OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Taljajousipaketteja, aloittelija hakee kommentteja

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
mpva
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 23 Elo 2006
Viestejä: 17
Paikkakunta: Lappeenranta

LähetäLähetetty: 23.08.2006 22:56    Viestin aihe: Taljajousipaketteja, aloittelija hakee kommentteja Vastaa lainaamalla viestiä

Hirvee kuume päästä hypistelee ja ampuu taljalla Smile
Eli olen aloittelija, ampunut pitkäjousella muutama vuosi sitten, mutta taljat rupes kiinnostaa paljon, mutta mikä näistä jousista on "paras", hinta-laatu-suhdetta tietysti silmälläpitäen. Tilaan varmaankin USA:sta. www.huntersfriend.com todennäköisesti.

Jousi ei saa olla kovin hankala ja tietysti hyvä hinta-laatu-suhde pitää olla. Tälläi 50-70 paunaa, 29-30 vetopituus, nopeus noin 300, tuossa ainakin tärkeimmät. Alussa ammun tauluja, mutta sit kun ampuminen sujuu hyvin nii metsästämään pitää lähtee. Eli haluan ampua kunnon metsästysjousella alusta lähtien.

Ensimmäisenä huomasin Reflex Highlanderin:
http://www.huntersfriend.com/2006-Reflex-Highlander/hoyt-highlander-compound-bow.htm paketti $555
Olen kuullut hyvää, mutta sopiiko aloittelijalle? Käyttökokemuksia?

PSE:tä tässä ihan sopivan hintainen, minkälainen on?
http://www.huntersfriend.com/2006-PSE-Nova-SU-Pkg/Nova-Synergy-Bow-Package.htm $479

Parkerista en ole kuullut vielä mitään, kokemuksia?
http://www.huntersfriend.com/2005_Parker_Bow/huntermagpkg.htm $547

Löyty myös martin jaguar samassa hintaluokassa
http://www.huntersfriend.com/2005-Martin-Jaguar/jaguar-compound-bow-package.htm $499

Fred bear. Kerran olen pitäny kädessä, kahva tuntui oudolta, mutta se olikin 3-5v vanha malli.
http://www.huntersfriend.com/2006-Fred-Bear-Element/element-compound-bow-package.htm $525

Browning, muutamia kehuja olen lukenut, kesportissa tuntui huonolta (eri malli)
http://www.huntersfriend.com/2005_Browning/rage-package.htm $489

Bowtecheistä lukenut vain kehuja, mutta vähän kalliimpi muihin verrattuna. Tod näk myös "varma valinta".
http://www.huntersfriend.com/2006-Bowtech-TomKat-Package/bowtech-tomkat-compound-bow-package.htm $615

viimeisenä Alpine, näistä en ole huomannut mitään kommentteja.
http://www.huntersfriend.com/2006-Alpine-New-Frontier/Alpine-Frontier-Package.htm $435

Ja kyllä olen käynyt liikkeissä kokeilemassa mitä heiltä löytyy, mutta valikoima on todella huono (Joensuu). Helsinkiin/Ouluun olisi vähän liian pitkä "kahvankokeilumatka". Eli tässä vain haen käyttökokemuksia/kehuja/moitteita/kommentteja noista jousista ja merkeistä yleensä. Hoyt/Bowtech kuulemma laatumerkkejä, eli ne on varmasti hyviä. Reflexhän on Hoytin jousi, sitä olen miettiny enemmän. Sitten luin muutaman Bowtechistä (tomkatistä), mutta hintaa tulisi vähän enemmän, mutta eihän se $60 enää tunnu tollaisessa Wink Eli minkä noista itse valitsisit.

Ja ainahan sen kahvan voi vaihtaa, jos tuntuu huonolta, tai tehdä itse. Joensuulainen aseseppä oli laittanut vanhan pistoolin puukahvan taljaan, oli aika hyvän tuntunen. Suomalaisissa nettikaupoissa on tuo valikoima aika pieni, mutta en varmasti ole selannut kaikkia läpi.

Tietysti vinkkejä otan vastaan. Muita hyviä ja edullisia jousia? Lähetin muutamaan suomalaiseen kauppaan pakettikyselyjä, saas nähdä mitä ne kertoo.

Kiitoksia vastanneille jo etukäteen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 24.08.2006 08:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla ei listaamistasi merkeistä valitettavasti ole kokemusta. Olen kaikki jouseni ostanut niin, että olen kyseistä jousta kädessäni pitänyt ja vireeseen vetänyt ja muutenkin 'makustellut' jousta. Useimmiten olen käynyt jousta parikin kertaa katsomassa ennen ostopäätöstä.

Katselin vähän speksiäsi ja mieleen tuli muutama asia. Koska vetopituus on vielä ns. hakusessa, kannattaa varmaan keskittyä jousiin joissa sitä voi helposti (=ilman jousiprässiä) säätää. Nykyiset jouset on varustettu usein varsin 'jyrkillä' cameillä l. epäkeskopyörillä. Tämä tarkoittaa sitä, että kevennys tapahtuu varsin lyhyellä alueella vetopituutta. Tämän 'lyhyyden' johdosta ei erehtymisen varaa juurikaan ole ja suosittelen jousta, jossa vetopituus on säädettävissä 1/2" välein.
Harvassa jousessa on nykyisin 20 lbs:n säätövaraa. Yleensä se on 10 lbs tai joskus 15lbs. Jousimerkistä sitten riippuu, kuinka 'todellisia' paunat sitten ovat l. löytyykö jousesta tehtaan jäljiltä mainostetut paunat. Toisista löytyy ja toisiin ne täytyy itse virittää. Aloitukseen ja pitemmällekin riittää 50-60 paunaa mainiosti ja tehot piisaavat kaikkeen Suomessa sallittuun riistaan hyvin. Koska jousessa on luonnostaan kulutusosia, jänteet ja kaapelit, kannattaa varmistaa, että niitä saa jatkossakin. Tilatessa kannattaa ainakin yhdet ottaa varalle saman tien. Samoin kannattaa varmistaa, että muutakin huolto- ja varaosapalvelua on saatavissa. Esim. se että Reflex on Hoytin 'postimyyntimerkki' ei tarkoita, että osia siihen löytyisi Hoyt:n dealereiltä varmasti.

Toivottavasti joku pystyy antamaan parempaa tietoa kysymistäsi jousimerkeistä, ainakin Browningia ja Reflexia olen 'porukoilla' nähnyt.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
panze
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Huh 2004
Viestejä: 60

LähetäLähetetty: 24.08.2006 16:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itelläni on tuo Reflex Grizzly 50-60# 29" ja oon ollu ihan tyytyväinen. Varmaan hinta/laatusuhde melko kohdallaan.

Bowtechin Patriotista on kokemusta hiukan,hyvän tuntuinen ja hiljainen jousi,tosin vähän kalliinpi kuin tuo tomcat.

Martinin Jaguar oli yhdellä kaverilla mutta en oo ampunut sillä joten ei kokemusta mutta kaveri ainakin osui ihan hyvin.

Fred Bearin inctinc tuntui itestäni erämessuiilla melko mukavalta mutta en oo ampunut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Germaani
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 11 Elo 2005
Viestejä: 64

LähetäLähetetty: 24.08.2006 16:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Moi!

Noista merkeistä olen omistanut Bowtechia, ja pariakin vanhaa Hoytia (sama kuin Reflex) ja molemmat ovat laatumerkkejä. Tällä hetkellä VH:lla ei paljon varastoja Joensuussa ole, mutta hyvä kuitenkin kun on liike ja vermeet lähellä. Parkeria pidetään ihan laatumerkkinä rapakon takana ja PSE on myös iso valmistaja. Martin on myös tunnettu ja olen lukenut paljon kehuja käyttäjiltä ainakin niiden premium jousista. Muista on vähä kokemuksia ja kuulumisia...

Kiulin tapaan suosittelisin ampumaan ainakin saman valmistajan suht vastaavaa jousta ennen ostopäätöstä. Jousen oikea geometria ja vetopituus ovat erittäin tärkeitä myös sen jälkeen kun on päässyt alkuun. Yllätyin omasta bowtechistä positiivisesti, vaikka jousessa onkin lyhyt jänneväli ja ajttelin, että tää on nyt vaikea ampua. Yllättäen se niputti kuitenkin ihan yhtä hyvin kuin kaksi tuumaa pidemmällä jännevälillä ollut jousi myös pitkille matkoille.

Asutko muuten Itä-Suomessa? KJM:läisiä?????
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mpva
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 23 Elo 2006
Viestejä: 17
Paikkakunta: Lappeenranta

LähetäLähetetty: 27.08.2006 12:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joensuussa/Lappeenrannassa asun, huomenna oon menossa Lappeenrantaan, siellä on kuulemma Urheilukoskimiehessä jotain jousia. Pitää käydä kattoo. Sen huntersfriendissäkin olevan ohjeen vetopituuden laskemiseksi oon tehny ja 28.8". Jos ostaisin jousen missä on säätövaraa 31" asti niin ainakin riittää, mutta suurin osa taitaa olla 30". En tiedä onnistuuko jousen kokeileminen missään, pitää ottaa yhteyttä lappeenrannan jousiampujiin, jos sellainen on. Kuopioon ehkä pääsen joskus, mutta en ainakaan lähiaikoina (tämän vuoden puolella).

Toi Alpine ainakin on edullinen specsien perusteella, tehoja on tarpeeksi ja pituus pitäisi riittää ja hyvät varusteet mukaan. Alpinessa 0.5" välein 30" asti. Varaosatilanteesta en vielä tiedä. Browning Rage one on myös edullinen, ja siinä pystyy säätää 0.5" välein 31" asti. N. 1998 vuosimallin keskiluokan Browning tuntui kädessä hyvältä, mutta ampua en voinut tilanpuutteen ja taulun puuttumisen takia. Ja myös PSE Nova SU on aika samanlainen kuin Browning.

USA:sta varmaankin tilaan, jos ei Suomesta löydy hyvään hintaan. Tietysti parempi olisi ostaa Suomesta, mutta hintaa saattaa tulla liian paljon. Paitsi jos ostan jonkun halpisjousen, jollaista en halua. Browning Rage One ja Alpine New Frontier tällä hetkellä ykkösinä. Miten Browning Rage Onen vetopituuden säätö onnistuu? Voihan sen tietysti viedä liikkeeseen jos ei muuten onnistu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Germaani
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 11 Elo 2005
Viestejä: 64

LähetäLähetetty: 27.08.2006 20:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Browningin Cami näyttäisi säätyvän modulia liikuttamalla. Eli ei tarvitsisi kuin avata ruuvi ja vaihtaa toiseen reikään. Löydät Ignitor 6 camistä ison kuvan Browningin nettisivuilta.

http://www.browning-archery.com/products/2006/06.cams/cams.htm
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com