OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

suosituksia yleisaseeksi?
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
zakke
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 04 Syy 2006
Viestejä: 8
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 05.09.2006 14:45    Viestin aihe: suosituksia yleisaseeksi? Vastaa lainaamalla viestiä

Tuolla tähtäinpuolella käydyn keskustelun pohjalta (http://www.eralle.net/forum/viewtopic.php?t=25898) ajattelin vielä kysyä neuvoa rihlakon hankinnassa. Eli tarkoituksena olisi laittaa "yleisase", jolla tultaisiin metsästämään majavaa sekä metsälintuja. Peurametsällekin minulla olisi mahdollisuus ehkä tulevaisuudessa lähteä, joten käyttötarpeet on melko laajat. Olen aloitteleva metsästäjä ja metsäreissuja tulee varmaan tehtyä muutama viikonloppu vuodessa. Itse kysymyksiin:

1) Voiko/kannattaako mahduttaa näin montaa käyttötarkoitusta samaan aseeseen?
2) Mikä luotikaliiperi olisi järkevä?
3) Mitä asetta suosittelisit?

Tarkennuksena vielä omia ajatuksia:

2) kaliiperin pitäis siis riittää ainakin majavalle, peura olisi plussaa. Yleisin rihlakaliiperi niissä käytetyissä joita olen nähnyt on ollut .222. .308:a näkyy myös sekä muutama .223 ja 5,6x52R. Lupa on .308:aan. Itseäni miellyttäisi jostain syystä .243, mutta niitä ei ole juuri näkynyt kaupan.

3) kipuraja kulkee noin 1000 euron kohdalla. Hintahaarukassa 400-1000 Tarjolla tuntuu olevan Baikal Taigoja, Scirocco, Brno 502, Tikka m66/m07 ja 512, Valmet 212/412.

Eli olisin kiitollinen jos jakaisit tietoasi aiheesta. Tavoitteena olisi seuraavana viikonloppuna metsästää jostain itselle ase.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kusti Kairikko
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Tam 2005
Viestejä: 81
Paikkakunta: Kirkkonummi

LähetäLähetetty: 05.09.2006 17:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Terve,

Tässä omia näkemyksiä kysymyksiisi:

1. Miksikäs ei. Yhdistelmäaseista joko tykkää tai ei. Minä ja moni muu tässä foorumissa tykkäävät - ja vaikka saalista aina liioitellaan, mitä ilmeisemmin kaatavatkin sitä aika lailla. Itse kannan yhdistelmäasetta nykyään lähes aina poislukien selvät haulikkojahdit, kuten kyyhky, varis, kanalinnut (ei siis pystykorvalla tapahtuva) jne.
2. 7x57R tai 6,5x57R. Tai miksei 7,62x53R. Tuo 243 on mielestäni huonoin mahdollinen. Itse ladatuilla huono - tehdaspaukuilla surkea. Ellet sitten ammu (pelkästään) preerialla vahinkoeläimiä.
3. Vanha Brno, Tikka tai Valmet noista mainitsemistasi. Jos itsellä olisi tuo budjetti huutaisin sopivan Suhlin tms saksalaisilta egun.de -sivuilta. Ja muistaen vanhan periaatteen "Mielummin tonnin kiikari ja satasen ase, kuin päinvastoin"

Tuosta aikataulusta vielä. Ymmärrän, että polttelee. Mutta muista, että pienellä maltilla saatat löytää kohtuuhinnalla työkalun loppuiäksesi. Hätäillen kun asekaupioissa(kaan) ei yleensä saavuteta mitään hienoa...

WBR
_________________
Kusti
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Metsuri2
Vieras





LähetäLähetetty: 19.10.2006 12:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rihlakoista hyviä valintoja ovat Valmet 412 ja Tikka 07 ja Tikka m 77.
Sitten toisaankin kannattaa katsella Ruotsin ja Saksan suuntaan jos aikoo ostaa edullisemmin yhdistelmä-asetta.

Laitan muutamia linkkejä.
www.vdb-waffen.de
www.jaktia.se
www.widforss.se
www.kjellsvapen.se
Takaisin alkuun
Sauerssoni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Lok 2004
Viestejä: 1327

LähetäLähetetty: 19.10.2006 14:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsekin olen joskus kuolaillut ulkomaalaisia käytettyjä, kun siellä liikkuu jos jonkinmoista herkkua kohtuu hintaan.

Mutta kuka toimittaisi aseen Suomeen ja selvittäisi muutkin ostamiseen liittyvät asiat? Itselläni on valitettavan huono kielitaito, eikä yhden aseen takia muutenkaan jaksaisi Saksaan lähteä.
Erämaan-Ruutiaitta ilmeisesti toimittaa ainakin Ruotsista aseita, mutta entäs Saksasta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
paragon
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Hei 2006
Viestejä: 544

LähetäLähetetty: 19.10.2006 15:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla vanha Tikka 66. Luotikaliperi tietysti heiveröinen 222. Muuten ihmease rihlakoksi. Hyvä laukaisu. osumapiste pysyy paikallaan vaikka ampuu vuorotellen kummallakin piipulla ja tietysti myös usean luotipiiun pläjäyksen jälkeen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
paragon
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Hei 2006
Viestejä: 544

LähetäLähetetty: 19.10.2006 15:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sauerssoni kirjoitti:
Itsekin olen joskus kuolaillut ulkomaalaisia käytettyjä, kun siellä liikkuu jos jonkinmoista herkkua kohtuu hintaan.

Mutta kuka toimittaisi aseen Suomeen ja selvittäisi muutkin ostamiseen liittyvät asiat? Itselläni on valitettavan huono kielitaito, eikä yhden aseen takia muutenkaan jaksaisi Saksaan lähteä.
Erämaan-Ruutiaitta ilmeisesti toimittaa ainakin Ruotsista aseita, mutta entäs Saksasta?
Ich spreche Deutsch. Du hasst noch nicht Geld ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsuri2
Vieras





LähetäLähetetty: 19.10.2006 17:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sauerssoni kirjoitti:
Itsekin olen joskus kuolaillut ulkomaalaisia käytettyjä, kun siellä liikkuu jos jonkinmoista herkkua kohtuu hintaan.

Mutta kuka toimittaisi aseen Suomeen ja selvittäisi muutkin ostamiseen liittyvät asiat? Itselläni on valitettavan huono kielitaito, eikä yhden aseen takia muutenkaan jaksaisi Saksaan lähteä.
Erämaan-Ruutiaitta ilmeisesti toimittaa ainakin Ruotsista aseita, mutta entäs Saksasta?


PJ Waffen-Guns Haminassa muistaakseni tuo tilauksesta. Itse olen joskus kysynyt.
Ota yhteyttä.
Takaisin alkuun
Sauerssoni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Lok 2004
Viestejä: 1327

LähetäLähetetty: 20.10.2006 10:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juu, kyllähän minä PJ:n tunnen. Melkein naapurin mies ja hovi hankkijani.
Kyllähän se tietysti toimittaa ainakin Frankonian kamaa, mutta alkaa olemaan jo vanha mies. Tässä nyt kuitenkin liikutaan vasta mielikuva tasolla ja budjetista pitäisi riittää muuhunkin, joten ei ihan lähiviikkoina ajankohtaista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsuri2
Vieras





LähetäLähetetty: 20.10.2006 14:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lisäksi sitten Erämaan Ruutiaitta pystyy hoitamaan Ruotsista asetilaukset.
Takaisin alkuun
Sauerssoni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Lok 2004
Viestejä: 1327

LähetäLähetetty: 20.10.2006 16:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos! Sainkin jo tarvitsemani tiedon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
paragon
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Hei 2006
Viestejä: 544

LähetäLähetetty: 22.10.2006 13:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sauerssoni kirjoitti:
Juu, kyllähän minä PJ:n tunnen. Melkein naapurin mies ja hovi hankkijani.
Kyllähän se tietysti toimittaa ainakin Frankonian kamaa, mutta alkaa olemaan jo vanha mies. Tässä nyt kuitenkin liikutaan vasta mielikuva tasolla ja budjetista pitäisi riittää muuhunkin, joten ei ihan lähiviikkoina ajankohtaista.
Aikahaarukkasi 5-12 vuotta!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsuri2
Vieras





LähetäLähetetty: 21.11.2006 14:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itselläni on alkanut tämä drillinkikuume entisestään vain nousta. Taidankin tehdä asekaapin siivouksen ensisyksynä ja ostaa tuon drillingin. Kaikki muut laitan kiertoon.
Takaisin alkuun
Yxa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Mar 2004
Viestejä: 151
Paikkakunta: Pirkanmaa

LähetäLähetetty: 21.11.2006 15:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Älä jätä metsuri2 ensi syksyyn, turhan paljon muita ostajia liikkeellä! Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsuri2
Vieras





LähetäLähetetty: 21.11.2006 19:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä se kato väistämättä ensisyksyyn menee Wink ei voi mitää. Cool
Takaisin alkuun
fox66
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2005
Viestejä: 1841
Paikkakunta: Vaasa

LähetäLähetetty: 22.11.2006 15:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Älähän Metsuri2 sano, katoppas mitä sulla lukee viivan alla Wink
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com