Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Tate Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 1417 Paikkakunta: Etelä Suomi
|
Lähetetty: 15.06.2009 13:46 Viestin aihe: Re: sasu 14.06.2009 22:33 |
|
|
E_h_e kirjoitti: | En!
Tarkoitan sitä, että päättäjillä ja ylemmillä virkamiehillä on vahva kansainväliseen kokemukseen perustuva näkemys siitä, että ampuma-aseiden saatavuutta rajoittamalla voidaan yleensä rajoittaa ampuma-aseiden käyttöä rikoksissa. |
Ko. päättäjiltä ja ylemmiltä virkamiehiltä on unohtunut ampuma-aseiden sanan etupuolelta "laittomien" _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Fields Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Lok 2004 Viestejä: 5009
|
Lähetetty: 15.06.2009 14:01 Viestin aihe: |
|
|
Mielenkiintoista on se, että AINOA media, missä ihmisryöstäjän aseharrastusta on mitenkään alleviivattu on TÄMÄ foorumi joidenkin herkkänahkaisten marttyyrien toimesta. Jopa iltapäivälehdistön joistain artikkeleista on maininta unohtunut, vaikka jopa VPK, Aikido ja lennokitkin on mainittu.
Kaikesta päätellen kaapparin mahdollisella ampumaharrastuksella ei ole mitään merkitystä itse kaappauksen kannalta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
k.kettunen Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Tam 2008 Viestejä: 647 Paikkakunta: pääkalloseutu
|
Lähetetty: 15.06.2009 14:57 Viestin aihe: |
|
|
Fields kirjoitti: |
Kaikesta päätellen kaapparin mahdollisella ampumaharrastuksella ei ole mitään merkitystä itse kaappauksen kannalta. |
Aseharrastajana tunnen myötätuntoa ministereitämme kohtaan. Yksi häiriintynyt juristi saa toimillan aikaan sen, että lainkuuliaisten ministereidemme elämä hankaloituu.
Jälleen syyttömät tahot joutuvat kärsimään.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/63383-poikkeuksellinen-sieppausdraama-vaikuttaa-ministereihin |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Solifer Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Maa 2005 Viestejä: 13035
|
Lähetetty: 15.06.2009 16:15 Viestin aihe: |
|
|
Juristikoulutuksen luvanvaraistaminen? Vaikuttaa siltä että koulutus ei sovi kaikille. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Fields Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Lok 2004 Viestejä: 5009
|
Lähetetty: 15.06.2009 17:02 Viestin aihe: |
|
|
Lainopillinen koulutus tai demareiden jäsenkirja tuskin on yhtään sen enempää syypää epäillyn mahdolliseen rikollisuuteen kuin ampumaharrastuskaan, joten niistä vinoilukaan ei osoita kovin suurta asiallisuutta.
Tai sitten on syytä kestää sekin, jos joku vääntää myös tuosta asekiinnostuksen yhteydestä rikollisuuteen. Siihen meillä kaikilla ei taida olla valmiuksia
Se, että esim. ministereiden henkilösuojaukseen kiinnitetään nyt huomiota on perusteltua, koska kaikella rikollisuudella tahtoo olla matkijansa. 10 miljoonaa euroa pistää kenet tahansa miettimään...... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20239 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 15.06.2009 17:31 Viestin aihe: |
|
|
Itse taas aseharrastajana ristin käteni, että homma päättyi näin.
Mitä ilmeisesti tekijältä "homma tahi elämä lähtenyt lapasesta".
Ei varmaan oltu kaukana siitäkään, että tekijä olisi valinnut linjan, jossa "linnaan ei mennä" ja muutenkaan ei ole tarkoitus yksin lähteä...
Käsittääkseni tuollaisessa tilanteessa seuraukset olisivat olleet melkoisen karut ja seurannaisena aselain valmistelun tässä vaiheessa rehellisille harrastajille todellinen karhunpalvelus.
Käytössäolevien tietojen valossa viranomaiset toimivat hyvin, enkä ainakaan itse lähtisi naukumaan jostain "poliisin valehtelusta prosessin aikana" ja tuskin näin kukaan tosissaan tekeekään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Fields Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Lok 2004 Viestejä: 5009
|
Lähetetty: 15.06.2009 18:49 Viestin aihe: |
|
|
Totta, eli JOS ja tässä tapauksessa kun poliisi valehtelee suojellakseen panttivankia, niin SITÄ ei varmasti kukaan pidä mitenkään tuomittavana.
Sitä, JOS poliisi tiedottamisessaan leimaisi jotakin kansanryhmää rikollisiksi pitäisimme varmasti kaikki tuomittavina. Viime aikoina näyttäisi kuitenkin olleen niin, että asian koskiessa luvallisten(-kin) aseiden omistajaa poliisilla on "oikeus" leimata epäilty "tiedottamisella" halunsa mukaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
k.kettunen Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Tam 2008 Viestejä: 647 Paikkakunta: pääkalloseutu
|
Lähetetty: 15.06.2009 19:03 Viestin aihe: |
|
|
Lahtinen kirjoitti: | Itse taas aseharrastajana ristin käteni, että homma päättyi näin.
Mitä ilmeisesti tekijältä "homma tahi elämä lähtenyt lapasesta". |
Mikäli epäilty todetaan syylliseksi ja tuomitaan, on hänellä mahdollisuus anoa presidentiltä armahdusta.
Asiaa ei varmaan pahenna se, että seuraava presidentti on mitä todennäköisimmin turkulainen juristi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
E_h_e ***
Liittynyt: 12 Jou 2004 Viestejä: 2169 Paikkakunta: Maarianhaminasta itään
|
Lähetetty: 15.06.2009 19:13 Viestin aihe: |
|
|
Oikeuskäytännön valossa tiedottaminen ei näyttäisi olevan merkittävä ongelma. Se minua hämmentää, että jos koko Suomen lähes 700.000 aseharrastajaa edustava etujärjestö toistuvasti tuo esiin näitä väitteitä niin, miksi niitä ei ole tutkintapyyntöjä tekemällä saatettu oikeusvalvontaviranomaisten tutkittavaksi?
Anonyymi nettikirjoittelu ei tiettävästi kelpaa tutkintapyynnöksi tai kanteluksi, mutta viime aikoina muistelen olleen joitain tapauksia, joissa oikeusvalvontaviranomainen on käynnistänyt oma-aloitteisesti, ilman hänelle lähetettyä tutkintapyyntöä, jonkun tapauksen tutkinnan julkisuudessa käydyn keskustelun perusteella.
Alla viranomaisten tiedottamista rajoittavia säädöksiä:
Suomen perustuslaki 11.6.1999/731
1 luku Valtiojärjestyksen perusteet
2 § Kansanvaltaisuus ja oikeusvaltioperiaate
...
Julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia.
2 luku Perusoikeudet
7 § Oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen
Jokaisella on oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen.
Ketään ei saa tuomita kuolemaan, kiduttaa eikä muutoinkaan kohdella ihmisarvoa loukkaavasti.
Henkilökohtaiseen koskemattomuuteen ei saa puuttua eikä vapautta riistää mielivaltaisesti eikä ilman laissa säädettyä perustetta. Rangaistuksen, joka sisältää vapaudenmenetyksen, määrää tuomioistuin. Muun vapaudenmenetyksen laillisuus voidaan saattaa tuomioistuimen tutkittavaksi. Vapautensa menettäneen oikeudet turvataan lailla.
Poliisilaki 7.4.1995/493
1 luku Yleiset säännökset
2 § Poliisin toiminnan yleiset periaatteet
Poliisin on toimittava asiallisesti ja puolueettomasti sekä sovinnollisuutta edistäen.
Poliisin toimenpiteet on suoritettava aiheuttamatta suurempaa vahinkoa tai haittaa kuin on välttämätöntä tehtävän suorittamiseksi. Toimenpiteiden on oltava perusteltuja suhteessa tehtävän tärkeyteen ja kiireellisyyteen sekä tilanteen kokonaisarviointiin vaikuttaviin seikkoihin.
Poliisin tulee ensisijaisesti neuvoin, kehotuksin ja käskyin pyrkiä ylläpitämään yleistä järjestystä ja turvallisuutta. Poliisi ei saa puuttua kenenkään oikeuksiin enempää kuin poliisin tehtävän suorittamiseksi on tarpeen.
3 § Tehtävien hoito ja tärkeysjärjestys
Poliisin tehtävät on hoidettava mahdollisimman tehokkaalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla. Olosuhteiden vaatiessa tehtävät on asetettava tärkeysjärjestykseen.
4 § Toimenpiteen perusteen ilmoittaminen
Poliisimiehen on ilmoitettava henkilön vapauteen kohdistuvan toimenpiteen peruste toimenpiteen kohteena olevalle tai tämän edustajalle, jollei se ole mahdotonta henkilön tilan taikka olosuhteiden johdosta.
Jollei tässä tai muussa laissa toisin säädetä, myös muun kuin vapauteen kohdistuvan toimenpiteen kohteena olevalla tai tämän edustajalla on oikeus saada tieto tämän oikeuksia koskevan toimenpiteen perusteesta niin pian kuin se on mahdollista toimenpiteen suorittamista vaarantamatta.
5 luku Erinäiset säännökset
43 § Vaitiolovelvollisuus
Poliisin henkilöstöön kuuluvan virkamiehen vaitiolovelvollisuudesta on voimassa, mitä valtion virkamieslain (750/94) 17 §:ssä säädetään. Sama vaitiolovelvollisuus on sillä, joka on työsopimussuhteessa poliisiin, ja sillä, joka hänelle myönnettyjen poliisivaltuuksien nojalla tai muutoin suorittaa poliisitehtävää.
Poliisin henkilöstöön kuuluva tai muu 1 momentissa tarkoitettu henkilö ei saa tehtäviensä hoitoon kuulumattomalla tavalla käyttää hyödykseen eikä luvatta muille ilmaista sellaisia henkilön yksityisyyteen kuuluvia seikkoja, jotka hän on saanut tässä tehtävässään tietoonsa ja joiden ilmitulo voi aiheuttaa henkilölle vahinkoa tai haittaa.
Vaitiolovelvollisuus ei kuitenkaan estä asian ilmaisemista viranomaiselle tai julkista tehtävää hoitavalle yhteisölle, jolla säädetyn tehtävänsä vuoksi on tarve saada tieto muutoin salassa pidettävästä seikasta taikka henkilön luotettavuudesta tai sopivuudesta. Tietoja turvallisuuden kannalta merkittävään tehtävään pyrkivän tai siinä olevan henkilön luotettavuuden varmistamiseksi voidaan tarpeellisessa laajuudessa luovuttaa myös yksityiselle yhteisölle tai henkilölle.
Vaitiolovelvollisuus ei estä ilmaisemasta sellaisia tietoja, joiden ilmaiseminen on yksittäistapauksessa tarpeen hengelle tai terveydelle vaarallisen tapahtuman, vapauteen kohdistuvan rikoksen taikka huomattavan ympäristö-, omaisuus- tai varallisuusvahingon välttämiseksi taikka valtion turvallisuuden varmistamiseksi.
Mitä 1, 2 ja 4 momentissa säädetään, on voimassa myös palvelussuhteen poliisissa päätyttyä.
Poliisin henkilörekisteriin talletettujen tietojen luovuttamisesta toiselle poliisiyksikölle ja muille viranomaisille teknisen käyttöyhteyden avulla tai konekielisessä muodossa ja ulkomaille säädetään henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa annetussa laissa sekä henkilörekisterien käyttämisestä turvallisuusselvityksiä annettaessa turvallisuusselvityksistä annetussa laissa (177/2002).
Esitutkintalaki 30.4.1987/449
Yleiset periaatteet
7 §
Esitutkinnassa on selvitettävä ja otettava huomioon yhtä hyvin epäiltyä vastaan kuin hänen puolestaan vaikuttavat seikat ja todisteet.
Epäiltyä on kohdeltava esitutkinnassa syyttömänä.
Erinäisiä säännöksiä
49 §
Esitutkinnasta on tiedotettava siten, ettei ketään aiheettomasti saateta epäluulon alaiseksi ja ettei kenellekään tarpeettomasti aiheuteta vahinkoa ja haittaa.
Esitutkintaa koskevien tietojen antamisesta julkisuuteen säädetään asetuksella.
Asetus esitutkinnasta ja pakkokeinoista 17.6.1988/575
Esitutkintaa koskevien tietojen antaminen julkisuuteen
8 § Rikoksesta epäillyn henkilöllisyyden paljastaminen
Rikoksesta epäillyn nimen tai hänen kuvansa saa antaa julkisuuteen vain, jos se on välttämätöntä rikoksen selvittämiseksi, epäillyn kiinni saamiseksi tai muusta erityisen painavasta syystä.
9 § Oikeus antaa esitutkintaa koskevia tietoja julkisuuteen
Oikeus antaa tietoja esitutkinnasta julkisuuteen on tutkinnanjohtajalla ja hänen esimiehellään sekä esimiehen määräämällä muulla virkamiehellä.
Lisätietoja: Finlex _________________ Errare humanum est |
|
Takaisin alkuun |
|
|
E_h_e ***
Liittynyt: 12 Jou 2004 Viestejä: 2169 Paikkakunta: Maarianhaminasta itään
|
Lähetetty: 15.06.2009 19:37 Viestin aihe: sasu 14.06.2009 22:41 |
|
|
"Järjelläkin ajatellen väkivallan keinoja ja välineitä on niin paljon, että ei väkivalta ampuma-aseiden puutteeseen lopu eikä siitä edes vähene."
Järjellä ajatellen nämä Jokelan, Kauhajoen sekä jotkut muutkin tapaukset, joissa kuolleita ja loukkaantuneita on ollut enemmän kuin yksi, olisi ollut merkittävästi vaikeampi toteuttaa ilman ampuma-asetta esimerkiksi sillä paljon mainostetulla Mora-puukolla.
Puukolla/veitsellä tehdyssä väkivaltarikoksessa kun tekijä joutuu olemaan fyysisessä kontaktissa aiotun uhrin kanssa ja aikaakin kuluu merkittävästi enemmän niin, että useimmat aiotut uhrit pääsevät helpommin pakenemaan.
Näitä ajatusleikkejä voidaan aina harrastaa...
Niin, muistan kyllä Myyrmannin... _________________ Errare humanum est |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Cuculus canorus Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Syy 2008 Viestejä: 113
|
Lähetetty: 15.06.2009 19:54 Viestin aihe: |
|
|
Fields kirjoitti: | Mielenkiintoista on se, että AINOA media, missä ihmisryöstäjän aseharrastusta on mitenkään alleviivattu on TÄMÄ foorumi joidenkin herkkänahkaisten marttyyrien toimesta. Jopa iltapäivälehdistön joistain artikkeleista on maininta unohtunut, vaikka jopa VPK, Aikido ja lennokitkin on mainittu.
Kaikesta päätellen kaapparin mahdollisella ampumaharrastuksella ei ole mitään merkitystä itse kaappauksen kannalta. |
Fieldshän on taas kerran paavillisempi kuin paavi itse ?
Olisiko tässä keskustelussa kysymys pikemminkin siitä kuinka tämä Turun juttu vaikuttaa aselain uudistukseen...Kuopion, Oulun, Helsingin, Kauhajoen, Jokelan ja ties minkä jutun jälkeen.
Sanoisin, että vaikuttaa. Ja vaikuttaa kovaa. Eikä tarvinne kertoa mihin suuntaan.
Mutta minun mielipiteeni samoin kuin se uskotaanko aseiden määrän vähentävän laittomia aseita tai rikoksia vai aivan toisin pöin, lienee uskon asia. Yksi kehityskulku toteutuu ja kaikki muut jäävät väitteiden varaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
E_h_e ***
Liittynyt: 12 Jou 2004 Viestejä: 2169 Paikkakunta: Maarianhaminasta itään
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
E_h_e ***
Liittynyt: 12 Jou 2004 Viestejä: 2169 Paikkakunta: Maarianhaminasta itään
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jorge Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Maa 2004 Viestejä: 1628 Paikkakunta: Rehuvaara
|
Lähetetty: 15.06.2009 23:31 Viestin aihe: Re: sasu 14.06.2009 22:41 |
|
|
E_h_e kirjoitti: | "Järjelläkin ajatellen väkivallan keinoja ja välineitä on niin paljon, että ei väkivalta ampuma-aseiden puutteeseen lopu eikä siitä edes vähene."
Järjellä ajatellen nämä Jokelan, Kauhajoen sekä jotkut muutkin tapaukset, joissa kuolleita ja loukkaantuneita on ollut enemmän kuin yksi, olisi ollut merkittävästi vaikeampi toteuttaa ilman ampuma-asetta esimerkiksi sillä paljon mainostetulla Mora-puukolla.
Puukolla/veitsellä tehdyssä väkivaltarikoksessa kun tekijä joutuu olemaan fyysisessä kontaktissa aiotun uhrin kanssa ja aikaakin kuluu merkittävästi enemmän niin, että useimmat aiotut uhrit pääsevät helpommin pakenemaan.
Näitä ajatusleikkejä voidaan aina harrastaa...
Niin, muistan kyllä Myyrmannin... |
Järjellä ajatellen, erityisesti lupaviranomaisten on syytä kiinnittää huomiota voimassaolevan aselain 45§:ään.
Lainaus: | Aselaki 45 § Hankkimisluvan saajaa koskevat edellytykset luonnolliselle henkilölle (29.6.2001/601)
Hankkimislupa voidaan antaa sellaiselle 18 vuotta täyttäneelle henkilölle, jota terveydentilansa ja käyttäytymisensä perusteella on pidettävä sopivana pitämään hallussa ampuma-aseita ja aseen osia...
...
(29.6.2001/601) |
Suomessa (kuten muissakin demokraattisesti, järjestäytyneesti ja laillisesti toimivissa yhteiskunnissa) on ampuma-aseiden hallussa pitämiselle yleisesti hyväksyttyjä, välttämättömiä, laillisia sekä hyödyllisiä käyttötarpeita. Nämä lailliset tarpeet eivät muutu/poistu vaikka joku yksittäinen henkilö syyllistyisi rikokseen ja käyttäisi laittomasti ja väärällä tavalla ampuma-aseita. Luonnollista toki on että väärinkäytöksien ehkäisyyn täytyy sekä etsiä että löytää sopivia keinoja.
Järjellä ajatellen yhteiskunnan tulee toimia niin ettei rikollisuuden tai yksittäisten väärinkäytösten johdosta aiheuteta monin verroin suurempia vahinkoja rehellisille sekä kaikin puolin laillisesti ja asiallisesti toimivalle kansanosalle. Siksi on syytä säätää sekä valvoa lakeja siten että toimet kohdistuvat ensisijaisesti juuri siihen rikoksia tekevään (alle) 1%:iin kansalaisista.
Järjellä ajatellen se loppuviimeksi:
A) helpompaa
B) halvempaa
C) tehokkaampaa
D) kansalaisten kannalta myös yleisesti hyväksyttävämpää |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Solifer Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Maa 2005 Viestejä: 13035
|
Lähetetty: 16.06.2009 08:31 Viestin aihe: |
|
|
Lahtinen kirjoitti: |
Ei varmaan oltu kaukana siitäkään, että tekijä olisi valinnut linjan, jossa "linnaan ei mennä" ja muutenkaan ei ole tarkoitus yksin lähteä...
Käsittääkseni tuollaisessa tilanteessa seuraukset olisivat olleet melkoisen karut ja seurannaisena aselain valmistelun tässä vaiheessa rehellisille harrastajille todellinen karhunpalvelus. |
Silkkaa spekulaatiota tekijän oletettu "napsahtaminen".
Itse en katso olevani missään moraalisessa vastuussa toisten tekemisistä enkä ymmärrä miksi kukaan muukaan sellaista kokisi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|