OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

"lintuvelli"/kaalikeitto/muhennos?
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Keskustelua riistaruuista
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 28.10.2010 03:28    Viestin aihe: "lintuvelli"/kaalikeitto/muhennos? Vastaa lainaamalla viestiä

Tätä kuvakollaasia pitää perustella vähän pitemmän kaavan mukaan:
Emännys tuossa jokusen päivää taakkepäin teki kaalilaatikon ja kun oli ostanut/joutunut ostamaan vähän isomman kaalin, niin siitähän jäi ylitse hiukasen enemmän kuin laki sallii! Laughing
Siinä välissä mä sitten väänsin perinteisen lihalaatikon palvipossusta ja kun sekin tuli syötyä poikkeen, niin jotain piti keksiä taas ruuaksi; mä sitten satuin vilkaisemaan jääkaapin sisuksiin kaljatölkin hakiessani ja totesin että melkein puoli kaalia oli kauniisti siellä säilössä. Ahaa, elämys, eli kaalikeitto on seuraava ruokalaji. Näin sovittiin ja lupasin vilkaista pakkaseen josko sieltä löytyis jotain sopivaa lihapuolta systeemiin. Wink
Pakastamisvaiheessa monestakin lihapalasta oli unhoittunut tekstimerkinnät, joten arvailun puolelle meni; yks pössykkä löytyi joka sisälsi nk. "tummaa" lihaa, joten jostain riistasta oli kyse, joten se sulamaan ja kun iltapäivä koitti niin kattilaan vähän vettä kiehumaan ja pussi auki, miettien että mikä mahtaa olla lihan lajike; sehän sitten paljastui pari vuotta sitten ammutuiksi tulleiden ruohosorsien lihoiksi, jotka oli nätisti irroitettu luistaan ja kivipiiraatkin matkassa.

Hetkeks meinas mennä sormi suuhun; että mikä keleen moka mulle ny tapahtu ja mitä mä nyt teen!!?? Embarassed

Menihän siinä parit sekunnit miettiessä, mutta kun vesi oli jo kiehumassa, niin ei muuta kuin lihat sekaan ja siinä sivussa odottamaan pahinta, että kun emäntä tulee töistä ja mä tarjoan "kaalikeittoa", niin maku poikkeaakin totutusta aika raskaasti!! Laughing
Ja katin kontit! Ihan turhaan pelkäsin; lasteni äitee söi "sopan" ihan hyvällä ruokahalulla ja en ole vieläkään kertonut, että mikä liha oli kyseessä!! Twisted Evil
Joten suosittelen joko vahingossa tai tarkoituksella testaamaan tätäkin reseptiä!

Ja nyt vihdoin ja viimein itse asiaan:

Lihat veteen ja vartoomaan että koska kiehuminen alkaa:


Vaahto pois, lämpö miedolle ja koiranpojan kanssa n. tunnin lenkille:


Lihaliemikuutio joukkoon ja välillä vilkuiltiin sen verran, että koska paloitellaan lihat pienemmiksi. (n. 0,5 tuntia)


Pilkkomiskone taas käyttöön ja lihoja pienemmiksi:




Kaalinkin vuoro tuli:




Ja viimein kattilassakin:


Mökiltä oli hihaan tarttunut muutama ykskyntinen valkkari, joten nekin pienentämisen jälkeen kiehumaan:


Kaupasta löytyi pieni lanttu, joten ylimääräinen tuossa oikealla puolen joka joutui kompostiin ja vasemmanpuoleinen pilkottuna kattilaan:


Sekin joukosa:


Selleriäkin tarvittiin makua antamaan:


Samoin purjoa:


Porkkanakin on kova sana:


Ja "kaikki" yhdessä ja tässä vaiheessa laitoin vähän mustapippuria ja valkopippuria joukkoon:


Hiukasen sekoitettuna ja huomaa nesteen määrä!! Lisätä aina voi, mutta poisottaminen on hankalampaa ja mun mielestäni raaka-aineet antaa paremmin makua kun niitä ei turhaan lotraa veden kanssa:


Vähän oman maan pottuja vielä joukkoon ja niitä ainoastaan tarpeen mukaan; moni voi jättää ne poiskin ja kun tälle asteelle on päästy, niin vajaa tunti, niin systeemi on valmis, mutta jos joku haluaa, niin koiruuden kanssa parin tunnin lenkit on ihan omiaan; paranoo vaan kun saa muhia miedossa lämmössä aikansa.:


Tuossa mulla muhimassa:


Ja viimeinen silaus persililjalla, niin tuotos on valmis:


Nesteen määrällä sitten vaikutetaan sakeusaste; muhennos= vähemmän nestettä ja keitto= reilusti nestettä.

Kukin tekee niinkuin parhaaksi näkee, mutta tulipa vahingon kautta todistettua, että sorsa on erittäin hyvä raaka-aine liha/kaalikeittoon/muhennokseen.
Suosittelen! Laughing
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 28.10.2010 08:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
lasteni äitee söi "sopan" ihan hyvällä ruokahalulla


Käsittääkseni teillä on jo rouvasi kanssa takana sen verran monta yhteistä vuotta että hän on jo hyvinkin ehtinyt tottua "sapuskoihisi"... Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
whiski
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 01 Hel 2009
Viestejä: 106
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 28.10.2010 09:20    Viestin aihe: Re: "lintuvelli"/kaalikeitto/muhennos? Vastaa lainaamalla viestiä

Vilperi kirjoitti:
Menihän siinä parit sekunnit miettiessä, mutta kun vesi oli jo kiehumassa, niin ei muuta kuin lihat sekaan ja siinä sivussa odottamaan pahinta, että kun emäntä tulee töistä ja mä tarjoan "kaalikeittoa", niin maku poikkeaakin totutusta aika raskaasti!! Laughing
Ja katin kontit! Ihan turhaan pelkäsin; lasteni äitee söi "sopan" ihan hyvällä ruokahalulla ja en ole vieläkään kertonut, että mikä liha oli kyseessä!! Twisted Evil
Joten suosittelen joko vahingossa tai tarkoituksella testaamaan tätäkin reseptiä!



Kun seuraavan kerran teet kaali- tai jotain muuta lihakeittoa, niin kokeile seuraava maustetta joukkoon. Eli osta hapankaalipurkki kaupasta ja siitä sitten keiton joukkoon tarvittava määrä. Tuohon sinun keittoosi, niin tuollaiset puolipurkkia hapankaalia ja jos "tykkää" valkosipulista, niin sitten valkosipulista hapankaalia ja taatusti vannon, että et kadu kokeilua. Tuo hapankaali sopii muuten tosi hyvin esm paistetujen porsaankyljysten kanssa paistinpannulla ruskistaen, kera sipulien. Wink
_________________
Wanha wirttynyt Whiski
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 28.10.2010 11:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Iigori; onhan noita yhteisiä vuosia jonniinverran takana ja vaikka monesti noiden väsäämieni ulkonäkö ei ole parhaasta päästä, niin makua on harva vieras moittinut; yleensä kehut tulee mausta.
Emännyshän on vain tyytyväinen kun "pääsee" joskus "valmiiseen pöytään" ja vähemmän on tyttärienkään taholta moitteita tullut. Wink
Eikös tuo liene jonkunlainen kunnianosoitus "isäpapalle" kun vanhempi likka pyysi johonkin juhlaansa mua tekemään lihapasteijat!?? (respa on jossain esitelty)

Whiski; ei uppoa mun suuhuni hapankaali; tulee vähän mieleen svedujen hapansilakka, jota ei syö Erkkikään!!! Laughing
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
marvin the martian
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Huh 2010
Viestejä: 2463
Paikkakunta: Sirius C3

LähetäLähetetty: 28.10.2010 11:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Seuraavaksi sitten Vilperi pippurinen merimiespata-resepti kehiin. Wink
_________________
Kaukana jossain on Kapakanmäki, siellä rähjää keletappiväki.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 28.10.2010 13:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

marvin the martian kirjoitti:
Seuraavaksi sitten Vilperi pippurinen merimiespata-resepti kehiin. Wink


Vaikeekos tuo nyt on tehdä; hirvi/peura/kaurispihvit kehiin ja eri yrttejä/juureksia sekaan uunivuokaan, jossa pitää muistaa se että peruna sen lihan lisäksi on tärkein raaka-aine!? Rolling Eyes
Vähän olutta sekaan nestetasapainon ylläpitämiseksi ja systeemi uuniin about kolmeksi tunniksi. Maustamisen saa jokainen tehdä omalla tavallaan, mutta mulle riittää lyökit, valkkarit ja parit pippurisekoitukset noihin ruokiin kohtuudella laitettuina, ettei "tapeta" lihan makua.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
whiski
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 01 Hel 2009
Viestejä: 106
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 28.10.2010 14:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vilperi kirjoitti:
Iigori; onhan noita yhteisiä vuosia jonniinverran takana ja vaikka monesti noiden väsäämieni ulkonäkö ei ole parhaasta päästä, niin makua on harva vieras moittinut; yleensä kehut tulee mausta.
Emännyshän on vain tyytyväinen kun "pääsee" joskus "valmiiseen pöytään" ja vähemmän on tyttärienkään taholta moitteita tullut. Wink
Eikös tuo liene jonkunlainen kunnianosoitus "isäpapalle" kun vanhempi likka pyysi johonkin juhlaansa mua tekemään lihapasteijat!?? (respa on jossain esitelty)

Whiski; ei uppoa mun suuhuni hapankaali; tulee vähän mieleen svedujen hapansilakka, jota ei syö Erkkikään!!! Laughing


Tuon vahinko, sillä tuo hapankaali maketuu keitettäessä/ paistettaessa todella paljon. Ei meilläkään tenavat sitä syö, muuten kuin, kun on laitettu ruuan joukkoon. Vaimon kanssa sitä aika usein haarukoimme lauatselle, se kun on hyvää Razz
_________________
Wanha wirttynyt Whiski
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 28.10.2010 14:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihmisten makuja ei voi lähteä arvostelemaan, koska me jokainen ollaan yksilöitä.
Sen vuoksi melkein joka respassa minkä olen tarjolle laittanut löytyy jostain kohdasta kommentti, että käyttäkää mielikuvitustanne ja soveltakaa ohjetta maun mukaan.
Pelkästään maustaminen antaisi aiheen uuden sivuston aukaisemiseen, mutta mä kuittaan sen näin helpolla tavalla; käyttäkää eri juureksia hyväksenne!! Laughing
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
whiski
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 01 Hel 2009
Viestejä: 106
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 28.10.2010 15:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo on ihan hyvä tapa, sillä kaikki ei voi olla kaikkien mieleen. On minullakin ruokia, joita en voi syödä ja sitten ihan omaa tyhmyyttä joskus pilasin itseni, niin etten voi syödä/ juoda mitään, mikä sisältää anista, ei edes jotain, mikä vain maistuu anikselle, vaikka itse kasvia, ei olisi ollenkaan joukossa. Jos joku ihmettelee mitä tyhmyyttä, niin parikymppisenä join Anis likööriä yhden kerran niin paljon, että sammuin siitä ja sen jälkeen ei ole anis menyt missään muodossa kurkusta alas, ei edes Ouzona Embarassed
_________________
Wanha wirttynyt Whiski
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
masiina
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Jou 2005
Viestejä: 1579

LähetäLähetetty: 28.10.2010 15:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

whiski kirjoitti:
Jos joku ihmettelee mitä tyhmyyttä, niin parikymppisenä join Anis likööriä yhden kerran niin paljon, että sammuin siitä ja sen jälkeen ei ole anis menyt missään muodossa kurkusta alas, ei edes Ouzona Embarassed
Eipä tarvi Salmiakkikossua meikäläiselle tarjota, pelkkä pullon näkeminen saa jo yrjön nousemaan kurkunpäähän. Sitä kun vetäsee sikspäkin kaljaa ja puolen litran pullon salmaria kuppilaillan pohjiksi niin jonkinmoisia traumoja saattaa syntyä. Smile Salmiakki muissa muodoissa uppoaa kyllä.
_________________
"...olen enemmän kuin valmis, vaaran varpaille astumaan."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 28.10.2010 16:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Älä ota pulttia, Vilperi. Mielestäni linnun liha sopii moneen ruokaan varsin hyvin ja taatusti myös tuohon kaalikeittoonkin. Oma kommenttini oli lähinnä pieni ihmetys siitä että yleensä epäilit ruuan maistuvuutta kotiväellesi.

Hapankaalista sen verran että itse olen oppinut syömään sitä vasta vanhemmalla iällä ja se menee sekä "raakana" että paistettuna, varsinkin hyvien makkaroiden kera. Mutta minun suuhuni taas ei ollenkaan käy punajuuri missään muodossa ja kurpitsankin kanssakin on aika heikkoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
whiski
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 01 Hel 2009
Viestejä: 106
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 28.10.2010 17:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei minulle salmiakki kossusta yrjöä tule, mutta en pidä sen mausta, samoin en pidä salmiakkijäätelöstä/purkasta, kun taas ihan kunnon salmiakkipastillit kyllä menee ja etenkin vanhan ajan Pantteri pastillit.
_________________
Wanha wirttynyt Whiski
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
whiski
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 01 Hel 2009
Viestejä: 106
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 28.10.2010 17:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

igorrock kirjoitti:
Hapankaalista sen verran että itse olen oppinut syömään sitä vasta vanhemmalla iällä ja se menee sekä "raakana" että paistettuna, varsinkin hyvien makkaroiden kera. Mutta minun suuhuni taas ei ollenkaan käy punajuuri missään muodossa ja kurpitsankin kanssakin on aika heikkoa.


Huvittaa tuo oppinut vasta vanhemmalla iällä? En siis tarkoita että pilkkaisin tai muuten arvostelisi tuota sinun kommenttia, mutta osui vain niin hyvin minun kokemukseeni hapankaalista. Minä kun sain ensimmäisen kerran maistaa kyseistä tuotetta vasta aikuisena! Tosin minä pidin siitä heti. Ensimmäisen kerran sain sinihomejuustoa joskus -50 luvun loppupuolella. Olin sellainen nöösipoika vielä, mutta niin narahdin homejuustokoukkuun, etten vieläkään ole eroon siitä päässyt. Oltiin vanhempien kanssa kylässä ja kauppias jonka luona oltiin, tarjoili uutena herkkuna tuota. Äitini meinasi saada hepulin, kun homeista juustoa tarjottiin ja minä nappula olisin syönyt kaiken Wink
_________________
Wanha wirttynyt Whiski
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 28.10.2010 17:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse en taas ole ollenkaan juustojen ystävä. Maistanut olen toki monia mutta oman suun mukaisia ovat lähinnä Mozzarella ja Feta. Sekä tietysti kotimainen leipäjuusto ja ternimaidolla tehty uunijuusto. Muista en välitä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 28.10.2010 17:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tämähän menee mielenkiitoiseksi!! Laughing
Jos yks respa aiheuttaa heti ensimmäisen kommentin perään näin paljon"sivulauseita", niin anti mennä mun puolestani!!!! Laughing
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Keskustelua riistaruuista Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com