OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Jänis Kausi 1.9.2007-29.2.2008
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jäniksen ja ketun metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
olsa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Mar 2006
Viestejä: 3024

LähetäLähetetty: 14.12.2007 20:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä tiedän ettei ne ampumalla lopu, mutta jos kanta on muutamassa jänössä, ampumallakin ne silloin saadaan loppumaan.
Onhan tääläkin kerta valittaneet että jänöjä ei ole, silloin metsästäjien syytä järkeä käyttää.
Sama pätee hirvieläimissä, tulkoon suosituksia mistä hyvänsä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ilekka Filemon
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Jou 2007
Viestejä: 485

LähetäLähetetty: 14.12.2007 21:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ymmärrän kyllä sen kannan, että ei ne ampumalla lopu. Sekä sen, että jos niitä on hirveesti, pitää ampua, muuten rutto vie kaikki. Olen kuullut, että on sellaisiakin ajokoramiehiä, jotka joskus jättää ampumatta, mutta siis vain kuullut sellaisista. Mutta tunnen useita, jotka ampuu about 100 jänistä per kausi. Mitähän ne niillä kaikilla tekee?

Mä on saanu yhen jäniksen tänä syksynä, olen tyytyväinen vaikka kausi olis siinä. Edellinen jänis saatiin vuonna 1998, johtuu pitkä väli koirajutuista. ehkä ens kautena 2-3 jänistä, jos tuo biigelinpoikanen alkaa pelaamaan.

Standard, mä kulin 10 vuotta metässä toivoen, että sais yhen jäniksen.

No sain kuitenkin ulkoilmaa, virkistystä, nuotiontuoksua, luontoelämyksiä jne...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
standard
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Lok 2006
Viestejä: 510
Paikkakunta: vakka-suomi

LähetäLähetetty: 14.12.2007 22:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nhan sitä muutamia tullut elämän aikana tiputeltua, mutta nykyisellään alkaa ahistaan kun yksikseen/kahdestaan yrittään koiran kanssa ni ei paljoa kaatoja tule, vaikka ainahain noita tuntuu olevan ja runsaatikkin vielä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
standard
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Lok 2006
Viestejä: 510
Paikkakunta: vakka-suomi

LähetäLähetetty: 14.12.2007 22:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ehkä semmonen 10kpl pomppuja tänäkin syksynä mutta ei ole ollut kertaakaan havelikko valmiina/ladattuna sillä hetkellä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
olsa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Mar 2006
Viestejä: 3024

LähetäLähetetty: 14.12.2007 22:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näin just pitäisi ollakin, mikäs hienompaa on kun metsässä oleminen.
Hieno ajatus metsästyksestä, näitä metsästäjiä tarvitaan seura toimintaan
mukaan. Question Question
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
standard
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Lok 2006
Viestejä: 510
Paikkakunta: vakka-suomi

LähetäLähetetty: 14.12.2007 22:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kyllä se mullakkin riittäis jos yhen kumapastakin sorttia sais. eikä oikeestaan nuo pomppujänikset nappaakkaan. Hienointa se olis kun oikeen koiran ajosta sen sais ajoon sellasen 2h ja sitte
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vastarannankiiski
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Tou 2006
Viestejä: 145
Paikkakunta: Seinäjoki

LähetäLähetetty: 14.12.2007 23:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tottakai silloin, jos kanta on alhainen on syytä asettaa rajoituksia jäniksen metsästykseen, mutta tällöin on muutenkin hankalampaa saada jänis eräksi. Silloin kun kanta on iso on vain hyväksi, jos jäniskantaa harvennetaan reilusti. Minulla on lähes aina, kun olen pässyt metsälle koiran kanssa, mielessä jänis saalis, metsässä kerkeää olla muutenkin tulilla tai ilman, mutta silloin kun koiran kanssa metsästän niin saalis mielessä sinne lähdetään. Tottakai ajokoiran ajoa on mahtavaa kuulla, mutta silti en ymmärrä ns. turhaa ajattamista jos metsästetään niin silloin metsästetään. Voi sen jäniksen ampua (jos tilanne tulee), vaikka haluaa koiran ajavan vähän pidempäänkin. Ajokokeet on erikseen kuin metsästys...
_________________
Suora pittää olla eikä aatella pahoja niin kuin
muallista mammonnoo ja mehtärahoja...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
retvetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Mar 2006
Viestejä: 650

LähetäLähetetty: 14.12.2007 23:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

olsa kirjoitti:
Kyllä olen seuraillu tuota suurta saalismäärää, mitä täälläkin ilmoittelevat.
Minulle riittää yksi jänes viikonloppuna, pitäisin sellaista tavotetta muillekin sopivana, eikä edes joka viikonloppu.
Siinä äkkiää käy että jäljen jättäjät loppuu, monet seurat laittavat kiintiöitä, mikä on hyvä asia.
Rusakko on vähän eri asia, niitä tahtoo kiusaksi olla monilla alueilla.

Ei kovat ajokoiramiehet ammu läheskään joka ajosta jänistä, ainakaan etelässä päin.


Minä olen näitä " Etelän ajokoiramiehiä" ja kyllä täälläpäin on tapana valkoja enempi kattella ja ajattaa - rusakot saavat sitten haulia heti kun vähänkin vilahtaa... Wink Rusakkojahtiin täällä V-Suomen sydämessä vaan tarvittaisiin aina sellainen 2-4 passimiestä koiramiehen lisäksi ettei menis jahti liian hengenvaaralliseksi koiralle. Mettäjussiakin on kyllä paikoitellen ihan mukavasti, metsien pienuus vaan tekee sen, että toiset alueet (seuran sisällä) on täysin tyhjiä.Samalla tuo metsäalueiden pienuus aiheuttaa sen, että jänikset pystyy käytännössä ampumaan tietyiltä alueilta yhettömiin, ellei pidä "järkeä kädessä".
Onneksi välillä on päässyt sellaisillekin alueillle (Pohjanmaalle) jahtiin, ettei ole tarvinnut potea huonoa omaatuntoa siitä, että on ampunut pari-kolme jussia viikonlopussa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
olsa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Mar 2006
Viestejä: 3024

LähetäLähetetty: 14.12.2007 23:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pakko on viel koittaa mielipiteeni antaa, koska aivan eri asia lounais-suomessa, mettäjäniksen osalla verraten ylemmäks.
Ei täällä ajokoiramiehet valkkaria ammu, niitä kuiteski on melko vähän , rusakkoihin nähden. Valkkari ajoilla koetulokset saavutetaan, niillä harjoitellaan vaan eikä ammuta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
deadline
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Mar 2004
Viestejä: 2904

LähetäLähetetty: 15.12.2007 13:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän se on niin, että niitä jäniksiä ei yhettömiin ammuta. Jos niitä on vähän niin niitä ei silloin saaha saaliiksikaan.

Tästä tietysti poislukien nuo Retvetin mainitsemat etelän pienet alueet, jossa viimeisen mohikaanin ampuminen voi huonolla tuurilla olla mahollistaki.
_________________
"Hän oli mahtava metsämies Herran edessä"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mc-manteli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2007
Viestejä: 3606
Paikkakunta: Länsirannikko

LähetäLähetetty: 15.12.2007 14:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vastarannan kiiskille sen verran että meinasitko että koira osaa sitte ajokokeissa ajaa sitä jänistä sen kakstuntia jos aina ammut heti ku koira saa ylös.. ite ku oon piiklen omistaja ollu jo pitempään ja kaveri (joka myös minut on aikanaan metästämään opettanut) on ajokoiramiehiä.. sama kummalla koiralla ajattaa piiklellä vai suomenajokoiralla. niin ei se koira opi ikinä ajamaan pitkiä ajoja jos meet heti ampumaan. ite oon tämän kantapään kautta oppinu.. nykyään on koira sen verran toimiva että on todella harvassa ne viikonloput että ei jänistä löydy. ja tänä syksynä joka ikisestä ajosta olisin pystynyt jänön ampumaan. mutta järki tässäki touhussa.. ei mahu mun kaaleen semmoset jotka ampuu niitä jäniksiä ku turkin sodassa..joten pakkasessa on tältä kaudelta 3 jänistä ja 3 russoo
alle tunnin ajosta en jänistä ammu jos meinaa koiraa käyttää kilpailuissa.

ja jos haluaa hyvän jäniskannan niin ampukaa kauriit pois.kauriit nimittäin levittävät jotain maksasairautta mihin jänikset kuolee(tämä on faktatietoa tältä syksyltä kun kalajoella rupes jäniksiä löytymään kuolleena niin asia tutkittiin)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NoVoeHelevetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2005
Viestejä: 6357
Paikkakunta: Akaan seurakuntanuoret

LähetäLähetetty: 15.12.2007 16:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mc-manteli kirjoitti:
ja jos haluaa hyvän jäniskannan niin ampukaa kauriit pois.kauriit nimittäin levittävät jotain maksasairautta mihin jänikset kuolee(tämä on faktatietoa tältä syksyltä kun kalajoella rupes jäniksiä löytymään kuolleena niin asia tutkittiin)


Laughing Laughing
Voe helkkari. Minä oon taas kuullu että ne kauriit syö pupuja, näin nuo ainakin kertoi tuolla kuopijon torilla, ja on nimittäin faktatietoa, EIKÄ ainakaan mitään ajokoiramiesten propagandaa.
Kamala vollotus päällä muutamasta hassusta ruttojussista. Jos ei meinaa jäniksiä riittää amuttavaksi asti, niin tänne itä-suomeen vaan pitämään lahtausviikonloppua. Etenkin pohjois-savon hullun pohjolat aukko-alueet on varmoja paikkoja vuodattaa jäniksen verta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tinurien Kirkkoherra
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Hei 2004
Viestejä: 2262

LähetäLähetetty: 15.12.2007 18:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä ainakin sytyttelen kynttilöitä joka ilta pitkäkorvien muistoksi... Cool

Kyllä jäniksiä pitää tappamalla tappaa, että kanta hyvänä pysyy, mutta jos täälä itkusilmässä juorutaan, että ei ole meillä jäniksi, ei vuosiin ja jälkiä saa hakemalla hakea. Sitten on pakko lahdata loputkin, ajellaan pitkin teitä ja heti koira perään ja kylmäksi. Missäköhön on vika jos ei jänöjä ole...? Naapurissa, naapurissapa hyvinkin!! Sinänsä ihan sama, mitä jänöjenne kanssa teette...Laughing

Savon latausviikonloppu...eiku siis jänisten latausviikonloppu...hmmm... Laughing
_________________
...saadakseni lopettaa. Moron poro!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
vastarannankiiski
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Tou 2006
Viestejä: 145
Paikkakunta: Seinäjoki

LähetäLähetetty: 15.12.2007 22:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
vastarannan kiiskille sen verran että meinasitko että koira osaa sitte ajokokeissa ajaa sitä jänistä sen kakstuntia jos aina ammut heti ku koira saa ylös..


Missään en ole sanonut, että aina pitää ampua kun koira saa jäniksen ylös! Niinkuin jo aikaisemmin kirjoitin:
Lainaus:
Voi sen jäniksen ampua (jos tilanne tulee), vaikka haluaa koiran ajavan vähän pidempäänkin.

Nuoren koiran ollessa kyseessä voi ja pitääkin tietysti vähän katsoa, että koira oppii ajamaan kunnolla. Se on aivan selvää, että sille koiralle tulee niitä pitkiäkin ajoja sillä saattaa mennä hyvinkin koko päivä, ettei ajettavaa pääse edes näkemään saati ampumaan, vaikka seisookin passissa koko päivän.
Edelleenkin silloin kun jäniksiä on niitä pitää ampua, jotta metsästettävää riittää myös tulevallekin syksylle...
_________________
Suora pittää olla eikä aatella pahoja niin kuin
muallista mammonnoo ja mehtärahoja...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
poikateeri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Mar 2007
Viestejä: 912

LähetäLähetetty: 16.12.2007 13:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuinka pitkästi metsäjänis juoksee nukkumaan ruokintapaikalta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jäniksen ja ketun metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15  Seuraava
Sivu 12 Yht. 15

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com