OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Vastine lehtikolumniin

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
sasu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Lok 2006
Viestejä: 3487

LähetäLähetetty: 16.03.2007 22:03    Viestin aihe: Vastine lehtikolumniin Vastaa lainaamalla viestiä

Lähetin seuraavan vastineen erään lehden kolumniin, jonka oli inspiroinut Heikinlaakson ampumatapaus.

-------

Haluaisin kommentoida 16.3.2007 kolumniasi.

Ei ole mielestäni hyvien tapojen mukaista arvostella sellaiseen sävyyn ihmisiä ja heidän harrastuksia. Suomessa on muutama sata tuhatta metsästäjää ja ammunnan harrastajaa, joita ei sovi leimata muutaman sekoilijan takia.

Minulla on itselläni parikymmentä asetta ja tunnen aseharrastajia, joilla on useita aseita. Yhtään heistä en kehtaisi loukata kutsumalla asehulluksi, vainoharhaiseksi tai pikkupojaksi. Ystäväpiirissäni on tasapainoisia, tavallisia ihmisiä, kuten enemmistö meistä onneksi onkin. Aseharrastus ei oikeuta haukkumaan eikä pelkäämään heitä.

Oma asekokoelmani on kertynyt pääosin tarpeesta, mutta harrastamisen iloakin on tietysti mukana.

Yksi haulikko on iso ja kömpelö puoliautomaatti, sopii hyvin paikaltaan tapahtuvaan vesilinnustukseen teräshauleilla. Toinen haulikko on erittäin kevyt yksipiippuinen, sopii hyvin metsästystilanteisiin joissa kävellään paljon ja ammutaan vähän. Keveydestä johtuen rekyyli on tymäkkä, joten ase ei sovellu isoille laukausmäärille. Muuhun haulikkometsästykseen minulla on näppärä pumppuhaulikko.

Yksi kiväärini on helposti kannettava ja suurikaliberinen isolle riistalle, mutta luodin lentorata ei salli kovin pitkiä ampumaetäisyyksiä. Pitempien ampumamatkojen varalta minulla on kaksi keskikaliberista kivääriä suoralla lentoradalla, toinen on lyhyt mukana kannettavaksi, toinen on pitkä ja varustettu kömpelöllä valovoimaisella kiikarilla tornista tapahtuvaa väijyntämetsästystä varten. Neljäs kiväärini on pienikaliberinen, kevyt ja lyhyt pienriistan metsästykseen.

Käsiaseita minulla on myös useita, jokainen soveltuu tiettyyn ampumalajiin. Isokaliberinen pitkäpiippuinen revolveri pitkänmatkan siluettiammuntaan tuelta, toinen vastaava lyhyellä piipulla vapaalta kädeltä ammuttavaksi. Kaksi erilaista itselataavaa taisteluammuntoihin, toinen ampuu edullista 9 mm patruunaa, jotta olisi varaa harjoitella tarpeeksi. Lisäksi minulla on 22-kaliberinen revolveri ammunnan perustekniikan harjoitteluun.

Minulla on myös keskikaliberinen revolveri, joka soveltuu monenlaiseen ammuntaan. Aseella on lisäksi nostalgia-arvoa, sillä se on aikakaudelta, jolloin itse aloittelin ampumaharrastusta.

Itselataavaa "rynnäkkökivääriä" en ole vielä ehtinyt ostaa, mutta käyttöä sillekin olisi, koska oma ampumaseurani järjestää sellaiselle kilpailuja, puhumattakaan kansallisista ja reserviläisten kilpailuista. Nämä kilpailut ovat hauskoja ja lisäksi vahvistavat Suomen puolustuskykyä, kun ainakin osa reservissä olevista osaa ampua ja tarvittaessa kouluttaa muitakin ampumaan.

Aseharrastajalla ja metsästäjällä voi helposti olla iso määrä aseita ja jokaisen hankinnalle on oma syynsä.

Eikä aseiden omistaja asemäärän kasvaessa sen vaarallisemmaksi muutu, sillä ei hän voi montaa asetta kerralla käyttää.

Toivoisin malttia aseiden ja aseharrastajien syyllistämiseen, sillä se ei yhteiskunnan turvallisuutta yhtään paranna. Yhteisölle haitallisten ja vaarallisten ihmisten entistä tehokkaampi tunnistaminen ja hillitseminen sen sijaan olisi hedelmällinen toiminnan kohde.

Parhain terveisin
nimi
osoite
puhelin
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juhaka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Hel 2005
Viestejä: 2042

LähetäLähetetty: 16.03.2007 22:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sasu. Yv:tä!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
imppu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 128

LähetäLähetetty: 17.03.2007 10:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oliko mahdollisesti tämä kolumni?

16.3 Uutislehti 100
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
imppu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 128

LähetäLähetetty: 17.03.2007 10:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jäi kuva vähän pieneksi, linkki isompaan kuvaan http://img155.imageshack.us/img155/7578/100hj2.jpg
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com