OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

33 hirveä syksyssä. Epävirallinen Suomen ennätys?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
tl
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2005
Viestejä: 223

LähetäLähetetty: 16.01.2007 16:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En tiedä onko jollakin sellainen käsitys että koiran haukulle vain mennään ja hurautetaan hirvi nurin. Itsellä ei ainakaan ole sellainen käsitys.

Hirvellä on kuten tiedetään äärimmäisen herkät aistit. Meillä nämä maastot on vielä sellaisia ettei taho juuri kymmentä metriä enempää nähdä maastoissa mihin hirvi jää seisontaan... siihen kun lisätään vielä että useasti ne haukut on useiden kilometrien päässä lähimmistä teistä.

Itsellä viime syksynä onnistui haukulle meneminen ehkä suhteessa 1/3... siitäkin syystä täytyy nostaa hattua joka yli kolmekymmentä on saanut kepitettyä... se ei varmasti joka koiramiehellä onnistu oli koira millainen tahansa. Tarkoitan että se haukulle meneminen vaatii taitoa mitä ei saa äidinmaidosta vaan kokemuksesta ja virheitten kautta oppimisesta. Itse olen useasti kun hirvi karkkoaa minua mennyt siihen seisonta paikkaan ja ihmetellyt että miten se oikein minut havaitti ja niin siinä on jotakin oppinut aina seuraavaa kertaa varten.

Joskus se on helppoa kuin heinän teko mutta useimmiten ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KJK
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 19 Hei 2006
Viestejä: 25

LähetäLähetetty: 16.01.2007 17:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

meniköhön iiroksella puurot ja vellit sekaisin lupa-asioissa. oliskohan aihetta tutustua jako perusteisiin että mikä vaikuttaa mihinkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
karju
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Lok 2006
Viestejä: 711
Paikkakunta: rovaniemi

LähetäLähetetty: 16.01.2007 17:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"juhakaka" sinulla on tainnut jäädä levy pyörimään,eihän se ole
mikään kynnyskysymys, kuka sen hirven haukulta
ampuu useinmiten se on tietenkin koiramies esim: meillä
koiramiehen mukaan määrätään "jalkava"kaveri
käskynjaossa mukaan,ja he keskenään sopivat kumpi
menee haukulle ja tietääkseni ongelmia ei ole ollut ,ja
mitä tulee minun kehumisiin, koitan aina välttää niitä,
olet varmaan kuullut sanonnan(puheet on puheita näytöt
on ne jotka ratkaisevat).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juhaka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Hel 2005
Viestejä: 2042

LähetäLähetetty: 16.01.2007 17:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

karju kirjoitti:
"esim: meillä
koiramiehen mukaan määrätään "jalkava"kaveri
käskynjaossa mukaan,


Minun puolesta määrätkääpä vaikka koko paikallinen marttakerho.
Luojan kiitos täälläpäin tuollaista ei onneksi harrasteta eikä se toimisikaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Joker
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 14 Kes 2006
Viestejä: 58

LähetäLähetetty: 16.01.2007 17:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
En tiedä onko jollakin sellainen käsitys että koiran haukulle vain mennään ja hurautetaan hirvi nurin. Itsellä ei ainakaan ole sellainen käsitys.

Hirvellä on kuten tiedetään äärimmäisen herkät aistit. Meillä nämä maastot on vielä sellaisia ettei taho juuri kymmentä metriä enempää nähdä maastoissa mihin hirvi jää seisontaan... siihen kun lisätään vielä että useasti ne haukut on useiden kilometrien päässä lähimmistä teistä.

Itsellä viime syksynä onnistui haukulle meneminen ehkä suhteessa 1/3... siitäkin syystä täytyy nostaa hattua joka yli kolmekymmentä on saanut kepitettyä... se ei varmasti joka koiramiehellä onnistu oli koira millainen tahansa. Tarkoitan että se haukulle meneminen vaatii taitoa mitä ei saa äidinmaidosta vaan kokemuksesta ja virheitten kautta oppimisesta. Itse olen useasti kun hirvi karkkoaa minua mennyt siihen seisonta paikkaan ja ihmetellyt että miten se oikein minut havaitti ja niin siinä on jotakin oppinut aina seuraavaa kertaa varten.

Joskus se on helppoa kuin heinän teko mutta useimmiten ei.


Muutamia vinkkejä, joita pitää jokainen syksy opetella lisää...

1) Koiramiehellä pitää olla todella hyvä maastotuntemus. Maasto tulee hallita kuin omat taskunsa, jotta osaa liikkua siellä. Tähänkin menee muutama vuosi reenatessa. Muutoksia on havaittavissa melkein joka vuosi; ojitukset, aukot, piennartiet tai muut vastaavat...

kartta (gps) on oiva väline. Ojien käyttöä tulisi reenata paremmin, koska noita hoitamattomia puskia on todella paljon ja ampumaetäisyydet todella minimissä...
Jälkikäteen haukulle mennessä kattelee vaan, että siinä se oja olisi ollut, kun olisi tajunnut vähän liikahtaa paremalle kohtaa...

2) Monessa tekstissä on tullut esille koiran käyttäytyminen (erilaisilla) hirvillä...omistajahan sen jo tietääkin, mutta ulkopuolisen kannattaa kysyä jo ennakkoon omistajalta asiasta, koska se on hyödyksi.

3) Lopetuslaukauksen ampuminen koiran ollessa välittömässä läheisyydessä. Ei voi muuta kuin ihmetellä sitä tyyliä, jossa "hyvän" laukauksen jälkeen ollaan niin tohkeissaan ettei ennätetä viemään koiraa takavasemmalle esim. puuhun kiinni tai toinen pitää koiraa siellä, jos koira ei käskyjä usko. Vasta sen jälkeen suoritetaan laukaus. Muutaman kerran on itseäkin pelottanut, turhaanko?

4) Jätetään pohjalle sitten tämä haukullemeno...on paljon helpompi mennä haukkuun koiran haukkuessa ja ollaan aivan hiljaa, kun koira pitää taukoa. On nähty henkilöitä ja itsekin asian testannut, että pidetään sama reipas kävelytahti koko ajan, kun mennään haukulle...taukojen jälkeen hirvi ei kovin pitkäksi aikaa jää seurustelemaan. Yksi asia, jonka jokainen onneksi on oppinut jo nuorena, on ryömiminen. Siitä on oiva apu haastavammassa kohtaa.

Tähän lisäten kännyköitten ja puhelimien käyttö haukulle mentäessä ei ole ainakaan yhtään tilannetta helpottamaan..!

Nämä taisivat olla tämän palstan jäsenille jo ennalta tuttua asiaa, mutta sitä voi tarvittaessa viedä sinne kentälle asti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Punajalaka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tam 2006
Viestejä: 3187
Paikkakunta: :)

LähetäLähetetty: 16.01.2007 18:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

juhaka kirjoitti:
karju kirjoitti:
"esim: meillä
koiramiehen mukaan määrätään "jalkava"kaveri
käskynjaossa mukaan,


Minun puolesta määrätkääpä vaikka koko paikallinen marttakerho.
Luojan kiitos täälläpäin tuollaista ei onneksi harrasteta eikä se toimisikaan.


No ei varmasti toimis kun sielläpäin on teksteistäs ipäätellen niin yhteistyökykyisiä ja metsästys kavereitan kunnioitavia koiramiehiä. Toiset on sitte "ihan tarpeettomia vanhoja äijänkääpiä","Toisista kun ei yksinkertaisesti ole haukkuun menijöiksi tai hirvenkaatajiksi taikka koiran kouluttajaksi eikä tule." NE "sählääjät tai muuten vaan tunarit joutavat passissa venytellä kiveksiään.".


Tottapuhuen, en kyllä itsekkään ymmärrä miksi koiramiehen pitäs päästää suuremmissa määrin muita/keitä tahansa koiransa haukulle, mutta käsittääkseni tässä olikin alunalkaen kyse siitä amppuvatko koiramiehet kaikki hirvet pois, ennenkä muu porukka edes pääsee jahdin makuun, metsästävätpä he sitten ajoketjulla, houkuttelemalla tai millä tahansa. Jos jahti keskittyy pelkästään koiralla pyytämiseen ja muu porukka on sitten niin avutonta, että pyörivät aina vain koirien/koiramiesten ympärillä passissa, nii sitte tietenki ammutaan koiralle, niin palionku keritään.
_________________
No ehä minä, mutta muut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
urbo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 299
Paikkakunta: Ylä-Savo

LähetäLähetetty: 16.01.2007 18:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
mutta ei se porukan johtaja sitä määrää kuka lähtee koiran kanssa mettään
Eikös tuo ole juuri niitä metsästyksenjohtajan tehtäviä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16694

LähetäLähetetty: 16.01.2007 18:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

juhaka kirjoitti:
Monessa nykyisessä seurassa on tosiasiassa ihan tarpeettomia vanhoja äijänkääpiä passissa jolla ei ole mitään virkaa, kuhan pököttävät päivän siellä.


Jonain päivänä tulee uusi "juhaka" ja ajattelee sinusta noin. Täytyy sanoa, että enpä ole pahoillani, kun ei olla samassa porukassa. Se on sama, vaikka ammutkin kaikki hirvet koirallesi, mutta tuo asenteesi vanhempiin hirvimiehiin on kyllä p erseestä. Itse kunnoitan ja kuuntelen heitä ja oppia olen saanut mukavasti tämän 27 vuoden aikana, mitä olen ollut hirvijahdissa. Muista, että aika kuluu ja jonain päivänä sinä pökötät "tarpeettoma" hirvijahdissa tai muuten vaan, tajuamatta edes sitä. Ehkä sitä oppia sinullekin tulee tässä elämän varrella, jos älyä on ottaa sitä vastaan, mutta epäilen. On tullut muutamiin kavereihisi törmättyä. Täytyy tästä lähtien ristiä heidät nimellä juhaka, sinun mukaan.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
urbo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 299
Paikkakunta: Ylä-Savo

LähetäLähetetty: 16.01.2007 19:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

KJK kirjoitti:
meniköhön iiroksella puurot ja vellit sekaisin lupa-asioissa. oliskohan aihetta tutustua jako perusteisiin että mikä vaikuttaa mihinkin.
Mikä meni iiroksella pieleen?? Eiköhän ne luvat jaeta pääsääntöisesti hirvitiheyden mukaan. Varmaankin myös liikenne vaikuttaa lupien kohdentumiseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tl
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2005
Viestejä: 223

LähetäLähetetty: 16.01.2007 19:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jep... kyllä metästyksen johtaja sen määrää mitä metässä tehdään... meillä se jakaa aamusta porukan autotkin vähän niinkuin sekasin että saa kaikki vuorollaan ajella vähän huonommilla autoilla...samoin kiväärit arvalla että se joskus osuu kohdalle se parempi käyntinen torvi. Tulilla sitten sotketaan reput suohon ja vedetään silmät kiinni vuorotellen niitä sieltä ettei aina tarvis samoja lohivoileipiä vääntää... niin ja heti aamulla vaihetaan ryysyjä keskenään kun eihän se ole reilua jos jollakin on aina parhaat kurateksit ja toisella vaan armeijasta varastettu maastopuku.

No ei sentään... ei niitä vaatteita tarvi kuitenkaan vaihdella.

Mutta on vain erillaisia tapoja eri porukoissa sitä ei voi kieltää... ja kukin tallaa tylillään Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8957

LähetäLähetetty: 16.01.2007 19:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

9.3x622 kirjoitti:
juhaka kirjoitti:
Monessa nykyisessä seurassa on tosiasiassa ihan tarpeettomia vanhoja äijänkääpiä passissa jolla ei ole mitään virkaa, kuhan pököttävät päivän siellä.


Jonain päivänä tulee uusi "juhaka" ja ajattelee sinusta noin. Täytyy sanoa, että enpä ole pahoillani, kun ei olla samassa porukassa. Se on sama, vaikka ammutkin kaikki hirvet koirallesi, mutta tuo asenteesi vanhempiin hirvimiehiin on kyllä p erseestä. Itse kunnoitan ja kuuntelen heitä ja oppia olen saanut mukavasti tämän 27 vuoden aikana, mitä olen ollut hirvijahdissa. Muista, että aika kuluu ja jonain päivänä sinä pökötät "tarpeettoma" hirvijahdissa tai muuten vaan, tajuamatta edes sitä. Ehkä sitä oppia sinullekin tulee tässä elämän varrella, jos älyä on ottaa sitä vastaan, mutta epäilen. On tullut muutamiin kavereihisi törmättyä. Täytyy tästä lähtien ristiä heidät nimellä juhaka, sinun mukaan.


Aika samoilla linjoilla, mutta toisaalta mielelläni ottaisin juhakan miedän seurueeseemme pieneen oppiin. Kaverin käytös voisi jo yhden syksyn jälkeen parantua kummasti Laughing

Saatta kuitenkin olla, että juhaka on virtuaalipersoona, jonka isällä tai tutun isällä on kova hirvikoira. Kun luin nuo juhakan jutut läpi, niin vaikuttaa siltä, että kokemus on tullut kuulopuheena eikä itse koettuna.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TAK85
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Huh 2006
Viestejä: 11357

LähetäLähetetty: 16.01.2007 19:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On noita tapauksia nähty usemminkin että itsekkäät koiramiehet vaihtavat porukkaa tai seuraa kohtalaisen tiheään. Entisessä porukassa sanotaan että emme enää ala sinua, etsihän joku muu porukka. Se tulee ennemmin tai myöhemmin vastaan jos istuttaa muuta porukkaa nuotiolla odottamassa että milloinhan taas "päästään" hirvenvetoon kun nuo muutamat metsästää.

Ei taida 33 hirveä olla suomenennätys. Olihan hesarissakin pari vuotta sitten juttu hirvenmetsästyksestä jossa lokakuun puolivälissä mies ampui 26:een hirvensä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TAK85
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Huh 2006
Viestejä: 11357

LähetäLähetetty: 16.01.2007 19:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Otanpa takaisin. oli marraskuu jo menossa melko pitkällä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tl
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2005
Viestejä: 223

LähetäLähetetty: 16.01.2007 20:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän sitä nyt oikein kilpaa hierotaan epäsopua koiramiesten ja muut porukan kesken... aivan kuin siinä olis jotakin isoakin ongelmaa. Lueskelin tuossa lehdestä jokin aika sitten kun tämä suomen mestari koiran omistaja (toisen kerran peräkkäin) kertoi kilpailu saavutuksistaan ja kertoi siinä sivussa koirilleen ampuneensa parikymmentä hirveä saman syksyn aikana. Siellä päin missä tämäkin mies metästelee sanotaan semmosesta hommasta, että vaikka se ei ole kaikkien haukkukoereissujensa takia joka viikonloppu metässä ollutkaan niin on se varmasti osansa tehdyt porukan eteen.

Meillä kun on lääniä missä metästää on useasti ajettu miehissä joitakin sopivia paikkoja ja koiramies lähtee yksikseen tai jonkun kaverin kanssa muualle omaan pyyntiin. Tämäkin toimii ja kun ajomiehet on ajonsa ajaneet niin sieltä ehtii vielä pasiinkin jos on tarvis... ja aina on halukkaita riittänyt
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hirvikoiramies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2005
Viestejä: 2177

LähetäLähetetty: 16.01.2007 21:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

urbo kirjoitti:
Lainaus:
mutta ei se porukan johtaja sitä määrää kuka lähtee koiran kanssa mettään
Eikös tuo ole juuri niitä metsästyksenjohtajan tehtäviä?


Minä ainakin menen itse AINA haukulle mutta mukaan saa silti tulla ampujaksi haluava henkilö. Itse olen sellainen koiran turva ettei kokemattomat hirven kaato silmissään ammu sellaisessa tilanteessa missä koira on ampumalinjalla tai näkymättömissä.

Porukoissa pitäisi hieman olla sitä muiden huomioon ottamista ja antaa vähiten kaatoja saaneelle mahdollisuus kaatoihin sillä ehdolla että koiranohjaaja tulee aina mukaan ampumatilanteeseen kun seisonta haukuun ammutaan.
_________________
Terroristien kanssa EI neuvotella!!

Viestieni sisältö on vain tämän foorumin käyttöön.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Sivu 5 Yht. 7

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com