OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Veikö kanahaukka saaliin?
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jäniksen ja ketun metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
diana9
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 23 Hei 2006
Viestejä: 18

LähetäLähetetty: 31.07.2006 23:00    Viestin aihe: Veikö kanahaukka saaliin? Vastaa lainaamalla viestiä

Onko teille käynyt niin, että kanahaukka on todistettavasti vienyt jäniksen ajon aikana? Mulle on pari kertaa, toinen sattui vuosia sitten kun olin nuoren koiran kanssa yöjäljen perässä. Jäin tielle odottamaan milloin ajo alkaisi. Kuului linnun pettynyt äännähdys ja se lensi pääni yli. Hetken kuluttua koira toi suussaan vielä lämpöisen kuolleen jänön, pienet jäljet niskassa. Oli syksy, ei lunta maassa. Toinen tapaus sattui lumen aikaan. Jänis tuli melko aukealle paikalle. oli vain siipien lekahdus ja sitten hiljaista. Jänis löytyi kuolleena ennen koiran tuloa paikalle. Ei se ehtinyt edes rääkäistä, on se ihmeen nopea tappaja. Kyllä metsästäjät auttaa kanahaukan selviytymistä talvesta, vaan ei tule kiitosta luonnon suojelijoilta, ei.
_________________
diana9
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Punajalaka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tam 2006
Viestejä: 3187
Paikkakunta: :)

LähetäLähetetty: 31.07.2006 23:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kerran oltiin hanhipellolla ja yksi hanhi haavoittui ja lensi metsään ainakin parin sadan metrin päähän. No lähdimme sitä hakemaan ja löysimme sen kanahaukan suosiollisella avustuksella kun se hyppäsi parinkymmenen metrinpäästä lentoon ja kas kummaa se oli iskeny ampumaamme hanheen (ehkä se oli viellä elänyt silloin). No eipä siinä ihmeempia kanahaukka oli ehtinyt vain avaamaan vähän päätä ja muualle se ei ollut koskenut, joten korjasimme sen viellä eräksi.
_________________
No ehä minä, mutta muut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KyyhkyKiller
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hei 2004
Viestejä: 780
Paikkakunta: Pohjola

LähetäLähetetty: 31.07.2006 23:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Elävään riistaan en ole muistaakseni nähny kanahaukan hyökänneen.
Mutta, pari kertaa on kyyhkynkuville yrittänyt.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elemo
***


Liittynyt: 16 Syy 2005
Viestejä: 858
Paikkakunta: Haapajärvi

LähetäLähetetty: 01.08.2006 09:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ladosta kerran kytättiin kyyhkyjä muutama vuosi takaperin. No pellolle tuli kyyhkyjä ja kas kummaa, ylhäältä vilahti kuin nuoli jokin. Iso haukka/kotka nappasi kyyhkysen kynsiinsä ja lensi pois. Tapaus jäi kuitenkin vain hämärästi mieleeni, mutta paljon kuitenkin haukkoja nähneenä uskallan väittää hyökkääjää maakotkaksi...
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
Alces
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 686
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 01.08.2006 18:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kerran on sattunut niin että kanahaukka tappoi jäniksen ajosta. Menin ison hakkuu aukean reunaan passiin niin kanahaukka lähti keskeltä puusta lentoon ja sitte näin ku koira haisteli maahan ja ajo loppui. Sinne päästyäni löysin jäniksen lämpimän raadon. Ja kerran on käyny teeren kuvan kimppuun..niin ja kerran varisjahdissa tinttasi huuhkajaa päähän. Siinäpä ne on mun kanahaukka kokemukset.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
m.etästäjä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Mar 2005
Viestejä: 171

LähetäLähetetty: 01.08.2006 19:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mulle sattu viime vuonna näin. Olimme olleet teeriä passittamassa aamull suolla ja kun lähdimme sieltä pois päin kävelemään huomsin kun ukkoteeri lähti eestä, mutta sitä en kerennyt edes kunnolla osoittaa ja kun sai kierretttyä yhen kuusen niin näin kunn terri oli kanttuvei maassa ja haukka päällä, mutta sepä olikin ruskosuohaukka!
_________________
kukaan ei ole täydellinen, ja minä olen täydellinen esimerkki siitä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
m.etästäjä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Mar 2005
Viestejä: 171

LähetäLähetetty: 01.08.2006 19:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

niin ja tosiaan sekin vielä kun sitä ei pitäisis esiintyä itä-suomen alueella vaan aivan etelä- ja lounais-suomessa.
_________________
kukaan ei ole täydellinen, ja minä olen täydellinen esimerkki siitä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7478

LähetäLähetetty: 01.08.2006 19:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei ole kohdalle sattunut kun en ole hukkapaikoille viitsinyt lompsia, mutta tätä nykyistä ajokkia pentuna mesässä käyttäessäni kahdesti kanahaukka kävi koiran touhut tarkistamassa kun se piti rapsetta aukkopaikassa.

Viimme talvena kanahaukka tuli haukkua kuuntelemaan tieuran laitapuuhun ja olisi varmaan vemmelsäären siitä korjannut, mutta jätti minut kuitenkin yksikseen passailemaan.

Huuhkajan olen kyllä nähnyt kissan vievän. Sattui autonvaloihin yhtenä aamuna ja siitä pelästyneenä lähti lentoon kissa mukanaan. Ilmeisesti painoa oli kuitenkin hätänousussa liikaa ja tiputti kissan maahan muutamasta metristä. Kissa oli vainaa kuitenkin jo siinä vaiheessa.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
PieniMiesK98M02
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Huh 2006
Viestejä: 149
Paikkakunta: Kontiolahti

LähetäLähetetty: 01.08.2006 20:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Viimesyksynä olin vanhassa sekametsässä pillittämässä pyitä ja ammuin pyyn 20m päähän oksalle. Heti kun pyy kerkesi tippua maahan selkäni takaa isosta kuusesta lensiti jokin pieni haukka pyyn kimppuun. Hätistin haukan välittömästi tiehensä joten sain pyyn eräksi. Muuta kokemusta ei ole haukoista jotka olisivat vieneet riistaa metsästysstilanteessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JR Lekker™
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hei 2006
Viestejä: 594
Paikkakunta: Päräperäsemeri

LähetäLähetetty: 01.08.2006 20:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pari vuotta sitten olin kelkkailemassa niin näin kun kanahaukka nappasi fasaanin ja liihotti rytikköön. Kävin katsomassa fasaania mutten sitä vienyt. Samapa tuon oli antaa se syödä kun se olisi heti tappanut toisen jos edellisen olisi vienyt.
Toinen muistamani tapaus oli sumuisessa sorsajahdissa kun nuori kanahaukka iski sorsankuvaan kiinni. Irrotti se sitten kun ampusi...
_________________
Aina ei voi voittaa, ei ees jokakerta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Jahtireppu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2005
Viestejä: 3240

LähetäLähetetty: 02.08.2006 15:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kymmenisen vuotta sitten olin ajokin kanssa jänisjahdissa. Aikani siinä patsastelin ja koira sai ajon. Tunnin ajon jälkeen lyöttäydyin passiin metsätien reunaan, kun ajo oli aika likellä. No mettäjussi loikkas lumisesta metsästä tielle ja alkoi pompottelemaan suoraan minua kohti, mutta annas olla samassa kanahaukka sukelsi jostain jäniksen päälle. Ei saanu haukka otetta jänöstä, mutta yritti vielä toistamiseen ja muistan sen vielä niin elävästi, kun jänis potkaisi haukkaa takajaloillaan todella korkealle. Sitten haukka huomas minut ja homma kuivui kasaan. Olis kanahaukka varmaan ottanut jäniksen, jos en olisi keskeyttänyt hommaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MasaMan
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 15 Elo 2005
Viestejä: 19
Paikkakunta: Posio

LähetäLähetetty: 04.08.2006 21:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onhan nuo pirut yrittänyt ajosta ottaa jäniksiä. Oppivat siihen ku koira ajaa että jänis menee edessä, sitte pyörivät siinä koiran edessä ja kyttäävät jänöä. Kerran tuli jänis passiin ja tiesin että tulee sieltä kanahaukkakin ku pörräsi siinä jo aiemmin näkösillä ajon matkassa, jänis juoksi rauhassa passini ohi ja kanahaukka tuli pian sieltä perästä......
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hitleri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2006
Viestejä: 4744

LähetäLähetetty: 04.08.2006 22:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kerran olen nähnyt tilanteen, jossa kaverin koira otti perslähdöllä jäniksen. Jänis oli melko valkea silloin ja maa oli sula. Jussi tulla pylkkäsi suoraan kohti metsätietä, kunnes takaa tuli kanahaukka ja yritti syöksyä sitä kiinni. Jänis hyppäsi tieltä sivuun hakkuuaukolle, juuri haulikon kantaman ulkopuolelta. Valitettavasti myös haukka kaartoi hollin ulkopuolelta metsän sekaan...
_________________
Vaan varmoilta paikoilta ohi!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
janne_84
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Lok 2005
Viestejä: 71

LähetäLähetetty: 06.08.2006 17:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä


Joulun jälkeen kävi joku lintu roikkumassa rusakon selässä kesken ajon. Kymmeniä metrejä olivat pyörineet ja lopulta jänö pääsi pakeneen puolisen kilometriä josta koira sen löysi. Huuhkajaa tähän asti on veikkailtu, mutta nyt kun kuvia selailin ei siiven jäljet ollu ehkä tarpeeksi isot pöllölle. Kanahaukkahan se voisi ollakin.


Hetken aikaa hämmensi mitä rusakolle oli tapahtunu, ennenkö kiertelin jäljet takaperin.
Toinen vastaava tapaus sattui kuukautta myöhemmin muutaman kilometrin päässä. Pitänee ensitalveksi askarrella jäniskaaveita Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mattivehvila
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 288
Paikkakunta: Siilinjärvi

LähetäLähetetty: 06.08.2006 18:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kertaalleen on luultavasti vienyt. Näin kanahavukan lentävän erään uran yli juuri lähellä pyörivää ajua kohden. Hetki tämän jälkeen ajo loppui kuin seinään, eikä pupusta sen kummosemmin kuulunut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jäniksen ja ketun metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 1 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com