OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

6,5x55SE & Kaurispatruuna???
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
MeriLinnustaja78
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Maa 2005
Viestejä: 91
Paikkakunta: Helsinki/Inkoo/Luoto

LähetäLähetetty: 14.05.2008 13:10    Viestin aihe: 6,5x55SE & Kaurispatruuna??? Vastaa lainaamalla viestiä

Tervehdys!

Aloittelijana kaipaisin hieman apua. Onko esim. Sako Gamehead 10,1g tai Lapuan vastaava 10,1g liian järeetä kamaa kaurispukille? Yritin etsiskellä hieman kevyempää mutta ei tällä kertaa löytynyt. Rolling Eyes

-ML-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
mage
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Tam 2005
Viestejä: 695

LähetäLähetetty: 14.05.2008 15:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä noista molemmat kauriille käy. Meinaatko kuinka pitkiltä matkoilta kaurista ampua? Lataatko itse vai meneekö tehdas latingilla?
Yksi hyvä kuula on mielestäni aina Norman Oryx. Itse lataamalla löytyykin sitten paljon vaihtoehtoja. Itse olen ampunut kaurista jopa 9,3x62 18,5g Oryxillä ja jälki on ollut varsin siistiä. Nykyään ammun 308 :lla joko oryxilla tai 150grainisella b-tipillä, riippuen kuinka kauas pitää ampua (aina ammun lavan taakse).
Kannattaa valita tarkka hyvin aukeava luoti, sillä kauris on suhteellisen pieni eläin jolloin läpäisyä ei pahemmin tarvita. (lue 6,5x55 menee millä vain luodilla kuitenkin läpi (lavan takaa)).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sahkuifk
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Mar 2007
Viestejä: 928

LähetäLähetetty: 14.05.2008 21:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko noilla 308 osumilla pudonnut siihen vai onko pitänyt jäljillä juosta?
_________________
jos ei voi, niin se on voi voi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mage
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Tam 2005
Viestejä: 695

LähetäLähetetty: 14.05.2008 21:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omien kokemusten mukaan kauris ottaa luodikolla vähintään muutaman askeleen ennen torkahtamista.Tämä siis jos ammutaan lavan taakse. Eli omat on aina juossut luodista riippumatta min. 20m. Tosin mulla ei ole kauriista kuin 5kpl kokemus + mitä olen ollut mukana kun ammutaan. Eli varsinaista kokemusta pidemmältä ajalta ei ole. Jos riskisti pistäisi keskelle lapaa tai sitten niskaan (tai vahingossa jos menee rankaan) niin sitten takuulla putoaa paikoilleen. Noissa B-tipeissä on hyvä puoli siinä että ulostulo reikä on sellainen että verta löytyy taatusti.
Kauriin kyljet on niin onnettomat etten niitä muutenkaan säilö. Joten tämän takia käytän pääsääntöisesti herkästi avautuvaa. Jos kytis paikka on todella lähellä tai on mahdollisuutta ampua isompaa riistaa (esim. villi sika) niin sitten menee Oryx:illa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14869

LähetäLähetetty: 14.05.2008 21:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kannattaisi mielestäni käyttää kauriille jotain 140 grainista luotia, joka avautuu herkästi. Nosler Ballistic Tip, Hornadyn muovinokkaisen bondaamattomat jne. Yleensä ongelmana isommissa luodeissa on se, että ne ovat suunniteltu hirvelle, joka vaatii enemmän läpäisyä ja kontrolloidumpaa aukeamista. 140 grainia on riittävästi kauriille, ja vähempikin riittäisi, mutta tuo on sellainen hyvä keskivälin luodinpaino, jolla on vielä hyvä ulkoballistiikkakin.

Hyvä tehdaslataus kauriille on mm. Norma Nosler 120 gr. Ballistic Tip, mutta yleisesti käyttökelpoisempi voisi olla Norma Nosler 140 gr. Partition, sillä se olisi mainio myös peuralle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MeriLinnustaja78
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Maa 2005
Viestejä: 91
Paikkakunta: Helsinki/Inkoo/Luoto

LähetäLähetetty: 15.05.2008 09:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihan tehdaslatauksilla olen jahtiin menossa. Kiitoksia vastauksistanne.

-ML-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
citymies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Hei 2007
Viestejä: 132

LähetäLähetetty: 17.06.2008 20:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

sahkuifk kirjoitti:
Onko noilla 308 osumilla pudonnut siihen vai onko pitänyt jäljillä juosta?


Lauantai-aamuna ammuin etelänaapurissa .308lla kaurispukin Lapua Naturalis Long Rangella (11g.). Ei juossut eikä askeltanut vaan tipahti saman tien. Osuma hieman takaviistosta eli sisään maksasta, ulos keuhkosta. Harmillista, maksa kun on hyvää. Edellisenä iltana kaveri ampui omaa kauristaan selkärankaan 30-06:lla. Luoti RWS:n Evolution. Sekin pukki tipahti heti. Ja maksa oli ehjä, nam.

Heimoveljet pitävät 6,5-millistä hyvänä kaurispyssynä. Olen ymmärtänyt että luoti saisi olla helposti aukeava mutta koossa pysyvä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sahkuifk
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Mar 2007
Viestejä: 928

LähetäLähetetty: 17.06.2008 22:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kevätpukkia en päässy näkemään mutta syssymmällä on enemmän aikaa!
Oon käyttänyt kahta paukkua radalla, Norman 9,7g 150gr lähdöt 810 ja
Lapuan Trainer 8,0g 123gr lähdöt 895. Kumpi näistä kauriille? Nopeudet on tietty askin kyljestä mutta ei kai ne tosta paljon heitä.
_________________
jos ei voi, niin se on voi voi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
deadline
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Mar 2004
Viestejä: 2904

LähetäLähetetty: 18.06.2008 12:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Trainerihan on kokovaippa? Kuin myös muistaakseni tuon painonen Normalainenki?

Miten hyvin nuilla kauris nyykähtää, kertokaa mulle.

(en aio ite kokeilla.)
_________________
"Hän oli mahtava metsämies Herran edessä"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mage
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Tam 2005
Viestejä: 695

LähetäLähetetty: 18.06.2008 13:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En lähtisi kokovaipalla kaurista ampumaan. Pitää olla kyllä todellista urheilumieltä että jaksaa juasta haavakko kauriin perässä ihan tietoisesti.
Tarkoittaen että kauris kyllä jää kokovaipallakin mutta tod. näköisesti menee pirun pitkälle (jälleen ei lasketa ranka, niska tai aivo osumia). Jos luatat itseesi että voit VARMASTI ampua esim. niskaan niin lykka till! En tosin suosittele.

--> Mene ostamaan puolivaippaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sahkuifk
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Mar 2007
Viestejä: 928

LähetäLähetetty: 18.06.2008 16:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kevään jahdissa oli passipaikat niin että matkaa mahd. kohteeseen olisi ollut alle 50m, ja tuelta olis päässy laittamaan. Riskihän siinä kokovaipalla on haavakkoon mutta siksi paljon luotan ampumataitooni että päähän olisin tähdännyt. Saaliskaan ei aina niin tärkeä ole etteikö olisi maltti riittänyt odottaa kunnon paikkaa tai sitten antaa saaliin mennä, ennenkin on hattua nostettu. Syksyllä katotaan sitten paukut jahtipaikan mukaan, saattaa mennä vaikka jousihommiksi.
_________________
jos ei voi, niin se on voi voi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
citymies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Hei 2007
Viestejä: 132

LähetäLähetetty: 19.06.2008 17:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Päähänampujien jäljiltä tulee helposti haavakoita. Vähän lipsahtaa ja metsässä on kauris ilman leukaa...

Nykyaikaisten osavaippaisten luotien aikakaudella en näe mitään syytä miksi kaurista pitäisi ampua 8-grammaisella kokovaipalla. Vaikka laki sen salliikin. Confused
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
deadline
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Mar 2004
Viestejä: 2904

LähetäLähetetty: 19.06.2008 17:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, tulee pukista hieno sarvitrofee.

Kukin oman tahtonsa mukaan: Minäkään en lähtis urheilemaan vaikka luottamus omaan ampumataitoon onkin riittävä.
_________________
"Hän oli mahtava metsämies Herran edessä"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TestoMan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Tou 2008
Viestejä: 111

LähetäLähetetty: 01.07.2008 15:56    Viestin aihe: Älkää hyvät ihmiset... Vastaa lainaamalla viestiä

Älkää jumalauta ampuko kokovaippa luodeilla kauriita. Itse olen 2 viikonloppua tuhlannut muiden haavakoita jäljestäessä ja se laittaa sanotaako vituttamaan. Mielummin vaikka sitten ihan sillä millä hirvennekin kaadatte mutta ei kokovaipalla.
Tai jos kokovaipalla ammutte niin huolehtikaa että on kunnon jälkikoira käytössä jos sattuu vahinko....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mage
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Tam 2005
Viestejä: 695

LähetäLähetetty: 01.07.2008 19:09    Viestin aihe: Re: Älkää hyvät ihmiset... Vastaa lainaamalla viestiä

TestoMan kirjoitti:
Älkää jumalauta ampuko kokovaippa luodeilla kauriita. Itse olen 2 viikonloppua tuhlannut muiden haavakoita jäljestäessä ja se laittaa sanotaako vituttamaan. Mielummin vaikka sitten ihan sillä millä hirvennekin kaadatte mutta ei kokovaipalla.
Tai jos kokovaipalla ammutte niin huolehtikaa että on kunnon jälkikoira käytössä jos sattuu vahinko....



Täysvaipalla kaurista ampuessa tuo vahinko on erittäin todennäköinen ottaen huomioon erittäin pienen osuma-alueen ja sen että täysvaippa ei anna virhettä yhtään anteeksi. Mielummin sitten ammutaan varmint luodilla niskaan jos sellaista halutaan harrastaa. Esim. b-tip rikkoon sen verran suurelta alueelta paikkoja että ei ole enää sentin tarkkaa (silti etenkin hämärässä varsin haastavaa touhua).

Käyttäkää niitä hirviluoteja jos ei ole halukkuuta muuta kuulaa ettiä.

Nykyään kallistun itse lähes kaikella riistalla mielummin kunnolla aukeavaan luotiin kun sellaisiin joiden kanssa saa pelätä aukeaako vai ei.

Kauris ja peura ovat suhteellisen ohuita elukoita joten läpäisyn ei kovin hirveä tarvitse olla.
Mielestäni luodin ei välttämättä tarvitse puhaltaa molemmista kyljistä edes läpi.
Esimerkiksi jos kaurista täräytät vaikka 6g reikäpäällä keuhkoille +800m/s eikä mene läpi, niin voisin olla varma että elukka ottaa taatusti kipeää.
Miksi näin? Luoti on tod. näköisesti pamahtanut "pinnassa" jo ja elukan meno kyljessä ammottaa kohtuu iso reikä. Lisäksi en usko että tuommonen 6g luoti hajoaa atomeiksi millään ilveellä, ja näin olettaisin että ainakin muutama gramma luodista puskee vielä keuhkoista läpi. Kuitenkin jos arviolta 2000J mäjähtää kauriin kokoiseen elukkaan ja luovuttaa kaiken energiansa alle 20cm matkalla niin ei voi olla terve koneisto.

Sitten kun puhutaan hirvestä tai karhusta yms. suur riistasta niin läpäisyäkin pitää olla. Toisaalta läpäisyä tarvitaan myös mikäli halutaan ampua esim peuraa lavoille tai muuten isoihin luihin.

Taas tuli turistua turhia. Jatkakoon muut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com