OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Mikä koira, mielipiteitä?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
rtd
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 22 Elo 2006
Viestejä: 41
Paikkakunta: oulu

LähetäLähetetty: 05.09.2006 22:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oskari kirjoitti:
Mikä on iso koira ja mikä pieni?
Seisojat molemmat itsellä n. 69 cm säkää ja 35 kg painoa.


No tuo on ainaki mun mielestä iso...
(mutta varmasti hyviä vesilinnun pyyntiin. Tähän asti paras noutaja minkä olen itse "livenä" nähnyt oli saksanseisoja, ja siitä on jo yli 20v aikaa...)

Mutta tosiaan edelleen "kartoitan" sitä hiukan pienempää rotua...

Saksan metsästysterrieristä ei ole mulla minkäänlaista kokemusta en ole semmoista edes koskaan "puhutellu", mutta kirjoista ja netistä olen lukenut että sekin vesilintua noutais. Ja koko olis kyllä OK mun mieleen...

Spanieleista on vähän kokemusta ja niistä on jäänyt mieleen toistuvat korvatulehdukset ja vanhemmuuten "äkäisyys" lapsille, eli pari tapausta missä on jäänyt hampaanjäljet ranteeseen... (ei oman "perheen" lapset vaan naapurin)

Missä niitä kokeita on? En oo koskaan nähnyt missään mitään ilmoitusta muista kuin koiranäyttelyistä ja nistäkin harvakseen ja niihin en viiti mennä. Mutta jos jossain ´kohtuullisen matkan (alle 400km) päässä oulusta olis jotain kokeita niin vois harkita semmoisessa käyntiä.

(YV:täkin saa laittaa jos on mielipiteitä tähän asiaan eikä halua yleisesti kommentoida.)
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Betoni
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Kes 2004
Viestejä: 73
Paikkakunta: Kerava

LähetäLähetetty: 05.09.2006 23:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Käyhän eri koirakerhojen kotisivulla niin rupee kokeita löytyyn:
Tuossa esim nomet:

http://www.noutajat.com/tapahtumat/nomek06.htm

Seisojien kokeita löytää SSK tietokannasta mutta kuten muutkin keskustelijat ovat sanoneet pelkäksi sorsakoiraksi en sellaista suosittele.

Kokeet on oikeastaan paras paikka tutustua eri lajeihin, joten siihen vaiheeseen koiruuden hankinnassa kannattaa panostaa niin ei tarvitse sitten jälkikäteen katua omaa valintaa.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
rtd
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 22 Elo 2006
Viestejä: 41
Paikkakunta: oulu

LähetäLähetetty: 05.09.2006 23:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Betoni kirjoitti:

Tuossa esim nomet:

http://www.noutajat.com/tapahtumat/nomek06.htm


Noniin, tuoltahan niitä alko löytyyn, pitääpä käydä katsomassa.
Kiitoksia linkistä!

Ja tosiaan, mulla ei ole kiire koiran hankinnassa, kattelen aikani ja puntaroin eri vaihtoehtoja ja jos parin, kolmen, neljän vuoden päästä olis mulla hyvä koira kaverina niin se passais. (toki mitään ongelmaa ei ole ettenkö vois heti pentua ottaa jos sopiva löytyis...)
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
remari1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 1561
Paikkakunta: nivala

LähetäLähetetty: 06.09.2006 07:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

en vastaan haasteeseen vaan kysyn et mikä !&%¤#"! pakko pulla sulle on tullu noista maailman vaikeimmista paikoista sorsan pyynnissä sakulla?
tuota jutustelua ei voi enään nauramatta lukea.
suurin osa sorsan pyynnistä tapahtuu ihan ihmisittäin pyydettävillä alueilla jos et sitä sattunut tietämään.
kyllä jokainen jonkunlaisella järjellä varustettu koiran omistaja tietää missä koirasta on hyötyä ja missä ei.tuota kuvailemaasi paikkaa varmasti vaikeampi paikka löytyy n.15km päästä minun kämpiltä eli ei ole minkäälaista tarvetta tulla sinne päin toteamaan ettei saku pääse paikassa etenemään koska siellä ei pääse isommatkaan koirat...
suomen maalla on aika monta semmosta paikkaa mihin ei tartte minkäänlaista koiraa edes tarjota sorsan perään.jos ei sitte halua sitä hukuttaa.
tässä on nyt tullu kolme syksyä tuolla sakulla sorsalla käytyä merellä,joella,järvillä ja savikoloilla.kumma kyllä yhtään sorsaa ei ole joutunu hukkaan.päin vastoin.voitolle tuppaa joskus jäämään vaikka en ammu laukaustakaan.eihän se sakulla pyytävällä näin voi mennä vai voiko???
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Oskari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2004
Viestejä: 4228

LähetäLähetetty: 06.09.2006 08:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

remari1 kirjoitti:
en vastaan haasteeseen vaan kysyn et mikä !&%¤#"! pakko pulla sulle on tullu noista maailman vaikeimmista paikoista sorsan pyynnissä sakulla?
tuota jutustelua ei voi enään nauramatta lukea.
suurin osa sorsan pyynnistä tapahtuu ihan ihmisittäin pyydettävillä alueilla jos et sitä sattunut tietämään.


Onko saku sinulle puoli-Jumala? Kovasti kalahtaa kun epäilee terrin toimimista. Jos koira noutaa se noutaa eikö niin? Turha paikkaa syyttää ,tää on liian paha.
Ihmisittäinhän sinne pyyntiin mennään, aika paljolti alkaa tuota kaislaa ja kortetta olla ja mitä on uutisissa ym puhuttu niin Suomen järvet on pahaa vauhtia rehevöitymässä.
Hieno homma jos sinulla on pelkkää avovettä, sorsia niistä saa hyvin talteen mutta koiraahan ei silloin tarvita jos on vene. Koira tietenkin helpompi kuljettaa mukana mutta oletko ikinä käynyt edes katsomassa nome kokeita?
Pesillä tullut nähtyä noita sakuja ja ihan hyviäkin mutta jos sanoo niiden noutavan ja sitten alkaa pa.kantamaan aisalle että ei saa olla ruohoa ym ja itkua tulee, hamekangastako???
Ei tarvitse täällä kinata, hyvänen aika kantaa otit heti ja alat kovaa mölinää, olisihan se hienoa nähdä mutta miksi se on niin vaikeaa???
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrkiKiviniemi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Maa 2006
Viestejä: 162

LähetäLähetetty: 06.09.2006 09:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koitappa Oskari hieman löysätä kahvasta ennenkuin leikkaa kiinni!!! Alotat vaikka aivan alusta tämän topikin lukemisen ja mietit mitä siinä kysyttiin? Ja mitä vaihtoehtoja muut ovat tarjonneet... Tuskin tähän tarvitaan kenenkään noutaja ihmisen mielipiteitä julistamaan kuin jotain uskontoa... Mutta ymmärrän tällaisen fanaattisuuden jos pelko on todellista kun terrejä käytetään nykyään myös enemmän noutamiseen niiden monipuolisuuden takia...
_________________
But I'm evil, dirty and mean
Two pounds blood pasts through my bloodstream
Frightened huh?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heguli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Hel 2005
Viestejä: 5666

LähetäLähetetty: 06.09.2006 09:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

miten olis korthalsin griffoni.täyttää aika hyvin noi sun kriteerit.
iloinen ja lapsiystävällinen, järvessä viihtyvä. katso linkistä lisää.
http://www.elisanet.fi/christina.carpelan/korthals.htm


Viimeinen muokkaaja, heguli pvm 06.09.2006 15:20, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Oskari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2004
Viestejä: 4228

LähetäLähetetty: 06.09.2006 09:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JyrkiKiviniemi kirjoitti:
Koitappa Oskari hieman löysätä kahvasta ennenkuin leikkaa kiinni!!! Alotat vaikka aivan alusta tämän topikin lukemisen ja mietit mitä siinä kysyttiin? Ja mitä vaihtoehtoja muut ovat tarjonneet... Tuskin tähän tarvitaan kenenkään noutaja ihmisen mielipiteitä julistamaan kuin jotain uskontoa... Mutta ymmärrän tällaisen fanaattisuuden jos pelko on todellista kun terrejä käytetään nykyään myös enemmän noutamiseen niiden monipuolisuuden takia...


Heh, Jyrki hyvä saat saman tilaisuuden tulla näyttämään noutavaa sakuasi.
Miksi ne jotka puhuvat noista erinomaisita koirista jotka on kaikessa niin erinomaisia eivät tuo näytille?
Onko asiassa jotakin pahaa, mieluummin sellaisen haluaisin itsellekkin, menisi luolahommissakin ja veneessä mukavampi kuljetella.
Pääasiassa vesilintujahtiin haettiin koiraa,eikö niin, pieni ja lapsiystävällinen.(tyhmä kun olen niin luulin sakun olevan parhaimmillaan luolakoirana)
Koirat mitä olen nähnyt on rotuun katsomatta olleet lapsiystävällisiä pääosin.
Mikä on iso ja mikä pieni on katsojasta kiinni, oma lapukka on minun mielestä pieni ja jonku mielestä se saattaa olla iso (n. 50 cm ja 20 kg)
Jos puhutaan noutavasta koirasta niin eikö pitäisi olla siihen edellytykset ja jos sanotaan että noutaa niin silloin kanssa noutaa paikkaan katsomatta.
Jos itse ekaa koiraa hakisin ja vesilinnustukseen, kehujen mukaan ottaisin sakun niin pettymys olisi varmasti ollut suuri.
Mikään noutaja ihminen en sen enempää ole kuin seisoja tai terri-ihminenkään.
Koiria vaan joutunut eri tarpeisiin hommamaan ja ilmeisesti huono opettamaan kun eri rotuisia on pitänyt hommata, vai olisiko valkoisen terrin tilalle pitänyt hommata musta, pärjäisi yhdellä koiralla?
Otahan Jyrki kynttiläsi pois vaikan alta ja tuo näytille, jos ei sorsia löydy niin saunotaan ja käydään vaikka pesillä ja jutellaan hyvässä hengessä luolapyynnistä, sopiiko?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Retonkimies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 1407
Paikkakunta: Riekkomailla

LähetäLähetetty: 06.09.2006 10:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No höh, lopettakaa jo se tyhjän tinkaaminen. Terriä ja noutajaa ei todellakaan kuulu verrata toisiinsa.

Eli ihan sinne ensimmäiseen kysymykseen vielä mielestäni se paras vaihtoehto, varsinkin aloittelijalle: Käyttölinjainen labradorinnoutaja ja narttu
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elwood
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1418
Paikkakunta: Siilinjärvi

LähetäLähetetty: 06.09.2006 10:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin faktana voin sanoa, etten ole eläissäni nähnyt noutavaa tai noutamatonta sakua, mutta noutamattomia seisojita ja eteenkin noutamattomia noutajia, niin metsällä kuin kymmenissä kokeissa, joissa olen ollut osallistujana tai työntekijänä.
Tämä vaan siksi, että Oskari muistaisi tämänkin puolen asiasta.
_________________
Tosi asiaa ei tarvitse uskoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Oskari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2004
Viestejä: 4228

LähetäLähetetty: 06.09.2006 11:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eipä ole tarkoitus kuvitellakkaan että joku koira tai rotu olisi täydellinen.
Kaikissa on eroja ja huomattavan suuria kuten on eroa myös kouluttajissa.
Eipä ole mieleenkään noille metsästyskäytössä oleville koirille saada samaa tottista kun edesmennelle Saksanpaimenkoiralle, vaikka kyllähän nekin joskus uskovat jotakin.
On myös sokeita joille se oma rotu on ainoa ja oikea ja yllättäen vielä paras.
Koiria on useita eri rotuisia ollut ja kokeissa nähnyt montaa koiraa, eri rotua, samoin käytössä.Jopa sellaisia koiria joilla koe onnistunut mutta käytössä ei ole vakuuttanut.
Luulin että on hajua minkä sorttinen on koira jota sanotaan noutajaksi, sakua tarjottiin ja olen luullut ettei siitä siihen hommaan ole, tämän johdosta sellaisen ihmeen haluaisin nähdä ja parin noudosta puolta pitävän ihmisen kohdalle tarjonnut tähän mahdollisuuutta.
Onhan noita seisojia ja noutajia montaa variaatiota, montaa kokoa jne.
Aika helppoa kuitenkin valita "sitä omaa" jos katselee koetilastoja, näkee linjoja joista tullut toimivia koiria.
Vielä jos käy kokeissa paikan päällä katsomassa niin näkee hieman koirien toimintatapoja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iisla
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Huh 2005
Viestejä: 112

LähetäLähetetty: 06.09.2006 12:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

rtd kirjoitti:


Spanieleista on vähän kokemusta ja niistä on jäänyt mieleen toistuvat korvatulehdukset ja vanhemmuuten "äkäisyys" lapsille, eli pari tapausta missä on jäänyt hampaanjäljet ranteeseen... (ei oman "perheen" lapset vaan naapurin)



jokaisesta hurtasta saa vihaisen, ei se päde vain spanieleihin. Sad
ne sprinkut, joita mä oon tavannu on ollu tosi kilttejä ikään katsomatta. meitin hurttaa saa naapurin ja sukulaisten lapset vetää vaikka korvasta eikä se ole moksiskaan. koiruus ottaa herneet nenään esimerkiksi siitä, jos lenkkipolun varrella on jotain vieraita lapsia leikkimässä eikä se pääse mukaan. käy maahan makaamaan mielenosoituksellisesti eikä meinaa suostua jatkamaan matkaa... tosi noloa... Embarassed

yksi korvatulehdus oli nyt juhannuksen jälkeen mutta se meni ohi viikon korvatippakuurilla ja oli ihan mun oma moka, kun en mökkireissun aikana muistanu putsata / kuivata hurtan korvia... sillä kun on sellainen paha tapa hypätä laiturin päästä suoraan sukeltaen uimaan. siis ihan huvin vuoksi, ei tartte mitään dumeja edes heitellä... korvatulehdusta estää myös hyvin se, että leikkaa korvakarvat kesäksi pois...

englanninspringerillä on säkää noin 50 senttiä ja se painaa yleensä noin 20 kiloa. tietoa kokeista ja roduista löytyy www.spanieliliitto.fi ja www.springerspanielit.com

ja näyttelyissä kannattaa kans käydä katsastamassa... ainakin sprinkut on sellaisia dual purpouse vai mikä ihme se hieno nimi sille oli... tarkoittaa kumminkin sitä, että metsäkoiria käytetään näyttelyissä ja päin vastoin eli ei oo sillai jakautunu niinku esim settereillä...
joo ja sprinkuista on sit viel sellainen turbo-versio mitkä on ihan metsästykseen jalostettuja mutta niitä mä en kyl ihan kotikoiraksi ottais... niillä on ihan erilainen tekemisen meininki kuin normaaleilla sprinkuilla, nimi turbo kertoo paljon... Confused
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tavis
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 31 Hei 2006
Viestejä: 63

LähetäLähetetty: 06.09.2006 13:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

iislalle:
Mun setteri käy myös kanakoirakokeiden lisäksi ajoittain näyttelyissä ja lisäksi aika moni muu, joka metsästää setterin kanssa tekee näin. Eikä ne ole dualpurpose koiria vaan rotumääritelmän mukaisia settereitä, jotka toimivat niissä tehtävissä mihin ne on kehitetty eli seisovina lintukoirina.

Sen sijaan näyttelyissä näkee jättikokoisia settereitä, joita ei taatusti käytetä kanakoirakokeissa eikä tietääkseni metsästyksessä (paitsi unissa ja nettifoorumeilla Very Happy ). Nämä koirat eivät myöskään täytä rotumääritelmää, niitä trimmataan mm kaula ajellaan, että se näyttää pitemmältä ja koirat on ravaavaa tyyppiä.

Jostain syystä näitä rotumäritelmän ulkopuolelle sijouttuvia settereitä pidetään myös samaan rotuun kuuluvina.
_________________
Tavis
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
remari1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 1561
Paikkakunta: nivala

LähetäLähetetty: 06.09.2006 13:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ei mulle saku ole mikään jumala vaan sattuu nyt olemaan vaan yleensäkki helvetin hyvä yleiskoira vähän joka jahtiin.en ole väittänyt että saku on paras koira mitä maa päällään kantaa.väitän vaan että se noutaa.sulla se tuntuu aikalailla pahasti jumineen tuo "kaikkien kaislikoiden äiti" vaihde päälle ja pahasti Smile
edelleen odotan vastausta kysymykseen mikä sakuissa sua niin paljon kaivelee että joka välissä niitä pitää mollata???äläkä väitä ettei "mulla mitään niitä vastaan ole" ku joka paikassa kumminki toisin toitotat Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
iisla
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Huh 2005
Viestejä: 112

LähetäLähetetty: 06.09.2006 14:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

to tavis: joo, ei mulla mitään kokemusta sinänsä settereistä ole mutta jostain on vaan jääny käsitys, että ne jotka pärjää näyttelyissä ei käy metsällä... voin ihan hyvin olla väärässäkin... Embarassed

ja sen verran sorkin tota saksanmetsästysterrieri keskustelua, että onko se nyt ihan oikea rotu ensimmäiseksi metsästyskoiraksi? olen kyl nähnyt kilttejä ja toimivia sakuja mutta ne on kyllä olleet osaavissa käsissä eli tosi hyvin koulutettuja ja sillai... itselle en ehkä ko. rotua ottais, koska en ole varma että pystyisinkö sitä kunnolla koulimaan...
aika petojahan ne on... ei niitä muuten luolilla käytettäis...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Sivu 4 Yht. 6

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com