Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Harge Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Mar 2004 Viestejä: 1380
|
Lähetetty: 22.02.2017 23:34 Viestin aihe: Skoda Octavia Scout vs. Subaru Outback |
|
|
Joo, perheenlisäystä tulossa ja kompromissikärrynä ollut Rav4 käy tiloiltaan vähän pieneksi, joten autonvaihtoa saattaa pukata eteen.
Mettästyshommiin pitänee hommata ens syksylle kokonaan oma kulkuväline mutta nyt ensimmäisenä päätöksen alle menossa sitten muuhun "siviilikäyttöön" tuleva perheauto. Mökki sijaitsee hyvinkin tuulisella peltoaukeella, joten talvella 500 m pihatietä saattaa olla kerran jos kaksi suhteellisen luminen kun juoksuttamaan pääsee vitiä. Eli nelikko pitäis olla. Ajua tulee vuoden aikana semmonen +/- 50.000 km, joten suht maltillinen saisi kulutus olla.
Vaihtoehtoina on lähinnä nyt pyörineet mielessä nuo Scoutti ja Outback. Ihan bränikkää ei persuus kestä hankkia nyt, joten budjetti huitelee ehkä siinä 8-14.000 euron huitteilla.
Onko foorumilaisilla noista molemmista tai jommasta kummasta kokemuksia miten? Plussat ja miinukset? Mitä erityisesti kannattaisi huomioida? Kilpailevaa nelikkofarkkua voi ehdottaa toki myös... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hietala Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Kes 2004 Viestejä: 2541 Paikkakunta: Pohojanmaa
|
Lähetetty: 23.02.2017 07:08 Viestin aihe: |
|
|
Outback 2000-2010 mlottorinumerot 319000 saakka ovat alttiita kampiakselin katkeamiselle. Muuten hyvä auto. Osta 2011 tai uudempi _________________ Laiskuuttaan tingan häviää |
|
Takaisin alkuun |
|
|
xdrive Kanta-asiakas
Liittynyt: 03 Maa 2013 Viestejä: 242
|
Lähetetty: 23.02.2017 07:22 Viestin aihe: |
|
|
Jopas Hietala vitsin murjas heti aamusta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hietala Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Kes 2004 Viestejä: 2541 Paikkakunta: Pohojanmaa
|
Lähetetty: 23.02.2017 08:00 Viestin aihe: |
|
|
Jatketaas vielä. Scoutti on kytkeytyvä neliveto, jossa haldex-versiosta riippuen neliveto lähtee pois jossakin ajonopeudessa. Myös pidempi jauhattaminen hangessa pudottaa nelikon pois, koska nelikon kytkin kuumenee.
Outback on nelivetoa aina, koko ajan. _________________ Laiskuuttaan tingan häviää |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koavzur Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Mar 2007 Viestejä: 1251
|
Lähetetty: 23.02.2017 08:28 Viestin aihe: |
|
|
Viidennen polven Haldex kytkee nelivedon päälle aina liikkeelle lähdettäessä ja aina tarvittaessa. Minkäänlaista sutaisua ei normi likkeelle lähdössä tapahdu liukkaallakaan. Tuota en ole kuullut että se nopeudesta riippuen kytkeytyisi pois kokonaan ts. ei kytkeytyisi päälle jos tarvitaan. Subaru menee hangessa paremmin ja onhan siinä parempi maavara mutta jos on manuaali niin käry alkaa haisemaan siinäkin, varsinkin pakittaessa, mikä lie sitten haisee mutta pahalle haisee ja pitkään (ainakin -06 Foresterissa oli semmoinen ominaisuus). Automaatti Subarusta ei kokemusta, taitaa olla mukavampi siinä suhteessa. Haldexillakin pääsee lumessa kohtuudella jos on kytkettävissä ESC pois tai Sport tms. moodille. 160 000 km ajetussa Skodassa alkoi DPF pönttö temppuilemaan ja edessä oli joko pöntön poisto tai uusiminen. Nykyinen Subarun bensakone taitaa olla melko huoleton kone. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
roina Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 31 Lok 2010 Viestejä: 82
|
Lähetetty: 23.02.2017 08:42 Viestin aihe: |
|
|
Kokemukset vm 08/ 2,0 tdi Scoutista:
Suurin osa huoltokohteista hyvini esillä eli esim suodattimien ja ajovalopolttimoiden vaihto helppoa, suuttimet myös hyvin esillä jos niitä tarvii vaihtaa jne. Eli jos on ns. tee se itse mies, niin rutiinihuollot hoituu kohtuu vaivalla ja osatkaan ei kohtuuttomasti maksa.
Ajoltaan minusta hyvä, tilaakin on ihan mukavasti ja ainakin -25 asteen pakkasessa tarkenee vielä ilman susiturkkia. Autossani ei ole webastoa/eberiä.
Maavaraa vois olla hieman enemmän, pohjapanssari on kuitenkin kohtalaisen tukevaa tekoa suojaten arimmat paikat. Polttoaineen kulutus 5,5 - 7 l/100 km. tää on tankkauksista laskettu, ja mittarivirheellä korjattu, ei ajotietokoneen ilmoittama joka on n. 0,3 l vähemmän.
Neliveto toimii minusta aivan hyvin. En ole sillä mitään umpihankirypemistä harrastanut, mutta normi jälkien kattelu mettäutotiellä jossa lunta noin 20 cm sujuu vielä hyvin. Renkaat vaikuttaa asiaan tosi paljon.
Auto on ollut minulla vasta rapian vuoden/ 20tkm, mutta mitään mainittavia vikoja ei oo ollut, autolla ajettu nyt 237 tkm. Kaveri ajoi samanlaisella 350 tkm ilman huolia ja vaihtoi viime vuonna uuteen Scouttiin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hietala Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Kes 2004 Viestejä: 2541 Paikkakunta: Pohojanmaa
|
Lähetetty: 23.02.2017 09:00 Viestin aihe: |
|
|
Joo tosiaan se kytkin käryää helpohkosti. Vaatii kulmikkaampaa kytkimen käyttöä _________________ Laiskuuttaan tingan häviää |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Esox Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 26 Tam 2016 Viestejä: 13
|
Lähetetty: 23.02.2017 09:49 Viestin aihe: |
|
|
On kokemusta Scoutista. Ensinnäkin tuosta nelivedosta, Haldexin kytkeytyminen ei riipu vauhdista kuten yllä väitetään, vaan järjestelmä tarkkailee riittääkö etupyörillä pitoa. Jos ei riitä, kytketään lukkoa kiinni ja takapyörille menee vetoa. Ainakin tuo nelosversio josta itsellä kokemusta (2010 -->) toimii aika viiveettömästi tuossa.
Aiemmin olin tuonne kulkupeli -ketjuun kirjoittanut Scoutista näin:
----------------------------------------
On kokemusta, kolmisen vuotta ja noin 80 000 km on ollut ajossa manuaali dieseli 2010 -mallia.
Viat:
- egr -jäähdyttimessä vuoto, jäähdytin vaihdettiin
- ahtoputki repesi alaosasta
Eli aika vähillä vioilla on päästy. Kumpikaan vika ei jättänyt tielle ja tuli pajalla kuntoon.
Tykkään autosta, hinta - ominaisuudet kohtaa aika mukavasti. Neliveto on tuosta facelift -mallista lähtien haldex 4, vanhemmissa haldex 2.
Samoin kone vaihtui tuolla tienoilla 8 -venttiilisestä 16-venttiiliseen. Teho on sama kummassakin versiossa.
On ajettu hunoilla ja hyvillä teillä. Ei tuo mikään maasturi ole, mutta pääsee sillä melko ihmeellisiin paikkoihin ja tähän asti myös pois.
Neliveto toimii hienosti, polanteiden ylitys ja muukin talviajo on varsin vaivatonta. Muutenkin ajotuntuma on jämäkkä ja vakaa.
Miinuksena moottoritievauhdeissa on aika paljon sisämelua, mutta rengasvalinnoilla voi jonkin verran vaikuttaa tuohon.
----------------------------------------------
Nyt on auto vaihtunut kun halusin lisää tehoa ja matkustusmukavutta (prkl autokuume), mutta kyllä edelleen Scouttia voisin suositella, oli hyvä peli. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Iso-Jaska Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Tam 2007 Viestejä: 2376 Paikkakunta: Lapland Finland
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hietala Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Kes 2004 Viestejä: 2541 Paikkakunta: Pohojanmaa
|
Lähetetty: 23.02.2017 10:31 Viestin aihe: |
|
|
K
Topikin avaaja kysyi outbackin käytetyistä, käytännössä dieselmalli. Niissä manuaalit on 50 nm esijännityksellä keskitasauspyörästön viskolukko 50/50 jakosuhteella. Cvt on eri jakosuhteella, mut taitaa mennä kysysjän hintahaarukan yli käytettynäkin
Mutta jossain vaiheessa joku vetää esille 308 win. Eli osta se _________________ Laiskuuttaan tingan häviää |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Black Bart Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Tam 2008 Viestejä: 312
|
Lähetetty: 23.02.2017 10:36 Viestin aihe: |
|
|
Kokemusta on -06 4x4 1.9 TDI Octaviasta korotettuna (työpaikan auto) ja -08 2.0D Outbackista (oma). Eli tuo 4x4 ei ihan vertaannu Scouttiin mutta vähän sinnepäin.
Octavia:
+ ihan ok ajaa tiellä
+ kohtuullinen maavara
+ parempi kytkin ja lyhyemmät välitykset
- moottori laiska
- Haldex haiskahtaa kun rypee pitempään
Outback:
+ ihan ok ajaa tiellä
+ parempi maavara
+ tehokkaampi moottori
- naurettavan pitkät väilitykset, varsinkin pakki
- surkea kytkin
Tiivistettynä Outback on ihan hyvä auto, pilattuna naurettavalla kytkin/vaihdelaatikko -kombolla. Lisäksi noissa 2008 - 2010 dieseleissä moottorit tuppaavat hajoamaan. Mun autoon on edellinen omistaja teettänyt kuittien perusteella +12 000 € konerempan
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26825
|
Lähetetty: 23.02.2017 10:49 Viestin aihe: |
|
|
eipä tuon oktavian nelikossa ole moiteen sanaa, sutimista ei ole esiintyny, ja kytkeytyy ettei ehi tajuta.
mutta todella ärsyttävä ominaisuus, takapään jarrut jäätyy jatkuvasti niin että pitää väkisin pakittaa auki, muutaman minuutin pysäytys ja kiinni napsahtaa.
maavara on mitä on, pohjasta löytyy arkoja paikkoja mm. hanttarin kohalla joku al jäähydytin, sekä muovisia tuuli ohjaimia jotka ei kestä kontaktia ja seuraavassa maasto pakituksessa repeilevät.
peräluukku on myös pirullisen muotoilun surkeus, se jäätyy niin ette sitä saa ilman talttaa/puukkoa auki kun kostean talvi kelin jälkeen pakkastuu.
takalasi on kesää talvea tukossa ulkopuolelta.
lämpimyyttä ei kannatte kehua joskin menettelee, parikymmentä on muklavuus raja.
takapään jousituksen alapää on kökösti tuotu liian alas ja laahaavat polanteessa melko pahasti, muutoin vois mennä tiukassa lumessa / ravassa paljonki paremmin.
kulutus tiellä kohtuu ok mutta talvi pyörittely ja lyhyt työ ajo ottaa reipaasti.
näissä varmaan vuosimalli erojaki, mutta 08 1,9D ja ei varsinainen sckoutti, mutta korotuspaketti jne. ja mitä verrannu silmävaraisesti scoutteihin nii eipä siinä ratkasevia eroja.
suparu menee takuu varmasti lumessa ja ravassa paremmin ja se haju ollenee kytkimestä, vanhassa leonissa haisi myös herkästi, mutta ei siihen
kumminkaan tullu mitään ongelmaa koskaan muutaman vuoden oli.
jotta helpottus,,,,
molemmilla likkoilla on crv ja itekki haeskelen,,,, |
|
Takaisin alkuun |
|
|
-Teemu- Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Kes 2012 Viestejä: 613
|
Lähetetty: 23.02.2017 12:04 Viestin aihe: |
|
|
Pohjola kirjoitti: | eipä tuon oktavian nelikossa ole moiteen sanaa, sutimista ei ole esiintyny, ja kytkeytyy ettei ehi tajuta.
mutta todella ärsyttävä ominaisuus, takapään jarrut jäätyy jatkuvasti niin että pitää väkisin pakittaa auki, muutaman minuutin pysäytys ja kiinni napsahtaa.
maavara on mitä on, pohjasta löytyy arkoja paikkoja mm. hanttarin kohalla joku al jäähydytin, sekä muovisia tuuli ohjaimia jotka ei kestä kontaktia ja seuraavassa maasto pakituksessa repeilevät.
peräluukku on myös pirullisen muotoilun surkeus, se jäätyy niin ette sitä saa ilman talttaa/puukkoa auki kun kostean talvi kelin jälkeen pakkastuu.
takalasi on kesää talvea tukossa ulkopuolelta.
lämpimyyttä ei kannatte kehua joskin menettelee, parikymmentä on muklavuus raja.
takapään jousituksen alapää on kökösti tuotu liian alas ja laahaavat polanteessa melko pahasti, muutoin vois mennä tiukassa lumessa / ravassa paljonki paremmin.
kulutus tiellä kohtuu ok mutta talvi pyörittely ja lyhyt työ ajo ottaa reipaasti.
näissä varmaan vuosimalli erojaki, mutta 08 1,9D ja ei varsinainen sckoutti, mutta korotuspaketti jne. ja mitä verrannu silmävaraisesti scoutteihin nii eipä siinä ratkasevia eroja.
suparu menee takuu varmasti lumessa ja ravassa paremmin ja se haju ollenee kytkimestä, vanhassa leonissa haisi myös herkästi, mutta ei siihen
kumminkaan tullu mitään ongelmaa koskaan muutaman vuoden oli.
jotta helpottus,,,,
molemmilla likkoilla on crv ja itekki haeskelen,,,, |
Oon ajellu 350 tkm 07 4x4 octavialla enkä muista, että olis takakontti jäätynyt koskaan kiinni... Muutenkaan ei pahaa sanottavaa, ollut varsin luotettava peli ja nähnyt varmasti sivuteitä tavallista enemmän. Se kyllä näkyy päälle päinkin, kertaalleen maalatut helmat on taas aika maalittomat |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26825
|
Lähetetty: 23.02.2017 13:14 Viestin aihe: |
|
|
joka ikinen kerta kun lumi pääsee kostumaan jäätyy luukun alareuna puskurin "kuoppaan" niin ettei se voi aueta,,,sen näkee kun kattoo luukun alareunan / tilan mihin se menee, muotoilun ja aseman kun kattoo ja ajattelee siihen loskan jäätyvän nii tajuaa. näin siis farkussa.
kaveri usko sitte ku laitto scoutin.
nelivetoon olen tyytyväinen, mutta pienempi ykkönen olis hyvä.
pohjan muotoilu menettelee, mutta ne mainittemani kököt on.
täydellä lastilla perä ryystää helposti.
ja kaikenlaisiin sillä koitetaan mennä, mutta tuon keskinkertaisen maasto ominaisuutensa vuoksi en ole hukannu lavapiiliä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|