OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Lihan huuhtelu vedellä

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
niksa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Tam 2005
Viestejä: 164
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 20.08.2008 22:48    Viestin aihe: Lihan huuhtelu vedellä Vastaa lainaamalla viestiä

Onko mitään haittaa jos täkkälihat huuhtelee juoksevalla vilpoisella raanavedellä? Ainakin saa veret ym. epäpuhtaudet pois.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Systeemin uhri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Maa 2007
Viestejä: 709
Paikkakunta: Jönköping

LähetäLähetetty: 20.08.2008 22:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse teen kaikelle riistalihalle niin. Ja alas on ruoka mennyt, eikä tullut ylös. Ja olen hengissä vieläkin. Ei se varmaan kamalan vaarallista ole huuhdella niitä vedessä...
_________________
JESJESJESJES!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
matzon
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Kes 2005
Viestejä: 259
Paikkakunta: lpr

LähetäLähetetty: 20.08.2008 23:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mikäs tuosta juoksevasta vedestä vaarallista tekee? Ite tullut 7 vuotta ainakin huuhdeltua silleen.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
kehveli
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 14 Tou 2008
Viestejä: 53

LähetäLähetetty: 21.08.2008 09:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Asutko Nokialla?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
niksa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Tam 2005
Viestejä: 164
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 21.08.2008 12:40    Viestin aihe: eikäkö... Vastaa lainaamalla viestiä

Joo ymmärrän kysymyksen "ihmeellisyyden". Jossain kesksutelussa vain oli vanha lihamestari ootanut kantaa vedellä lotraamiseen lihojen kanssa.

Mutta itse huuhtelen kalat ja riistan aina ja mitään haittaa en ole huomannut.

Esim. sorsat lihat laitan sitten vuorokaudeksi jääkaappiin ja vasta sitten pakkaseen. En tiedä riittääkö mureuttamiseen...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 21.08.2008 18:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jotkut väittää, ettei lihaa pitäisi vedellä huuhdella. Itse ainakin jäähdytän lihan jääkylmässä vesijohtovedessä niin nopeasti kuin suinkin. Sitten mureutumaan jos tarvetta on. Mitä nopeammin liha kylmenee, sen hitaammin se pilaantuu.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jussijänismies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Elo 2005
Viestejä: 2606
Paikkakunta: Hallan Aroilla...

LähetäLähetetty: 21.08.2008 21:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Totta ihmeessä lihan voi kylmällä vedellä huuhdella, ja jopa kylmässä vedessä hetken säilyttääkin. Kalan osalta olen opin saanut, että kun vedestä syötäväksi ottaa, ei sitä enää laiteta kuin keitin veteen korkeintaan, toki huuhdella voi ja pitääkin vedellä, mutta säilöä ei.
_________________
Jussa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vastarannankiiski
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Tou 2006
Viestejä: 145
Paikkakunta: Seinäjoki

LähetäLähetetty: 21.08.2008 22:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onpahan itse tultua joskus, jopa liotettua riistalihaa kraana/kaivo vedessä jonkun aikaa. Tällöin saa helpohkosti veret pois lihasta, enkä minä ainakaan ole huomannut mitään muuta eroa kuin sen, että verihyytymät lähtee lihasta aikasta hyvin = maku parenee. Eri asia saattaa olla, jos läträä lihaa pintavesissä, esim järvivedessä. Tällöin lihaan saattaa tulla jotain bakteereja, jotka edesauttavat lihan pilaantumista. Minusta on paljon hygienisempaa huuhtoa lihat, kuin laittaa sellaisinaan ruuaksi tai pakkaseen...
_________________
Suora pittää olla eikä aatella pahoja niin kuin
muallista mammonnoo ja mehtärahoja...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 21.08.2008 22:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Totta puhut. Järviveteen ei kannata lihoja pistää. Raanavesi on kuitenkin eri asia, varsinkin kylmä raanavesi. Sillä saa lihat nopeasti kylmiksi ja pilaantuminen hidastuu.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 21.08.2008 23:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kylläpä nuo tulee linnut huuhdeltua ennen pakastamista. Toinen huuhtelu tehdään sitten ennen valmistamista. Liha toki kuivataan talouspaperilla ennen pannulle laittoa. Saamani opin mukaan kaikki liha on huuhdottava kylmällä vedellä ennen ruuaksi valmistamista. Olen havainnut tämän käytännössäkin hyväksi sillä aika usein löytyy luupiikkejä ymsp. kaupan lihoista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
khyl
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2007
Viestejä: 569
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 23.08.2008 15:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ioni kirjoitti:
Kylläpä nuo tulee linnut huuhdeltua ennen pakastamista. Toinen huuhtelu tehdään sitten ennen valmistamista. Liha toki kuivataan talouspaperilla ennen pannulle laittoa. Saamani opin mukaan kaikki liha on huuhdottava kylmällä vedellä ennen ruuaksi valmistamista. Olen havainnut tämän käytännössäkin hyväksi sillä aika usein löytyy luupiikkejä ymsp. kaupan lihoista.


Sama käytäntö täällä.
_________________
OHI MÄNNÖÖ!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
make80
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Huh 2005
Viestejä: 108
Paikkakunta: Sawo

LähetäLähetetty: 23.08.2008 16:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos lihassa on kalvot ehjänä niin voi huuhdella vedellä.
Kalvotonta lihaa huuhdellessa basilliskot imeytyy lihaan ja säilytysaika lyhenee koska bakteeripesäkkeiden määrä moninkertaistuu vedellä leikkiessä.
Veret on syytä ottaa huolellisesti pois koska veri pilaantuu nopeiten.
Hirveä voi huuhdella rinta ja vatsaontelosta mutta kyljet on syytä jättää rauhaan.
Jos meinaa mureuttaa lihaa jääkaapissa niin ei vettä missään nimessä vaan teurastushygienia kuntoon niin ei tule ongelmia.
Jos riistan meinaa laitaa samantien ruuaksi tai pakastimeen niin on sama huuhdella vaikka ojassa, ei tule mahatautia mutta itse tykkään mureuttaa lihat ja silloin on syytä miettiä mitä ja miten tekee.
Nimim. alalla työskentelevä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koukkupolovi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 6824
Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa

LähetäLähetetty: 24.08.2008 09:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Takavuosina tutkivat Tenolla lohen käsittelyä ja bakteerijäämiä.Karkea tulos oli, että pyyhittyyn kalaan jäi 70 %
käsittelemättömän kalan bakteereista ja vedellä huuhdeltuun 30 %. Tulos on ollut ohjeenani.
Huuhtelen niin kalat kuin lihatkin kylmällä vedellä, mieluummin juoksevalla ja leikkelen turhat riekaleet pois. Sitten annan valua lävikössä ja kuivaan loput vedet talouspaperilla tai pyyhkeellä ennen riiputusta, pakastusta tai ruoaksi laittoa. Kalaa pakastan harvoin.
Veriset lihat kannattaa paistaa tai keittää heti, jäähdyttää ja pakastaa. Keittoruokaahan niistä yleensä tehdään, joten ne kannattaa pilkkoakin ennen keittämistä. Linnun täkän, jos se on ehjä ja siisti, irrotan ja pakastan eri pussissa muista osista. Oikeastaan tuli reseptipuolen asiaa, mutta tulkoon..
_________________
Hoc iam omni varietate caret.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com