OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

ensimmäisenne?
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jäniksen ja ketun metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
mika h
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Tam 2007
Viestejä: 896

LähetäLähetetty: 03.01.2007 19:07    Viestin aihe: ensimmäisenne? Vastaa lainaamalla viestiä

kertokaapa ensimmäisestä jäniskaajostanne. mun eka oli nuori mettäjänis. kävelin tietä menemään ja siskonmies meni treenaamaan koiraa hirvillä tien toiseenpäähän. vähän ennen mäen nyppylää katoin et tulleko sieltä koira tietä pitkin vai pettäkö näkö? no jänishän sieltä tuli ja pamm jonka jälkeen nyppylällä oleva jänis katsahti minuun.(komia oli nähä ku haulit siinä mäen nyppylällä nostatti hiekkaa) no sit se juoksi ojan penkalle johon se sitte kuukahti. ku sitä suolistettii ni huomattiin et yksi hauli oli lävistäny syrämmen jussilta. siinä ensimmäinen(ja toistaiseksi ainoa Rolling Eyes ) jänöni. et kertokaahan siitä sitte!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hunter.Man
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Kes 2005
Viestejä: 348
Paikkakunta: Ranua

LähetäLähetetty: 03.01.2007 20:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ensimmäinen jänöni tuli tänä syksynä, kanalintujahti oli vasta alkanut ja koulun päätyttyä lähdin kiertelemään järven rantaan. Hiippailin mahdollisimman hiljaa, koska tiesin että ranta metsässä on monesti mettoja ja muitakin lintuja. Sitten rymähtää, 2 mustaa mettoa pomppaa lentoon, mutta ne osaavat valita reittinsä niin, että en pääse ampumaan. Lähden kävelemään jo melkein rantaa pitkin takaisin kotia kohti kun edestä pomppaa pyy kuusen alimmalle oksalle, miltein maahan. Ammun ja höyhenet pölähtää pyystä. Suolistan pyyn ja jatkan matkaa.

Jonkin matkaa käveltyäni olen jo kotitalon kohdalla rannassa, missä kasvaa koivua. Jostaki syystä poikkean vähän mettäkonneen uralta ja kuusen juurelta pomppaa jänis. Ammun kerran, ohi. Ammun toisen kerran, osuma. Jänis makaa mättään päällä ja vetää viimeisen hengenvetonsa. Oli mukava mennä puolen tunnin reissun jälkeen kotia Wink
_________________
Erankavijat.netin Babo
Riista.fi:n PasiN
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ketunnarraaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Tam 2007
Viestejä: 121
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 03.01.2007 20:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mä ammuin ensimmäisen rusakon isän vanhalla haulikolla. olin kyttäämässä täydenkuun aikana rusakkoa omassa pihassa talonkatolla, pakkasta yli -28 astetta. (rusakot söi pensaita oiken urakalla ja ruokintapaikka oli toisellapuolella pihaa) edellisiltana näin pihalla 5 rusakkoa kolme isokokoista ja kaksi vähän pienempää. joten teisin ettei tarvitse oottaa kauan, rusakko(t) tuli ruokintapaikalle n. 45 minuutin odotuksen jälkeen. siinä kohtaan jännitti niin prkelesti. tähtäsin rusakkoa niin toinen tuli samasta suunnasta. ensimmäinen kumminkin kohtasi kohtalonsa. toista en edes yrittänyt! tämän jälkeen menin sisälle laittamaan rusakkoa. kun katsoin 15 minuutin päästä ulos niin jo oli kaksi rusakkoa taas pihalla syömässä. mutta ajattelin että antaa olla saihan jo ensimmäisen nurin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Rämä
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 03 Tam 2006
Viestejä: 32
Paikkakunta: sodankylä

LähetäLähetetty: 03.01.2007 20:34    Viestin aihe: . Vastaa lainaamalla viestiä

Ensimmäisen jänekseni sain Roope-koiran ajoon 1.9.2002. Koira ajoi sen läheisestä poro-aidasta suoraan päin minua, jolloin ''kylmän rauhallisesti'' nostin aseen poskelle ja laukausin. Aseena minulla oli Benelli Raffaello 121 12/70 ja panoksena Sellier Bellot Fortuna 3,5mm hauleilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
sandels
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 01 Tam 2007
Viestejä: 21

LähetäLähetetty: 03.01.2007 20:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ensimmäinen jänis jäi kun olin isukin kanssa kävelemässä mehässä niin kuusen alta poppas metsäjänis eteeni ja ammuin kerran ja heti jäi...aseena valmet 212 ja panos vihtavuori metso 3mm Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
jeze
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Mar 2005
Viestejä: 1435
Paikkakunta: Paimio/Pöytyä

LähetäLähetetty: 03.01.2007 21:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ensinmäinen jäniksen kaatoni oli myös ensimäinen ampumani riistaeläin.
Olimme saaressa jahissa, oli suomenajokkia veljekset.
Annoimme koirien ajjaa semmotteet 2.5h ja lähimme passaaman sitä.
Olimme kaikki korkella kalliolla passissa (minä, ukkini,isäni,setäni.) erikohdissa tosin. Olin semmotteen kiven päälä passissa ajo läheni ja yhtäkkiä näin jäneksen istuvan edessäni n.40m päässä pienestä lävestä oksien välistä näkyi. Nostan pyssyn ja ammun 16cal rinnakaspiippusella baikkalilla, ekasta piipusta jänis vetää korvat luimuun ja saman tien ammun uudelleen ja sitten alan vain latamaan enkä kato mihin jänkky meni. Saan panokset piippuun ja katson mihi se jänes meni ei näy missään juoksen siihen kohtaan jossa jänis on ja siellähän se pötkötti kuoleena.

Panos 3.1mm tai 3.5mm Winchester
_________________
Benelli Super Black Eagle 12/89
Sako Quad 22lr
Sako finnbear 30-06
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
J:T
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 15 Mar 2006
Viestejä: 37
Paikkakunta: Keskipohjanmaa

LähetäLähetetty: 04.01.2007 10:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Surprised Jep ensimmäinen pomppiva oli rusakko tossa marraskuun alussa, ku oltiin kavereiden kanssa pyynnisssä miesajolla. Ajoin itte aluksi ja sainki sen ylös ja siellä se kierteli vähän aikaan ja lopulta tuli tietä pitkin suoraa päälle, siihen sen ammuin, ensimmäisellä jäi ja ois varmaan saanu haavilla kii jos en ois ampunu. Surprised Razz noin 3.5 kg.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vilu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2005
Viestejä: 568
Paikkakunta: Villilänsi

LähetäLähetetty: 04.01.2007 17:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvä ettet katsonut muualle, niinkuin minä silloin muinoin. Very Happy
_________________
Mitäköhän tähänki ny raapustais
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
vilu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2005
Viestejä: 568
Paikkakunta: Villilänsi

LähetäLähetetty: 04.01.2007 17:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ensimmäisen rusakon ammuin viime talvena. Jänismiehet olivat maillamme jahdissa, silloin samoilin metsässä ja satuin huomaamaan heidät.
Siinä rupateltiin nuotiolla niitä näitä, siihen asti kunnes koira rupesi haukkumaan. Sain ''kunnian'' liittyä poppooseen.
Aikansa koira ajoi, kunnes koiramies tokaisi: jääppä sinä tähän, se tulee varmasti tästä kun se on aikaisemminkin tästä mennyt.
Siihen minä sitten jäin, tielle. Eikä aikaakaan kun metsästä alkoi kuulua ripsettä. Sieltä se sitten tuli, ensin pienehkön alamäen, sitten ojan yli penkalle.
Siihen se istahti.
Lopun kaikki arvaa.
_________________
Mitäköhän tähänki ny raapustais
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
jahtijahti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Jou 2006
Viestejä: 209
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 04.01.2007 18:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

sandels kirjoitti:
ensimmäinen jänis jäi kun olin isukin kanssa kävelemässä mehässä niin kuusen alta poppas metsäjänis eteeni ja ammuin kerran ja heti jäi...aseena valmet 212 ja panos vihtavuori metso 3mm Very Happy


Tolla ei voi olla jäämättä Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mika h
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Tam 2007
Viestejä: 896

LähetäLähetetty: 06.01.2007 16:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

totta......... Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ajokoiralla;)
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Jou 2006
Viestejä: 179

LähetäLähetetty: 13.01.2007 20:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

toivottavasti tänne kelpaa kettu kaadotkin (en ole vielä jänistä ampunut, koiramme ajaa vain kettua) se oli viime vuonna marraskuussa. ikää 14 Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Punajalaka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tam 2006
Viestejä: 3187
Paikkakunta: :)

LähetäLähetetty: 13.01.2007 21:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tapahtui vuosikausia sitten, marraskuun alussa maassa oli vähän lunta. Olin juuri saanut aseenkantoluvan ja pääsin ekakertaa yksin metille, aijemmin olin käynyt valvotusti sorsajahdissa muutamina kertoja joten intoa oli. Jätin mopetin nojaamaan puuta vastaan ja syöksyin metsään, kun olin kävellyt parisataa metriä lähti jänis kuivan ojan pohjalta alle kymmenen metrin päästä, pum ja jänis makasi puoltapäätä pienempänä penkalla. Joten ura jänistäjänä alkoi loistavasti kannoin jänön mopolle ja jatkoin pyyntiä minkä vilellä innostukseltani pystyin. Oli sitten aika leuhkaa ajella kottii.

Sen jälkeen kaikki olikin pelkkää taantumaa meni nimittäin vuosikausia ennenkä ammuin seuraavan, no olihan niitä vuosien saatossa jokunen paikkakin, kaikkiin en ole edes yrittäny, koska musta on jänis jahissa mukavampi olla, jos se on joku muu joka niitä pupuja ampuu. Tuli siinä vuosien aikana joskus koitettuakin, mutta on se vaan jänikseen niin huono osua verrattuna sorsiin ja teeriin. Nyt viime aikoina on taas alkanut pikku hiljaa syttyä jäniksenkin pyyntiin.
_________________
No ehä minä, mutta muut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
X-Ray
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 20 Kes 2005
Viestejä: 97

LähetäLähetetty: 11.02.2007 23:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ensimmäistä kertaa olin jänispassissa aseen kanssa, koira ajeli sitä 1,5 tuntii. Istuin kivellä tien reunassa ja jänö pomppi 5 metriin suoraan eteen. Siitä haulikko olalle ja suunnilleen silmät kiinni sinnepäin paukku. No jänis makas hengettömänä maassa, kun oli suoraan päähän osunut Very Happy oli vielä niin hienoja hauleja, että ei ollut mennyt mitenkään ruman näköseks. Tuosta on kohta 5 vuotta aikaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
deadline
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Mar 2004
Viestejä: 2904

LähetäLähetetty: 14.02.2007 10:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ensimmäinen jänis tuli kaadettua nappilaukauksella pomppuun eräänä kosteana aamupäivänä vuosia sitten. Varsin lähettiin isäukon kanssa teeriä katsomaan vaikka keli oli vähintäänki nihkeä. Siinä lähin vielä metsää pitkin oiustamaan ennen poislähtöä. Muutama teerikin pomppasi jostakin kauempaa. Sitten se nopea risaus vaan kävi, pieni pilkahdus silmäkulmassa, nopea veto ja tosiaan nappilaukaus, niskaosuma sivujuoksuun. Tajusin vaan, että jalat heilahti mättään takaa ja vilinä loppu. Ei muutaku pupu koivista kantoon ja autolle. Tuntuhan se tietysti pollevalta.

Ei oo montaa sen jälkeenkää tullu ammuttua. Kaverin ajokoiran kanssa ei oikein enää ehi jahteihin ja jostain syystä pomppujänikset karttaa meikäläistä kuin ruttoa. Vaikka melkosia rupeamia tulee metässä ja pelloilla oleskeltua niin saattaa mennä kokonaisia syksyjäkin helposti ilman yhtään havaintoa. Kuten esmes tämä kulunut syksy.
_________________
"Hän oli mahtava metsämies Herran edessä"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jäniksen ja ketun metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Sivu 1 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com