OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

33 hirveä syksyssä. Epävirallinen Suomen ennätys?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Toni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 152
Paikkakunta: Kymenlaakso

LähetäLähetetty: 13.01.2007 18:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pystikki kirjoitti:
Kerran oli eräs mies ampunut 2 vasaa samalla laakilla ja vielä piti lehteenkin päästää retostelemaan. Taisi vaan tulla hieman erilaista palautetta kuin oli odottanut.. Rolling Eyes


Juuri näin, tuskin kovinkaan moni metsästystä työnä pitää, joten kaikenlainen saaliiden ilmoittaminen lehdessä tai internetissä kertoo ihmisen olevan vielä täysin penikka, joka hakee asemaansa yhteiskunnassa mittaillessa omia avujaan toisten avuihin, tai ollessaan ylpeä saavutuksistaan ja halutessa niistä kehuja. Tarvitseeko joku todella tappamistaan elukoista maininnan ansioluetteloonsa? Ajan myötä, kun maailmankatsomus laajenee niiltä kotinurkilta vähän etäämmälle, ja maailma avautuu omin silmin, tällainen käyttäytyminen yleensä jää. Jos kuitenkin ikää on jo kertynyt, ja sama saaliin näyttämisen/ilmoittamisen vimma jatkuu, on kyse jo jostain muusta kuin nautinnosta kulkea luonnossa ja tehdä sitä mistä pitää ja saa. Metsästys ei ole urheilua ainakaan sanan varsinaisessa merkityksessä. Ennätykset metsästyksessä kuuluvat toiselle mantereelle. Kunnioitus luontoa kohtaan on se, mistä Suomalainen metsästyskulttuuri tulisi lähteä. Nautintoja. Urheilumetsästäjä on termi, jota on syytä paheksua.

En tiedä millainen juttu sinne lehteen pitäisi kirjoittaa, mutta tuskin kannattaa laatia tekstiä perustuen Suomenennätykseen, eri asia jos alueella ei hirvenmetsästys muita kiinnosta, ja resursseja liian tiheän hirvipopulaation kaatoon on liian vähän. Silloinhan se on mainitsemisen arvoinen teko kyseiseltä henkilöltä ja siitä pieni palkka suotakoon. Olkoon se palkka silloin vaikka maininta mestarista. Arvostusta siitä tuskin saa pelkillä "ennätys" puheilla. Toivottavasti saatte mielenkiintoisen tekstin kasattua. Herneitä nenään on tästä tekstistäni turha kenenkään vetää, tämä on vain oma näkemykseni asiasta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vt
***


Liittynyt: 22 Syy 2005
Viestejä: 333

LähetäLähetetty: 13.01.2007 23:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eipä noilla hirvien kaatomäärillä kannata ihan välttämättä kauheasti kehuskella.

Esim. toisessa porukassa, missä olen mukana tuo 33 olisi n. seitsemän vuoden koko kaatomäärä. Toisessakin n. neljän vuoden...

Kannattaa minusta myöskin varoa sitä, että metsästyksellisyys ei häviä, vaan mukaan tulee täälläkin monesti mainittu hirvien lahtaaminen. Onneksi en ole joutunut ikinä itse sellaista kokemaan! Enkä kyllä petojen keskellä varmastri joudukaan..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tuokke
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Elo 2006
Viestejä: 34

LähetäLähetetty: 14.01.2007 01:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kiitoksia kaikille vastanneille mielipiteistä ja kysymyksistä ja kannanotoista..
mukava oli lukea kommentteja ja kritiikkejä puolesta sekä vastaan, avarsi eri näkökulmia asiaan..
admini voi poistaa tämän topicin sitten heti ku joutaa..
_________________
Beretta 682 Gold E Sporting
Valmet 412s
(ex:Finnclassic 512SD,Valmet 212,Lanberg 12/70)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 14.01.2007 01:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Isoukki ampui yksin ton määrän syyskesäisin... riistanvartija kun kiuruvedellä oli...
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tl
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2005
Viestejä: 223

LähetäLähetetty: 14.01.2007 14:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ilmeisesti nuori mies on innostunut metsästyksestä ja kun pyynnin puolesta meni hyvin niin mikäs siinä. onneksi olkoon isällesi ja koiralle paljon muonaa... se on kovan työn tehnyt kaikkien !&%¤#"! passimiesten eteen joka tapauksessa. Passimiehille koira "vaivoiksi ja kuluiksi" niin ei tarvi kadehtia kun voi voi se koiramies ampuu kaikki hirvet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Punajalaka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tam 2006
Viestejä: 3187
Paikkakunta: :)

LähetäLähetetty: 14.01.2007 14:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tl kirjoitti:
Passimiehille koira "vaivoiksi ja kuluiksi" niin ei tarvi kadehtia kun voi voi se koiramies ampuu kaikki hirvet.


Minä ku oon aina luullu, että tuo koira on enemmänki harrastus ku vaiva. Sitä en sitte tosiaankaa ymmärrä jos joku pitää koiraa taakkanaan ja kiroilee ylläpito kustannuksia, mutta pitää kuitenkin sitä, jotta saapi ampua palio hirviä.
_________________
No ehä minä, mutta muut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tl
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2005
Viestejä: 223

LähetäLähetetty: 14.01.2007 15:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Minä ku oon aina luullu, että tuo koira on enemmänki harrastus ku vaiva. Sitä en sitte tosiaankaa ymmärrä jos joku pitää koiraa taakkanaan ja kiroilee ylläpito kustannuksia, mutta pitää kuitenkin sitä, jotta saapi ampua palio hirviä.



Olet luullut aivan oikein että se on harrastus. Oma koira on nyt vajaa kaksivuotta ja se maksanut kuittien mukaan yli 2000 €... tämän summan kun kertoo jollakin luvulla päässään todellisiin kustannuksin. Yhtään kertaa en ole kironnut kuluja tai koiran vaivoja eikä näihin kuluihin ole osallistunut kukaan muu kuin minä itse. Ne on niitä kuluja joita ei lasketa.

En ole koskaan kuullut sellaisesta koiramiehestä joka pitää koiraa sen vuoksi että saa ampua paljon hirviä/jäniksiä/lintuja... Sen olen taas kuullut useastikkin, että moni koiramies olisi lopettanut koko hirvenmetsästyksen jos ei olisi hirvikoiraa. Se vain on niin, että toiset pyytää koirilla ja toiset jollakin muulla tapaa. Jokainen voi vapaasti valita pyyntimuotonsa. Kerrostalossa asuminen ei ole este hirvikoiran pitämiselle...joskin muita esteitä voi olla kuitenkin.

Tosiasia kuitenkin on oli sitten kysymys minkä riistan metsästyksestä hyvänsä että aina koiramies tulee ampumaan monikertaisen määrän riistaa verrattuna koirattomaan metsästäjään. Itsellä on kokemusta tästä asiasta niin jäniksen, linnun kuin hirvenmetsästyksessä.

Oletko muuten itse koiramies/nainen?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juhaka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Hel 2005
Viestejä: 2042

LähetäLähetetty: 14.01.2007 16:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se joka koiran omistaa ja sen pitämisen maksaa sillä on kyllä etuoikeus
ampua oman koiransa haukkuun hirvi/hirvet. Sanokoot kateelliset/passimiehet mitä haluaa tai hommatkoot ite koiran/koiria.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Punajalaka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tam 2006
Viestejä: 3187
Paikkakunta: :)

LähetäLähetetty: 14.01.2007 16:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tl kirjoitti:
Oletko muuten itse koiramies/nainen?


En ole, en edes hirvimies ja kumpikin johtuu eniten nykyisestä työtilanteestani. Sukulaisissani ja tuttavissana on kuitenkin paljon koira immeisiä, mm. siskon perheesssä on pari hirvikoiraa eikä ne oo ikinä valitelleet vaivojaan ja kulujaan. Ei mulla mikään sitä vastaan olekkaan, että hirvikoiramies ampuu hirviä ja vaikka paljonkin. Ihmetytti vain tuo kustannusten ja vaivojen käyttö tässä yhteydessä ja ehotus niiden heittämisestä porukalle. Samoten niitä on ajopyytäjissäkin paljon miehiä jotka luulevat muiden olevan jotenkin velassa heille, kun viitsivät käydä hirvimetilläkin. Kuitenkin kyse on tai ainakin pitäisi olla mukavasta ja mielenkiintoisesta harrastuksesta johon ei monessa paikkaa edes kaikkia halukkaita päästetä.
_________________
No ehä minä, mutta muut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tl
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2005
Viestejä: 223

LähetäLähetetty: 14.01.2007 17:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Ilmeisesti nuori mies on innostunut metsästyksestä ja kun pyynnin puolesta meni hyvin niin mikäs siinä. onneksi olkoon isällesi ja koiralle paljon muonaa... se on kovan työn tehnyt kaikkien !&%¤#"! passimiesten eteen joka tapauksessa. Passimiehille koira "vaivoiksi ja kuluiksi" niin ei tarvi kadehtia kun voi voi se koiramies ampuu kaikki hirvet.


Lainaus:
En ole, en edes hirvimies ja kumpikin johtuu eniten nykyisestä työtilanteestani. Sukulaisissani ja tuttavissana on kuitenkin paljon koira immeisiä, mm. siskon perheesssä on pari hirvikoiraa eikä ne oo ikinä valitelleet vaivojaan ja kulujaan. Ei mulla mikään sitä vastaan olekkaan, että hirvikoiramies ampuu hirviä ja vaikka paljonkin. Ihmetytti vain tuo kustannusten ja vaivojen käyttö tässä yhteydessä ja ehotus niiden heittämisestä porukalle. Samoten niitä on ajopyytäjissäkin paljon miehiä jotka luulevat muiden olevan jotenkin velassa heille, kun viitsivät käydä hirvimetilläkin. Kuitenkin kyse on tai ainakin pitäisi olla mukavasta ja mielenkiintoisesta harrastuksesta johon ei monessa paikkaa edes kaikkia halukkaita päästetä.


Mistä hemmetistä sinä olet saanut päähäsi, että minä valittelen omia vaivojani ja kulujani tai olisin niitä porukalle vyöräämässä.

Sitä en kiellä sanoneeni, että ainaista jankutusta kuulee (joidenkin koirattomien metsästäjien taholta) kun ne koiramiehet ampuu kaikki hirvet. Ostakaa ja kouluttakaa itselle koira niin ei tarvi sitä valitella. Hirvenmetsästys on demokraattista touhua joten sen koiran voi äänestää kotiin jos siltä tuntuu. Eipä ammu koiramies silloin kaikkia hirviä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
WhiteTail™
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Lok 2006
Viestejä: 729
Paikkakunta: Finland

LähetäLähetetty: 14.01.2007 18:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No on tuossakin ongelmansa... Jos suomen jokainen hirvenmetsästäjä ottaa hirvikoiran, voi jäädä ammuttava vähiin. Viisastelua tuo vain oli ja näin ei tule kuitenkaan koskaan tapahtumaan. Totta on, että koiran pidosta tulee aikalailla "vaivaa" ja myös kuluja. Koiran vuosittaisiin kuluihin saa helposti menemään satoja euroja, kun laskee eläinlääkärilaskut, ruuat koiralle, treenausreissut yms... Että turha siitä on vinkua, että koiramiesten rooli on liian helppo. Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Punajalaka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tam 2006
Viestejä: 3187
Paikkakunta: :)

LähetäLähetetty: 14.01.2007 18:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tl kirjoitti:
Mistä hemmetistä sinä olet saanut päähäsi, että minä valittelen omia vaivojani ja kulujani tai olisin niitä porukalle vyöräämässä.


Oeikö tuo nyt vähän sitä tarkota, vai ymmärsinkö jotenki väärin?

tl kirjoitti:
Passimiehille koira "vaivoiksi ja kuluiksi" niin ei tarvi kadehtia kun voi voi se koiramies ampuu kaikki hirvet.

_________________
No ehä minä, mutta muut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nikr
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Elo 2005
Viestejä: 10

LähetäLähetetty: 14.01.2007 19:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tl kirjoitti:
Ilmeisesti nuori mies on innostunut metsästyksestä ja kun pyynnin puolesta meni hyvin niin mikäs siinä. onneksi olkoon isällesi ja koiralle paljon muonaa... se on kovan työn tehnyt kaikkien !&%¤#"! passimiesten eteen joka tapauksessa. Passimiehille koira "vaivoiksi ja kuluiksi" niin ei tarvi kadehtia kun voi voi se koiramies ampuu kaikki hirvet.


Miksi koiramies ampuu kaikki hirvet, onko koira miestä ja miehen egoa varten, vai onko mies koiraa varten??? Mukava se on saalista saada silloin tällöin, van eikö kunnon koiramies nauti eniten koiransa hyvästä toiminnasta, vai onko tärkeintä saada vain äkkiä hirvi nurin et pääsee tilastoimaan ja kerskumaan et kuin taasen kaatua pätkähti ku MINÄ ja MINUN koira oltiin asialla. Mielestäni tuollainen kaatomäärillä retostelu on aivan hanurista. Ite olen myös koiramies, kylläkin hyvin kokematon näihin tosimiehiin verrattuna.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16694

LähetäLähetetty: 14.01.2007 21:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On koiramiehiä ja koiramiehiä ja samoin kuin on passimiehiäkin. Toiset haluavat ampua koiralleen seurueen kaikki hirvet ja toiset ovat valmiina jakamaan sitä iloa muillekin. Omassa porukassani on tuo jälkimäisellä tyylillä taaplaava koiramies, joka iloitsee siitä, että koira pelaa ja kaatoja tulee silloin tällöin. Onhan passimiehissäkin niitä, jotka määräävät itsensä aina siihen parhaaseen passiin, jos vain ovat siinä asemassa, että pystyvät jakamaan passipaikkoja, esimerkiksi johtaja/varajohtaja. Kaikista !&%¤# metsämies on ahne/itsekäs, olipa sitten koiramies tai ei.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Paatti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Lok 2004
Viestejä: 3041

LähetäLähetetty: 14.01.2007 21:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tl kirjoitti:
Tosiasia kuitenkin on oli sitten kysymys minkä riistan metsästyksestä hyvänsä että aina koiramies tulee ampumaan monikertaisen määrän riistaa verrattuna koirattomaan metsästäjään. Itsellä on kokemusta tästä asiasta niin jäniksen, linnun kuin hirvenmetsästyksessä.


Tosiasia on kuitenkin se ettei edellä mainittu pidä paikkaansa. Miten koira lisää ampumatilaisuuksia esim. kyyhkyn tai sorsanmetsästyksessä?
Koira on hyvä lisä ja apu monessa metsästysmuodossa, mutta ei se tee koiramiehestä kuningasta tai edes yhtään taitavampaa metsästäjää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Sivu 2 Yht. 7

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com