OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Majava langan tee-se-itse kela ja mitä lankaa siihen?

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
vejunen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 171
Paikkakunta: savo

LähetäLähetetty: 14.02.2009 23:03    Viestin aihe: Majava langan tee-se-itse kela ja mitä lankaa siihen? Vastaa lainaamalla viestiä

Tarkoitus on tehdä tee-se-itse kela majavahommiin. Oletteko tehneet "kelaa" putkesta, johon naru on sullottu sisään vähän kerrallaan? En aio hifistellä retrieverillä, joten etsin muuta toimivaa ratkaisua. Tekemisen ilo siis kyseessä... Very Happy

Entä mikä "naru" tähän käy parhaiten, langan laatuun siis voin panostaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nuuskapeke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Tou 2007
Viestejä: 663
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 14.02.2009 23:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse tein limsapullosta kelan sillälailla, että porasin pohjaan reiän ja ujutin sinne yksinkeratisesta käsin karhunlankaa, ohutta ja kestävää.
Sitten tein alumiinista kiinnitystelineen, mihin laitoin pullon ja sitten jouseen..
Toinen tapa on ottaa stabi pois, ja siihen laittaa limsapullo kelaksi, johon on kiedottu ympärille narua/siimaa. Itsellä tarkoitus tehdä vielä noinkin, ja verrata kummin parempi.
Olen nyt muutamia laukauksia ampunut sillä naru sisään systeemillä ja hyvin syöttää karhunlankaa, eikä osumapisteetkään kovin pahasti ole hukassa, koska lanka on niin kevyttä ja ohkasta.
Itseäkään ei houkutellut min 70e retrieveristä, kun oma patenttikin toimii, tarkoitus käyttää myös piisoni ja sorsajahdissa.
_________________
Taivaaseen mennään katselemaan maisemia, helvettiin mennään seuran takia
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 15.02.2009 12:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koska kaikki ei aina käy kuten elokuvissa, niin majavanpyynnissä saa se lanka olla sen verran kestävää, että kestää vähän 'kiskoa'. Sellaiset noin 30 kg vetolujuutta voisi olla hyvä minimi.

Kelan saa tehtyä vaikka 1/2 l 'kapeavyötäröisestä' kokispullosta. Stabireikään sopiva pultti korkista läpi ja pullo vaakatasoon kiinni. Naru pullon ympärille 'vyötärön' kohdalle ja pieni vekki pohjan reunaan, johon narun saa hieman kiilattua, että pysyy pullon ympärillä sotkeutumatta. Toimii, vaan ei ole Retrieverin veroinen, ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Härkä jousimies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Mar 2007
Viestejä: 128

LähetäLähetetty: 15.02.2009 12:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joskus voi jopa käydä niin että "siima" pitäisi saada kelattua nopeasti takaisin pulloon.
Voisin kuvitella että sormin pullon sisälle siimaa pakatessa kuluu hetki jos toinenkin.
Siihen kun keksit retrieverin veroisen ratkaisun halvalla niin olet lähellä Wink
Itse rakensin joskus pullon ympärille käsin kelattavan, eipä ollut toimintavarmuus/ nopeus retikkaan verrattavissa.
Jos keksit toimivan ratkaisun niin jaa se ihmeessä, tai patentoi Very Happy
_________________
Jousella vuodesta -90 and kicking...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vejunen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 171
Paikkakunta: savo

LähetäLähetetty: 16.02.2009 00:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos näistä kommenteista. Se langan kelaaminen on vielä vähän hakusessa...
Tuossa tuli mainittua karhulanka, mutta olen ymmärtänyt, että kaikki eivät käytä karhulankaa. Confused
Eli mikä se on luistava, kihartumaton, ohut ja kestävä lanka, johon ei helposti tule solmuja, vai pitääkö sekin vielä kehittää ja patentoida? Laughing

Olen kuullut vielä näistä kalastuskela vehkeistä, mutta jostain syystä "ammattilaiset" ei näitä suosittele. Miksi? Kyllähän nämä kalastuslangat taitaa muuten pelata keloissa, mutta vetolujuudet taitaa olla normilangoissa n. 20kg kovimmillaan? Eikö kelasta muka lanka juokse 315 jalkaa sekunnissa? Kokemuksia?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nuuskapeke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Tou 2007
Viestejä: 663
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 16.02.2009 10:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä se karhunlanka kestää, muta voihan laittaa siimaakin, tai ota paksunpaa punottua nailonlankaa.
_________________
Taivaaseen mennään katselemaan maisemia, helvettiin mennään seuran takia
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
jek_78
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 04 Kes 2005
Viestejä: 59

LähetäLähetetty: 16.02.2009 10:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No itse pitäisin kalastuskelojen toimintavarmuutta yhtenä heikkona tekijänä jousikäyttöä ajatellen. Jos vaikkapa hyrräkelaan tulee sumppu laukaistaessa tai jokin muu esimerkiksi käyttäjästä johtuva toimintahäiriö, jonka vuoksi siima ei enää juoksekaan, niin sen jälkeen nuoli tulee pirun kovaa ampujaa kohti leikkuri nokassaan. Mitä yksinkertaisempi toimintaperiaate "kelassa" (lue: retriiver) niin sen varmempi ja turvallisempi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nuuskapeke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Tou 2007
Viestejä: 663
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 16.02.2009 10:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mjuu, mutta stabin paikalle tulevassa kelassa tuskin kovin helposti siima menee solmulle, koska sehän on siinä rullalla, niinkuin mikä tahansa ompelulanka Laughing
_________________
Taivaaseen mennään katselemaan maisemia, helvettiin mennään seuran takia
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 16.02.2009 10:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lankana mulla on ihan 'alan' kaupasta ostettua FastFlite pohjaista lankaa, paksuus ehkä jotain kalastajalangan luokkaa, mutta pehmeämpää ja paremmin oikenevaa. Ohuempaa kuin Retrieverin alkuperäinen lanka, mutta ei mitään 'rihmaa'.

Harvalla se majavakeppi sen 315 fps lentää, tuskin kellään. Jo kepin paino pitää huolta ettei näihin nopeuksiin päästä eikä ole tarvettakaan. Oman majavavarustuksen nopeutta en ole mitannut, mutta arviona joku 200-230 fps voisi olla siellä päin. Ei mulla metsästysjousessakaan keppi lennä kuin 285-287 fps ja silläkin pärjää mukavasti.

'Ammattilaiset', jos kokeneempia sellaisiksi haluaa kutsua, ovat päätyneet Retrieveriin perinteisellä ja sillä kaikkein kalliimmalla menetelmällä: ensin on kokeiltu kaikkea muuta (halvempaa) ja sitten hankittu se millä homma toimii parhaiten. Joku onnellinen on saanut (ja uskonut) kavereilta neuvoa ja siten välttänyt muutaman turhan välivaiheen ja päässyt kokonaisuutena halvemmalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fspitz
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1291
Paikkakunta: Pirkanmaa

LähetäLähetetty: 16.02.2009 10:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä ostin ensiksi retrieverin ja rupesin sitten rakentelemaan toiseen jouseen siima tsydeemejä. Enpähän vielä ole päässyt kätevämpään kuin retriever.
_________________
Minkä sanoin sen voin myös perua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vejunen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 171
Paikkakunta: savo

LähetäLähetetty: 16.02.2009 16:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, taas puhuin näistä ilmoitetuista Ibo yms. nopeuksista. Oikea nuolen nopeus on siellä 200 ja yli. Smile

Niin se retikka toimii, mutta kun rakentelen muutenkin vaaput, perhot, yms. systeemit itse ja saan niistä henkilökohtaisen tyydytyksen, niin samalla henkisellä aspektilla aion rakentaa toimivan kelan. Very Happy

Lähinnä nyt kyselen sitä, etten kokeile sellaista mistä tulee ylimääräisiä vaara momentteja esim. se keppi tulee takaisin sotkun tai langan yms. vuoksi. Eikös venymätön lanka estä nuolen takaisin tulemisen, vaikka sotku tulisikin? Vaikka monofiili kestäisi nykäyksen (teoriassa), niin takaisin tullessaan kepillä olisi varmaan vauhtia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nuuskapeke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Tou 2007
Viestejä: 663
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 16.02.2009 19:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mjoo, itse olen pienellä vedolla testannut miten keppi tulee takaisinpäin, ilman kärkeä, keppi tulee takaisin hitaammin mitä on lähtenyt, sekä se tulee sulitus edellä. Mutta en tiedä sitten miten olisi jos keulilla olisi leikkuri, mutta en usko että se tulee ainakaan yhtä kovaa takaisin, mutta viiltäähän se pienestäkin vauhdista. Lisäksi jousi saattaa lentää kädestä, kun siima sotkeutuu.
_________________
Taivaaseen mennään katselemaan maisemia, helvettiin mennään seuran takia
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Simo52
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Huh 2005
Viestejä: 590

LähetäLähetetty: 16.02.2009 23:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Isot pojat on joskus kertoneet, että nuoli tulee takaisin aika iloisesti, jos lanka syystä tai toisesta pahasti loppuu kesken. Jos on vielä leikkuri nuolen keulilla testaillessa, niin ihan kiireellä saa kuulemma väistellä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
DARTON
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Tou 2004
Viestejä: 350

LähetäLähetetty: 17.02.2009 12:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Enpä tunne ketään ns. ammattilaista, joka ei olisi retrieveriin päätynyt.
Piisamijahdissa varsinkin on must. Käsin kelaillessa menee äkkiä hermo ja muutama tilannekin ohi suun.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com