OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

mikä paras patruuna valkoh.peuralle kun on 9,3*62
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
erämies80
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Syy 2004
Viestejä: 27
Paikkakunta: haapavesi

LähetäLähetetty: 02.01.2007 01:27    Viestin aihe: mikä paras patruuna valkoh.peuralle kun on 9,3*62 Vastaa lainaamalla viestiä

Joo olen lähdös peurajahtiin tuonne Turun lähistölle niin pitäis vähän rueta varustautumaan niin onko kellään kokemusta 9,3*62 peurajahdis? Mikä panos?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MikaS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 3960

LähetäLähetetty: 02.01.2007 14:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitä olet käyttänyt hirvijahdissa?

9.3:lla käy niin monet luodit peuralle että on melkein aivan sama millä ammut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8957

LähetäLähetetty: 02.01.2007 15:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Norman Oryx 15 g on ainakin toiminut hyvin. Saman valmistajan 18.5 g aukeaa ehkä hiukan hitaammin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
erämies80
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Syy 2004
Viestejä: 27
Paikkakunta: haapavesi

LähetäLähetetty: 02.01.2007 21:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos vastauksista!
Ite olen käyttänyt sako hammerhead 18,5g ihan hyvin toiminut.
Mutta kun on paljon puhuttu et olis liian nopea toi tehdas paukku.
Ajattelin latauttaa 23g kuulalle ja vauhtia n.580 niin on kuulemma hyvä yhdistelmä sekä peuralle ja hirvelle.

Pitää vain käydä ennen jahtia kohdistaan ase.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MikaS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 3960

LähetäLähetetty: 02.01.2007 22:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos se nopeus on alle 800m/s, niinkuin se 9.3:ssa tuppaa olemaan, niin sillä vain jahtiin. Ei ne pyhällä hengellä kuole paitsi meillä, kun on hirmuinen mäykkynarttupentu Milla perässä Wink .

Osumakohtaa voi hieman yrittää valita, esim 5cm lavantakana on ihan hyvä. Lihaa ei käytännössä mene piloille, tosin kalvojen väliin menee paljon verta, joka on syytä poistaa esim puukolla kaapimalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 357
Paikkakunta: Turku/Noormarkku

LähetäLähetetty: 02.01.2007 22:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

välttäisin kyllä käyttämästä 9,3:ssa jäykkiä ja hitaita luoteja peurahommissa. kovana läpi mennyt luoti ei tahdo pysäyttää peuraa heti vaan pakomatkat saattaa olla jopa 100-200 metriä. Näitä on nähty ainakin lapuan megalla ja naturaliksella operoitaessa. Hirvellehän noi toimii hienosti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
erämies80
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Syy 2004
Viestejä: 27
Paikkakunta: haapavesi

LähetäLähetetty: 02.01.2007 22:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Tumppi"

Mitähän teikäläinen oikein tarkoitti kun sillähän sitä haetaan et luoti jää tai ainakin meinaa jäädä eläimeen kun laitetaan toi 23g ja hidastetaan nopeutta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8957

LähetäLähetetty: 03.01.2007 01:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tässä on pari eri koulukuntaa, mutta peuralle ei mielestäni edes kannata yrittää kehitellä latausta, joka ei mene reilusti läpi. Reijät molemmin, paljon verijälkeä, helppo seurata, löytyy helposti. Tuollaisen 15g Oryxin kun pistää lavan takaa läpi, niin molemmin puolin tulee verijälkeä ja reilusti. Lihahävikki mitätön ja reikä kyljessä vähän isompi kuin kahden euron kolikko.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 357
Paikkakunta: Turku/Noormarkku

LähetäLähetetty: 03.01.2007 18:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin se 9,3mm luoti ei tahdo kyllä peuran kokoiseen elukkaan jäädä millään konstilla.Eikä siitä tosiaan mitään iloa olisikaan.Itse asiassa just tollanen raskas ja hidas luoti, joka ei aukea, lävistää elukan kaikista parhaiten. Eli sulla toi teoriapuoli kusee nyt hiukan. Peura osaa olla yllättävän sitkeä välillä. aukeamaton luoti ei tahdo tehdä riittävää haavakanavaa, jotta peura lentäis nopeaan nurin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
MikaS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 3960

LähetäLähetetty: 03.01.2007 22:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsellä muuten ei ole 9.3:sta mutta peurakaatoja on sen verran takana että olen kanssanne samaa mieltä.

Jos peuralle hakee spesiaalikuulaa, niin kannattaa ottaa heikkorakenteinen hirvestysnäkökulmasta. Itsellä on nyt 30kaliiperin B-tipillä yli 70 kaatoa, ja vauhtia on yleensä ollut tarpeeksi yli 800 osumissa. Kokeillut olen myös noita perussuomalaisia sekä amerikkalaisia premium luoteja ja oryxiä ym.
B-tippi on on ollut minulle se paras luoti ominaisuuksiltaan peurassa, oli ampumamatkat olleet 3 tai 340metriä.

Ominaisuuksia.
Aukeaa ja osin hajoaa varmasti.
Läpäisee peuran varmasti ( itsellä on muuten Mega jäänyt pukin selkärankaan).
On äärimmäisen tarkka luoti.
Eläin on paria poikkusta lukuunottamatta osumasta alle 50m päässä, sitä osaa kaikesta eniten arvostaa sulalla kelillä, vaikka koira perään olisikin.

Miinusta on sitten että tekee kohtuullista tuhoa lapalaukauksissa ja verta saa varmasti poistaa kyljistä lihaksien välistä kaapimalla. Tuo on kyllä mielestäni pienempi paha kun eläin kuolee nopeasti, eikä sitä tarvitse etsiä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
erämies80
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Syy 2004
Viestejä: 27
Paikkakunta: haapavesi

LähetäLähetetty: 04.01.2007 12:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"tumppi"

Joo sorry! Olin hiukan väärässä niin se menee et jos hitaampi ja raskas kuula niin menee läpi ehjänä eikä räjähdä niin kuin kevyt ja nopea:
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nuohooja
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 26 Syy 2006
Viestejä: 21

LähetäLähetetty: 04.01.2007 18:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mun kokemuksissa norman oryx 18.5 kyllä aukeaa hyvin peurassakin. On semmonen reikä kun olis rautakangella keihästetty. Näin lumettomana aikana arvostaa hyvää verijälkeä. Tuli kerran ammuttua kauriin vasakin 9.3, ei ottanut askeltakaan. Henki pakenee siitä reijästä eikä vertyminenkään ole pahempaa ollut kuin 308.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuuhullu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Jou 2006
Viestejä: 199
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 05.01.2007 13:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laita 18.5 Norman Oryx.Omat kokemukset oleet hyviä tosin 9.3x74 kaliperissa.Käy hirvestä peuraan.Peurassa luoti menee aina läpi, kun ammut lavantaakse oli kaliperi mikä tahansa.Itse olen kokeillut seuraavilla:308,30-06,7x65r,9.3x74r,45-70.Näiden paremmuudesta ei voi sanoa kaikki käy.Ampumamatka on itsellä asia joka vaikuttaa valintaan eniten.45-70 paras 0-70m tämä oma mielipiteeni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kojoka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Huh 2005
Viestejä: 163

LähetäLähetetty: 08.01.2007 21:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen ampunut toistakymmentä peuraa 18.5g Oryxilla ja hyvin on toiminut.Tänä syksynä käytössä on ollut 20.7 g Woodleigh(lähtöjä 730 m/s).Toiminut hienosti;peura pudonnut lavantakusesta aina paikkaansa ja jälki on siistiä.Erämies80;mihinkäs päin Turun lähiseutua olet tulossa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsästäjä 91
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Hei 2004
Viestejä: 134
Paikkakunta: Kannus

LähetäLähetetty: 08.01.2007 22:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="kojoka"]Itse olen ampunut toistakymmentä peuraa 18.5g Oryxilla ja hyvin on toiminut.Tänä syksynä käytössä on ollut 20.7 g Woodleigh(lähtöjä 730 m/s).Toiminut hienosti;peura pudonnut lavantakusesta aina paikkaansa ja jälki on siistiä.[/quote]

Olis aikomuksena ostaa noita 20.7g luoteja. Ois kiva tietää että millä latauksella saat noin paljon lähtöjä siitä?? niin ja mikä ase?
Kun paanasen oppaassa max nopeus muistaakseni vähä yli 700.. oliskohan ollu 708m/s.
_________________
Tikka 412S 12/76 ja Tikka T3 Hunter 9.3x62.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com