OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kaliberin vaikutus....
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
338 Lapua Magnum
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Kes 2004
Viestejä: 942
Paikkakunta: Oripää

LähetäLähetetty: 09.10.2006 20:31    Viestin aihe: Kaliberin vaikutus.... Vastaa lainaamalla viestiä

Näimpä viikonloppuna tapauksen jonka jälkeen on pakko uskoa että huonolla tuurilla ja hieman riskilaukauksella sekä marginaali kaliberilla voi todellakin käydä niin että vika on luodissa/kaliberissa.

Kaliberia en kerro ainoastaan sen että MARGINAALI sellainen ja kyseessä hirvisonni. Matkaa (en nähnyt ammunta hetkeä ainoastaan kuulopuheet) noin 30-40 metriä ja ammuttu takaviistosti hieman liian eteen eli ei lavan taakse vaan lapaan, luoti osunut, auennut, osunut luihin ja kääntänyt suuntaa takaisin ulospäin ja voima loppunut siihen. Sonni ammuttu useita kilometrejä juosseena myöhemmin.

Aina epäillyt näitäkin juttuja mutta uskottava se on tämäkin kun itse kuulee/näkee
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Repesorsa
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9356
Paikkakunta: Sieltä

LähetäLähetetty: 09.10.2006 20:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En ihan ymmärrä pointtiasi mutta kuulopuheitahan on monenlaisia.
_________________
I'm back!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hirvikoiramies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2005
Viestejä: 2177

LähetäLähetetty: 09.10.2006 22:31    Viestin aihe: Re: Kaliberin vaikutus.... Vastaa lainaamalla viestiä

338 Lapua Magnum kirjoitti:
Näimpä viikonloppuna tapauksen jonka jälkeen on pakko uskoa että huonolla tuurilla ja hieman riskilaukauksella sekä marginaali kaliberilla voi todellakin käydä niin että vika on luodissa/kaliberissa.

Kaliberia en kerro ainoastaan sen että MARGINAALI sellainen ja kyseessä hirvisonni. Matkaa (en nähnyt ammunta hetkeä ainoastaan kuulopuheet) noin 30-40 metriä ja ammuttu takaviistosti hieman liian eteen eli ei lavan taakse vaan lapaan, luoti osunut, auennut, osunut luihin ja kääntänyt suuntaa takaisin ulospäin ja voima loppunut siihen. Sonni ammuttu useita kilometrejä juosseena myöhemmin.

Aina epäillyt näitäkin juttuja mutta uskottava se on tämäkin kun itse kuulee/näkee

Onkohan kyse ollut huonosta luodista vai liian tehottomasta kalipeerista vai patruunan lataus liian heikko ?

Minä olen sitä mieltä että luodin pitää aina löytyä vastapuolen nahasta tai mennä läpi, jos tätä ei tapahdu niin tehokkaanpi lataus, suurenpi/tehokkaanpi kalipeeri tai toinen luoti ellei sitten jopa kaikkia.
_________________
Terroristien kanssa EI neuvotella!!

Viestieni sisältö on vain tämän foorumin käyttöön.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
338 Lapua Magnum
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Kes 2004
Viestejä: 942
Paikkakunta: Oripää

LähetäLähetetty: 09.10.2006 23:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tehdaspaukku, peruslyijyluoti ja todennäköisesti ei vikaa luodissa eli tehon puute tuohon kulmaan ammuttuna.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Powerhead
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Hel 2006
Viestejä: 820

LähetäLähetetty: 10.10.2006 00:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei tuo mikään ihme ole. Pari vuotta sitten meidän porukassa tapahtui melkeinpä vastaavasti. Matka n.100m, normi naarashirvi, osuma olkaluuhun Arrow kotimainen 12g luoti päreiksi, hirvi kuukkasi kolmella jalalla kilometrin ja sen jälkeen saatiin haukulle ammutua. Kyseessä oli tehdaslataus ja ilman lämpötila n. 5 astetta . Sama osuma vaikka 9,3:lla ja hirvi olis löytyny maks. 50 metrin säteeltä.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
bscontti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 925

LähetäLähetetty: 10.10.2006 08:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Samanlainen tapaus toissaviikonlopulta. Ylivuotinen lehmä, matkaa n. 130m. Ammuttu takaviistosta. Lapaluussa reikä, kolmas kylkiluu poikittain keuhkoja vasten, ei poikki. Verta tuli rutkasti 50 metriä, sen jälkeen ei verihavaintoja. Ammuttiin koiran haukkuun kolmen kilometrin päässä. 308 ja superhamppari 11,7.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Crowhunter
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2005
Viestejä: 1260

LähetäLähetetty: 10.10.2006 08:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eli siis ei pitäisi mennä sanomaan että esim, 6,5*55 olisi hyvä kaliperi.. Miettimään laittaa mitä olisi tapahtunut 6,5 vastaavassa tilanteessa ??

Kyllä mä olen Hirivkoiramiehen kans samaamieltä tuosta kaliperi asiasta. Mielluummin hieman jytkympi kampe kuin että ihan perus laite.. Vaikka pienoiskiväärilläkin hirven tappaa kun oikeen ampuu nii silti vastaavat tilanteet on varmasti yleisempiä näillä 308 ja pienemmillä aseilla. Sallittuja on mutta AMPUMA PAIKKA pitää katsoa aina tarkemmin..
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Kimmo Kossila
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Syy 2004
Viestejä: 315

LähetäLähetetty: 10.10.2006 09:14    Viestin aihe: Re: Kaliberin vaikutus.... Vastaa lainaamalla viestiä

338 Lapua Magnum kirjoitti:


hieman riskilaukauksella

ammuttu takaviistosti hieman liian eteen eli ei lavan taakse vaan lapaan,



Onko tuohon nyt mitään lisättävää?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
epäilevä ampuja
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Elo 2006
Viestejä: 10

LähetäLähetetty: 10.10.2006 12:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Moro taas
mielestäni kaliiperilla on väliä isoa ammuttaessa.
vaikka paukku olisi hyvä niin se ison aiheuttama shokki vaikutus on sen verta suurempi että hirvi "merkkaa" nopeammin joka taas helpottaa ampujan
sydämmen toimintaa huomattavasti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
338 Lapua Magnum
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Kes 2004
Viestejä: 942
Paikkakunta: Oripää

LähetäLähetetty: 10.10.2006 20:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuossa joku oli jo poiminutkin hyvin esille tapahtumaan johtavat syyt...."pieni arviointi virhe" ja hirvestä tuli haavakko.

Eli marginaali kaliberit toimii mutta muutama perusjuttu pitää muistaa ainakin omasta mielestäni.

1. Käytä kunnon luotia
2. Selvitä toimivuus suhteessa nopeuteen
3. Älä ammu pahoista kulmista
4. Älä ammu kauas

Itse käytän 30-06 kaliberia normaalisti jahdissa eli turha nyt nikistä heti luulla että olen 338Lm:n puolesta puhuja itse en koskaan ole syyttänyt kaliberia tosin lataan kyllä panoksetkin itse ja viime viikonloppunakin ammuin 11,66 Shh:n lapaan ja kyllä se oli luiden jälkeenkin vielä tuhonnut molemmat keuhkot ja palan sydäntäkin tosin lähtöjä on mitattuna tässä kelissä noin 870m/s.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
338 Lapua Magnum
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Kes 2004
Viestejä: 942
Paikkakunta: Oripää

LähetäLähetetty: 10.10.2006 21:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuossa joku oli jo poiminutkin hyvin esille tapahtumaan johtavat syyt...."pieni arviointi virhe" ja hirvestä tuli haavakko.

Eli marginaali kaliberit toimii mutta muutama perusjuttu pitää muistaa ainakin omasta mielestäni.

1. Käytä kunnon luotia
2. Selvitä toimivuus suhteessa nopeuteen
3. Älä ammu pahoista kulmista
4. Älä ammu kauas

Itse käytän 30-06 kaliberia normaalisti jahdissa eli turha nyt nikistä heti luulla että olen 338Lm:n puolesta puhuja itse en koskaan ole syyttänyt kaliberia tosin lataan kyllä panoksetkin itse ja viime viikonloppunakin ammuin 11,66 Shh:n lapaan ja kyllä se oli luiden jälkeenkin vielä tuhonnut molemmat keuhkot ja palan sydäntäkin tosin lähtöjä on mitattuna tässä kelissä noin 870m/s.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hondamies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Tou 2006
Viestejä: 322

LähetäLähetetty: 10.10.2006 21:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

onkos jollaki kokemusta minkänäköinen on hirven lapa jos siihen ampuu nopealla luodilla. esim. 300wm 9,7g s hammerhead 1035m/s. monet puhuu että se pilaa mutta kuin pahasti. eikä mitään arvailuja ja olettamuksia vaan kokemuksia kaipaisin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hirvikoiramies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2005
Viestejä: 2177

LähetäLähetetty: 10.10.2006 23:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hondamies kirjoitti:
onkos jollaki kokemusta minkänäköinen on hirven lapa jos siihen ampuu nopealla luodilla. esim. 300wm 9,7g s hammerhead 1035m/s. monet puhuu että se pilaa mutta kuin pahasti. eikä mitään arvailuja ja olettamuksia vaan kokemuksia kaipaisin.


Jos olet nähnyt .308 ammutun 11.7 grammaisen tehdasladatun shampparin jälkeä hirven lavassa niin kerro sotku kahdella niin voidaan olla lähellä oikeaa.
Luodista en tiedä mutta nopetta oli reilusti yli 900 m/s ja kalipeeri 300 wm, jälki oli kuin tykillä ammuttaessa. Aika voi hieman vääristää muistelujani mutta pahaa jälkeä oli.
_________________
Terroristien kanssa EI neuvotella!!

Viestieni sisältö on vain tämän foorumin käyttöön.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hondamies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Tou 2006
Viestejä: 322

LähetäLähetetty: 10.10.2006 23:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

joo eihä se minua haittaa vaikka jonkuverran meniski lihaa pilalle muttaku porukassa on semmoisia jotka kitisee jos menee grammaki hukkaan. mutta kertokaa toki lisää jos on kokemuksia nuista nopeista paukuista. meneekö koko lapa roskiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mika71
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2006
Viestejä: 628
Paikkakunta: Keski-Suomi, Syvänmoa

LähetäLähetetty: 10.10.2006 23:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meitin porukalla on ainakin todettu että kaliberista riippumatta, jos lapalaukauksen jälkeen on pitkä pakomatka esim. 200m,niin on taatusti supinruokaa kainalossa! Taitaa tuo liike ampumahaavassa tehdä osansa asiaan!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 1 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com