OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Drillingin tarkkuus
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Kaakko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2005
Viestejä: 117
Paikkakunta: Pieksämäki

LähetäLähetetty: 17.02.2007 15:55    Viestin aihe: Drillingin tarkkuus Vastaa lainaamalla viestiä

Aikaisemmin täällä on jo taitettu peistä rihlakon tarkkuudesta, kysytäänpä nyt sitten samaa drillingistä.

Olen ottanut muutamiin saksalaisiin liikkeisiin yhteyttä käytetyistä drillingeistä (Sauer) ja siinä yhteydessä kysynyt myös luotipiipun käyntiä. Viimeisimmässä vastaus oli 7x57R piipun osalta "SEHR GUT, sadalta metriltä n. 35mm". Myyjä kertoi myös, että uusille drillingeille annetaan takuuna 50 mm kasa.

Ei tuo nyt kyllä minusta mitenkään häikäisevää ole. Jos ammun latvalintua matkalta 150m tai enemmän niin kyllä tappava osuma on jo hiukan tuurissaan.

Sitten tuolla Antonio Zoli -osastossa kehutaan, että sadalta metriltä osuu 15-17 millin kasaan. Se alkaa jo minustakin olla sehr gut.

Onko saksalaiset jääneet tässä jälkeen, vai onko pienemmät kaliberit (esim. 6,5x55) tarkempia kuin isommat?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 17.02.2007 18:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Saksalainen ymmärtää että drillingin tarkkuutta ei ole tarkoituksenmukaistakaan verrata hyväkäyntiseen normaaliin luodikkoon. Saksassa drillingillä tapahtuvan metsästyksen kohteet ovat yleensä toiset kuin meillä eli pääosin ammutaan isompaa riistaa kuten kauriita, saksanhirviä sekä villisikoja. Näissä jahdeissa tuo luvattu tarkkuus jo ihan hyvää luokkaa. Drillinkihän on alunperin kehitetty ajojahtiaseksi mutta meillä Suomessa ja muualla Skandinaviassa sitä on myös pyritty käyttämään rihlakon tilalta haukkuvan koiran kanssa tapahtuvassa linnunmetsästyksessä. Viimemainitussa pidemmiltä matkoilta ammuttaessa voi tuollainen luvattu tarkkuus joskus tuottaa ongelmia.

Uutta teknologiaa edustavilla drillingeillä joissa on vapaasti liikkuva luotipiippu, voidaan luultavasti päästä parempiinkin kasoihin mutta niillä aseilla joissa on perinteisellä tavalla juotetut piiput, tulee lämpölaajenemisesta johtuva osuman vaeltaminen hyvin nopeasti eteen.

Itse en juuri nyt ole aikeissa hankkia itselleni "kolmipiippua", mutta jos ja kun se hetki koittaa, niin kanalintumetsille sitä ei aikomukseni ole kantaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 19.02.2007 15:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Drillinkimiehille 'kasa' voi olla hieman aikariippuvainen käsite. Enemmän kuin radalla ammuttu kasa, minua kiinnostaa, miten hyvin ensimmäinen laukaus osuu kohdilleen l. ensimmäisen laukauksen tarkkuus. Näitä 1. laukauksiakin tulee sen verran harvoin, että tärkeää on lisäksi miten ensimmäinen laukaus osuu puhdistetusta, mutta öljyttömästä, piipusta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NoVoeHelevetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2005
Viestejä: 6357
Paikkakunta: Akaan seurakuntanuoret

LähetäLähetetty: 19.02.2007 16:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oma Merkel ampuu 15 mm kasaa 150 metriin, kunhan malttaa jäähdytellä piippua laukausten välillä. Tarkkuus riittävä latvalinnustukseen ja pystykorvan kanssa, tosin aika yksilöitähän nämä Merkelin luotipiiput tuntuvat olevan. En silti lähtisi vertaamaan kunnon luodikkoon, kun nuo ampumaominaisuudet ovat ymmärrettävästii aika erilaiset.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
x-matsa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2005
Viestejä: 219

LähetäLähetetty: 12.03.2007 19:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On se vaan veikeetä näitten kolmipiippujen kanssa!Kun viimein pääsin oman käytettynä ostetun Sauerin kanssa radalle,ei käyntiä löytynyt luotipiipulle ollenkaan(7X57R).Kolmen laakin kasat 70-100mm,Normaa oli ja S&B:tä fmj:nä.No,enhän tuosta lannistunut vaikka vi Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil i.Ostin Sierran 150 greinisiä ja latasin N160:ppisellä muutamia.Ja katso,häneen drillukkansa takoi kuin tikka samaa reikää.Voi tätä ilon ja onnen päivää!!Seuraavaksi pitänee hommata Norman fmj luoteja,ja kokeilla saako niillä käynnin kohdalleen kun kikkailee latinkeja Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuuhullu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Jou 2006
Viestejä: 199
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 12.03.2007 20:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yksilöitä nämä drillingit ovat.Kokeilin juuri 11g lockbasea/7x65R kaliperiin
ja en ole vielä saanut Merkeliin hyvää käyntiä/100m 5lsk.40-60mm kasat.
Mutta samalla reissulla kokeilin Norman Oryxsiä ja kasat 100m 5lsk 20-30mm. Jotenka hirvi/peurapatruunaa ei tarvitse enää hakea.
Voisiko käyntiero johtua luotien painosta Oryx 10.1g.
No ostin juuri Norman 150gr kokovaippasia, ei kun kokeiluun.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mky
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Tam 2005
Viestejä: 724

LähetäLähetetty: 14.03.2007 08:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

99

Eikös ihan oikeille tarkkuuskivääreillekin (TRG tms.) lupailla vain 1 MOA:n tarkkuuksia. Eihän nämä drillingin 20-30mm kasat siihen nähden mitään huonoja ole.

Itse olen huomannut, että öljyinen patruunapesä aiheuttaa hylsyn nokeutumista, ohivuotoa ja ensimmäisten laukausten epämääräista hajontaa. Suhteellisen napakat lataukset (QL paineet yli 3000bar), kuiva patruunapesä ja piippu sekä hehkutetut hylsyt korjasivat minulla ensimmäisen laukauksen osumat kohdilleen.

Sellierin hylsyt vaikuttivat sen verran kovilta, että minä annoin niille tohoa jo eka latauskierrokselle.

Luoteina olen käyttänyt pääasiassa S&B:n 9g FMJ eikä niissä kai varsinaista vikaa ole, mutta joku premiumluoti varmaan antaisi pienempää kasaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
x-matsa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2005
Viestejä: 219

LähetäLähetetty: 14.03.2007 09:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eilen kun kävin ampumassa loput Norman kokovaipat että saan hylsyjä jälleenlataukseen,oli yksi patruuna lussu.Kun ammuin,kuului vain pieni "päsähdys" ja luoti lensi muutaman metrin päähän hankeen!Ilmeisesti hylsyssä ei ollut ruutia ollenkaan,koska piippuun ei jäänyt palamatonta ruutia.Paljonko olette laittaneet max. ruutia(N160)150 grainin luodille?3,2grammalla ei vielä painemerkkejä näy.Kysymyksessä siis7X57R
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JpLe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Hei 2005
Viestejä: 2167

LähetäLähetetty: 14.03.2007 20:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla oli aikoinaan Zolin drillinki, ja täytyy kyllä sanoa, että oli se hyvä vehjes. Ammuin 308 Sakon Range-patruunaa 3 laukausta 120 metriltä 30mm nippuun.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mky
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Tam 2005
Viestejä: 724

LähetäLähetetty: 14.03.2007 20:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

x-matsa kirjoitti:
Eilen kun kävin ampumassa loput Norman kokovaipat että saan hylsyjä jälleenlataukseen,oli yksi patruuna lussu.Kun ammuin,kuului vain pieni "päsähdys" ja luoti lensi muutaman metrin päähän hankeen!Ilmeisesti hylsyssä ei ollut ruutia ollenkaan,koska piippuun ei jäänyt palamatonta ruutia.Paljonko olette laittaneet max. ruutia(N160)150 grainin luodille?3,2grammalla ei vielä painemerkkejä näy.Kysymyksessä siis7X57R

99
Katselin tuossa QL arvoja omalle Merkelille customoituna 9,7g Norma FMJ N160 ruudille niin 3,35g taitaa olla maksimi mikä hylsyyn sopii. Paineet pysyy CIP-rajoissa (3285bar) vauhtia 823m/s.
Ruudista ehtii palaa vain n.96%, joten suuliekki saattaa olla aikamoinen (60cm piippu)

HUOM! Itse en ole N160 käyttänyt, joten nämä eivät ole mitään latausvinkkejä vaan QL:n antamia arvoja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuuhullu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Jou 2006
Viestejä: 199
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 14.03.2007 22:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitä ruutia käytät Merkelissä.
Kiinnostaa kun olen vasta aloittamassa koelatauksia Norman 150gr kokovaipalle.
Onko N150 parempi kuin N160 Question
Itsellä 7x65R
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mky
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Tam 2005
Viestejä: 724

LähetäLähetetty: 15.03.2007 08:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kuuhullu kirjoitti:
Mitä ruutia käytät Merkelissä.
Kiinnostaa kun olen vasta aloittamassa koelatauksia Norman 150gr kokovaipalle.
Onko N150 parempi kuin N160 Question
Itsellä 7x65R

98
Kyllä kai noista molemmat käy tuolle Normalle.

Uskoisin että N150 pelaa alle 10g luotien kanssa, mutta yli 10grammasiin saa turvallisemmin vauhtia N160 ruudilla.
Joten jos luotivalikoimasi on välillä 150-175gr osta N160, jos taas alle 150gr niin N150. Itse olen ladannut (57R) N140:stä Sellierin 139grainisten taakse ja N150 FMJ Normalaisten perään.

Noita 175gr PPU:n FMJ-luoteja en ole vielä edes kokeillut. Yli 11 grammaselle 7mm kokovaipalle ei nähdäkseni oikein löydy käyttöä (eläinten ampumisessa)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
x-matsa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2005
Viestejä: 219

LähetäLähetetty: 15.03.2007 15:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mky kirjoitti:

Joten jos luotivalikoimasi on välillä 150-175gr osta N160, jos taas alle 150gr niin N150. Itse olen ladannut (57R) N140:stä Sellierin 139grainisten taakse ja N150 FMJ Normalaisten perään.
Mikäs on ruutimäärän min-max annos N150:sellä ja 150greinin luodilla?Täytyy kokeilla vielä tuotakin,vaikka hyvää käyntiä oli 160 ruudillakin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mky
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Tam 2005
Viestejä: 724

LähetäLähetetty: 15.03.2007 18:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

x-matsa kirjoitti:
mky kirjoitti:

Joten jos luotivalikoimasi on välillä 150-175gr osta N160, jos taas alle 150gr niin N150. Itse olen ladannut (57R) N140:stä Sellierin 139grainisten taakse ja N150 FMJ Normalaisten perään.
Mikäs on ruutimäärän min-max annos N150:sellä ja 150greinin luodilla?Täytyy kokeilla vielä tuotakin,vaikka hyvää käyntiä oli 160 ruudillakin.


Miten lie turvallista tämä reseptien jakeleminen netissä kun aseet on niin yksilöitä. Jokatapauksessa minun lataukset on ollut 42-45gr, lähempänä tuota yläpäätä ennenkuin nokeaminen loppui. Vauhtia lienee ollut n.800m/s (ei mitattu)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
x-matsa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2005
Viestejä: 219

LähetäLähetetty: 15.03.2007 20:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nokisia on hylsyt noilla Sellierin tehdaspaukuilla ainaskin,taitaa joutua aika max latinkeja tekemään tähän vanhaan Saueriin,että painetasot saa normitasolle,ja sitä kautta käyntiä löytyy kokovaippaluodeille,Sierran hp jo pelaa kyllä!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com