OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kuvastukseen vinkkejä!
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Aku
***


Liittynyt: 12 Syy 2004
Viestejä: 3177

LähetäLähetetty: 14.08.2005 22:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Robo on hyvässä kohtaa.


itse avaisin parven U muotoon tai J muotoon avovedellepäin, tai sillalailla jotta sorsat laskeutuisivat tai letäisivät tuulta päin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Paukku Masa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Tou 2005
Viestejä: 652
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 15.08.2005 03:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pärse kirjoitti:
antakaa parannussuunnitelmia kaaveiden levittämiseen, oppisin minäkin edes jotain tästä puuhasta.


Ei toi sun suunitelma huono oo!

Laita kuvat niin, että ne ovat rauhallisen näköiseti levällään ja sieltä kuvien seasta löytyy muutamien neliöiden laskeutumisalueita. Itse olen havainnut sen toimivan parhaiten, ainakin sisävesillä kaislikoiden lähellä.

Katso sivuja taakse päin, niin löydät mun kirjoituksen aiheesta.
Mainittakoon, että viime syksynä sain näin näin asetelluilta kuvilta yhdellä järvellä 24 pulisukeltajaa päivän aikana, joista noin vajaat 20 yritti istua, tai istui kuville!

Kunhan et pakkaa kuvia liian tiivisti, niin pitäisi tulosta tulla.

Oppia ikä kaikki ja muista että kuvastuspaikat ovat erillaisia. Mikä toimii toisessa paikassa, niin ei välttämättä toimi toisessa.

Ei muuta kuin testailemaan ja tehohan lisääntyy mitä edemmäs syksy kulkee!! Very Happy

Onnea jahtikaudelle!! Very Happy
_________________
Kahta ei saa kokeilla: Siskoa sormella ja kansantansseja
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
OskariJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Hei 2005
Viestejä: 194
Paikkakunta: Kangasala

LähetäLähetetty: 15.08.2005 07:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hyvältähän tuo jo näyttää, muistat vain ottaa tuulensuunnan huomioon. eli yleensä linnut ns. suojan puolella. Robolle nokka tuuleenpäin, mallien väliin jäävä laskeutumisalue tuulen mukaisesti auki....vastatuuleen helpompi lakeutua ja nousta lentoon=turvallista siis sorsan mielestä... Onnea jahtiin.
_________________
Jahtaa kaikkea mikä liikkuu ja yrittää harrastaa siinä sivussa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20122
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 15.08.2005 14:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pärse:

Noista telkistä.
Olemme nyt jonkin aikaa käyttäneet merellä parvea, jossa on vain sorsia ja hanhenkuvia. Telkkien kuvilletulointo on laskenut dramaattisesti, verrattuna aikaisempaan jolloin pääsosa kuvista oli telkkiä ja osa sorsia. Suosittelen mukaan noiden kokemusten perusteella myös telkänkuvia, jos telkkiä saaliiksi haluaa.


Ja sitten joku heitti hyvän pointin kuvien ankkuroinnista, meillä on tyypillisesti 2-3 kuvaa jatassa ja kiinni keulapäästä. Jos sinulla on sama systeemi ja tuuli suht vastainen passipaikkaasi --> Kaikki kuvat uivat ”poispäin passistasi eli jotain vaarallista perssulkien takana on”. Kuvilletulevat linnut saattavat kiinnittää tästäsyystä passipaikkaasi erityistarkkaavaisuutta.

Voi olla täyttä hifistelyä, mutta itse ajattelin rustata muutaman kuvan kiinni peräpäästäänkin.


Ohessa tyypillinen kuvien asettelu, kaaveet on nakattu siihen mihin tuuli on sattunut venettä pyöräyttämään. Tälle sapluunalle ei laskeutunut ensimmäistäkään lintua, ehkä siitä syystä että koko parvi ui kauhuissaan pakoon tuulimyllysorsaa…
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
?????
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Hei 2004
Viestejä: 155

LähetäLähetetty: 15.08.2005 15:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miten olette ankkuroineet kuvanne? Eli siis mitä käytätte "ankkurina" ja millaista narua käytätte kiinnitykseen?
Kuvastus, kuten koko sorsastus on minulle uutta, joten kaikki neuvot on tarpeen.
_________________
It really doesn't matter where you're from, as long as we're all the same religion.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Paukku Masa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Tou 2005
Viestejä: 652
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 15.08.2005 15:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pärse kirjoitti:

PS. Alueella on paljon telkkiä. Pitäisikö kasvattaa parvea muutamalla telkänkuvatuksella? Ja miten ne tulisi sijoittaa parveen? Vai onko tarvetta?

Jos uitat muita kuvia, niin heitä lisäks niistä vähän erilleen jokunen telkän kuva.
Pistät esim uimaan neljä telkän kuvaa, silleen pareittain kaks ja kaks.
Pitäis riittää ihan hyvin.
Voithan tehdä sekaparvenkin, mutta paremmin erottuvat erillään ja on luonnollisemman näköinen.
_________________
Kahta ei saa kokeilla: Siskoa sormella ja kansantansseja
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
manitoba
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Tou 2004
Viestejä: 171
Paikkakunta: oulu

LähetäLähetetty: 15.08.2005 15:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei se ole mitään hifistelyä jos sitoo vaikkapa puolet kuvista perse ja etupäästä,silloin ei tuulellakaan ole suurta merkitystä parvi vaan on luonnollisemman näköinen.Tuo robo saisi olla lähempänä tuota parvea ja mielellään vielä niin että muutama kuva jäisi robon taakse metri-pari riittää hyvin.Jos mulla on ollut mukana noita telkän kuvia niin olen laittanut ne ulommaisiksi vähän erilleen muista.Muutamia kuvia voi laittaa ihan rantaankin,siihen muutama persesorsa sekaan niin pitäisiä toimia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Aku
***


Liittynyt: 12 Syy 2004
Viestejä: 3177

LähetäLähetetty: 15.08.2005 15:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pärse kirjoitti:

Ajattelin -AA-metsastyksestä- tilata noita "telkkäkaaveita", mutta minusta ne olivat sotkia Confused . Liekkö mitään väliä, varsinkaan jos pistäisi valkoset laikut poskiin?



Kyllä se telkkä tulee niillekkin. Itse maalailin vanhoista allin kuvista uros telkän värisiä ja ainakin parivuotta sitten toimivat hyvin. (yhden vuoden olivät välissä taveja )

samaa olen minäkin miettinyt että millä narulla kuvat sitoisi painoihin.

Viimeviikonloppuna noita painoja tuli valettuu puolenkymmentä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RaDeK69
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Lok 2004
Viestejä: 1256
Paikkakunta: Jyväskylän lähellä

LähetäLähetetty: 15.08.2005 16:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onkos teillä kokemusta siitä että uskaltaako sorsa laskeutua kuville kun aloitus rytinä tapahtuu?.Tarkoitan siis sitä että kun sorsat on säikytetty liikelle niin uskaltaakohan ne laskeuta jo noin 180m päästä kuville? kun on vähän sellainen ongelma että pohjukan perä on ihan täynnä porukkaa niin ajattelin siirtyä vähän kauemmaksi pohjukasta ja heittää kuvat veteen.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kahka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2004
Viestejä: 433
Paikkakunta: 800km edellisestä pohjoiseen

LähetäLähetetty: 15.08.2005 19:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse en laittaisi uloimpia kuvia noin kauas, etenkään merellä. Linnuilla on oman kokemukseni mukaan usein paha tapa laskea uloimpien kuvien taakse ja silloin päälle 25 metriä on ainakin uivalle telkälle jo raaka matka.

Kyllä sorsat tulevat katsomaan kuvia paukuttelun jälkeenkin. Monesti omia laukauksia kauempaa pelästyneet sorsat ovat tehneet kierroksen kuvilla.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Aku
***


Liittynyt: 12 Syy 2004
Viestejä: 3177

LähetäLähetetty: 15.08.2005 21:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä



mä tekisin sun tilanteessa ehkä näin. Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20122
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 16.08.2005 08:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Radek

Itse olen ollut aloituksessa reilu parikymmentäkertaa samassa kaislapuskassa, sekä kuvien kanssa ettää ilman.. Tyypillinen aloitustilanne on, että sorsat lähtevät lahden perältä isona lauttana reilun 100m päästä yli tai ohi passipaikkani. En muista, että kertaakaan sorsat olisivat alkurysäyksessä laskeutuneet kuville, joskin saattavat kuvien ansiosta lentää hollilta.

Sen sijaan kuvista on selvää hyötyä aloituksessakin:

- Jos lintu on saanut kauempana siipeensä, saattaa kuvat auttaa sen verran että se tulee ihan kopiksi passiisi.

- Tavit ja haapanat tulevat monesti aloituksessakin kuville hyvinkin suoraviivaisesti.

Ainakin oman käsitykseni mukaan jokaisessa aloituksessa kuvien kanssa pelatessa ainakin joku holleista tuntuu selkeästi kuvien ansiolta jo ensimmäisten tuntienkin aikana.

Iltalennolla noita kuvillelaskuja tulee sitten tiheämpäänkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Amatööri
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 78

LähetäLähetetty: 16.08.2005 14:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiehtovaa tulee olemaan robomiesten kommentit aloitukseen liittyen... Luulenpa, että kuvat + robo tulevat olemaan erityisesti iltalennolla oleellisessa osassa omalla lahdellamme.

Vähän mietin vielä sitä, että kannattaako roboa käyttää kiivaimmassa 12-12.30 paukkeessa... sitten robosta saattaa olla selkeä hyöty, kun lahti vähän rauhoittuu ja porukka lähtee nuotiolle...

Meillä se tarkoittaa aikaa 14.30 -----> Kuitenkin koko ajan yksitäisiä lintuja ajetaan ylös ja johonkinhan niiden on laskettava, jolloin robo saattaisi tuoda turvallisuuden tunnetta...


Onko oikeasti kenelläkään kokemusta robosta aloituksessa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Paukku Masa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Tou 2005
Viestejä: 652
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 16.08.2005 15:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

????? kirjoitti:
Miten olette ankkuroineet kuvanne? Eli siis mitä käytätte "ankkurina" ja millaista narua käytätte kiinnitykseen?
Kuvastus, kuten koko sorsastus on minulle uutta, joten kaikki neuvot on tarpeen.

Tässä hyvä vinkki, jos haluaa, ettei narut ole aina solmussa säkistä kuvia ottaessa



Painot on tehty lyijylevystä leikkaamalla ja taivuttamalla ne nelin kerroin.
Helppo pyöräyttää kölin, tai kaulan ympäri ja pysyy varmasti kiinni! Razz
_________________
Kahta ei saa kokeilla: Siskoa sormella ja kansantansseja
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sunkkari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Mar 2006
Viestejä: 198
Paikkakunta: Pori

LähetäLähetetty: 01.10.2009 23:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nostetaas vähä vanhaa mutta ajankohtasta ketjua!

Nyt alkais ilmeisesti olemaan aikas otolliset ajat tota kuvastusta ajatellen, kaikki niksit ja vinkit on tervetulleita! Oon aika noviisi näissä kuvastushommissa, joka vuosi on tullu koitettu vähä sillai "puolilla valoilla" eikä saalistakaan ole oikein kertynyt... Tänä syksynä olis tarkotus uhrata vähä enemmän aikaa tohon touhuun.

Mites on porukat tänä syksynä kuvastuksessa onnistunut? Onko muuttosorsia jo liikkeellä? Ite oon nyt parina iltana käyny järvellä mutta laukastakaan en ole näinä iltoina ampunu, tosin kaikki sorsatkin mitä on näkyny taitaa olla vielä paikallisia. Ne !&%¤#"! huutelee vaan puskissa mutta eivät näytä itteensä vaikka miten pilliin puhaltais! Confused

Eli nyt kaikki kuvastajat, viimeisimmät vinkit kuvista ja pilleistä sun muista jakoon! Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Sivu 4 Yht. 8

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com