OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

12/89 kyyhkystyksessä
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
himohunter
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 22 Kes 2008
Viestejä: 99
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

LähetäLähetetty: 17.07.2008 10:04    Viestin aihe: 12/89 kyyhkystyksessä Vastaa lainaamalla viestiä

Onko joku koittanut riittääkö haulikuvion peitto kyyhkystykseen 12/89 2.5-2.7mm haulilla ja sylinteri tai 1/4 supistuksella? Haulikuormaa se 64 grammaa. Ampumamatkaa noin 20-30 metriä.. vois äkkii ajatella et olis aika hyvä ja laaja kuvio! niitten ei tartte vastata joilla ei kokemusta! Ja linkkejä mistä tässä mainittuja pateja saa halvalla niin saa laittaa! Kiitos.

ps. Tiedän et se kyyhky tippuu jo 12/70 ammuksillakin ni sitäkään ei tartte mulle kertoo!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
simatti
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 14 Hei 2008
Viestejä: 9

LähetäLähetetty: 17.07.2008 10:34    Viestin aihe: 12/89 Vastaa lainaamalla viestiä

Olen kokeillut ja toimii hyvin lennosta 2,5 mm haulilla, sylinterillä.
40 m ei ole edes pitkä matka.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Farrier
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Hei 2008
Viestejä: 235

LähetäLähetetty: 17.07.2008 10:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei nyt juuri 89 kokemusta mutta 12/76 ja 2,7mm hauleilla 1/4 supparilla niin 20m: tosi hyvä peitto
25m: niin kyllä se vielä tippuu mut aika isoja rakoja 30m: tuurilla tippuu... että näin tolla lyhyemmällä patikalla...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juhatapio
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Elo 2005
Viestejä: 2803
Paikkakunta: eteläpohjanmaa

LähetäLähetetty: 17.07.2008 11:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

noi on ihan liian pienia aseita kyyhkyhommiin, rannikkotykki kartussilatauksella on vähimmäisvaatimus noinkin vaativaan metsästysmuotoon Rolling Eyes
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mosberg
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hei 2007
Viestejä: 1630
Paikkakunta: Suoperämaa

LähetäLähetetty: 17.07.2008 11:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voi elämän kevät Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Systeemin uhri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Maa 2007
Viestejä: 709
Paikkakunta: Jönköping

LähetäLähetetty: 17.07.2008 11:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Totta kai kyyhkynen tippuu jos noin pienillä ryyneillä on 89 mm hylsy ladattu. Itse pudotin kerran kyyhkysen 89:llä mutta vähän turhan isoilla hauleilla ladattuna. Kohta tulee taas joku joka valistaa 70 mm paukun uskomattomista ominaisuuksista ja sanomaan, et opetelkaa uhoava nuoriso ampumaan ja lopettakaa toi vinkuminen... Aijjoo, nimimerkki Oskari ei vaikutakaan täällä.
_________________
JESJESJESJES!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 17.07.2008 11:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kokeile ampua savikiekkoa vähän pidemmältä matkalta, paukutat vaikka trappia ja lasket kiekon lentämään pidemmälle. Siitä voi arvioida että onko osumakuvio riittävän tiheä.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
-Erästelijä-
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Hei 2007
Viestejä: 108
Paikkakunta: Kajaani

LähetäLähetetty: 17.07.2008 11:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuvio on varmasti 12/89:llä ammuttaessa kohdallaan. Itse olen suosinut kuitenkin 70mm joissa on kovemmat lähtönopeudet -> helpompi osua lentoon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juhatapio
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Elo 2005
Viestejä: 2803
Paikkakunta: eteläpohjanmaa

LähetäLähetetty: 17.07.2008 12:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tavallinen trap-patruuna on hyvä valinta kyyhky/riekko/fasaanijahtiin, kuitenkaan sitä ei jahdissa kannata ampua täys-suppeeasta piipusta koska kuvio on aika tiukka, puolisuppea on ok, kokemusta on noin 40 vuoden ajalta ja parhaina aamuina on kyyhkyjä ammuttu 30-50 välille ja haavakkoja noilla patruunoilla tulee vähän ja nekin tulee äijän toheloinnista, no, kaks saksanseisojaa hoitelee noikin tyylikkäästi käteen!!
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RealExtreme
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Hel 2008
Viestejä: 3283
Paikkakunta: Häilyvä raja hyvän & pahan alueella

LähetäLähetetty: 17.07.2008 12:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Trappatruuna toimii, kun holli on hyvä. Minulla menee 2,7 millistä piippuun, 36 gramman lataus. Kuvastaessa olen joskus ampunut 2,5 millisillä, etenkin kun seppo iskee hyvin kuville.

Ammun siis 2,7:lla sen takia, ettei tulisi paljon niitä lintuja jotka lentää hetken ja sitten tippuvat rättinä alas. Menee hyvää jahtiaikaa hukkaan niitä hakiessa satojen metrien päästä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
himohunter
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 22 Kes 2008
Viestejä: 99
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

LähetäLähetetty: 17.07.2008 12:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tosta tuli trappipati jutusta tuli mieleen eka kyyhkystys reissu mis olin mukana ni kaverin piti hakee ammukset mut unohti ja sit ammuttiin sen jälkeen koko porukka trappi pateja(4 ukkoo). ammuksia meni 10-15 per ukko päivän aikana.. höyhenet vaan pöllys ku ammuttiin. hyviä holleja mielestäni kaikki n.20m. yks kyyhky tuli alas sekin lens varmaan 70 metrii peltoon enneku tippui.. oli muistaakseni niken patruunoita 2.25 haulilla.. en oo sen jälkeen trappi panoksia metsästyksessä käyttänyt. nyt kun tuli tollanen benelli hommattua viime lokakuussa niin vois kokeilla et miten 89 toimii kyyhkylle!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mvh
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Huh 2008
Viestejä: 160

LähetäLähetetty: 17.07.2008 13:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

himohunter kirjoitti:
tosta tuli trappipati jutusta tuli mieleen eka kyyhkystys reissu mis olin mukana ni kaverin piti hakee ammukset mut unohti ja sit ammuttiin sen jälkeen koko porukka trappi pateja(4 ukkoo). ammuksia meni 10-15 per ukko päivän aikana.. höyhenet vaan pöllys ku ammuttiin. hyviä holleja mielestäni kaikki n.20m. yks kyyhky tuli alas sekin lens varmaan 70 metrii peltoon enneku tippui.. oli muistaakseni niken patruunoita 2.25 haulilla.. en oo sen jälkeen trappi panoksia metsästyksessä käyttänyt. nyt kun tuli tollanen benelli hommattua viime lokakuussa niin vois kokeilla et miten 89 toimii kyyhkylle!


Ohi aiheen menee, mutta pakko kommentoida tähän itekkin.Eli mulle käyny just samalla lailla muutamana syksynä ja enää en trappipaukuilla ammu.Vaikka hyvä osuma linnussa oliskin niin joskus ne pulut lentää vielä pirun kauas ja sitten hanskana kenttään.. pirun sitkeitä joskus. Evil or Very Mad .Koiraakaan kun en omista niin tuppaavat katoamaan herkästi..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Paatti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Lok 2004
Viestejä: 3041

LähetäLähetetty: 17.07.2008 14:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

juhatapio kirjoitti:
tavallinen trap-patruuna on hyvä valinta kyyhky/riekko/fasaanijahtiin, kuitenkaan sitä ei jahdissa kannata ampua täys-suppeeasta piipusta koska kuvio on aika tiukka, puolisuppea on ok, kokemusta on noin 40 vuoden ajalta

15 vuotta sitten trappipaukku oli vielä erinomainen jokamiehenpaukku ko jahteihin. Itse pidän sitä nykyisin vähän turhan aneemisena ainakin itselleni. Varsinkaan kokemattomille haulikkomiehille en varauksetta nykyistä trappipaukkua suosittele vähäisen haulilatauksen vuoksi. Lyhyiltä holleilta tosin ihan käyttökelpoinen patruuna sopivasta supistuksesta ammuttuna, niinkuin juhatapio sanoi.
Sen verran on kokemusta isommista haulilatingeista ja pienistä hauleista, että en suosittele ihan noita kaikkein raskaimpia latinkeja kyyhkylle, ainakaan peruskäyttöön.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
NoVoeHelevetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2005
Viestejä: 6357
Paikkakunta: Akaan seurakuntanuoret

LähetäLähetetty: 17.07.2008 15:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä tuo 89 varustettuna 2,5 millin hauleilla on paras. Edes vanha kyyhky ei ole sitkeätä keitettynäkään kun tuolla tinttaa täysosuman alle 20 metrin.
Jos tuolla 89llä yrittää paikata pas... huonoa ampumataitoa niin voihan se olla että joku reunahauli saattaa kohteen paremmin löytää, ja taas tulee niitä haavakkoja. Toisaalta usein huonommilla ampujilla saattaa olla mukana myös rekyylipelkoa, ja sitten taas räiskitään silmät kiinni sinne suunnalle. Niin tai näin, vituix männee.
Kyllä se kerpeleen pulu tottelee jo sitä trappipaukkuakin, ja 32 grammaa hauleja on vähintäänkin riittävästi. Yhden kyyhkyn olen ampunut 89llä, haulikokokona bb, hanhipassissa, kuolleenahan tuo kyllä tippui, vaikka oli vain yksi hauli osunut. Rolling Eyes En suosittele.

Ps. ei hyvää päivää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Systeemin uhri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Maa 2007
Viestejä: 709
Paikkakunta: Jönköping

LähetäLähetetty: 17.07.2008 16:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

NoVoeHelevetti kirjoitti:
Yhden kyyhkyn olen ampunut 89llä, haulikokokona bb, hanhipassissa, kuolleenahan tuo kyllä tippui, vaikka oli vain yksi hauli osunut.


Kas, meillä on muuten ihan prikuulleen samanlainen tilanne ollut. Kyyhky tippui ja yks hauli oli menny päästä tai kaulasta läpi. Pienempi haulikoko vois passataki.
_________________
JESJESJESJES!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 1 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com