki harrastaminen jää helposti jopa pariksi, kolmeksikin vuodeksi kerrallaan.

Ihan tavallisen ammuntaa harrastavan miehen elämässä siirtyminen opiskeluelämästä työelämään, sopiva ylennys, ensimmäisen lapsen syntymä, oman yrityksen perustaminen tai vaikkapa omakotitalon rakentaminen ovat kaikki sellaisia asioita jolloin ajankäyttö on pakko suunnitella uudelleen ja jättää harrastaminen jopa pariksi kolmeksi vuodeksi kokonaan. Ja ammuntaa harrastavalla naisella tilanne on vieläkin kriittisempi tuon lapsensaannin yhteydessä, kyllä siinä harrastukset jäävät hetkeksi ihan väistämättä. Pari lasta peräkkäin tai yksi lapsi ja omakotitalon rakennus, niin harrastuksen jäävät helposti jopa viideksikin vuodeksi.

Itseasiassa tekisi mieli sanoa että jos harrastaja ei edelläkuvaamissani elämäntilanteissa ymmärrä itse laittaa harrastuksia hetkeksi taka-alalle, niin se kertoo jo oikeasti huolestuttavasta todellisuudentajun vääristymisestä.

Tästä syystä ehdottaisin seuraavaa sanamuotoa (punafonttinen teksti):

"53 a §
Harrastuksen jatkumisen osoittaminen
Luonnollisen henkilön, jolla on metsästyslainsäädännön mukaan sallittua
eläinten ampumista, ampumaurheilua ja -harrastusta taikka näytöstä,
kuvausta tai muuta vastaavaa esitystä varten 6 §:n 2 momentin 4-7
kohdissa tarkoitettuun ampuma-aseeseen toistaiseksi voimassaoleva
hallussapitolupa, on viiden vuoden välein toimitettava
lupaviranomaiselle:
1) ampuma-asekouluttajan antama todistus ampumaurheilun tai -
harrastuksen aktiivisesta harrastamisesta;
2) riistanhoitoyhdistyksen antama todistus loukku- tai luolapyynnin
aktiivisesta harjoittamisesta; taikka
3) luotettava selvitys ampuma-aseen käytöstä näytökseen, kuvaukseen,
tai muuhun vastaavaan esitykseen.

Harrastuneisuutta arvioitaessa on huomioitava luvanhaltijan eduksi hänen seurantajakson aikaisen elämäntilanteensa rajoitteet harjoittaa säännöllistä metsästystä tai ampumaurheilua ja -harrastusta. Lupaa ei voi peruuttaa aktiivisen harrastamisen puutteen vuoksi jos luvanhaltija pystyy osoittamaan harrastuneisuuden puuttumisen johtuvan ulkomailla asumisen, sairauden, yritystoiminnan aloittamisen tai laajentamisen, lapsen tai ottolapsen saamisen, omakotitalon rakentamisen tai muun pätevän esteen johdosta.

Lupaviranomainen voi tarvittaessa vaatia luvanhaltijaa esittämään
harrastuksestaan muitakin selvityksiä.
"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
VeturiVille66
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Tam 2005
Viestejä: 4774
Paikkakunta: Nääsmaa

LähetäLähetetty: 30.03.2009 21:42    Viestin aihe: Re: Aselakiuudistus ja siitä tehtävä lausunto Vastaa lainaamalla viestiä

admin kirjoitti:
Kuten tiedämme, ampuma-aselain luonnos on nyt netistäkin luettavissa.

http://www.intermin.fi/intermin/images.nsf/files/b71e0b3fa5e63bc9c22575850028faa5/$file/ampuma-aselain_muuttaminen_lausuntoversio_250309.pdf

Erinäisistä syistä johtuen allekirjoittanutkin on monen muun ohella asiassa lausunnonantajana, joten avaan tämän topicin huomioiden keräämiseksi ja siten lähdemateriaaliksi vapaaseen käyttöön.

Jotta keskustelu pysyisi kuosissaan, tässä topicissa "sallitaan" vain kommentit, jotka:

1) Sisältävät lainauksen ehdotuksesta.

2) Kyseiseen kohtaan liittyvän perustellun kommentin, huomion JA ehdotuksen, miten sanamuoto korjataan.

Yleiskommentit, "olen nyt vain eri mieltä" tai "ei ole järkeä, ei voida valvoa tms" jätettököön tästä pois, eli vain asiaperusteita puolesta tai vastaan.


Jussi Peltola
päätoimittaja
ASE-lehti


Milloinka on "viimeinen jättöpäivä" ?
Yritän ehtiä tällä viikolla työstää omani.

Ja pojille tossa yllä tiedoksi, että mitäs se Peltolan setä tossa avauksessa oikein toivoikaan?

T:V-V
_________________________

Topiciin liittymättömät kommentit siivottu muualle. Lausunto pitää antaa 22.4 mennessä. Tämän topicin "funktio" on toimia tietolähteenä myös muille lausunnonantajille.

Admin

_________________
Pumppaaminen on kivaa.
Asuuhan ne ihmiset iglussakin.
Muija on ihan peräänkatottava...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kettu
***


Liittynyt: 13 Huh 2004
Viestejä: 6328
Paikkakunta: Avohakkuu

LähetäLähetetty: 01.04.2009 11:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

1. "Ampuma-aseen hankkimislupa voidaan antaa vain, jos luvan hakija on antanut suostumuksensa siihen, että poliisilla on oikeus saada hakijasta lääketieteellinen arvio luvan hakijan soveltuvuuden arviointia varten. Lisäksi asevelvollisen on esitettävä selvitys suoritetusta varusmiespalveluksesta tai siviilipalveluksesta tai palveluksen siirrosta tai keskeytyksestä syineen. Näillä ehdotetuilla muutoksilla lisätään lupaviranomaisen mahdollisuuksia saada luotettavaa tietoa luvan hakijan
henkilön taustoista soveltuvuusharkintaa varten."

Kauhistuttavaa turhaa byrokratiaa synnyttävä esitys. Kaikki armeijansa hamassa menneisyydessä jostain syystä keskeyttäneet alle 50 vuotiaat aseita jo omistavat henkilöt joutuisivat kaivelemaan ties mitä tiedostoja ennen ATK aikakautta. Ensiaseen ostajalle tämä kaikki voisi olla tarpeen, mutta nuhteeton aseenomistus (esim. 5v) tulisi olla merkki siitä, että on sovelias hallussapitämään aseita.

2. Esityksen lainattu teksti muutetaan sen alussa muotoon: "Ensimmäisen ampuma-aseen hankkimislupa..."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Yahoo Messenger
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Sivu 1 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com