OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

shokkirengas
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
nippon1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 1010

LähetäLähetetty: 30.05.2007 20:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minun koirani puolestaan otti kiinni pyyn jota oli ammuttu haulikko, 3,5 mm haulipatruuna yhdistelmällä. Haulikkona toimi leijona reikiä pyyssä oli viisi olisi voinut jäädä saamatta ilman koiraa.
_________________
Rauhasa hissun kissun
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
jarih
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 2086
Paikkakunta: Kirkkonummi

LähetäLähetetty: 30.05.2007 21:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiul kirjoitti:
Olet tainnut lukea näitä keskusteluja hieman 'vaaleanpunaisten' tai muuten suodattavien lasien läpi? Tällähän on sentaan jonkun kerran viitattu kirjoittajien omiin kokemuksiin ja niihin kokemuksiin, joita he ovat kuulleet muilta asioita kokeilleilta. Omasta puolestani voin sanoa, että kokemukset bluntilla ja judolla, siis omat, eivät puolla niiden käyttöä millään tavoin yleispienriistakärkinä. Jousen tehoista voi aina keskustella, omat kokemukset on saatu aivan 'normaalilla' taljakalustolla. Olen myös kuullut samantyyppisiä kokemuksia vielä tehokkaammilla yhdistelmillä ampuvilta.

Ehkä ultraviolettivaloa suodattuu jonkinverran Smile

Kysehän ei ole ollut ollenkaan siitä, etteikö leikkuukärki olisi kaikista vaihtoehdoista tehokkain ja paras vaihtoehto mitä riistan reppuun saamiseen liittyy, en näe että sitä kukaan olisi edes kiistämässä. Mutta onko se kaikkiin tilanteisiin ja olosuhteisiin se ainoa ja oikea, tuota en allekirjoittaisi. Turvallisuus tekijät oli yksi mitä toin esille ja yksi esimerkki puihin ampuminen. Leikkuukärki jää varmasti lähes 100% varmuudella aina puuhun kiinni, ehkä jopa linnun kera jos "hyvin" sattuisi. Toisaalta voi olla tilanteita jossa nuolen kärki estää sitä myös katoamasta taustaan. Varmasti on olemassa muitakin tilanteita missä joku muu kärki kuin leikkuu on täysin käyttökelpoinen. Ilman muuta se on valinta numero yksi, muut tulevat sen jälkeen jos tarpeen.

Täytyy myös muistaa, että pienriistaa on olemassa hyvin pientä ja hiukan isompaa pienriistaa. Mistään erityiskärjestä ei varmasti saa, kuten kirjoitit, yleiskärkeä pienriistalle. Olen tästä samaa mieltä.

Kiul kirjoitti:
Jousen toimintaperiaate ei perustu energian luovuttamiseen. Energiaa, tai liikemäärää, tarvitaan riittävän tunkeutumisen saavuttamiseen, muuten toimintatapa perustuu leikkaamiseen ja runsaan verenhukan aikaansaamiseen ja sen kerrannaisvaikutuksiin.

Kyllä, tuohonhan leikkuukärjen ominaisuus ja "teho" perustuukin. On myös puhuttu "shokkitehosta", nuolen luovuttamasta energiasta muuhun kuin leikkuuominaisuuteen. Tässä taas liikutaan hiukan samoissa teemoissa mitä haulikkopuolella, tappoon vaikuttavista ominaisuuksista, muista kuin välittömistä vitaaleista vauriosta. Tähähän ominaisuutta jotkut ovat lisänneet käyttämällä vanhoja tylsiä leikkuukärkiä (pikkuriistalle) tai lisäämällä sen riistakauluksen leikkuukärjen taakse.

Kiul kirjoitti:
Jotenkin minusta tuntuu, että, taas kerran, tarvitaan jokunen haavakko näidenkin perusasioden kokeiluun, ennen kuin asiat asettuvat oikealle tolalle. Valitettavaa 'koeläinten' kannalta.

Kuten aiemmin sanoin, haavakoita tulee aina, ennemmin tai myöhemmin välineistä riippumatta. Valitettavaa vain on, että usein koirattomille nämä "ohilaukaukset" tuottavat haavakon, joka menee hukkaan. Ohilaukausta pidetään täytenä pummina, vaikka todennäköisesti onkin osuttu, eikä etsitä mahdollista tippumista. Eikä sitä tippumista edes kovin helpolla löydä satojen metrien päästä ilman sitä koiraa. Koira on must!

Totta, näitä koe-eläimiä kuolee metsiin melkoisia määriä vuosittain sen sijaan, että päätyisivät metsästäjäjien ruokapöytään. Jousella varmasti hyvinkin pieni määrä jo suhteellisestikkin tarkasteltuna.

Itse asiassa en näe, että näissä kärkiasioissa nyt mitään erityistä ongelmaa on. Joku vain haluaa käyttää aina leikkuukärkeä, jollekkin jokin toinen kärki voi olla toimiva ratkaisu toisiin olosuhteisiin tai tilanteisiin. Mielipide kysymys hyvin pitkälti.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 31.05.2007 20:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jarih kirjoitti:
Leikkuukärki jää varmasti lähes 100% varmuudella aina puuhun kiinni, ehkä jopa linnun kera jos "hyvin" sattuisi. Toisaalta voi olla tilanteita jossa nuolen kärki estää sitä myös katoamasta taustaan. Varmasti on olemassa muitakin tilanteita missä joku muu kärki kuin leikkuu on täysin käyttökelpoinen. Ilman muuta se on valinta numero yksi, muut tulevat sen jälkeen jos tarpeen.

Täytyy myös muistaa, että pienriistaa on olemassa hyvin pientä ja hiukan isompaa pienriistaa. Mistään erityiskärjestä ei varmasti saa, kuten kirjoitit, yleiskärkeä pienriistalle. Olen tästä samaa mieltä.

Kyllä, tuohonhan leikkuukärjen ominaisuus ja "teho" perustuukin. On myös puhuttu "shokkitehosta", nuolen luovuttamasta energiasta muuhun kuin leikkuuominaisuuteen. Tässä taas liikutaan hiukan samoissa teemoissa mitä haulikkopuolella, tappoon vaikuttavista ominaisuuksista, muista kuin välittömistä vitaaleista vauriosta. Tähähän ominaisuutta jotkut ovat lisänneet käyttämällä vanhoja tylsiä leikkuukärkiä (pikkuriistalle) tai lisäämällä sen riistakauluksen leikkuukärjen taakse.

Totta, näitä koe-eläimiä kuolee metsiin melkoisia määriä vuosittain sen sijaan, että päätyisivät metsästäjäjien ruokapöytään. Jousella varmasti hyvinkin pieni määrä jo suhteellisestikkin tarkasteltuna.

Itse asiassa en näe, että näissä kärkiasioissa nyt mitään erityistä ongelmaa on. Joku vain haluaa käyttää aina leikkuukärkeä, jollekkin jokin toinen kärki voi olla toimiva ratkaisu toisiin olosuhteisiin tai tilanteisiin. Mielipide kysymys hyvin pitkälti.



Taisi lasit jäädä vieläkin päälle, kun kokemus näyttäisi olevan 'mielipideasia'?

Mihin perustuu väite, että leikkurinuoli jäisi 100% varmuudella puuhun? Oma kokemus ei tätä millään muotoa tue. Ainoa puuhun jäänyt nuoli on ollut blunttikärjellä, joka jäi männyn oksalle alas tullessaan. Ja, että nuoli jäisi linnun kera puuhun lienee jonkinlainen 'päiväuni'. Ehkäpä suoraan ameriikan nettisivuilta? Hieman myös ihmettelen miten joku muu kärki sallisi leikkuria paremmin 'turvallisen' ampumisen. Kyllä tausta tulee varmistaa joka tapauksessa, tekee se muukin kärki kipeää osuessaan.

Nämä energian luovuttamiset ja shokkitehot ovat ns. höpinää. Kyllä työn tekee leikkuri, vaikka sen takana riistakaulus olisikin. Onko muuten olemassa jonkilaista evidenssiä, että haulikon teho perustuisi shokkiin? Ihan aitoa tutkimusta? Ja mitä shokki tässä yhteydessä tarkoittaa? Minun, ja monen muun jousimetsästäjän, näkemys on, että nämä muut ns. pienriistäkärjet eivät ole juurikaan mihinkään metsästykseen sopivia. Viimeksi tänään keskustelin muutaman kokeneen kaverin kanssa, miksi esim. kisoissa ylipäätään on blunttirasteja, koska käytännössä bluntteja ei metsällä käytetä. Yllättäen olimme kaikki asiasta samaa mieltä. En ole kuullut tylsien leikkureiden käytöstä. Tämä on minulle uutta 'tietoa' ja pidän tällaista toimintaa vääränä.

Itse muuten tarkastelen kärjen toimivuutta riisteläimen kannalta, en niinkään sen kannalta mikä on ampujasta 'mukavaa'. Ja kuten aikaisemmin totesin, niin 'kanimiehet' eivät muuta kuin leikkuria käytä ja minusta kani kuuluu siihen 'pienempään' pienriistaan. Oman kokemuksen mukaan myöskin orava kuuluu kokoluokkaan, joka kyllä bluntilla putoaa, mutta vaatii 'lisätoimenpiteitä' vaikka matka olisi lyhyt ja osuma hyvä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jarih
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 2086
Paikkakunta: Kirkkonummi

LähetäLähetetty: 31.05.2007 23:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiul kirjoitti:
Taisi lasit jäädä vieläkin päälle, kun kokemus näyttäisi olevan 'mielipideasia'?

Jokaisen henkilökohtainen kokemus osana muokkaa omia mielipiteitä, jonkun kokemus ei kuitenkaan tee asiasta kuin asiasta yleistä absoluuttista totuutta. Ehkä joku edesmennyt diktaattori tai vastaava on tässä asiassa toista mieltä.

Yritin hiukan googlettaa ja löytää jotain tutkimusta erilaisten kärkien käytöstä eri riistalajeille, jopa jenkkien tekemää. Ainoastaan erilaisilla foorumeilla keskustelut viittavat hyvinkin voimakkaaseen muidenkin kärkien käyttöön leikkuukärkien ohella. Voi toki olla, että taustalla voivat olla myös taloudelliset seikat. Leikkuukärjet ovat kalliita ja lähes suurella todennäköisyydellä kertakäyttötavaraa oravia ammuttaessa. Nuolimenetyksiinkin voidaan vaikuttaa esimerkiksi judokärjillä, mikä tuntuu olevan erityisen suosittu pikkuriistalle noilla foorumeilla. Pienriistakärjillä ei siis haeta välttämättä parasta mahdollista tappokykyä vaan optimaalista saaliin saamista suhteessa taloudellisiin menetyksiin. Okei, okei, ne jenkit ne jenkit Smile

Kiul kirjoitti:
Mihin perustuu väite, että leikkurinuoli jäisi 100% varmuudella puuhun? Oma kokemus ei tätä millään muotoa tue.

Peitteisessä maastossa on paljon puita ja mahdollisuuksia siihen.

Kiul kirjoitti:
Hieman myös ihmettelen miten joku muu kärki sallisi leikkuria paremmin 'turvallisen' ampumisen. Kyllä tausta tulee varmistaa joka tapauksessa, tekee se muukin kärki kipeää osuessaan.

Leikkuukärjen kohdalla kipeää tekeminen on melko lievä ilmaisu!

Kiul kirjoitti:
Nämä energian luovuttamiset ja shokkitehot ovat ns. höpinää. Kyllä työn tekee leikkuri, vaikka sen takana riistakaulus olisikin. Onko muuten olemassa jonkilaista evidenssiä, että haulikon teho perustuisi shokkiin? Ihan aitoa tutkimusta? Ja mitä shokki tässä yhteydessä tarkoittaa?

Asiasta puhutaan paljon, hyvin yleisesti, ja näköjään myös jousipuolellakin. En ole tutustunut tai etsinyt mitään tutkimusta asiaan liittyen. Ehkä vain kuulun siihen suureen kerettiläisjoukkoon, joka shokkivaikutuksen (ilman määritystä) vaikutukseen ja olemassaoloon uskoo.

Kiul kirjoitti:
Minun, ja monen muun jousimetsästäjän, näkemys on, että nämä muut ns. pienriistäkärjet eivät ole juurikaan mihinkään metsästykseen sopivia.

Näin olen ymmärtänyt.

Kiul kirjoitti:
Viimeksi tänään keskustelin muutaman kokeneen kaverin kanssa, miksi esim. kisoissa ylipäätään on blunttirasteja, koska käytännössä bluntteja ei metsällä käytetä. Yllättäen olimme kaikki asiasta samaa mieltä.

Otitko sinä teeman puheeksi, voisiko ryhmäpaine vaikuttaa "yleiseen" mielipiteeseen Wink

Kiul kirjoitti:
En ole kuullut tylsien leikkureiden käytöstä. Tämä on minulle uutta 'tietoa' ja pidän tällaista toimintaa vääränä.

Jotkut tuntuvat käyttävän jopa vaihtoteräisiä leikkuukärkiä harjoitusterillä pienriistalle.

Kiul, toivotan sinulle hyvää harjoittelukautta ja antoisia jousimetsästyspäiviä tuleville syksyille Smile
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 01.06.2007 11:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näitä 'pienriistakärkijuttuja' lueskellessa tulee hieman ristiriitainen olo. Olen aina kannattanut, ja kaikesta huolimatta kannatan edelleen, linjaa, jossa 'turhan' sääntelyn sijasta korostetaan yksittäisen metsästäjän kykyä ottaa vastuuta ja toimia asianmukaisesti. Toisaalta, kun lukee näitä juttuja vispilöistä, riistakauluksista, judoista, tylsistä leikkureista ja muista 'pienriistakärjistä', niin hieman 'ymmärtää' tiukemman sääntelyn kannattajiakin. Kun mukaan vielä otetaan käsitteet 'aina tulee haavakoita' ja 'taloudellinen optimointi' kärkeä valittaessa ja yhdistetään tämä ilmeisen kritiikittömään 'nettitiedon' omaksumiseen, niin ns. 'pahalta tuntuu'.

Toivoa vain sopii, että käsitykset muuttuvat ajoissa ennen jahtikauden alkua ja tulevaisuudessakin voitaisiin pysyä nykyisenlaisessa säännöstössä ilman, että jousimetsästyksen, tai yleensäkin metsästyksen, vastaiset piirit saavat uusia aseita toimintaansa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Tou 2007
Viestejä: 1200
Paikkakunta: Halikko

LähetäLähetetty: 02.06.2007 07:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiul.
Onko tuosta shokkirenkaan "tehottomuudesta jotain ihan tutkittuakin tietoa vai perustuuko väite vain mutuun?Ainakin tuo adder pointin "rengas" vaikuttaa sellaiselta että teroitettuna pitäisi kyllä lintujen(rusakkoon ja isompaan riistaan toki leikkuri) kuolla välittömästi kun osutaan vitaali-alueelle.Huonolla osumallahan ei varmaan mikään kärkimalli tapa välittömästi.Minulla tuo olettamus perustuu kyllä mututietoon,kun vasta olen jousimetsästystä aloittelemassa.Haulikolla metsästämisestä sen sijaan on kyllä kokemusta ja siinä on yksikin vitaalialueelle osunut hauli joskus riittänyt riistaeläimen välittömään kuolemiseen...ja haulilla ei ole kovin suurta viiltävää vaikutusta eikä yhden haulin iskuenergiakaan kovin kummoinen ole.

Kyse ei ole kärkien hinnasta vaan siitä,että mikäli tuollainen adder+taulukärki systeemi riittää linnuille,niin on helppo saada toimimaan tarkasti ilman suurempia virittelyjä...ja minun mielestäni se tärkein seikka riistalaukauksessa on tarkka osuma oikeaan paikkaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 02.06.2007 10:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo linkissä mainittu 'adder point' kulkee näissäkin keskusteluissa nimellä 'riistakaulus'. Nimimerkki Darton jo siihen aikaisemmin viittasikin. Minusta ongelman muodostaa sen edessä oleva taulukärki ja sen kyky tunkeutua riistaan hieman 'viistoissa' osumissa. Vaara, että nuoli kimpoaa pois siipipankosta, on olemassa. Eikä niistä teristä varmaan aivan oikean leikkurin veroisia terävyydeltään saa. Riistakaulus leikkurin takana on joskus hyvä yhdistelmä.

Jos kiinteäteräisen leikkurin kanssa virittäminen ei onnistu, kannattaa varmaan käyttää aukeavia leikkureita? Ne saa lentämään hyvin.

Itse olen sitä mieltä, että tarkkuuskaan ei ole paras mahdollinen, jos viritys ei ole siinä kunnossa, että leikkuri lentää hyvin. Tämä siis riippumatta kärjestä. Jos nuoli ei lähde hyvin, on se herkempi kaikille 'epävarmuutta' lisääville tekijöille, kärsineelle sulitukselle, huonolle laukaisulle jne.

Mitä tehottomuuteen ja mutuun tulee, niin monia asioita on tullut testattua tai nähty/kuultu muiden testaavan ja näidenkin viestien yhtenä pontimena on kertoa niistä asioista, joita kaikkien ei tarvitsisi uudestaan kokeilla. Näitä riistakauluksiakin on kymmenkunta vuotta 'laatikossa' ollut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nippon1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 1010

LähetäLähetetty: 02.06.2007 10:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Kun mukaan vielä otetaan käsitteet 'aina tulee haavakoita' ja 'taloudellinen optimointi' kärkeä valittaessa ja yhdistetään tämä ilmeisen kritiikittömään 'nettitiedon' omaksumiseen


Kiul? eikkä metsästysvälineiden ja aseen valinta ole aina tasapaino taloudellisten seikkojen ja riistan nopean kuoleman välillä. Kivääripuolella lintuja ammutaan yleisesti kokovaippaisella, vaikka kaikki varmasti tietää ettei se ole nopeimmin tappava luoti. Voihan sen pyyn tietysti varmintillakin räjäyttää, mutta se ei vastaa tarkoitusta. Haulikkoampujat valitsevat panokset riistan mukaan. Miksi jousiampujan pitäisi olla poikkeus?
_________________
Rauhasa hissun kissun
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 02.06.2007 10:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nippon1 kirjoitti:
[Kiul? eikkä metsästysvälineiden ja aseen valinta ole aina tasapaino taloudellisten seikkojen ja riistan nopean kuoleman välillä?


Mielenkiintoinen ajatelma. Olen kyllä kuullut taloudellisesta harkinnasta asetta valittaessa, mutta talousajattelun yhdistäminen riistan kuolemaan on uutta ja minulle kyllä vierasta. Haulikkomiehet, kuten itsekin, valitsevat panokset riistan mukaan, mutta yhteisenä kriteerina on, että kaikki panokset antavat parhaan mahdollisen tuloksen. Näin asianlaita ei näiden ns. pienriistäkärkien osalta ole. Sen sijaan tätä analogiaa voi hyödyntää valittaessa parasta mahdollista leikkuria kullekin riistalle. Aivan kuten yhä useampi valitsee parasta mahdollista luotia hirvijahtiin sen perinteisen tilalle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nippon1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 1010

LähetäLähetetty: 02.06.2007 21:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taloudellisuudella en niinkään tarkoita sitä, että panos on halvin mahdollinen, vaan sitä ettei se tärvele saalista. Kyllä kaikki syötävä riista jonka ammun, on minun syötäväkseni tarkoitettua. Valitsen siis käytettävän aseen/patruunan sillä tavoin, että riistan saa myös hyödynnettyä. Pieniä, pyy, rastas, ehkä teerikin ampuessa eräs oleellisimmista kriteereistä on se ettei linnut hajoa osumasta. Vesilinnut on sitten oma lukunsa, ne tuntuu olevan aika sitkeä henkisiä. Tämähän ei suoraan sovi leikkuriin, se kun ei sinänsä tee "pahaa jälkeä". Uskallan tosin avoimesti epäillä puheita ettei pyystä henki pakene jos siihen tekee puolensentin reiän asialliseen paikkaan. Marginaali osumat on tietty aina marginaali osumia ja sellaisenaan toivottavasti mahdollisimman harvalukuisia. Pyy tuskin jää jos sitä ammutaan .22:lla täkältä läpi, ei se taida jäädä edes leikkurilla?? Jos pystyt minulle todistamaan, että lintu jää leikkurilla edes koiralla helposti poimittavaksi noin heikolla osumalla niin tottakai olen valmis käyttämään aina leikkuria. Jos sillä kerran oikeasti saavutetaan merkittävää hyötyä!!
_________________
Rauhasa hissun kissun
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Longbow
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Jou 2005
Viestejä: 318

LähetäLähetetty: 02.06.2007 21:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taitaa alkaa mennä ohi aiheesta kun ruutiaseet tulee enemmän ja enemmän esiin kuten niiden kaliiperitkin.
_________________
Sling
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 02.06.2007 22:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nippon1 kirjoitti:
Taloudellisuudella en niinkään tarkoita sitä, että panos on halvin mahdollinen, vaan sitä ettei se tärvele saalista. Kyllä kaikki syötävä riista jonka ammun, on minun syötäväkseni tarkoitettua. Valitsen siis käytettävän aseen/patruunan sillä tavoin, että riistan saa myös hyödynnettyä. Pieniä, pyy, rastas, ehkä teerikin ampuessa eräs oleellisimmista kriteereistä on se ettei linnut hajoa osumasta. Vesilinnut on sitten oma lukunsa, ne tuntuu olevan aika sitkeä henkisiä. Tämähän ei suoraan sovi leikkuriin, se kun ei sinänsä tee "pahaa jälkeä". Uskallan tosin avoimesti epäillä puheita ettei pyystä henki pakene jos siihen tekee puolensentin reiän asialliseen paikkaan. Marginaali osumat on tietty aina marginaali osumia ja sellaisenaan toivottavasti mahdollisimman harvalukuisia. Pyy tuskin jää jos sitä ammutaan .22:lla täkältä läpi, ei se taida jäädä edes leikkurilla?? Jos pystyt minulle todistamaan, että lintu jää leikkurilla edes koiralla helposti poimittavaksi noin heikolla osumalla niin tottakai olen valmis käyttämään aina leikkuria. Jos sillä kerran oikeasti saavutetaan merkittävää hyötyä!!


Jotenkin nyt tuntuu ristiriitaiselta. Miten riistan 'räjäyttely' liittyy leikkureihin? Ruminta jälkeähän saa aikaiseksi läheltä ammutulla bluntilla tai vastaavalla. Kauempaa taas voi käydä niin, että se bluntti ei menekkään sisään vaan kimpoaa pois. Samoin voi käydä tämän 'adder pointin' kanssa. Nämä varmintpatruuna-analogiat eivät oikein taida tässä yhteydessä toimia.

Itse olisin tyytyväinen jos ampuisin pyytä täkkä(rinta)lihoista läpi, onko parempaa osumaa pyylle tarvis tai olemassa jouselle ja leikkurille? Shocked Mitä sentin paksuiseen reikään tulee, niin pointti on, että sellainen tulee saada aina ja kaikista ampumakulmista aikaiseksi.
Todistelut voi jättää jokaisen omaan huomaan, mutta mitä heikompi osuma on sen enemmän jää hyvän kärjen 'varaan' ja tällöin ei ole terävän leikkurin voittanutta.

Jos jousen virittäminen kiinteäteräiselle leikkurille ei onnistu, kannattaa ottaa aukeavateräiset käyttöön siksi aikaa kunnes tarvittava viritystaito on tullut hankituksi. Tarvittavaa oppia saa varmasti ainakin SJML:n kesäleirillä, jota täälläkin on mainostettu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Tou 2007
Viestejä: 1200
Paikkakunta: Halikko

LähetäLähetetty: 03.06.2007 03:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

olekko kiul ihan tosissasi että taulukärki+adder point yhdistelmä kimpoaisi pois linnusta mistään kulmasta ammuttaessa...tuo väittämä vaatii jo jotain todisteíta tuekseen.Jenkeissä moista systeemiä suositellaan kalkkunalle joko taulu tai leikkaavan kärjen takana...onkos nänä kotomaan linnut sitten niin perhanan paljon kovempinahkaisia?Jos joku väittää,ettei tuo taulukärki + adder point upota tarpeeksi paljon vaikkapa fasaaniin niin suosittelen testausta vaikkapa sian kylkipalaan...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nippon1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 1010

LähetäLähetetty: 03.06.2007 12:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiul toiset ruukaa syödä sen täkän. Se on muuten lihaisin kohta koko linnussa. Siinä ylempänä on muuten paljos sellaista mitä pyy tarvitsee noin niin kuin elääkseen, sinne mie koittaisin.
_________________
Rauhasa hissun kissun
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 03.06.2007 17:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nippon1 kirjoitti:
. Pyy tuskin jää jos sitä ammutaan .22:lla täkältä läpi, ei se taida jäädä edes leikkurilla??

Cool Wink

Mitä on pyitä tullut ammuttua, niin tuollainen tuuman tai vähän yli halkaisijaltaan oleva leikkuri kyllä täkkälihoihin osuessaan tekee vahinkoa hieman siellä 'yläpuolellakin'. Meneehän siinä tietysti lihatkin poikki, mutta leikkurin jälki on siisti eikä kulinaariselle nautinnolle aiheudu haittaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Sivu 3 Yht. 8

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com