OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Asian ytimessä
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Pienpedot
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
elämäntapa
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Hel 2007
Viestejä: 37

LähetäLähetetty: 20.04.2007 16:19    Viestin aihe: Asian ytimessä Vastaa lainaamalla viestiä

Lukekaa tuo.http://www.riista.fi/forum/viewtopic.php?t=3090
Siinä on ainakin yksi kirjoittaja, joka uskaltaa rohkeasti sanoa, miten asiat on.
Itse olen täysin samaa mieltä. Vieraspetojen rauhoitusajat ovat järjettömiä !!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jalmar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tam 2005
Viestejä: 173

LähetäLähetetty: 20.04.2007 18:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No..niin. On tuossa tietty pointtinsa, mutta metsästyksen, ja erityisesti pienpetopyynnin yleisen hyväksyttävyyden saavuttamiseksi tuo pesimärauha lie olemassa.

On niitä muitakin sulkuja. Metsästysseura johon juuri pääsin perii 10€ vieraskorttia pienpetopyyntiin osallistumisesta??? Pitää yrittää kääntää päitä..
Eikä se ainu seura ole jossa tälläistä harrastetaan.

Yleisestikin pienpetohommasta pitäis saada se metsästyksen laji, mihin jokainen pääsisi ns. kotikulmille ja nykyisiä yhtenäisimmille alueille.
Mutta tämän torpannee perijurpo kulttuurimme "miun maat".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Jou 2004
Viestejä: 4723

LähetäLähetetty: 20.04.2007 18:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Vieraspetojen rauhoitusajat ovat järjettömiä !!!


niinpä, jälleen astuukin voimaan lakikirjassa tuntematon pykälä nimeltään korpilaki.



Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tapiok
***


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 6917

LähetäLähetetty: 20.04.2007 20:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuohon ei voi muuta kuin sanoa että tehostaa pienpetopyyntiä 1.8.-30.4. niin et tarvitse kesällä pienpedoista murehtia. Tuon ajan kun painaa synkästi päälle, saa kesän huilailla ihan huoletta. Homma kun on kondiksessa ei keväällä enään jäljen jättäjiä juuri ole. Vieraspedot saa kyllä kuriin kovalla pyynnillä. Mutta se vaatisi joka porukkaan 1-3 kovaa pyyntimiestä. Ne paikat joissa puhellaan korpilaista puuttuvat kovat pyytäjät ja pedot mellastaa mielin määrin.

Mutta jos teillä on liikaa pienpetoja, esim. kettuja, niin tänne mahtuis muutama narttu poikineen. Reviirit ovat jostain syystä aika tyhjät. Samoin kymmenkunta mäyrää tekisi terää. Ottakaa YV:llä yhteyttä, jos niitä löytyy. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 20.04.2007 22:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on edelleen tapsa ne pari maapesää tuossa länsipuolella, tuu hakemaan, saat kaikki omakseks...=P
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Tapiok
***


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 6917

LähetäLähetetty: 21.04.2007 07:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ne pitää käydä kesällä katselemassa ja koetetaan syksyllä panna ne tyhjäksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elemo
***


Liittynyt: 16 Syy 2005
Viestejä: 858
Paikkakunta: Haapajärvi

LähetäLähetetty: 21.04.2007 12:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on metästyskalenteri seinällä ja siinä toukokuun kuvassa äijä virittelee rautoja jokipenkalle ja vieressä kuvateksti "Syötti uunin ja minkki talteen" tai jotain tommosta. Kuvaa ei välttämättä ole otettu toukokuussa vaan ehkä huhtikuun lopulla tms mutta sotii hieman joittenkin metsästäjien ajatuksia vastaan.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
juse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Jou 2004
Viestejä: 4723

LähetäLähetetty: 21.04.2007 13:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Elemo eikö olekkin harmillista, kun metsästyslakia säädettäessä on siellä ollut vihertäviä tyyppejä, jotka ovat saaneet vängättyä esim. minkille ja supille rauhoitusajatkin. Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kahka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2004
Viestejä: 433
Paikkakunta: 800km edellisestä pohjoiseen

LähetäLähetetty: 21.04.2007 14:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä kun luulin, ettei niillä rauhoitusaikaa olekaan. Varsin reilulta tuntuu sääntö, ettei emoa, jota saman kesän poika seuraa, saa tappaa.
Vai onko laki muuttunut?
Loppuhan onkin sitten pyytömiesten tulkinnoista, pyyntitavoista ja moraalista kiinni.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
elämäntapa
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Hel 2007
Viestejä: 37

LähetäLähetetty: 21.04.2007 16:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itseasiassa sen emonkin saa tappaa, kunhan tappaa ensin ne poikaset. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Jou 2004
Viestejä: 4723

LähetäLähetetty: 21.04.2007 19:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
tseasiassa sen emonkin saa tappaa, kunhan tappaa ensin ne poikaset.


se on muutaman-nahan-miesten hommaa..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tapiok
***


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 6917

LähetäLähetetty: 21.04.2007 21:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minkälaisen suoritteen olette juse ja elämäntapa henkilökohtaisesti tehneet pienpetojen vähentämisessä vaikka viimeisen viiden vuoden aikana? Otetaan vaikka vuodet 2001-2006.

Jääkö ne vain suunsoiton asteelle vai onko mitään isompaa konkreettista näyttöä asiasta?

Pistäkääpä esille saavutuksenne tällä saralla.

Meikäläinen on vaan tälläinen pienimuotoinen harrastaja pienpetojen pyynnissä, ilman vahvoja näyttöjä on ihan kaikkia juttuja niele.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Jou 2004
Viestejä: 4723

LähetäLähetetty: 21.04.2007 22:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

äähh, ei jaksa enää vängätä. Laughing suun soittoahan tässä, kyllä Tapsa tietää minua paremmin meidän metästysalueitten pienpetotilanteen. kyllä jämpti on näin!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
elämäntapa
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Hel 2007
Viestejä: 37

LähetäLähetetty: 22.04.2007 00:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noniin keskustelua on taas saatu syntymään. Tarkoituksenani oli nostaa kissa pöydälle ja saada aikaan keskustelua joillekin ilmeisesti hieman arasta asiasta eli vieraspetojen pyynnistä kesällä.
Laki kieltää tappamasta minkkinaarasta, jolla on poikaset. Siihen se sitten jääkin. Eli pyynti on mahdollista ympäri vuoden myös pesintäaikaan. Hetitappavilla raudoilla pyynti on luonnollisesti mahdotonta, koska suurella todennäköisyydellä rautoihin napsahtaa myös emominkki. Seuraus: Poikaset kokevat tuskallisen nälkäkuoleman. Tätä en mielellään soisi edes niin vihatulle eläimelle kuin minkille.
Mutta itse ongelmakohtaan. Etiikka. Onko oikein tappaa minkkinaaras raudoilla ja samalla tuottaa tuskallinen nälkäkuolema minkin pennuille?
Onko oikein olla tappamatta minkkinaarasta ja näin mahdollistaa sorsaemon kuolema tuottaen kuolema myös sorsapoikueelle.
Ja niihin epäkohtiin. Oletetaan, että lakia noudatetaan. Lakitekstin mukainen minkin poikasten tappo ennen emoa on vaikeaa, joissain tapauksissa täysin mahdotonta.
Itse olen minkinpyynnissä melkolailla amatööri. Jonkun minkin olen saanut keinulautaloukulla pyydettyä. Yhden ammuin sorsapassituksen yhteydessä. Suhtaudun erittäin intohimoisesti metsästykseen. Arvostan kaikki minkinpyyntäjät todella korkealle. Syy miksi tässä nyt kirjoitan tästä asiasta on se, että minua on jo pidemmän aikaa ihmetyttänyt se asia, että metsästäjät ruokkivat pienpetoja kesät, totuttavat ne käymään jopa loukkujen sisällä, mutta loukut räpsähtelevät vasta elokuussa?
Voitaisiinko kesällä petojen aiheuttamia tuhoja pienentää, jo heti kesällä tapahtuvalla pyynnillä ? Keinulautaloukku olisi kätevä ?
Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tikkamies
***


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1703
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 22.04.2007 01:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tapsan kanssa olen samoilla linjoilla tässä asiassa. Jos pistää itse henkilökohtaisesti itsensä peliin niin ei ihan niin paljoa heilu pienpetoja maisemissa. ( Itselle ainoa tapa saada saalista on käydä paljon jahdissa. Lahjattomat kun tunnetusti harjoittelee) Yksikin aktiivinen pyytäjä on todella hyvä asia koko metsästysseuralle vaikka se olisi naapuriseuran miehiäkin. Vähän on kyllä ainakin täällä etelässä ahdasta jos käy toisen seuran mailla johdissa ja sattuu jotakin saamaan. Ja sitten oman seuran ukot meinaa välillä soittaa suutaan mutta ne nyt aina saa järjestykseen.
.Hyvin pienetkin petojen poistot huomaa hyvin tällaisella + 2000 ha aluella. Isommilla ei ole ollut ilo metsästää.
_________________
Eräelämä on oikeaa elämää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Pienpedot Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com