OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

huollosta

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
nippon1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 1010

LähetäLähetetty: 04.10.2006 20:03    Viestin aihe: huollosta Vastaa lainaamalla viestiä

En löytäny haulla niin arvelin kysästä. Nyt kun sorruin hommaamaan viimein tuoreen jousen...niin tuollahan lukee että rasvaa sinne ja waxia tänne jne. jne.

Miten te olette käytännössä huoltaneet joustanne??

Ps niin ja taljajousihan minulla on käytössä.
_________________
Rauhasa hissun kissun
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 05.10.2006 08:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onnea uudelle jouselle!

Parasta on tietysti noudattaa valmistajan ohjeita, jos sellaiset on. Lisäksi heti kärkeen kannattaa ottaa joitakin mittoja ylös:
Akseliväli
Jänneväli
Tilleri l. jänteen etäisyys lavan sisäreunaan lapataskun reunan kohdalta
Kannattaa jotenkin merkata tai laittaa ylös miten epäkeskopyörät ovat suhteessa jänteeseen.
Muitakin mittoja tietysti kannattaa otta ylös kuten nokin paikan korkeus, mahdollisen peep tähtäimen etäisyys nokin paikasta, nuolihyllyn etäisyys rungosta nyt ainakin.

Jänteet ja kaapelit venyy ajan mittaan ja kun em. tiedot on muistissa, niin on helpompi saada jousi taas takaisin alkuperäisiin säätöihin. Tosin voi olla, että alkuperäiset eivät ole kaikista parhaat, mutta saa tilanteen ikään kuin nollattua ja on joku mistä lähteä liikkeelle.

Ruuvien kireys kannattaa tarkastaa aika ajoin, ammunnassa syntyvä täräys voi niitä löysyttää. Napakasti kiinni, muuta ei hullun lujaa ettei kierteet mene. Jännettä ja kaapeleita pitää vahata välillä, ettei se kuivu, 'karvoja' ei saa olla nähtävissä. Yleensäkin kannattaa jänteiden ja jousen kunto tarkastaa silmämääräisesti aina kun alkaa ampumaan. Näin huomaa punosten kulumisen ym. pient vaivat joita saattaa ajan kanssa tulla. Samoin kannattaa katsella lapoja ettei ole halkeamia.

Taljajousi, kuten muutkin jouset, tarvitsee jonkin verran huoltoa. Sen laiminlyönti kyllä sitten kostautuu, viimeistään siinä ensimmäisessä riistalaukauksessa. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nippon1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 1010

LähetäLähetetty: 19.10.2006 22:17    Viestin aihe: lisäämpä tähän Vastaa lainaamalla viestiä

No tähän liittyy tarina. Kun minä sen jousen hommasin, ja olen toki varemminkin seku halpapelillä napsutellu. Vaan nythän oli päästävä metille, ko osuki niin sievästi. No miehän menin, ja löysin pyyn. Johtopäätös...pitää päästä puottaan. No nuoli paikalleen. Hiivin hiljaa puun varjossa likemmäksi, ja askartelen samalla laukaisulaiteen kourat kohmeessa paikalleen. No sitten olen alta kymmenessä metrissä. Seuraan lintua, veto päälle, jänne kohalleen, käsiposkelle, haetaan fiilis ja... PAM!! läpläpläp...läpläpläp pyy lähtee. No kaiken kokeneet varmaan jo arvaa, mie en heri käsittäny miksi moinen ääni ja silmälasit vinossa. Hetken tutkailen ja huomaan että nuoli on muuten tuolla selän takana...EI ¤%"#¤%&"¤ ja #"&%"¤ ja kerta vielä%¤&#&%%&. Sehän irtosi siinä kun räpelsin sen laukaisimen, ja en huomannu muka mitään ko kyttäsin sitä rääpälettä. Pikainen tarkistus ja kaikki näyttää päälisin muuten hyvältä, mutta jänteellä olevat vaimentimet ei pysyny mukana. No haeskelin net mukaan ja siipimaassa kotia haavoja nuolemaan. Mites nyt?? millä keinolla ne saapii ujutettua takasin sinne jänteen rakoon.

Toinen kysymys, onkos siitä peepistä oikeasti apua. Pitäiskö minun sekin askarrella paikalleen kun näytti mukana tulevan?
_________________
Rauhasa hissun kissun
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Juimi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2005
Viestejä: 202
Paikkakunta: Käpykylä

LähetäLähetetty: 19.10.2006 23:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ujutteluun auttaa jousiprässi. Ostat sellaisen, ovat aika hintavia (kunnolliset), tai sitten rakennat itse. Itse rakentamalla selviää muutaman kympin kustannuksilla jos omalle työlle ei lasketa hintaa.
Ideoita voipi käydä hakemassa vaikkapa täältä: http://www.archerytalk.com/vb/showthread.php?t=226965
Rakenneltiin kaveriporukalla oma prässi mukaillen tuolla olevia "ohjeita" ja loistavasti toimii...
Prässiä tulet tarvitsemaan jatkossakin jousen säätöjen kanssa painiessa ja uusien jänteiden/kaapelien vaihdossa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com