OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Samickin metsästysvastakaarijouset
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 27.04.2007 09:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Gunfire kirjoitti:
No niin nyt sitä Equusia ei sitten löydy euroopan varastoista kuin 50# ja haluaisin 60#. Eli pitää varmaan venyttää budjettia ja ostaa toi Sparrow Hawk. Netissä oli sellanen liike kuin Recurvebowshop joka myy sitä hintaan 299e. Auttaisko joku miestä mäessä ku toi lontoo ei oikein taivu, että miten ton tilaaminen onnistuis ja miten sen varmistais että jousta löytyy 60#:nä....ja onko toi 60# kuinka yleinen?


Täältä: http://www.sherwoodshop.fi/metsastys.html , varmaan voisi saada apuja. Itse ostin aikanaan Samick Verna pitkäjousen sieltä ja olin jälkeenpäin iloinen, että niin tein. Jousesta nimittäin laminaatit irtosivat toisistaan ja samoin kävi tilalle saadusta toisesta jousesta reilun vuoden jälkeen. Asiat oli kuitenkin helppo saada hoitumaan Salmisen kanssa ja päästiin molempia tyydyttävään lopputulokseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gunfire
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Jou 2004
Viestejä: 92

LähetäLähetetty: 27.04.2007 09:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen samaa mieltä Jarih:n kanssa tuosta ankkuroinnista ja yleensä tähtäämisestä. Olen tilaamaani jousta malttamattomana odotellessa väsännyt sähköputkesta harjoittelujousen ja siihen kaupasta muutama lasten nuoli (älkää naurako..todellinen urbanprimijousi). Sillä olen harjoitellut kymmenestä metristä vaistoammuntaa ja huomannut että liiallinen ankkuroinnin hierominen on vaan huonontanut tuloksia. Parhaiten on osunut kun ankkurointiin ei kiinnitä huomiota vaan laukaisu tapahtuu heti kun vetokäsi on suurinpiirtein poskella ja jousikädellä ikäänkuin saatetaan nuoli matkaan ja vielä seurataan katseella nuolta maaliin. Eli aivan päinvastoin kuin tähtäinammunnassa jossa ankkurointi on erittäin tärkeässä asemassa ja nuolen lentoa ei saa seurata ja vielä jousi tippuu sormilenkin varaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jpgrohn
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 11 Elo 2005
Viestejä: 53

LähetäLähetetty: 27.04.2007 09:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jarih kirjoitti:

Mulla on jotenkin tullut sellainen tuntuna vaistolla ammuttaessa, että ankkurointi, olkoon sitten kuinka tärkeä tahansa, ei ole vaistoammunnassa niin merkittävässä asemassa mitä tähtäinammunnassa. Tarkoitan ankkuroinnin sijaintia sivuttain ja korkeussuunnassa, vetopituus tulee tietty täyttyä. Koen selvän yhteisen tekijän vaistolla ampumisessa ja haulikkoammunnassa:


Jänne / nuolen nokki tulee lukita aina samaan kohtaan samalla tavoin. Samoin haulikkoammunnassa perä tulisi nostaa aina samalla tavalla poskelle, jotta kontrolli otetaan haltuun vartaloa liikuttamalla.

Leukakulmaan lukitseminen on mielestäni nopein ja helpoiten vakioitava tapa. (Veto poskelle, peukalon keskinivel liukuu suupielestä ihoa pitkin leukaniveleen ja lukittuu hampaita/yläleukakulmaa vasten, suuntaus ja laukaisu). Toisaalta kun kokeilin tässä "livenä" tuota keskisormi suuhun vetoa, niin se on selvästi parempi silloin, kun nuolen nokki on etu ja keskisormen välissä. Itse laukaisen nuolen altavedolla (kaikki sormet nokin alla), jolloin itse asiassa nuolen nokin paikka onkin sama kuin suupieleen l keskisormen sijoittamalla. Tämän lisäksi Lievä jousen kallistaminen siirtää nuolen akselin suoraan silmän alle, jolloin suuntaus syntyy nuolen vartta seuraamalla. Tämä kaikki tapahtuu tietysti parissa sekunnissa, eikä siinä jäädä mitään "hieromaan" Laughing

Itse pyrin aina virittämään jousen "vakioasentoon" ja vartaloa trimmaamalla suuntaan nuolen kohteeseen. Tähän ei metsästystilanteessa aina päästä, jolloin joutuu "soveltamaan" ja silloin astuu kuvioon kokemus. (jota itselläni ei valitettavasti ole)

jpg
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JohnR
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 149

LähetäLähetetty: 27.04.2007 10:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täällähän viriää mielenkiintoista keskustelua vaistoammunnasta! Hienoa! Very Happy

Omasta mielestäni on aloittelevalle vaistomiehelle/naiselle turha neuvoa "oikeaa" ankkurointipaikkaa, kun jokaisella se muotoutuu harjoittelun tuloksena kuitenkin hieman erilailla. Tietysti on viisasta kuunnella muiden neuvoja, mutta kannattaa opetella suodattamaan ja soveltamaan itse, mikäli jokin toisen neuvoma asia tuntuu vaikealta.
Yksi tärkeä pointti on tosiaan laukaisun jälkeinen loppupito.

Kokeilin kerran radalla 100m:stä huvikseni osua isoon tauluun tähtäämällä nuolta pitkin, eipä onnistukkaan kovin helposti kun ammuntakulmaa pitää nostaa niin ylös. Toisin sanoen, pitkältä matkalta ilman tähtäimiä ammuttaessa alkaa tehokkain vaihtoehto olla "aito" vaistotyyli, eli katsotaan sinne tauluun ja nuolen oikeaa kulmaa ja suuntaa arvioidaan jousikäden ja sivussa himmeänä näkyvän nuolen avulla.
Mikäli pitää nokin etu- ja keskisormen välissä(jota pidän itse oikeana vaistotyylinä), vaikeutuu tuo nuolella tähtääminen todella paljon.

Gunfire: Minkä jousen päädyit tilaamaan?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 27.04.2007 11:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JohnR kirjoitti:
Kokeilin kerran radalla 100m:stä huvikseni osua isoon tauluun tähtäämällä nuolta pitkin, eipä onnistukkaan kovin helposti kun ammuntakulmaa pitää nostaa niin ylös. Toisin sanoen, pitkältä matkalta ilman tähtäimiä ammuttaessa alkaa tehokkain vaihtoehto olla "aito" vaistotyyli, eli katsotaan sinne tauluun ja nuolen oikeaa kulmaa ja suuntaa arvioidaan jousikäden ja sivussa himmeänä näkyvän nuolen avulla.
Mikäli pitää nokin etu- ja keskisormen välissä(jota pidän itse oikeana vaistotyylinä), vaikeutuu tuo nuolella tähtääminen todella paljon.


Edelleen suosittelen käymään FFAA:n kisoissa katsomassa, miten lonkkariluokan ampujat 'vaistolla' pitkät matkat ampuvat Very Happy . 'Tähtääminen' sen kun korostuu, mitä pitemmästä matkasta on kyse. Tosin pisin matka on vain 80 jaardia, mutta kumminkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gunfire
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Jou 2004
Viestejä: 92

LähetäLähetetty: 27.04.2007 13:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JohnR kirjoitti:
Gunfire: Minkä jousen päädyit tilaamaan?


Tilasin Grozerin Sparrow Hawkin #55 tälläsestä nettikaupasta: http://www.recurvebowshop.com/ Myyjällä ei ollut varastossa jousta 55# mutta kuulemma 2-3 viikon päästä on tulossa kyseistä jousta ja myyjä varasi mulle yhden. En ole vielä maksanut, mutta hintaa tulee 299e+19,90e eli aikas edullinen.

Saakeli ku ei millään malttaisi odottaa niin kauaa, mutta minkäs teet Crying or Very sad
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JohnR
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 149

LähetäLähetetty: 27.04.2007 15:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Gunfire kirjoitti:
JohnR kirjoitti:
Gunfire: Minkä jousen päädyit tilaamaan?


Tilasin Grozerin Sparrow Hawkin #55 tälläsestä nettikaupasta: http://www.recurvebowshop.com/ Myyjällä ei ollut varastossa jousta 55# mutta kuulemma 2-3 viikon päästä on tulossa kyseistä jousta ja myyjä varasi mulle yhden. En ole vielä maksanut, mutta hintaa tulee 299e+19,90e eli aikas edullinen.

Saakeli ku ei millään malttaisi odottaa niin kauaa, mutta minkäs teet Crying or Very sad


Hyvä valinta! Erittäin kevyt ja nopea jousi. Muista säätää jänneväli ja nokin paikka tarkasti. Minulla oli noiden asioiden kanssa hieman alussa ongelmia kun ei oikein ollut minkäänlaista kokemusta jousista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gunfire
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Jou 2004
Viestejä: 92

LähetäLähetetty: 27.04.2007 15:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JohnR kirjoitti:
Muista säätää jänneväli ja nokin paikka tarkasti. Minulla oli noiden asioiden kanssa hieman alussa ongelmia kun ei oikein ollut minkäänlaista kokemusta jousista.


Onkos tohon jänneväliin mitään hyväksikoettuja mittoja vai onko se aina jousikohtainen? Ja mites tota jänneväliä muutetaan? Muuttamalla varmaan jänteen pituutta, mutta eikös ne valmiit jänteet tuu tietyn mittaisina lenkit päässä vai??
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JohnR
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 149

LähetäLähetetty: 27.04.2007 15:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Gunfire kirjoitti:
JohnR kirjoitti:
Muista säätää jänneväli ja nokin paikka tarkasti. Minulla oli noiden asioiden kanssa hieman alussa ongelmia kun ei oikein ollut minkäänlaista kokemusta jousista.


Onkos tohon jänneväliin mitään hyväksikoettuja mittoja vai onko se aina jousikohtainen? Ja mites tota jänneväliä muutetaan? Muuttamalla varmaan jänteen pituutta, mutta eikös ne valmiit jänteet tuu tietyn mittaisina lenkit päässä vai??


Sparrowissa oli muistaakseni noin 7 tuumaa. Jänneväli mitataan kahvan syvimmästä kohdasta jänteeseen. Nuo ei aina pidä paikkaansa, vaan oikea jänneväli löytyy kokeilemalla. Kun saa oikean välin säädettyä, on laukaisu pehmeä ja hiljainen. Jänneväli säädetään kiertämällä jänteeseen lisää kierrettä--> pidentää jänne väliä, tai vastaavasti kierrettä pois--> lyhentää jänneväliä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jarih
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 2086
Paikkakunta: Kirkkonummi

LähetäLähetetty: 27.04.2007 18:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jpgrohn kirjoitti:
Leukakulmaan lukitseminen on mielestäni nopein ja helpoiten vakioitava tapa. Itse laukaisen nuolen altavedolla (kaikki sormet nokin alla), jolloin itse asiassa nuolen nokin paikka onkin sama kuin suupieleen l keskisormen sijoittamalla. Tämän lisäksi Lievä jousen kallistaminen siirtää nuolen akselin suoraan silmän alle, jolloin suuntaus syntyy nuolen vartta seuraamalla. Tämä kaikki tapahtuu tietysti parissa sekunnissa, eikä siinä jäädä mitään "hieromaan" Laughing

Luulen, että ankkurointipaikkaan voi vaikuttaa eri ihmisten kasvojen piirteet ja mahdollisesti muut fyysiset eroavaisuudetkin. Toiselle joku ankkurointitapa toimii luontevammin kun joku toinen tapa taas toiselle.

Mulla on myös kaikki sormet nokin alla, nykyään. Aikoinaan ammuin vallan "perinteisellä" ja "oikealla" tavalla, mutta muutin tapaa kun osumisesta tuli jotenkin luontevampaa altavedolla.

Kallistan jousta samasta syystä. Tähtäilee tai hieroilee, millä termillä tahansa, niin voin välillä hiukan hieroakkin mutta en tähtää sanan varsinaisessa merkityksessä. Ymmärrän tähtäämisen siten, että nuolen kärki asetetaan johonkin haluttuun paikkaan suhteessa kohteeseen ankkuroinnin huolehtiessa takatähäimen virkaa. Hieroessa ja laukauksen lähtiessä en tiedä missä kohtaa kärki oli, katse on tarkentunut tauluun. Voin joskus pikavilkaista nuolen vartta ja palautan katseen välittömästi kohteeseen. Hieronnassa olen huomannut tästä välillä olevan hyötyä.

Yleensä pahimmat mokat, suurimmat heitot ylös/alas tai sivuun ampumisen tulee mulla tuon hieromisen kautta. Vastaavasti parhaat osumat vedolla ja ankkuroinnin jälkeisellä nopeahkolla laukaisulla.

On totta, että nuolella tähtäämällä pääsee hyviin kasoihin, mutta kun en halua miettiä, että onkos tässä nyt 10, 12 vai 15 metriä matkaa ja sen pohjalta fundeerata nuolen kärjen sijaintia suhteessa kohteeseen. Tarkoitukseni on kehittää osumista metsästyksen kannalta, ja ammuntaa vain lähimatkoille. Yli 15 metrin matkoja pidän tarpeettomina riistatilanteita ajatellen, ne voi jättää ampumattakin. Mielummin pyrin pidättäytymään alle 10 metrissä. Tavoitteeni on tuolta matkalta osua noin 5 cm:n alueelle. Toistaiseksi vain keskimäärin 25% laukauksista osuu tuohon, muut ovat noin 10 cm:n alueella. Käpyjen tiputtamista olen kokeillut ja se on mukavaa kun siinä näkee hyvin mistä meni ohi ja milloin osui. On ne männyn kävyt vaan pieniä. Tähtäämällä nuolet olisivat helposti samassa läjässä, mutta missä läjä olisi Smile

Ajatus on kehittää nopeaa ampumista, joka pohjautuu täysin vaistoon lyhyillä matkoilla. Monesti riistatilanteetkin ovat erittäin nopeita ja tähtäilylle vain ei jää yksinkertaisesti aikaa. Vähän sama asia kun vertaa haulikkoa vastakaareen. Kun metsästää haulikkomaisesti, soveltuu vastakaari kuin nenä silmään, vai miten se sanotaan. Vastaavasti taljajousi hilavitkuttimineen olisi enemmän omiaan kiväärimäisessä passituksessa. Ei ole mitään järkeä kantaa "joulukuusta" haulikkomaisessa metsästyksessä mukana Wink
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 28.04.2007 21:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jarih kirjoitti:
Tähtäämällä nuolet olisivat helposti samassa läjässä, mutta missä läjä olisi Smile

Ajatus on kehittää nopeaa ampumista, joka pohjautuu täysin vaistoon lyhyillä matkoilla.


Niin..., kisoissa on joka nuolen osuttava ja siksipä huippumiehet 'tähtäävät' nuolen kärjellä. Ymmärtääkseni myös 'suuret' vaistoampujagurut ovat näitä tähtäyksen esiasteita, gap shooting, split vision ym. käyttäneet.

Sellaista asiaa kuin 'täysin vaistoon' perustuva ampuminen ei ole olemassakaan. Kaikissa tapauksissa on kyse opitusta 'käyttäytymisestä', jousella ampuminen ei ole meille ihmisille vaistonvaraista toimintaa. Ei myöskään ole olemassa oikeaa vaistoammuntatekniikkaa tai edes tapaa pitää nuolta. Ns. välimerenote, nuoli sormien välissä, vain on sovittu 'oikeaksi' otteeksi joissakin kilpa-ammunnan muodoissa. Tavoitteena on ilmeisesti ollut vakioida tämä ammunnan osa-alue. Sinänsä välimerenote on minusta selkeästi käyttökelpisempi nimenomaan metsällä kuin 'kolme sormea alla', joka saattaa kyllä aluksi tuntua tarkemmalta 'radalla'. Tämä tarkkuuden tunne tulee ainakin minulla siitä, että nuoli on lähempänä silmälinjaa ja toimii silloin (ainakin alitajuntaisesti) paremmin tähtäyksen referenssilinjana. Välimerenote taas antaa paremman kontrollin nuoleen 'äkkinäisissä' tilanteissa, nimenomaan metsästyspuolella.

Mitä 'nopeuteen' tulee, niin en ole vielä tullut tilanteeseen, jossa 'hilavitkutimella' ei nopeus riittäisi ihan samoilumetsästyksessäkin. Nopeutta tärkeämpiä asioita ovat huomaamaton ja vähäeleinen jousen virittäminen ja kohteeseen osuminen. Pätee yhtälailla perinteiseen kuin moderniin jouseenkin. Jousimetsästys ei minusta koskaan ole 'haulikkomaista' metsästystä riippumatta jousityypistä. Pelkästään 'peiton' pienuus erottaa nämä aseet toisistaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Faal
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Huh 2005
Viestejä: 182

LähetäLähetetty: 28.04.2007 22:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiul kirjoitti:

Sellaista asiaa kuin 'täysin vaistoon' perustuva ampuminen ei ole olemassakaan.


Jees...mutta me kuitenkin ymmärrämme mitä tuolla käsitteellä tarkoitetaan ja, että se on jousiammunnoista lähinnä sitä. Vai...?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 29.04.2007 10:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Faal kirjoitti:
Kiul kirjoitti:

Sellaista asiaa kuin 'täysin vaistoon' perustuva ampuminen ei ole olemassakaan.


Jees...mutta me kuitenkin ymmärrämme mitä tuolla käsitteellä tarkoitetaan ja, että se on jousiammunnoista lähinnä sitä. Vai...?


Ymmärrämmekö? Mitä enemmän asiaa pohtii ja lueskelee, niin sanonnalle 'become arrow' löytyy mitä erilaisempia tulkintoja. Niinpä olen sitä mieltä, että 'oikeaa' vaistoa ei olekaan olemassa. Olen aikasemminkin viitannut kokemuksiini poikieni kanssa, jotka ovat ammuskelleet jousilla siinä 4-5 v iästä alkaen ja yllätyksekseni huomasin, että heille itse opittu, 'luonnollinen' tapa ampua, on kärjellä tähtääminen. Olisi helppo siis väittää, että oikeaa 'vaistoa' onkin referenssipisteen käyttäminen l. jonkinlainen tähtääminen. Otos vain on turhan pieni näin tiukan johtopäätöksen tekemiseen, mutta erilaisissa keskusteluissa hiillien, asbellien ja fergusonien ammuntatyylistä usein tulevat esiin edellä mainitut split vision, gap shooting etc. termit, jotka ovat vahvasti sidoksissa tähtäämiseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jarih
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 2086
Paikkakunta: Kirkkonummi

LähetäLähetetty: 29.04.2007 11:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ehkä tämä vaistoisuus tarkoittaa jotain selkärankatoimintoon pohjautuvaa seikkaa. Vähän sama kuin ampuu haulikolla lonkalta, missä myöskin oppii osumaan. Nuorena sällinä tuota tuli kokeiltua vastapallokiekoilla. Nykyään ei varmaan enään osuisikaan. Ajatelkaapa nyt vaikka haulikkovirtuaali Tom Knapp:iä, joitain kiekkoja hänkin ampuu selän takaa ilman tähtäyspistettä.

Jousessahan voidaan muodostaa linja kahden pisteen väliin, etusormi/etusormi, joka toimii "vaistotähtäimenä". Toistojen kautta opittu ja koettu kolahtaa selkärankaan tai jotain sen suuntaista. Uskon kyllä siihen, että kyseisen ampumatavan parhaat puolet ovat nopeudessa lähimatkoilla. Tarkoitus kun on osua vain riittävän hyvin nopeassa tilanteessa. Esimerkiksi tilanteessa jossa koiran seisonnalta riekko hyppää jaloista ilmaan, ei siinä kovinkaan paljoa kannata odotella ja asetella, pitää vain vetää ja ampua. Osumisen summa varmaan muodostuu tuurista ja selkärankaoppimisesta.

Pidemmillä matkoilla tähtäämisen merkitys on varmasti ehdoton sen lisäksi että pystyy arvioimaan matkan tarkasti. Kaareva lentorata ja osumakohteen suhteellisen pieni osuma-alue ovat osumisen rajoittavia tekijöitä, ohiampumisen riski voidaan minimoida tähtäystekniikalla.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Faal
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Huh 2005
Viestejä: 182

LähetäLähetetty: 29.04.2007 13:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No ihan omakohtaisesti voin sanoa, että aikanaan, kun en vielä mistään kikoista mitään tiennyt, ammuin kakarasta aikuiseksi täysin ilman mitään kärjellä, tm. pisteillä tähtäämistä ja olin ihan kuutamolla, kun jotkut kehottivat muuttamaan tähtäyspistettä, jollen sattunut osumaan.
Ammuttiin kaverin kanssa ilmaan heitettyjä pahvikiekkoja ja pimeässä hädin tuskin erottuvia maaleja erinomaisella menestyksellä ja voin edelleen pontevasti todeta, että näissä ammunnoissa ei todellakaan ollut edes mahdollista käyttää jotain kärjellä tähtäämistä tai muuta jänteellä kiipeilyä!

Jos vaistoammunta on "puhdasta" vasta sitten, kun kuurosokea osuu ohilentävään sorsaan tarkoituksella, niin sitten ammuntamme ei puhdasta ollut...
Voidaan sitten käsitteenä antaa sille nimeksi vaikka "perstuntuma", ihan sama, mutta vailla mitään kikkoja se tapahtui ja tykkänään "tunteella".

Viimein kisamaailmaan tutustuttuani huomasin sen, minkä varmasti moni muukin; tämä tyyli "väsyy" nopeasti ammuttaessa pitkää kisaa.
Maastossa eläinkuviin voi vielä pärjätä pidempäänkin ihan kohtuudella, mutta sisällä taulua tikatessa alkaa jo kaivata tasaisuutta ja varmuutta.
Silloin alkaa helposti kikkailu astua kehiin ja vaistoammunta on historiaa vainen...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Sivu 2 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com