OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Ilon aiheita hirvijahdissa?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 65, 66, 67, 68, 69, 70  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14832

LähetäLähetetty: 26.09.2023 07:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä on ollut käytössä ihan toimiva systeemi lihalaatikkomiesten kohdalla, eli kun meillä on näitä pyyntiryhmiä ja lihanjakoporukoita niissä, niin olemme aina toisinaan sitten laittaneet kaikki lihalaatikkomiehet keskenään samaan jakoporukkaan, jolla on sitten myös se velvollisuus keskenään pyytää hirvensä metsästä. Ja hyvinhän tämä on toiminut, kun jossain vaiheessa niillä välähtää, että he eivät ole käyneet ollenkaan vielä metsässä ja muut ovat sitten jo jahtiaan lopettelemassa. Eli tällainen vähän raaempi herättely toimii oikein hyvin vapaamatkustukseen. Ja vapaamatkustushan on sellaista, että sitä ilmenee aina, mutta tällä keinoin siitä pääsee kyllä erilleen...

Eipä sillä, on meillä toki sellaisia, jotka eivät käy jalallaan jahdissa, mutta sitten ovat jossain muussa mielessä assetti jahdille, niin nämä taas mielellään pidetään porukoissa. Eli joskus riittää sekin, että on tarjota porukalle puitteita tai vaikkapa asiantuntemusta lihahommissa tai palvausta tms.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12191

LähetäLähetetty: 26.09.2023 07:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
EIVA kirjoitti:
Jahdista kesken päivän poistumisen syitä ei tarvitse selitellä, hyvissä ajoin tieto metsästyksenjohtajalle riittää, jos jahdista poistuminen on säännöllistä eikä olla muissa jahtiin liittyvissä oheistoiminnoissa, ruhojen käsittelyssä, paloittelussa eikä paikkojen siistimisessä niin voipi olla että seuraavana syksynä lihapussi onkin paljon köykäisempi.

Joo, meillä onneksi riittää, että on hirvimaksun maksanut lihaosuudestaan niin saa ihan samantyylisen lihalaatikon kuin muutkin.

Ihan mikä kullekin porukalle passaa ja miten porukalla sovitaan. Jos henki tuolla mallilla kaikilla hyvä, niin eikai teille parempaa järjestelyä voi olla.

Yleisellä tasolla, niin lihalaatikkomiesten ja "ilmaisesta" riistan lihasta kateellisten (julkisuudessa näkyy noita, "metsästäjät on ahneita kun ei myy lihaa sopuhintaan kellekään") ois tervettä käydä kerran osallistumassa koko tuotantoketjuun. Sisäistyisi kuinka pahuksen paljon työtä on laukauksen ja vakuumipussin välillä. Ja monesti merkittäviä rahallisia kalustoinvestointejakin.

"Lihalaatikkomies" toivottavasti osaisi arvostaa hyväkseen saamaansa työpanosta. Ja edullisesta riistan lihasta haaveileva ja metsästäjää ahneena pitävä voisi arvottaa ajatuksiinsa myös työn määrän.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12191

LähetäLähetetty: 26.09.2023 07:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:
Yleisellä tasolla, niin lihalaatikkomiesten ja "ilmaisesta" riistan lihasta kateellisten (julkisuudessa näkyy noita, "metsästäjät on ahneita kun ei myy lihaa sopuhintaan kellekään") ois tervettä käydä kerran osallistumassa koko tuotantoketjuun. Sisäistyisi kuinka pahuksen paljon työtä on laukauksen ja vakuumipussin välillä. Ja monesti merkittäviä rahallisia kalustoinvestointejakin.

"Lihalaatikkomies" toivottavasti osaisi arvostaa hyväkseen saamaansa työpanosta. Ja edullisesta riistan lihasta haaveileva ja metsästäjää ahneena pitävä voisi arvottaa ajatuksiinsa myös työn määrän.


Ilon aihe tämä itselle on sikäli, että oon kovasti kiitollinen itse jahtikavereille. Toispaikkakuntalaisena kun en leikkuisiin ole yleensä mukaan kerennyt, kun viikolla pääosin leikkuut tapahtunut, oon siltä osin lihalaatikkomies. Sitten kun oon paikalla ollut, niin jahtipäivinä sitten koittanut osallistua aina aivan loppuun asti, vajan oven kiinni painamiseen asti. Ja sitten olla mukana kaikessa muussa mihin mahdollisuus.
Työtunneissa silti olen varmaan ikuisesti saamapuolella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20231
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 26.09.2023 08:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän se totuus taitaa silti monessa porukassa olla, että huomattavampi pienempi ”henkinen kynnys” on jäädä kokonaan kotiin, kuin lähteä ”kesken päivän” pois hirvijahdista.

Ja onhan se pääliköllekin vähän haaste, jos metsästetään "mottitaktiikalla" ja yllättäen ja pyytämättä alkaa ukkeleita ilmoittelemaan passiketjusta, että "lähden kotiin".


Tämähän olisi hyvin taklattavissa, että ilmoittaa ennen operaatiota, että menee johonkin semmoiseen paikkaan, josta voi hyvin kesken poistua. Mutta ei aina toimi näin "koska oma napa" ja voi päästä hetkeksi parempaan passiin Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 5966

LähetäLähetetty: 26.09.2023 08:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Kyllähän se totuus taitaa silti monessa porukassa olla, että huomattavampi pienempi ”henkinen kynnys” on jäädä kokonaan kotiin, kuin lähteä ”kesken päivän” pois hirvijahdista.

Ja onhan se pääliköllekin vähän haaste, jos metsästetään "mottitaktiikalla" ja yllättäen ja pyytämättä alkaa ukkeleita ilmoittelemaan passiketjusta, että "lähden kotiin".


Tämähän olisi hyvin taklattavissa, että ilmoittaa ennen operaatiota, että menee johonkin semmoiseen paikkaan, josta voi hyvin kesken poistua. Mutta ei aina toimi näin "koska oma napa" ja voi päästä hetkeksi parempaan passiin Smile


Se saattaa hiukan nk. kyrsiä koiramiestä, jos on 4 tuntia tarponut munat vaahdossa suossa ja sitten saa hirven viimein passiin. Josta passimies on poistunut mamman viereen nukkumaan päiväunia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20231
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 26.09.2023 08:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikös träkkerinkin saa tunkattua niin, että ”se valkoinen ukko” pysyy tuntitolkulla siellä passissa senkin jälkeen, kun ite on siirtynyt SEO:lle kaffeelle? Moni luulee, että ”se on edelleen siellä passissa” Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5252
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 26.09.2023 08:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä te saatte yksinkertaisen ja mukavan harrastuksen näyttämään monitahoiselta.

Meillä ajatellaan, että seura tarvitsee jäseniä ja hirvenpyynti osallistujia. Mutta kaikki ei ole yhtä sinnikkäitä pyytäjiä.

Jos se hirven ajelija on ollut 4 tuntia munat vaahdossa niin hyvinkin jo puolessa välissä tuota aikaa on voinut jollakulla ne munat puolestaan jäätyä siellä passissa. Jos hirvi ei ole kohtsillään tulossa passiin niin ainakin minä saatan lähteä lämmittämään omia muniani. Tämä on kuitenkin harrastus.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5252
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 26.09.2023 08:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sitten jos ajatellaan aamun aloitusta. Joskus on tullut valvottua myöhään - tai mentyä aikaisin nukkumaan, mm. taksin ratista. Muut ovat kokoontuneet klo 07 kun minä olen vasta nukahtanut hiukan ennen. Heräilen sitten kun herään, katson Trackerista, missä muut ovat ja laita viestin, että menen sinne syrjään, jos sopii ja päästän koiran irti. Ja tunnin parin päästä ilmoitan, että vasa olisi nurin. Tuleeko joku kärrin kanssa vajalta vai haenko sen itse?

Mutta joo, pitää lähteä kohottomaan taas yhden jämtin kuntoa. Kohtahan se meilläkin alkaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12191

LähetäLähetetty: 26.09.2023 09:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
Sitten jos ajatellaan aamun aloitusta. Joskus on tullut valvottua myöhään - tai mentyä aikaisin nukkumaan, mm. taksin ratista. Muut ovat kokoontuneet klo 07 kun minä olen vasta nukahtanut hiukan ennen. Heräilen sitten kun herään, katson Trackerista, missä muut ovat ja laita viestin, että menen sinne syrjään, jos sopii ja päästän koiran irti. Ja tunnin parin päästä ilmoitan, että vasa olisi nurin. Tuleeko joku kärrin kanssa vajalta vai haenko sen itse?

Mutta joo, pitää lähteä kohottomaan taas yhden jämtin kuntoa. Kohtahan se meilläkin alkaa.


Mikäs siinä, jos sallit sitte toiselle pitkään nukkujalle että hän menee kytikselle ja ampuu hän vasan sieltä ja soittaa sitten että tulisko joku kärryn kanssa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 5966

LähetäLähetetty: 26.09.2023 09:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joustoa pitää olla mutta määräänsä enempää "koska mä haluun"-asennetta ei seuruejahti kestä ilman konflikteja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12191

LähetäLähetetty: 26.09.2023 09:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jyrkkä D kirjoitti:
Joustoa pitää olla mutta määräänsä enempää "koska mä haluun"-asennetta ei seuruejahti kestä ilman konflikteja.
Joustokin tarttis olla sitten tasapuolista. Paljon on niitä, jotka mieluusti ois vailla joustoa itselle, mutta itse joustaminen toisille voi olla vaikeampaa.

Miten lie jkivellä, pitäskö tuo jousto olla vain koiralle ammutuille?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 5966

LähetäLähetetty: 26.09.2023 09:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:
Jyrkkä D kirjoitti:
Joustoa pitää olla mutta määräänsä enempää "koska mä haluun"-asennetta ei seuruejahti kestä ilman konflikteja.
Joustokin tarttis olla sitten tasapuolista. Paljon on niitä, jotka mieluusti ois vailla joustoa itselle, mutta itse joustaminen toisille voi olla vaikeampaa.

Miten lie jkivellä, pitäskö tuo jousto olla vain koiralle ammutuille?


Sehän se tasapuolisuus on aina ongelmana, kun poiketaan perusperiaatteesta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heipaan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hei 2018
Viestejä: 474

LähetäLähetetty: 26.09.2023 09:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kun ymmärtää, että ikinä ei saavuteta täysin tasapuolista tilannetta kaikkien jahtiporukassa olevien kesken, niin osaa henkisesti asennoitua jahtihommiin paremmin. Me ollaan kuitenkin erilaisia eli jotkut ovat parempia jossain asiassa ja jotkut tykkäävät tehdä enemmän tiettyjä juttuja kuin toiset.

Aika hyvin pärjää jo puhumalla. Totaaliset jääräpäät ja lusmuilijat ovat sitten erikseen. Porukalla pitää asettaa sellaisille rajat. Tasan ei tekemisen määrä ja ampumatilaisuudet kuitenkaan mene.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
EIVA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Maa 2013
Viestejä: 3037
Paikkakunta: Itä-Suomi

LähetäLähetetty: 26.09.2023 09:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Johan äläkkä nousi kun vihjaisi lihalaatikkomiehistä, tähän asti meilläkin mukaan ilmoittautuneet ovat saaneet lihansa vaikkeivat olisi käyneet jahdissa kertaakaan, nyt vähän hirvijahtisääntöjä ja mukanaola tarkisteetiin.
kuten jo aiemmin totesin jokainen seura rakentaa itselleen yhteisesti sovitut
säännöt ja kätännöt joko tiukat tai väljemmät ja niiden mukaan sitten toimitaan, mielestäni vain jahtiin osallistuminen ei oikein riitä, metsästä lautaselle on samanmoinen työ ellei suurempi kuin itse jahti.
Meillä on vuosikymmenet ollut sovittuna ettei koiramies kohtuuttomasti kyttäile haukulle menoa, normaali käytäntö on ellei ole jokin poikkeustilanne että kahdentunnin sisällä on hirven kaaduttava tai koiramiehen saateltava hirvi passiin, joten passit ovat maxissaan noin parin tunnin mittaisia poikkeustilanteet esim. haavakkotilanteet poislukien.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5252
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 26.09.2023 13:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Mikäs siinä, jos sallit sitte toiselle pitkään nukkujalle että hän menee kytikselle ja ampuu hän vasan sieltä ja soittaa sitten että tulisko joku kärryn kanssa.

Tottakait menköön kytikselle. Ja kuten kirjoitin, niin kysyä voi, mutta pitää olla varautunut siihenkin, että hakee sen kärryn itse. Vie ropin vajalle ja nylkee. Tullaan kyllä sitten lihalaatikoiden kanssa jakamaan.

Lainaus:
Joustokin tarttis olla sitten tasapuolista. Paljon on niitä, jotka mieluusti ois vailla joustoa itselle, mutta itse joustaminen toisille voi olla vaikeampaa.

Miten lie jkivellä, pitäskö tuo jousto olla vain koiralle ammutuille?

Niin? Joustoa löytyy kaikille, mutta pitää olla sitten valmis itsekin tekemään jos on saanut joustoa.

Meillä ei ainakaan minun käsittääkseni vapaamatkustajat ole ongelma. Osa kulkee muutaman päivän/syksy jahdissa hyvinkin kaukaa ja ymmärrettävästi he eivät ole mukana, jos kausi sattuu venymään. Meillä eka viikko ja muutama ensimmäinen viikonloppu on sellaisia, että suurin osa on pyynnissä mukana. Sitten on meitä muutamia, jotka yrittää huolehtia, että viimeinenkin saa lihaosuutensa, mielellään ennen joulua. Tahallaan jahtia ei viivytetä, mutta joskus joulu on jo ollut ovella vaikka kuinka on yritetty olla tehokkaita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 65, 66, 67, 68, 69, 70  Seuraava
Sivu 66 Yht. 70

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com