OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Pyyn pillitysvinkkejä?
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Anser
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 20 Huh 2004
Viestejä: 30

LähetäLähetetty: 06.09.2004 10:24    Viestin aihe: Pyyn pillitysvinkkejä? Vastaa lainaamalla viestiä

Kertokaa jotakin, kuulemma on helppoa mutta meillä on aika hintelästi pyitä joten avainkysymykseksi noussee potentiaaliset paikat. Kuinka pilliin tulee puhaltaa? Kuinka usein? Pyy tullee usein juosten ja pirun lähelle joten varovaisuus ammunnassa varmaan paikallaan. Mikä vuorokaudenaika paras?
_________________
"Say what again. Say what again, motherfucker, say what one more Goddamn time!" Jules Winnfield
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ke o
Vieras





LähetäLähetetty: 06.09.2004 10:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aamu ja ilta parhaita aikoja. Tärkeintä on olla mahdollisimman varovainen paikkaa lähestyttäessä, sekä myöskin pillitysvaiheessa. Ei siis mitään meteliä . Olen kyllä usen saanut pillillä sellaisikin pyitä, jotka olen itse kävelemällä ensin vahingossa pelästyttänyt. Minulla ainakin useimmiten pyyt tulevat lentäen paikalle, joskus myös kanahaukka. Parhaisiin saaliisiin olen päässyt tuulisilla ilmoilla, jolloin omat äänet peittyvät luonnon ääniin. Kolme eri pyytä yksiltä jalansijoilta on paras houkuttelutulos. Näin se pelaa ainakin täällä Haminassa. Terveisii vaan Anserille.
Takaisin alkuun
Hietala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Kes 2004
Viestejä: 2541
Paikkakunta: Pohojanmaa

LähetäLähetetty: 06.09.2004 10:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aamusellahan se paras on ja sitten iltapäivällä kuuden kieppeissä puhaltaa pilliin.

Sen huomasin pillityshommissa että kun pari kertaa puhallat pilliin, niin pidät tauon puhaltamisessa. Kun pyy vastaa, vitkuttelet vielä hetken ja puhallat. Sen jälkeen kokeilet vaikenemista, tai puhallat vasta kun pyy on puhaltanut kahesti.

Tauko puhaltamisessa on tärkeää. Jos sitä pilliä puhaltaa kuin pasuunaa nii varmaan ei näy pyytä.
_________________
Laiskuuttaan tingan häviää
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Anser
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 20 Huh 2004
Viestejä: 30

LähetäLähetetty: 06.09.2004 10:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No perskeles. Puhallan siis ihan vaan "tiit-tiit"? Joskus kuulee metässä "tiitiitii" mutta emmää tierä onko se pyy vai joku kerttunen. Mää en nimittäin tosiaan tunne pyitä yhtään, nähnykkin varmaan alle viisi kertaa.

Vai puijaantuu kanahaukkakin. Mulla on kyllä kattava kokemus "väärien" lajien pillityksessä. Sorsapillillä olen houkutellut paikalle mm. kurjen ja harmaahaikaran.

Hianoa nähdä että täällä on vanhoja naamoja säilynyt kettua ovelampi! Pitää keritä ircciinkin taas joskus.
_________________
"Say what again. Say what again, motherfucker, say what one more Goddamn time!" Jules Winnfield
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nihis
Vieras





LähetäLähetetty: 06.09.2004 11:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Moi.

Ompas hauska huomata että Anseri on löytänyt takaisin. Tervetuloa.

Pyyn pillitys on muuten todella mukavaa hommaa ja pilli kannattaakin olla matkassa, vaikkei pyytä olis metsästämässäkään. Mukavahan se on marjassa, hirvessä, sienessä, tai muuten vaan metsässä ollessa jututtaa pyitä.

Yleensä pyyt löytyvät vanhasta kuusimetsästä. Kuusikon ei välttämättä tarvitse olla kovinkaan suuri läntti siellä metsässä, mutta vanhat suuret kuuset on kuitenkin paras paikka yrittää. Sellainen pikkuisen tiheän puolenen ja varjoisa. Sitten kun oikeaan paikkaan sattuu, niin sen kyllä varmuudella huomaa. Laughing Vauhtia ja vaarallisia tilanteita piisaa.

Yleensä satun pyymestoille vahingossa, muun linnustuksen yhteydessä ja sitten siinä äkkiä puoli tuntia vierähtääkin.

Pyyn vihellyksen mallia voit kuunnella vaikka osoitteesta
http://www.virtual-bird.com/sounds/bonasa-bonasia.mp3
Samalla tavalla kun vihellät, niin hyvin pärjäät. Eri paikkakunnilla tuntuu pyiden vihellyksen lopputavutuksessa olevan pieniä murre eroja. Tuolla peruspillityksellä pääsee kyllä pitkälle, mutta matkiminen on paras tapa. Pillityksessä ei kannata olla liian innokas, kuten edellä jo kerrottiinkin. Annat pyyn rauhassa vastailla ja teet sen uteliaaksi - anna tulla pyyn sinun luo ja paljastaa itsensä, ei toisin päin. Kun sitten paljastut, niin yleensä pyyn mielenkiinto katoaa. Tämä ei kuitenkaa tarkoita että peli olisi pelattu. Pieni siirtymä ja sama pyy saattaa innostua uudelleen.

Parhaassa tapauksessa aloitat viheltelyn ja tulee useampi pyy katselemaan ja rupeavat keskenään viheltelemään, eikä sinun tarvitse tehdä mitään. Poikueen keskelle sattuessa saattaa pyyt vilistellä aivan vierestäsi ohi. Muutama vuosi sitten sellaisessa vilskeessä lensi yksi pyy päin kaverin piippuakin. Very Happy

Pyyn löytäminen puusta on muuten yllättävän hankalaa. Se istuu yleensä aivan oksan juuressa ja rungon takana sinuun nähden. Sitten kun se hyppää näkyville, niin aikaa on vain juuri sen verran että sen tajuaa, kunnes pyy vaihtaa puuta. Nopeat refleksit ja hajoittava panos ovat tärkeitä.
Takaisin alkuun
Nisäkäs
Vieras





LähetäLähetetty: 06.09.2004 12:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anser kirjoitti:
No perskeles. Puhallan siis ihan vaan "tiit-tiit"? Joskus kuulee metässä "tiitiitii" mutta emmää tierä onko se pyy vai joku kerttunen. Mää en nimittäin tosiaan tunne pyitä yhtään, nähnykkin varmaan alle viisi kertaa.

Vai puijaantuu kanahaukkakin. Mulla on kyllä kattava kokemus "väärien" lajien pillityksessä. Sorsapillillä olen houkutellut paikalle mm. kurjen ja harmaahaikaran.

Hianoa nähdä että täällä on vanhoja naamoja säilynyt kettua ovelampi! Pitää keritä ircciinkin taas joskus.


Aika usein tuo pyy saattaa tehdä tuon loppuosan ihan useampitavuiseksi luritukseksikin jota on mahdoton matkia.Useimmiten kumminkin suunnilleen tii tii titi.Tämän jälkeen tauko on erittäin tärkeä.Joskus ne ei edes vastaa vaan pyrähtävät vasta jopa kymmenen minuutin päästä paikalle.Tämän olen huomannut jänispassissa istuessa kun olen kokeilumielessä puhaltanut pilliin.Pyy kyllä kuulee vihellyksen ja kun kysymyksessä on tunkeilija,se ei periaatteessa voi olla tutkimatta asiaa.

On parempi opetella puhaltelemaan ehdottomasti omasta mielestä liian harvaan kuin liian usein. Onhan niitä vähän vaikea ruveta houkuttelemaan jos ei itse ensin kuule miten ne tekee.Very Happy
Takaisin alkuun
Erästäjä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Maa 2004
Viestejä: 170
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 06.09.2004 12:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Luin jostain lehdestä suosituksen, että pitäis pitää viisi minuuttia puhalluksien välillä. Jos liian innokkaana puhaltelee, pyy pelästyy, että siellähän on sikapuhaltaja, eikä uskalla tulla luo. Ajattelin, että onpa pitkä aika. Kun usein oli kuitenkin käynyt niin, että pääsin keskusteluyhteyteen, mutta lopulta pyy kaikkosi, päätin kokeilla.

Menin aamu kuudelta istumaan kannon nokkaan ja puhalsin pilliin. Katsoin kellosta, että odotan varmasti sen 5 minuuttia ennen seuraavaa puhallusta. Se tuntuu muuten järjettömän pitkältä ajalta, varsinkin jos pyy ei vastaa. Ja pyy ei vastannut. Puhalsin aina uudelleen 5 minuutin välein. Puolen tunnin kuluttua päätin, että seuraava puhallus on viimeinen. Kun puhalsin, samalla pyy lentää kohti ja istuu puuhun 4 metrin päähän männyn alimmalle oksalle, minun viereeni. Se ei ollut kertaakaan vastannut puhallukseeni. Aloin kääntymään sitä kohti, jolloin se pyrähti lentoon ja istui oksalle noin 20 m päähän. Siitä pudotin sen pienarilla, muuta asetta ei ollut mukanakaan.

Yleensä puhallan tii tii ti ti, mutta jopskus sekaan tii ti ti ti.

En tiedä onko 5 minuuttia oikea väli vai ei, mutta oma kokemukseni on että jos liian usein puhaltaa (30s välein) saa kyllä vastauksia mutta lintu ei välttämättä tule.

Tänä syksynä on tarkoitus käydä 5 vuotiaan tyttäreni kanssa pyyn pillityksessä, mutta kameran kanssa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hietala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Kes 2004
Viestejä: 2541
Paikkakunta: Pohojanmaa

LähetäLähetetty: 06.09.2004 13:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pyypillin käyttö on yhtälailla tekniikkalaji kuin sormipillun pelaaminen. Sen perkuleen vaikean loppulurituksen saa kun siitä pillin raosta sormella katkoo sointua ja samalla vaihtelee puhalluksen voimakkuutta.
_________________
Laiskuuttaan tingan häviää
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mika_22
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 2527
Paikkakunta: Keminmaa

LähetäLähetetty: 06.09.2004 13:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omasta mielestä tuo pyyn pillitys ei ole vaikeimpia pillittää.
Saatikka vaikea matkia.Siihen on varmaan helpoin saada ohjeet kun menee sinne metsään paikan päälle ja kuulostelee.
Itse olen pillitellyt jo pienestä pitäen ja on saalistakin tullut.
Hyvänä olen kokenut syksyllä iltapäivän siinä klo.400 jäljestä on kun on paikan päällä ni on ainakin meilläpäin aktiivisena pyyt ja tietty aamu on myös kova juttu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
naava
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 10 Elo 2004
Viestejä: 27

LähetäLähetetty: 06.09.2004 14:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

itsellä päinvastoin kuin KE Olla.Parhaat pillitys ilmat ovat olleet aivan tyynet.On jääny vähemmälle nykyään tuo pillittäminen kun tuli tuo koira hankittua,mutta täytyy sitä taas kokeilla kun alkaa nuo reviiri tappelut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Anser
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 20 Huh 2004
Viestejä: 30

LähetäLähetetty: 08.09.2004 08:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitoksia Nihis ja muut. Kerron sitten maanantaina kuinka pillittelyt meni. Ohjeista se ei ainakaan kiinni ole, saa nähdä löytyykö meiltä pyitä.
_________________
"Say what again. Say what again, motherfucker, say what one more Goddamn time!" Jules Winnfield
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 08.09.2004 13:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joskus reviiripyylle olen saanut aikaiseksi järjettömän "sulka pystyssä amok-juoksun" kun olen puhaltanut alun oikein voimakkaasti "TIIIII titititi", varsinkin toimi aikanaan Päijät-Hämeen runsailla pyymailla. Ilmeisesti jonkunlainen haaste toiselle pyylle tms.?

Toinen hyvä tapa on saada vanhemmat pyyt hollille on puhaltaa vain alkuosa pillityksestä, eli tiii tiii tai tiii tiii titi. Loppuluritus on muuten sitä pyiden murretta, P-Hämeessä puhalsivat ihan järjettömät lurinat loppuun, E-Savossa ei minkäänlaista loppulurinaa.

Naaraat viheltävät pitkän alun ja yhden lyhyen tai sitten vain pitkän ja matalan "tiiiiii" (kuten poikasetkin).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Baikal
***


Liittynyt: 06 Hei 2004
Viestejä: 599
Paikkakunta: Laihia

LähetäLähetetty: 08.09.2004 13:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä oon puhallellu sillai tiiiii tiiii ti ti, se on kai joku naaraan houkutus ääni.. sitä kannattaa käyttää alkusyksystä kun niillä on poikasetkin vielä koossa, näin ne on helppo narrata, urosksella on sitten ne ihmeellisemmät loppu lirinät, ei niitä ny mahdoton ole pillillä tehdä.. tällä saa kyllä urospyyn shokkiin loppusyksystä kun reviirin valtaus alkaa..
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
päällekkäispiippunen



Liittynyt: 11 Elo 2004
Viestejä: 6
Paikkakunta: kaustinen

LähetäLähetetty: 08.09.2004 14:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Paljon tommonen pyy pilli maksaa?!?!?!?!

-tyhmä
_________________
mä osun paremmin ku sä =)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 08.09.2004 15:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oikean valuutan aikaan pilli maksoi 47mk.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Sivu 1 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com