OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Tuleeko VFG-tulpasta hiomatamppooni?
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
veikka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 882
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 22.07.2006 18:06    Viestin aihe: Tuleeko VFG-tulpasta hiomatamppooni? Vastaa lainaamalla viestiä

Eli tuossa ratareissun jälkeen kiväärin piippua puhdistelin,sattuneesta syystä VFG tulpilla.
Käytän siis SAK puhdistuspuikkoa+SAK VFG adapteria ja lisäksi hylsystä tehty puikon ohjuri.

Tilanne on tämä:
Ruuvataan tulppa adapteriin,dipataan öljyyn ja lykätään piipun läpi. Tulppa on likainen. Tässä vaiheessa vedän tulpan raakasti takaisin,vaihdan uuteen ja sama uudestaan,tosin sillä erotuksella että työnnän seuraavia tulppia kaksi kertaa piipun läpi.
tässä mietinkin että millainen hiomapötkylä tuollainen likainen tulppa on? Vrt puhdistuslappu,lappu aina kertatyönnöstä vaihtoon.


Montako kertaa tuollaista tulppaa on "turvallista" hinssata piipun läpi vaihtamatta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Repesorsa
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9356
Paikkakunta: Sieltä

LähetäLähetetty: 22.07.2006 19:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on sellainen käsitys noista puluntamppooneista, ettei niistä ole hyötyä, kuin myyjälle. Sillaa sen olla pitää.

Itse en vetele mitään edestakaisin piippua puhdistaessani. Se on kertatyöntö.
_________________
I'm back!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
762-39
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Huh 2004
Viestejä: 1293

LähetäLähetetty: 22.07.2006 20:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tulppiahan laitetaan rassin nokkaan kaksi joista etummainen kerää enimmät liat mennessään ja tipahtaa automaattisesti pois kun rassia aletaan vetää takaisinpäin.

"Pikkuisen" helpompaa kuin sillalla, kerran kun kokeilee niin paluuta ei ole. Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veikka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 882
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 22.07.2006 20:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onkos tuo mun adapteri sit väränlainen?
Joo,sillan tuo voittaa helppoudessaan 100-0.
Eroa puhdistuslappuihin en tiä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
762-39
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Huh 2004
Viestejä: 1293

LähetäLähetetty: 22.07.2006 21:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Adapteri pitäisi olla tuollainen:

KLIK

Toinen tulppa kierretään jenkaan kiinni, toinen laitetaan tikkuun josta se putoaa vapaasti kun vedät puikkoa pois piipusta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hmma
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 28 Syy 2005
Viestejä: 12

LähetäLähetetty: 22.07.2006 22:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="veikka"]Onkos tuo mun adapteri sit väränlainen?
Joo,sillan tuo voittaa helppoudessaan 100-0.
Eroa puhdistuslappuihin en tiä.[/quote]

Tervehdys

Ainakin minun adapteri, joka on tarkoitettu noille VFG:n tulpille on hyvin erilainen kuin tuo sinun kuvassa oleva.

Ideana adapterissa on, että ensimmäinen tulppa kierretään kiinni adapterissa olevaan kierteeseen ja seuraava tulppa vain työnnetään adapterin päässä olevaan "sileään" osaan kiinni.

Tämän ansiosta ensimmäinen tulppa pysyy kiinni adapterissa niin kauan kunnes se käsin irroitetaan, mutta toinen tulppa tippuu pois piipun päästä kun puhdistustikkua vedetään takaisin päin. Tällä tavalla sitä ensimmäistä ja likaisempaa tulppaa ei vedellä edes takaisin piipussa.

Itse pidän noita tulppia aivan loistavina, enkä missään tapauksessa itse palaa sillan käyttäjäksi.

t.Masa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jantteri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tou 2004
Viestejä: 1202
Paikkakunta: Kotomaa

LähetäLähetetty: 23.07.2006 11:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täältäkin ääni tulpille. Silla aika on ohi.

Piippua en ole hangannut edestakaisin, vain yhteen suuntaan, samoin kuin luoti kulkee. En tiedä miksi, mutta näin minulle on moni kertonut, kait se on tuo hiova vaikutus.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2005
Viestejä: 116

LähetäLähetetty: 23.07.2006 22:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ERI MIELTÄ !!!
Jos maalaisjärjellä aatellaan niin kumpikohan kuluttaa piippua enemmän, se että lika kulkee luodin ja piipun välissä vai puuvillatupon ja piipun välissä ?
Ja ne vauhditkin on vähän erilaisia ! Laughing
Itse hankaan molempiin suuntiin ! On nimittäin sen verran kalliita nuo VFG:t.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jantteri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tou 2004
Viestejä: 1202
Paikkakunta: Kotomaa

LähetäLähetetty: 23.07.2006 23:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="TP"]On nimittäin sen verran kalliita nuo VFG:t.[/quote]

Persaukisesta kaikki on kallista.... Laughing
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2005
Viestejä: 116

LähetäLähetetty: 24.07.2006 01:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuskin noita kukaan halvaksikaan voi vakavalla naamalla väittää, pikkurasia monta euroa. Tulee aikamoinen kilohinta huovalle! Valmistaminen teollisesti ei varmaan ole mitään salatiedettä eli jollakin on varmaan hyvät katteet !
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hmma
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 28 Syy 2005
Viestejä: 12

LähetäLähetetty: 24.07.2006 13:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="TP"]On nimittäin sen verran kalliita nuo VFG:t.[/quote]

Tuo kalleus on hyvin suhteellinen käsite. Itse ammun pienoiskiväärillä, joten esimerkiksi Lapua Master maksaa 59 euroa/500 kappaletta, kun taas VFG:n tulpat maksaa 21 euroa/500 kappaletta. En sure kustannuksia kun ammun yhden Masterin tauluun, joten miksi ihmeessä surisin kahden tulpan hintaa kun puhdistan asettani?

Tästä ei varmaan kannata jatkaa tämän enempää. Tyylejä on monia ja sehän riittää kun pystyy itse perustelemaan itselleen oman tyylinsä.

t.Masa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtaaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Maa 2004
Viestejä: 2693
Paikkakunta: EU:n maakunta

LähetäLähetetty: 24.07.2006 13:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuinkahan moni puhdistaa aseensa vessa- tai talouspaperilla tai jollakin kankaanpalasella? Varmaan aika moni. Rolling Eyes Pitäis varmaan laittaa äänestys pystyyn.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2005
Viestejä: 116

LähetäLähetetty: 24.07.2006 17:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No tuo 500:n paketti kuulostaa jo kohtuu hintaselta. 50:n paketin jos ostaa (8,50€), ni alakaa olla jo merkitystä.

Esim. Itseladattu lintukiväärin panos ~16 centtiä/kpl, ammuntaan metsällä 1 laukaus, piippu on puhdistettu öljyistä VFG:llä ennen metsälle lähtöä ja puhdistetaan kotona taas VFG:llä. Lopputulos: meni 2 VFG-tulppaa 2*0,17€ ja 1 patruuna 0,16€ eli tuppoihin meni 2x se mitä patruunoihin.

ELI KANNATTAA OSTAA SE 500:N PAKETTI JOS SATTUU KAUPASTA LÖYTYMÄÄN !!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
762-39
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Huh 2004
Viestejä: 1293

LähetäLähetetty: 24.07.2006 18:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Esim. Itseladattu lintukiväärin panos ~16 centtiä/kpl, ammuntaan metsällä 1 laukaus, piippu on puhdistettu öljyistä VFG:llä ennen metsälle lähtöä ja puhdistetaan kotona taas VFG:llä. Lopputulos: meni 2 VFG-tulppaa 2*0,17€ ja 1 patruuna 0,16€ eli tuppoihin meni 2x se mitä patruunoihin.


Kaikkea sitä Shocked muista ostaa halvinta makkaraa syksyllä. Very Happy
Kabanossin kilohinta on liian kova suhteessa itseladatun patruunan kappalehintaan. Idea
(ei ole tarkoitus pi*uilla, oli vaan pakko kommentoida)

Tosipuheessa, jos tulppien menekkiä ja hintaa pitää laskea suhteessa patruunoiden hintaan niin kannattaa unohtaa koko juttu.
Yksi tulppa ei riitä aseen piipun puhdistamiseen metsästysreissun jälkeen vaikka ei olisi ampunut laukaustakaan.

Viidensadan paketeissa ne kannattaa ostaa, pussi kestää kauan ja onhan se kappalehinta rutkasti halvempi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2005
Viestejä: 116

LähetäLähetetty: 24.07.2006 22:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Tosipuheessa, jos tulppien menekkiä ja hintaa pitää laskea suhteessa patruunoiden hintaan niin kannattaa unohtaa koko juttu.
Yksi tulppa ei riitä aseen piipun puhdistamiseen metsästysreissun jälkeen vaikka ei olisi ampunut laukaustakaan.


Ai ei riitä vai ? Miksi muuten pitää putsata jos ei oo ampunu ? Itse korkeintaan kuivaan piipun, jonka jälkeen öljyä.

BTW laskin tuon homman vaan siks että porukka vähän miettis että mistä maksaa ja miten paljon ! Vieläkin tahtoo itsellä tuo nykyinen (N)euvostovaluutta hieman tehdä tepposia. Tuossa esimerkissä (tuppo vs. nalli+ruuti+luoti) on materiaalien ja valmistuskustannusten suhteen aikamoinen epäsuhta !

ps. Jokainen saa maksaa tarvikkeistaan ihan niin paljon kuin haluaa, itse katson vähän tarkemmin että minkälaisesta tavarasta maksan ja miten paljon. Tuo 500:n paketti on aika sopevan hintainen mulle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com