OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kuulonsuojauksen tarve / lyhytpiippuinen yhdistelmäase

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Ikihonka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2009
Viestejä: 373

LähetäLähetetty: 03.05.2009 12:12    Viestin aihe: Kuulonsuojauksen tarve / lyhytpiippuinen yhdistelmäase Vastaa lainaamalla viestiä

Kuinka paljon piipun lyheneminen 55 tai 60 cm vaikuttaa suupamaukseen?

Drillinki-/rihlakkomiehet, kestääkö lyhyillä haulipiipuilla ampua ilman kuulonsuojausta?

Siis radalla toki kuulonsuojaus, mutta metsässä (siis haulikkohommissa) en ole moisia tottunut käyttämään. Kuulevia joskus kokeillut mutta tuntuu kuin pussi päässä kulkisi. Tavallisilla piipunpituuksilla ja 12/70 normipatruunoilla satunnaiset metsälaukaukset eivät ole ainakaan vielä kuuloa vieneet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pihkat
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Syy 2007
Viestejä: 4615

LähetäLähetetty: 03.05.2009 14:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

60cm-piipuilla ainakin voi ampua ihan turvallisesti, jopa minimagnumeita..
_________________
Voi pihkat
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 03.05.2009 16:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vähän riippu patruunasta. Hevishotilla soi korvat.
Kannatan kuulonsuojausta ainakin näillä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Paatti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Lok 2004
Viestejä: 3041

LähetäLähetetty: 03.05.2009 18:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pitäähän se tietysti kovempaa ääntä mutta ei ehkäpä kuitenkaan ratkaisevassa määrin. Aika lailla on tullut laskettua metsästystilanteessa hauleja 21" piipusta ja sen enempää ei tinnitä, kuin pidempipiippuisistakaan ammuttuna. Tosin nykyisin käytän usein kuulevia suojaimia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Punajalaka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tam 2006
Viestejä: 3187
Paikkakunta: :)

LähetäLähetetty: 03.05.2009 19:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos laukausten jälkeen tinnittää, olipa ase mikä hyvää, nii sillon on syytä siirtyä äkkiä käyttämään kuulonsuojausta, se vaa sit se yks kerta, kun se tinnitys ei enää häviäkkää. Itellä se oli yks tyyni syysilta, no eipä tuo paha oo, eikä vaivaa ja vuosien kuluessa lieventynykki, mut ei mukava, ku aina pieni pelko puserossa, että alkaako pahenemaan.
_________________
No ehä minä, mutta muut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
raiko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Elo 2008
Viestejä: 885
Paikkakunta: sumibia

LähetäLähetetty: 04.05.2009 00:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vuosien mittaan olen itsekin huomannut kuulon hieman heikentyneen. Pääsyynä juuri haulikko. Kyyhkyjä tulee pommitettua aika paljon riistapellolta ja sorsia jonkun verran vesiltä. Eli linnustuksessa tulee enimmät laukausmäärät/reissu. Jotenkin tuntuu että nykyään on herkempi koville äänille ja korvat alkavat tinnittämään helpommin ja vähäisimmillä laukausmäärillä. Pahvia puhkoessa ja muuten aina suojaimet mutta metsällä jotenkin vaikea kuvitella mitään esim. kuulevia kuulonsuojaimia varsinkin kun on nuo silmälasitkin. (tukki painaisi kupuun, kupu sankaan..) Mutta kyllä kuulostaan kannattaa pitää huolta.
_________________
B-tip's & foxes.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Winchester 1200
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 151

LähetäLähetetty: 04.05.2009 13:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aika harvalla on sellaiset äänen mittausvälineet kotona, että tähän kysymykseen voisi eksaktia tietoa antaa. Siksi mennään mutu tuntumalla.

Itse olen tähän kiinnittänyt huomiota, kun hankin pumppuhaulikon, jossa oli 30" piippu. Mielestäni tämä ase paukahtaa korvaan vähemmän kuin perinteinen 28" piipuilla oleva päällekkäispiippuinen.

En kuitenkaan jaksa uskoa, että syynä olisi vain tuo 2" piipunpituudessa. Aseissä on kuitenkin muitakin eroja mm. aseiden kokonaispituusero on huomattava eli pumppuhaulikon pitempi lukkoratkaisu ja pitempi tukki vievät piipun päätä kauemmaksi korvasta. Myös rekyylin vaikutus voi vaikuttaa siihen kumpi korva kääntyy enemmän tai vähemmän piipun päätä kohden.

Itse olen valitettavasti toispuoleinen näissä kuulojutuissa eli toisen korvan kuulo on heikko, joten minulle voi tälläisillä asioilla olla enemmän merkitystä kuin normaali kuuloiselle.

Kuuloa kannattaa aina suojata samoin kuin silmiä. Nämä ovat niitä asioita joita arvostaa vasta kun peli on menetetty. Korjausosia ei näihin ole valitettavasti vielä saatavana.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petruli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Jou 2006
Viestejä: 135
Paikkakunta: Mikkeli

LähetäLähetetty: 04.05.2009 18:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen alkanut miettiä kuulevia kuulosuojaimia, ampuessa käy todella pahasti vasempaan korvaan ja olen oikeakätinen. Kovin montaa laukausta ei viitsi haulikolla ampua ilman suojaimia, vaikka piiput on 29,5". Sama juttu kiväärilläkin, vasempaan korvaan käy paine selvästi pahemmin kuin oikeaan korvaan.

Nytkin korvat hieman tinnittävät, sen huomaa onneksi vasta silloin kun asiaan keskittyy, tai on oikein hiljaista.
Ikää on kumminkin alle 20 ja ei kauheita haluja kuuloaan raiskata, sitä ei korjatakkaan kovin helposti Confused

Eli suosittelen suojausta, parempi kuulevana kuin puolikuurona.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ent.ap
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Tam 2005
Viestejä: 1666

LähetäLähetetty: 04.05.2009 20:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuossa äsken kävin ampumassa ja samalla reissulla tapasin kaverini. Hänellä kova tinnitys alko viimesyksynä ja on jääny pysyväksi...sano häirittevän nukkumistakin?

Ittelläni erittäin lievä tinnitys ja kuulo muuten hyvä, mutta tietyllä kohtaa kuulokäyrässä selvä "piikki", merkkinä kuulon alenemasta.

Niinettä suosittelen varauksetta kuulevia kuulosuojaimia jahissa. Käyttö vaatii kylläkin harjoittelua, mutta mikäpä muukaan ylimääräinen suojain se yks kaks, kovin luonteva käyttää olisi?

Äänenvaimentajat on muutamissa vuosissa kehittyny "harppauksin" ja on onneksi yleistyneet... vaikkakin se siinä piipunpäässä semmonen "tötsä" onkin.

Kuten jo mainittiin, niin esim. tinnityksen tullessa pysyväksi, sitä ei voi milään keinoa korjata, niinse vain on?
_________________
Jokanen eletty päivä, on lähenpänä kuolemaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com