OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Onko laillista käyttää kokovaipasta itse muutettua lyijykärk
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 28.09.2004 16:58    Viestin aihe: Onko laillista käyttää kokovaipasta itse muutettua lyijykärk Vastaa lainaamalla viestiä

Hirmuhintasii nuo hirvipatruunat tänä päivänä. Ostin joskus vanhaa sotapatruunaa jokusen tuhat kappaletta. Ovat kumminkin sieltä tuoreimmast päästä. Valmistettu 1950 luvun puolella. Tein muutaman koepatruunan viilaamalla luodin kärjestä noin 4 millimetriä pois. Siten että kärki on tasainen päästänsä. Viimeistelyä ohensin viellä ihan vähäsen vaippaa kärkiosasta. Päällisin puolin ovat ihan kaupan lyijykärkisen patruunan näköisiä. Suoritin asian varmistamiseksi erinäisiä kokeita, joissa patruuna osoittautui ihan passeliksi. Eroa muistaakseni 10 krammaiseen sako sp patruunaan ei ollut juuri silmillä havaittavissa. Viilattu patruuna levittäytyi puhelin luetteloihin ammuttaessa ihan hyvin. Läpäisi ainakin kokeessa olleet 3 paksua luetteloa ja ulostuleva reikä oli, kuin hiiren pesä. Myös kahdesta yhteen naulatusta kakkosneloisesta suoriutui. Onko siis laillista estettä käyttää itse viilattua patruunaa. Kyllähän se ainakin testin perusteella tuntuisi hirviin tepsivän. Etuna olisi vielä se, että voisi harjoitella samoilla patruunoilla ja sitten metsälle lähtevistä patruunoista vähäsen viilalla pois. Olen myös kuullut, että sotien jälkeen näitä viilailtiin itse ja hyvin toimivat kuulemani mukaan. Siitä tämä idea myöskin sai alkunsa
Takaisin alkuun
Vasuri
Vieras





LähetäLähetetty: 28.09.2004 17:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hehee! Nuukuuden uusi ME!
Takaisin alkuun
jetset
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 1485
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 28.09.2004 17:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

onkohan taas joku hakemassa itelleen vuoden trolli- palkintoa?

Et hittolainen voi olla tosissasi. Jos hirvipaukut maksaa kahtapuolen parikymppiä/ 20 rasia ja siihen ei ole varaa, voikin lopettaa koko homman.

Harva hirvestäjä ampuu edes kymmentä riistalaukausta syksyyn.

Johan syksyn saunakaljat maksaa moninkertaisesti rasiallisen hinnan.
Saatika sitten joka-aamuinen lääkitys Laughing
_________________
Laavulla nukkuu parhaiten
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
fange
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 1325
Paikkakunta: Inarista etelään

LähetäLähetetty: 28.09.2004 17:29    Viestin aihe: ELI! Vastaa lainaamalla viestiä

Eli onko noi laillisii ja sitten jos viilais piekkarin patruunoita?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
pieras
Vieras





LähetäLähetetty: 28.09.2004 18:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siihen aikaan kun hirvikoe piti suorittaa hirvilaillisilla lyijykärkisillä luodeilla oltiin myös kekseliäitä.
Kaverillani oli sopivasti kokovaippaista sotapatruunaa 53ärrään mutta eihän sillä voinut mennä hirvimerkkiä ampumaan kun kuulemma tarkastavat paukut. No, kekseliäs kaveri (rahasta oli silloinkin puute) maalasi luodin kärjet sen ajan "vannehopealla" ja kävi ampumassa hirvikokeen hyvällä menestyksellä.

Jos viilaaminen tuntuu jotenkin työläältä niin helpompi tapa vois olla tämä maalaaminen. Molemmilla tavoilla varmaan pystyt yhtä hyvin huiputtamaan patruunan tarkastajaa jos ratsioita pidetään ja molempien tehot hirventapossa taitaa olla samaa luokkaa.
Takaisin alkuun
Päävouti
Vieras





LähetäLähetetty: 28.09.2004 22:51    Viestin aihe: Re: Onko laillista käyttää kokovaipasta itse muutettua lyijy Vastaa lainaamalla viestiä

Anonymous kirjoitti:
Hirmuhintasii nuo hirvipatruunat tänä päivänä. Ostin joskus vanhaa sotapatruunaa jokusen tuhat kappaletta. Ovat kumminkin sieltä tuoreimmast päästä. Valmistettu 1950 luvun puolella. Tein muutaman koepatruunan viilaamalla luodin kärjestä noin 4 millimetriä pois. Siten että kärki on tasainen päästänsä. Viimeistelyä ohensin viellä ihan vähäsen vaippaa kärkiosasta. Päällisin puolin ovat ihan kaupan lyijykärkisen patruunan näköisiä. Suoritin asian varmistamiseksi erinäisiä kokeita, joissa patruuna osoittautui ihan passeliksi. Eroa muistaakseni 10 krammaiseen sako sp patruunaan ei ollut juuri silmillä havaittavissa. Viilattu patruuna levittäytyi puhelin luetteloihin ammuttaessa ihan hyvin. Läpäisi ainakin kokeessa olleet 3 paksua luetteloa ja ulostuleva reikä oli, kuin hiiren pesä. Myös kahdesta yhteen naulatusta kakkosneloisesta suoriutui. Onko siis laillista estettä käyttää itse viilattua patruunaa. Kyllähän se ainakin testin perusteella tuntuisi hirviin tepsivän. Etuna olisi vielä se, että voisi harjoitella samoilla patruunoilla ja sitten metsälle lähtevistä patruunoista vähäsen viilalla pois. Olen myös kuullut, että sotien jälkeen näitä viilailtiin itse ja hyvin toimivat kuulemani mukaan. Siitä tämä idea myöskin sai alkunsa


Mielestäni SINÄ, joka olet tehnyt säästämisestä taidetta voit huoletta ampua noilla viilatuilla patruunoilla hirvesi. Lahtisuulilla epävirallinen turpakäräjätuomaristo arvioi sitten suorituksesi ja jakaa palkinnot säästäväisyydestäsi. Jos nyt onnistut sen haavakon suulille asti saamaan.........
Anyway, lykkyä pyttyyn kerro sitten miten kävi...... Laughing
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 29.09.2004 07:42    Viestin aihe: Re: Onko laillista käyttää kokovaipasta itse muutettua lyijy Vastaa lainaamalla viestiä

Anonymous kirjoitti:
Hirmuhintasii nuo hirvipatruunat tänä päivänä.


Vinkki: älä mene metsään.....ei kulu rahnaa! Shocked
Takaisin alkuun
Paavo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Hei 2004
Viestejä: 2855

LähetäLähetetty: 29.09.2004 15:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taitaa olla vuoden trollipalkinnon voittanut avaus.

Vaarallista puuhaa kokovaipan avaus niin että lyijy tulee näkyviin.

Seurauksena voi olla aseen räjähtäminen silmille.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 29.09.2004 16:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä ostin joskus .458 win magnumiin niitä munapäitä(lue kokovaippa) Ku edullisesti sain.(jokainen voi miettiä mielessään tehdaslatauksien hintoja)
Ja tein saman kujeen.Paikallinen aseseppä neuvoi tämän tekemään,ja hyvin toimivat.Käsitin myös että ovat laillisia.Tosin sotilaskalibereihin tämä on jo vähän arveluttavaa...
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 29.09.2004 19:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mitähän se kaliiberi siihen arveluttavuuteen vaikuttaa ???

Jos tarvit kaudessa 2-20 paukkua hirvijahdissa niin väliäkö niden hinnalla on. Vaikka maksais 10 euroo kappale ku vastikeeksi saat suurehkon kasan lihaa....
Takaisin alkuun
artsa
Vieras





LähetäLähetetty: 29.09.2004 20:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

niin. jäi tuosta aiheen avauksesta uupumaan nimi, mutta eiköhän se ole sanontakin, ettei nimi miestä tee. Parjatkaa vain patruunoiden hinnasta, mutta joillakuilla voi oikeasti olla se raha tiukassa. Jos säästän joka vuosi usean kymmentä euroa sillä, että hyödynnän halvalla ostettuja patruunoita, niin minulle se useampi kymmentä euroa on iso tukku rahaa. Olen aikanaan ollut yksityis yrittäjä ja laman aikaansaannoksena meni yritys kumoon. Aikalailla peruspäivärahalla joutuu pärjäämään. Jos olisikin rahaa, niin ostaisin toki patruunat kaupasta, kuten ennen, enkä ajaisi mopolla, vaan ostaisin taas auton. Vintillä taitaa olla isän peruja patruunan uudelleen lataus sarja. Sellaisessa pienessä pahvilaatikossa. Olikohan sakon valmistetta. Kuulemma tulee aika halvemmaksi, kuin kaupan patruunat. Ovatko lyijykärkiset luodit tyyriitä ? Voisihan sitä ajatella lataavansakin.Ainakin hylsyt olisivat valmiina. Täytyy kumminkin kokeilla ensin näitä viilattuja.
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 29.09.2004 21:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olet ollut yksityis yrittäjä ja osaat käyttää nettiä niin miksi et osaa siis katsoa luotien hintaa vai viiraako sulla.
Takaisin alkuun
338 Lapua Magnum
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Kes 2004
Viestejä: 942
Paikkakunta: Oripää

LähetäLähetetty: 29.09.2004 21:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos kyse on 7.62 kaliberin aseesta (sotilas kivääri)
Niin esimerkiksi laillista hirviluotia Sakon ssh 11.7 saa 50kpl noin 20 Euroa
Ja Perus Sakon Hammerheadia saa muistaakseni jopa 50kpl alle 15 Euroa
Sanokoot muut mitä tahansa mutta näillä luodeilla pärjää jahdissa aivan hyvin.
Toki jos itse aiot ladata niin myös ruuti maksaa 1kg on noin 35-40 Euroa
Nallit 100kpl noin 3-5 Euroa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 29.09.2004 21:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sorry artsa, jos asia on niin kuin tässä kerrot.
Useimmat lukijat ottivat aloituksesi kevennyksenä ja vastaili sen mukaan, itse mukaan lukien.

Kannattaisi kysellä olisiko tuttavapiirissäsi joku joka lataa itse hirvipaukut samaan kaliiperiin joka sinullakin on. Hirvijahdissa ammuttavien patruunoiden lataaminen ei asiaan perehtyneelle ole iso homma. Säästyisit mahdollisesti alkupääoman hankinnoilta (luodit,ruudit jne.)

Olen ehdottomasti sitä mieltä että kokovaipat kuuluvat radalle eikä viilausten yms. "hienosäätöjen" jälkeen hirvimetsälle.
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 30.09.2004 09:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sorry munkin puolerstani.

Mutta keinosi on minustakin huonoin mahdollinen. Myy tai vaihda niitä kokovaippoja, jotta saat riittävästi hirvipaukkuja. Lataaminen kannattaa kyllä paperilla, mutta vaikea sillä oikeasti on säästää. Latauttaminen kaverilla tulee pienessä määrässä edullisemmaksi kuin ruutikilon ostaminen.

Jos sillä kuvitteellisella kaverilla olisi patruunan purkuholkki, voisi harkita pelkkää luodin vaihtoa, edellyttäen että ruuti ja nalli on vielä kurantteja eikä luodin paino paljoa muuta, ainakaan ylöspäin. Mutta tuhansien paukkujen varastosta tuhatkin myymällä saa kyllä hirvipaukut loppuiäksi?!?
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Sivu 1 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com