OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kauriin metsästys

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Gunfire
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Jou 2004
Viestejä: 92

LähetäLähetetty: 21.06.2007 00:36    Viestin aihe: Kauriin metsästys Vastaa lainaamalla viestiä

Syksyllä pitäis aloittaa kaurisjahti ja oon täysin newbie tässä hommassa joten ajattelin kysellä täältä kokeneimmilta vähän vinkkejä.

Aluksi vähän taustatietoa metsästysalueesta: Kesantopelto/kaurapeltoalue jonka kulmauksesta lähtee traktorin ura joka haarautuu kahdelle eri hakkuuaukiolle(tässä kulmauksesta lähtevässä traktorinurissa näkyy kauriin jälkiä).

Tässä muutamia kysymyksiä mitä näin alkuun juolahti mieleen:

Miten kauris liikkuu maastossa? Käyttääkö se tiettyjä reittejä ja esim. valmiita traktorinuria/metsäteitä vai vaelteleeko se satunnaisia reittejä pitkin maastossa?

Onko kauriilla eri alueet jossa se ruokailee ja siten eri alueet jossa se lepää ja käyttääkö se samaa reittiä siirtyessään "lepoalueelta" ruokailemaan? ja onko näiden alueiden välit pitkiä?

Käyttääkö kauris ruokalualueena mielummin jotain kesantopeltoa kuin esim. nuorta hakkuuaukiota?

Jos kauriilla on erikseen ns. alue missä se lepää niin millaista maastoa tämä alue on?

Tässäpä muutama mitä ajattelin, kysymyksiä olis enemmänkin ja uusia tulee kokoajan mieleen...paras olisi kun pääsis jonkun kokeneen kanssa jahtiin, mutta seurassa ei ole oikeen innostuneita tai kokeneita kaurismiehiä.

Ajatus olis että kokeilis kytätä ruokailualuella tai sitten niiden kulkureitillä. Ruokailupaikkaa en ole vielä ajatellut rakentaa kun jotenkin sotii ainakin ittellä vastaan se että ensin houkutellaan ne ruoalla tiettyyn paikkaan ja sitten teloitetaan Laughing ne jostain lämmitetystä kopista. Pyydän anteeksi etukäteen niiltä jotka sitä harrastaa, tarkoitus ei ole väheksyä tätä metsästysmuotoa...todennäköisesti päädyn ittekki siihen ku ensin pari vuotta kyttään jossain hakkuuaukion reunalla ja saalis on nolla Laughing

Joka tapauksessa kaikenlainen tieto ja vinkit on tervetulleita. Ja tietenkin kritisoida saa tuota mun mielipidettä vastaan tuosta ruokailupaikka kyttäyksestä, mutta toivoisin että aihe pysyis näissä neuvoissa ja vinkeissä.

Niin ja olen lukenut jonkin verran kirjallisuutta kauriinmetsästyksestä mutta harmikseni olen huomannut että ne on aika ylimalkaisia kuvauksia asiasta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sarma
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Tam 2005
Viestejä: 517
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 21.06.2007 16:38    Viestin aihe: Re: Kauriin metsästys Vastaa lainaamalla viestiä

Gunfire kirjoitti:


Ajatus olis että kokeilis kytätä ruokailualuella tai sitten niiden kulkureitillä. Ruokailupaikkaa en ole vielä ajatellut rakentaa kun jotenkin sotii ainakin ittellä vastaan se että ensin houkutellaan ne ruoalla tiettyyn paikkaan ja sitten teloitetaan Laughing ne jostain lämmitetystä kopista. Pyydän anteeksi etukäteen niiltä jotka sitä harrastaa, tarkoitus ei ole väheksyä tätä metsästysmuotoa...todennäköisesti päädyn ittekki siihen ku ensin pari vuotta kyttään jossain hakkuuaukion reunalla ja saalis on nolla Laughing



Ihan miten vain mutta jos kyttäät kaurista pellonlaidassa niin olitpa sitten tuonut sinne ruokaa tai et, luultavasti pellolla näkemäsi kauris on siellä juuri ruuan perässä ja tullut syömään siihen pellolle. Eli todennäköisesti ruoka toimii vähintään epäsuorana houkuttimena.

Olen itse kokeillut niin avomaankyttäystä kuin koppikyttäystä, henkilökohtaisesti olen niin mukavuudenhaluinen että hyödynnän mieluummin jälkimmäistä.

Yleensä hirvieläimet ovat arkoja nimenomaan ihmishahmon suhteen ja yksi kyttäyskopin ideoista onkin häivyttää ihmishahmo eläimen silmistä. Kyttäys voi onnistua ilman koppiakin mutta tällöin joudut usein olemaan hankalammassa asennossa tai vaikkapa makaamaan maassa. Ja on se koppi mukavuustekijäkin: paikallaan istuessa tulee helposti kylmä jopa kopissakin vaikka siellä tuulen ja sateen vaikutus on saatu minimoitua ja hengitysilma ruumiinlämmön kanssa yleensä nostaa jonkun asteen verran kopin lämpötilaa. Niskaan posottava vesi- tai räntäsade harvemmin nostaa jahtitunnelmaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pastrana
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Tou 2006
Viestejä: 230
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

LähetäLähetetty: 29.07.2007 15:32    Viestin aihe: Re: Kauriin metsästys Vastaa lainaamalla viestiä

Gunfire kirjoitti:
Pyydän anteeksi etukäteen niiltä jotka sitä harrastaa, tarkoitus ei ole väheksyä tätä metsästysmuotoa...todennäköisesti päädyn ittekki siihen ku ensin pari vuotta kyttään jossain hakkuuaukion reunalla ja saalis on nolla Laughing

Ei tarvitse anteeksi pyydellä.
Myös minulla oli samanlaisia "yleviä" ajatuksia, kunnes olin riittävän monta kertaa istunut tyhjän pellon reunassa kannon nokassa ja kironnut ainaista vesisadetta, märkiä vaatteita ja hyttysiä.

Kyllä se koppi on kunkku.
Itse joko kyttään tai ajatan koiralla.
Jos oikein nätisti jää pyörimään ajossa, niin kaurista voi verrata metsäjänikseen.
_________________
Juujuu... mitämittäää
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com